Gå til innhold

Jeg er så sliten og lei av tenåringen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er du som kjenner barnet ditt. Poenget med en konsekvens er at den vil kjennes godt.. om det er å frata noe eller lage en begrensning på noe som var tilgjengelig før, det er bare du som har oversikt 

Anonymkode: c1ce1...ef9

Ikke i følge folk her inne. 

Hi

Anonymkode: adb2a...114

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den måten folk svarer på, oppdragelsen har feila, jeg mista deg ved husarrest, blir irritert av å lese dette, vi er helt fjerne, straff er grusomt. 

Hun sier vi er alt for strenge, det gjelder da å ikke ha mobilen om natta, overnatte hos kjæresten, ikke være ute til kl 22 på hverdager. Men hun er bare 14 år!

Hi

Jeg tenker mer på hva hun selv tenker/sier om at hun lyver til dere. Skylder hun det på at dere er for strenge? Har hun noen som helst tanker om hva det gjør med tilliten dere mellom når hun er uærlig? 

Angående alder og overnatting, hun er 14, han 2 år eldre og da 16. Vet hun at han potensielt kan straffes hvis de har seksuell omgang? Hva tenker hun om det skulle skje? Er samtalen, nei det får du ikke lov til? Jeg vet ikke og du trenger ikke svare, men jeg har troen på å spørre mer hva hun tenker om det, om hun er klar over hvorfor du som mor faktisk må si nei. 

Anonymkode: 3b7e4...ebb

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan rekker hun å være ute på hverdager i det hele tatt? Hos oss er det så mye skolearbeid, vurderinger ol.at det er nærmest ikke fritid på hverdager. På sommertid er kl 22 i helgene innetid. Og hvis en tenåring er så moden som å ha en kjæreste i 14-års alder, da er det større forventninger til oppførsel og kommunikasjon ellers.

De har svært lite lekser og vurderinger dessverre, hvis det er lekser gjør de det på skolen. Hun er og meget lite motivert til skolen, noe vi og jobber med selvfølgelig. Blir sur hvis vi sier hun skal sitte å øve til en prøve, mener hun ikke trenger det osv, så som dere skjønner er det flere ting her. 

Vi har sagt hva vi forventer av de son kjærester når han da er eldre enn henne, det er ærlighet og følge de reglene vi har, når de da bryter det hele tiden så blir man  dritt lei. Reglene har vært at hun ikke får være hos han, men de kan være her så mye de vil, så lenge vi er i huset, de har hatt sex her, mens vi har vært hjemme, vi har småsøsken i hus, så er ikke så interessert at de skal buse inn der f.eks. Igjen, hun er bare 14 år. 

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker mer på hva hun selv tenker/sier om at hun lyver til dere. Skylder hun det på at dere er for strenge? Har hun noen som helst tanker om hva det gjør med tilliten dere mellom når hun er uærlig? 

Angående alder og overnatting, hun er 14, han 2 år eldre og da 16. Vet hun at han potensielt kan straffes hvis de har seksuell omgang? Hva tenker hun om det skulle skje? Er samtalen, nei det får du ikke lov til? Jeg vet ikke og du trenger ikke svare, men jeg har troen på å spørre mer hva hun tenker om det, om hun er klar over hvorfor du som mor faktisk må si nei. 

Hun vet ikke hvorfor hun gjør det, redd vi skal bli sinte, akkurat som at vi ikke gjør det når hun juger. Har snakket 100 ganger om hva det gjør med tilliten mellom oss, det går jo bare ikke inn.

Å jada, de vet det er straffbart, har snakket med de begge om dette. Det har alt skjedd. Vi har snakket så mange ganger og spurt hva hun/de mener, men at det er en grunn til at vi sier nei.

Hi

Sykt slitsomt med egenrådig ungdommer som tror de er fornuftig og har full kontroll!😂😅 Jeg føler med deg!! 

Grenser skal du ha, og det må du ha… Utfordringen er når ungdomen går forbi de “hjørneflaggene» du har satt. Da mister du kontroll og blir nok både sint, og kanskje redd også. Vi handler automatisk med enda strengere grenser, og hun bryter seg desto mer ut.. Blir som en eskalerende spiral. 

1. Jobb med hvordan du setter grenser. Det blir som du sier til 3 åringen når dere skal inn i butikke : du skal ikke løpe rundt, og du får i hvert fall ingen ting om du griner deg til det. Hva skjer - nettopp det. Snur du det derimot til: «i butikken forventet jeg at du går rolig og holder meg i hånden hele tiden…». Så skjer gjerne det. 

Slik er det med ungdom og. De trenger forventninger til seg, som de kan innfri. De trenger at du er klok, tydelig og god på samme tid. De kommer til å bryte grenser, men jeg vil de skal gå ut døren med en klomp i magen / istedenfor i sinne - vel vitende om hva jeg tenker om handlingen de planlegger, og hvor skuffet / sliten osv jeg blir.. Og ikke minst, jeg vil at når de driter seg loddrett ut, så ringer de hjem. ❤️ 

2. Lag en plan sammen. Kan en møte hun på noe? Hvilken «belønning» er det å holde reglene? Om hun opplever at dere uansett blir sure, så gir hun bare opp. Du kan jo kanskje ha klar «hjørneflaggene dine som en veldig streng ramme», men i forkant tenkt på hvor langt du er villig til å strekke de i forhandling med henne. Da lar di henne tro at hun har medbestemmelse og kontroll - så kan du heller smile for deg selv inni deg 😅😂 

Ser dette blir langt, og kunne skrevet  mye mer!  
Og du - det finnes masse veiledning i kommunene. Det er mye lettere å komme tidlig inn, enn alt for sent 💛 

Lykke til 

Anonymkode: f5281...45c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det som står mellom linjene her er egentlig «la noen andre ta ansvar for dette» - delvis ungen selv, delvis skolen. Hva konkret ville du som mamma vurdert som ditt ansvar i en sånn situasjon? Litt snakk og forklaring til en  15-åringer om hva det vil si å lyve? For det har hun liksom ikke skjønt selv ennå i 15-års alder? Men når det gjelder skulking fra skolen ville du kanskje forvente en tiltaksplan? Eller er det også greit at de kan de ta en 5 minutters prat og minne 15-åringen at skulking ikke er bra? 

Nei, det står det slettes ikke mellom linjene. Jeg skriver ingen plass at jeg ikke ville ha snakket om det eller tatt det opp. 

Ja, noe må faktisk 15åringen selv ta ansvar for. Som jeg skriver, hadde jeg selvfølgelig fortalt henne at jeg syntes det å lyve for venner og ikke holde avtaler er dårlig oppførsel. Jeg ville også ha fortalt henne hva konsekvensen kunne bli - nemlig at venninnen ikke gidder å ha noe med henne å gjøre. 

Selvfølgelig vil jeg snakke med tenåringen om skoleskulking og jeg ville prøvd å komme til bunns i årsaken. Men jeg vet så mye om skoleskulking / ev. skolevegring (som det selvfølgelig ikke trenger å være) at straff / konsekvens ikke ville være det første jeg tenkte på. Mitt ansvar er å motivere ungen til å gå på skolen,  og å finne ut hvorfor hun ikke vil. 

Men jeg alene kan ikke tvinge henne til å være der. Selvfølgelig skal vi hjemme gjøre det vi kan, men det må skje i dialog med skolen. Derfor ville jeg snakket med skolen.

Vi snakker masse sammen her i huset, og vi kjefter av og til også og kan innskrenke rettigheter som ungene har visst seg at de ikke er modne for. 

Anonymkode: 12dfb...ba0

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Sykt slitsomt med egenrådig ungdommer som tror de er fornuftig og har full kontroll!😂😅 Jeg føler med deg!! 

Grenser skal du ha, og det må du ha… Utfordringen er når ungdomen går forbi de “hjørneflaggene» du har satt. Da mister du kontroll og blir nok både sint, og kanskje redd også. Vi handler automatisk med enda strengere grenser, og hun bryter seg desto mer ut.. Blir som en eskalerende spiral. 

1. Jobb med hvordan du setter grenser. Det blir som du sier til 3 åringen når dere skal inn i butikke : du skal ikke løpe rundt, og du får i hvert fall ingen ting om du griner deg til det. Hva skjer - nettopp det. Snur du det derimot til: «i butikken forventet jeg at du går rolig og holder meg i hånden hele tiden…». Så skjer gjerne det. 

Slik er det med ungdom og. De trenger forventninger til seg, som de kan innfri. De trenger at du er klok, tydelig og god på samme tid. De kommer til å bryte grenser, men jeg vil de skal gå ut døren med en klomp i magen / istedenfor i sinne - vel vitende om hva jeg tenker om handlingen de planlegger, og hvor skuffet / sliten osv jeg blir.. Og ikke minst, jeg vil at når de driter seg loddrett ut, så ringer de hjem. ❤️ 

2. Lag en plan sammen. Kan en møte hun på noe? Hvilken «belønning» er det å holde reglene? Om hun opplever at dere uansett blir sure, så gir hun bare opp. Du kan jo kanskje ha klar «hjørneflaggene dine som en veldig streng ramme», men i forkant tenkt på hvor langt du er villig til å strekke de i forhandling med henne. Da lar di henne tro at hun har medbestemmelse og kontroll - så kan du heller smile for deg selv inni deg 😅😂 

Ser dette blir langt, og kunne skrevet  mye mer!  
Og du - det finnes masse veiledning i kommunene. Det er mye lettere å komme tidlig inn, enn alt for sent 💛 

Lykke til 

Anonymkode: f5281...45c

Takk for langt og godt svar😊

Hi

Jeg syns to uker uten telefon og samtidig husarrest var veldig hard straff. To døgn kunne jeg ha forstått, og det er jo ikke sånn at hun lærer noe av dette siden hun gjør samme feil igjen og igjen. Da har ikke straffen noen effekt, og det må jo være hele meningen med den. Hvorfor ikke heller gi henne så mange oppgaver hjemme at tid ute blir automatisk begrenset? At hun lyver er alvorlig, det er jeg enig med deg i at skal bli slått ned på. Men finn straff som har konsekvenser hun lærer av?  Eller enda bedre, gi belønning for riktig adferd og oppførsel.

Det er mulig at hun er av de ungdommene som raser skikkelig fra seg, men det er ikke bra at hun er redd for at dere skal bli sinte. Da kan hun la være å si fra når hun egentlig bør være åpen med dere. Ikke så lett med noen i den alderen, men ser du har fått noen gode råd over her. 

Problemet her er at dere gir samme straff om igjen og forventer et annet resultat.
Jeg har også ei på samme alder som er mye av samme typen. Jeg har aldri gitt husarrest eller tatt fra henne noe. Men jeg har tatt henne med på jenteturer. Bare vi to. Spille spill, gå på ski, gå turer osv. da får vi litt jenteprat og det har faktisk hatt en virkning. Hun skulker nesten ikke mer, leverer skoleoppgaver, følger med i timene. Sier ikke at man skal belønne dårlig oppførsel, men at det fort kan bli så mye fokus på det negative at ungdommen til slutt tenker at det ikke er noe poeng i å forsøke å endre seg. Alt er negativt uansett. Da må man prøve å finne noe positivt, og jentetur er en god mulighet. 

Anonymkode: 56118...f4e

Når jeg leser svarene her, får jeg som gammel lærer i videregående bekreftet det jeg vet om årsaken til problemet med ungdom helt uten evne til å oppføre seg: foreldregenerasjonen nå verken kan eller vil oppdra ungene sine. 

Husarrest og mobilfri er faktisk glimrende! Hardere og lengre neste gang. 

I videregående har vi elever så frekke og uoppdragne at det er nesten ikke til å tro. Og nesten alle foreldre sitter handlingslammet og mener at skolen må "gjøre noe"! 

Anonymkode: a922f...97c

Jeg forstår godt at du er sliten. De er utrolig krevende å ha tenåring! Mestringsfølelsen er ofte lav og man blir gjerne redd og stresset når de tester grenser eller opponerer. 

Det er veldig lett å male seg inn i et hjørne der en bare blir mer og mer streng, og ungdommen blir mer og mer sint. Til slutt har man kanskje endt opp i en drakamp, hvor den staeste vinner. Problemet er at 14-åringer faktisk er ganske vanskelig å tvinge. Blir straffen opplevd urettferdig, fører det gjerne til at ungdommen lyger og unngår å prate åpent. 

Hensikten med å oppdra er jo egentlig at barnet en gang skal kunne bli selvstendig og ta gode valg. Når en er 14 er ikke hjernen nok utviklet til at en er klar for dette. Faktisk regrerer de fleste ungdommer litt i alderen 14-16 år. På noen områder kan de bli mer umodne, klønete og ukonsentrerte enn tidligere. Men det kommer heldigvis tilbake. 

I deres situasjon forstår jeg at temperaturen har begynt å bli litt høy, og du er sikkert bekymret for hvordan det skal gå. Jeg tror jeg ville prøvd noe litt annet enn straff, utfra det du forteller her. Nå har dere også erfart at det ikke nødvendigvis har den effekten dere ønsker. Dere får demonstrert at dere er de sterkeste ja, men kanskje også at hun gjør best i å lyge og holde dere på avstand (fra hennes perspektiv ). Og hun trenger dere veldig akkurat nå. Hun trenger dere faktisk mest av alle i hele verden. Da må hun føle at det er trygt å være ærlig med dere. Familier er forskjellige, men hvis det var vår familie kunne dette kanskje funket: sett av god tid søndag ettermiddag. Ha et lite familieråd. Hva kan vi gjøre sammen for å snu dette. Slik kan vi ikke ha det. Vi er altfor glad i deg til at vi kan sitte stille og se på at du skulker skolen og at du kanskje kan miste venner. Snakk om hva som ligger bak. Hvordan går det på skolen? Hvordan er det å være så forelsket at du glemmer alt annet? Hvordan er relasjonen til venninnene? Har du det bra med deg selv, er det noe som plager deg?

La henne selv komme med noen forslag til tiltak. Lytt uten å komme med motargumenter. Kom med noen forslag selv, uten å ha en anklagende tone. Skriv ned noen punkter. Prøv ut i en uke. Hver gang hun gjør noe bra i løpet av ukrn, belønn med anerkjennende ord: "Jeg så at du tømte oppvaskmaskinen helt uten beskjed - det var skikkelig bra!". Fokuser på det som funker. Pass på at når hun faktisk setter seg ned i stuen eller med middagsbordet, da skal dere bare ha det fint sammen. Det er ikke tiden for å komme med kritikk. Se en koselig film sammen, spill et spill. Ta utgangspunkt i noe hun liker, vis interesse. 

Jeg ville prøvd dette over en viss tid, nytt familiemøte hver uke. Evaluer sammen. Husk at dette er et samarbeidsprosjekt; dere er alliert sammen mot problemet. 

Også kan dere oppsøke hjelp om dere ønsker det. Feks kommunal familieveiledning. Vi trenger alle å bli speilet. 

Anonymkode: 625ee...275

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun vet ikke hvorfor hun gjør det, redd vi skal bli sinte, akkurat som at vi ikke gjør det når hun juger. Har snakket 100 ganger om hva det gjør med tilliten mellom oss, det går jo bare ikke inn.

Å jada, de vet det er straffbart, har snakket med de begge om dette. Det har alt skjedd. Vi har snakket så mange ganger og spurt hva hun/de mener, men at det er en grunn til at vi sier nei.

Hi

Det er jo litt mer alvorlig og dyptliggende enn mobilfri natt og innetid. For de tingene er ikke uvanlig å være i opposisjon for, men fullstendig fravær av fornuft rundt forholdet er en helt annen utfordring. 

Startet det når de traff hverandre? Eller har hun vært sånn hele tiden? 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Når jeg leser svarene her, får jeg som gammel lærer i videregående bekreftet det jeg vet om årsaken til problemet med ungdom helt uten evne til å oppføre seg: foreldregenerasjonen nå verken kan eller vil oppdra ungene sine. 

I videregående har vi elever så frekke og uoppdragne at det er nesten ikke til å tro. Og nesten alle foreldre sitter handlingslammet og mener at skolen må "gjøre noe"! 

Vi vet da mer om ungdommens hjerne og følelsesliv, til at husarrest og mobilfri er effektive virkemidler og at de kommer til å virke mot sin hensikt. Her er det nok andre ting vi må ta tak i. 

Anonymkode: eaaa0...f79

Annonse

Ja, du ser i hi hvor godt det hjelper..... Det er nok ikke veien å gå gitt!

Anonymkode: 4208b...f92

Vi jobber åpenbart og heldigvis ikke ved samme skole. Der jeg jobber er det kjekke og flotte tenåringer som det går veldig fint an å snakke med. De er ungdommer, så selvfølgelig kommer det noen kommentarer og handlinger som ikke er like bra alltid, men jeg har faktisk aldri opplevd at en elev har vært frekk med meg eller ikke tatt til seg beskjeder jeg gir, til og med ikke i de "verste" bygg - og tif-klassene. 

Jeg er helt sikker på at HI er en flink mamma som gjør så godt hun kan i en vanskelig situasjon. Noen ungdommer er rett og slett mer å hanskes med enn andre, det ser jeg på mine egne fire ungdommer også. 

HI: Det er vanskelig å gi tips uten å kjenne dere, relasjonen deres eller hvordan dere kommuniserer. Likevel tror jeg det er rimelig å slå fast at dere har kommet inn i en ond sirkel, og dette vil normalt sett påvirke måten man kommuniserer på, hos både deg/dere og henne. Fordi det er blitt vanlig med konflikter, spenner kroppen seg og forventer dette, så tonefall og kroppsspråk kan fort bli mer irritabelt og oppgitt enn det burde også i situasjoner der man i utgangspunktet ikke er sint også, som et automatisk forsvar. Nå mener jeg ikke at dårlig oppførsel ikke skal møte noen konsekvenser, men det beste er jo å jobbe insentivt med å forebygge dårlig oppførsel. Forslaget her oppe om koselig jentetur er glimrende! Gjør noe sammen som er bare gøy. Prøv å prate med henne om hvordan hun har det inni seg, for å nøste litt i hvorfor hun skulker. I stedet for å spørre rett ut, så ta det mykt og rolig "Vennen min, jeg opplever det som om du har det tøft inni deg for tiden, stemmer det?", og ta det litt derfra. Jeg har i hvert fall stukket hull i byllen på min egen ene tenåring på den måten da han hadde en periode med skulk, lyving og drikking (han var 16 år), og det var mye som kom ut da. Som en over skriver så klokt, prøv å ha tydelige forventninger med begrunnelse om hvorfor, enn masse regler. Og hør gjerne hva hun selv mener at man burde kunne forvente. 

Anonymkode: ff28d...d46

Helt enig med den videregåendelæreren her. Det er den oppdragelsen flere her ønsker, som gjør at ungdom sliter som de gjør, både på skole, men også etter hvert i jobb. 

Relasjon, det vil da si å kun være "snill" med barnet, blir viktigere enn at barnet lærer at handling får konsekvenser. For i livet, så blir det konsekvenser (eller straff, alt etter hva du definerer det som). Og det vil de oppleve, men ikke kunne takle, fordi de aldri har opplevd det tidligere.

Jeg synes du gjør en god jobb, det er ditt barn og du ser selv hva som funker eller ikke. Javel, så er konsekvensene mobilforbud og husarrest, men etter et par ganger vil hun innse at det ikke er så morsomt å være uten telefon eller måtte være inne.

Barn trenger voksne som setter grenser, og som gir konsekvenser når disse grensene overskrides. 

Jeg vet selv hvor fortvilet et hormonelt tenåringsbarn kan være å ha i hus, men hold ut. Plutselig en dag slår det helt om, og det gode barnet som man kjente før hormonene slo til, dukker opp igjen. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Alternativt går det an at voksne jobber med sin egen frustrasjon og aggresjon, heller enn å bade i ønske om STRAFF.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Om det bare er på skolen elevene er frekke og uoppdragne kan det vel muligens tenkes at skolen ikke har lykkes 100% med opplegget sitt?

Anonymkode: 0e157...bed

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det aller viktigste du kan gjøre er å skape en god relasjon til henne. Og det gjør du ikke ved å gi husarrest og ta mobilen fra henne. 

Grenser ja, men hun er 15 år og må også føle på litt ansvar. Prøve å feile. Og hvorfor kunne hun ikke være på senteret med kjæresten sin? 2 år eldre er jo ikke veldig mye. Har man for strenge grenser oppnår du det motsatte av det du ønsker. 

Anonymkode: 4664c...1c6

Enig

Anonymkode: 65ff1...9ae

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Tull og at du er lærer tviler jrg sterkt på

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Husarrest var man ferdig med på 90-talet, du ødlegger forholdet til din datter. Hun tør ikke være ærlig med det når hun er 15, du har virkelig feilet 

....og fra 90 tallet og frem til nå har det bare gått en vei med oppførselen til barn og unge: rett vest!!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

....og fra 90 tallet og frem til nå har det bare gått en vei med oppførselen til barn og unge: rett vest!!

De drikker mindre, røyker mindre, debuterer senere seksuelt og gjør færre kriminelle handlinger. 

Da vi var unge… ungdommen nå til dags… Gratulerer med å offisielt bli en del av gæmlisgenerasjonen 👌🏻 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det sa de på 60- tallet også. Da var det virkelig oppstandelse fordi ungdommen hørte på djevelsk musikk fremført av skumle langhårede menn. Det var Beatles. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Det sa de på 60- tallet også. Da var det virkelig oppstandelse fordi ungdommen hørte på djevelsk musikk fremført av skumle langhårede menn. Det var Beatles. 

Hold deg fast, de drakk cola også 😱 Den gang også gikk det rett vest med ungdommen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...