Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Jeg vet ikke hva som er den beste måten å hjelpe gutten min på, som mister kontakten med barndomskompisene. De går i 9. og har sklidd fra hverandre etter de begynte på ungdomsskolen. Skal jeg la gutten få vite at jeg vet at han blir skviset ut / oversett / osv. Eller skal jeg la han fortsette å tro at jeg ikke vet? Skal jeg ta det opp med noen? Tidligere kompiser, lærer, foreldre? Det verste du kan være er snitch, så er redd for å hjelpe han på den måten. Hvordan styrker jeg best selvtilliten hans? Slik at han skjønner at det ikke er han det er noe feil med, at der finnes andre der ute han vil oppleve bedre kjemi med? Anonymkode: 9fcfe...ba8
ReneRene Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Jeg vet ikke hvorfor du ikke skal ta det opp med ham? Du forteller jo hvor du har hørt det og spør om det stemmer. Og nei, du skal ihvertfall ikke ta det opp med gamle kompiser og foreldrene deres. De ville mest sannsynlig ikke tatt det på alvor likevel. Læreren kan du ta det opp med etter å ha snakket med sønnen din, for han bør vite at du tar det opp. Alt avhenger av hva han svarer og eventuelt forklarer. Å få nye venner i den alderen er lettest gjennom aktiviteter og interesser, så finn ut om det er noe han kan delta i. Hvis dette er ekskludering med vitende og vilje fra de andre går under mobbing. Få ham heller inn i et miljø han trives i mht interesser osv , for ellers kan han bli dratt inn i verre miljøer for å føle en tilhørighet.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 ReneRene skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke hvorfor du ikke skal ta det opp med ham? Du forteller jo hvor du har hørt det og spør om det stemmer. Og nei, du skal ihvertfall ikke ta det opp med gamle kompiser og foreldrene deres. De ville mest sannsynlig ikke tatt det på alvor likevel. Læreren kan du ta det opp med etter å ha snakket med sønnen din, for han bør vite at du tar det opp. Alt avhenger av hva han svarer og eventuelt forklarer. Å få nye venner i den alderen er lettest gjennom aktiviteter og interesser, så finn ut om det er noe han kan delta i. Hvis dette er ekskludering med vitende og vilje fra de andre går under mobbing. Få ham heller inn i et miljø han trives i mht interesser osv , for ellers kan han bli dratt inn i verre miljøer for å føle en tilhørighet. Enig👍🏻 Spørr ham om dette og om han vil : bistå ham i å komme inn i et annet miljø (med bistå mener jeg: foreslå ulike aktiviteter, betale for dem, være raus med kjøring til og fra etc.) Anonymkode: b8597...0ae
Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Det er ikke unormalt at tidligere venner sklir fra hverandre på ungdomsskolen. Ungdommene utvikler seg, får forskjellige interesser, kommer i ulike klasser, finner nye bekjentskaper osv. Blir han faktisk skviset ut og utestengt? Altså; han vil være med dem med de sier nei? Er han alene, eller har han funnet noen andre å være sammen med? Framfor å gå inn i noe som eventuelt er vondt, ville jeg heller hjulpet til med p styrke han, hjulpet han inn i nye miljøer, fått han inn i en form for aktivitet etc dersom han ønsker og trenger det. Anonymkode: f0522...d9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå