Gå til innhold

Hvordan kan jeg best få bedre kondisjon når jeg ikke kan løpe/jogge, gå lengre turer, hoppe eller drive med noe som helst som belaster beina over tid egentlig?

Anbefalte innlegg

Kondisjonen min suger, den er skikkelig dårlig, men hva er mest effektivt for å bedre den, med mine begrensninger. Noen som har noen gode forslag?

Anonymkode: f9508...ee4

Fortsetter under...

Er det støtet mot bakken som er utfordringen er sykling helt klart et bra alternativ. Finnes rimelige brukte ergometersykkel på Finn, hvis du foretrekker å gjøre det hjemme.

Ellers er "løping" i vann en mulighet 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Ejy6a/henrik-ingebrigtsen-sparer-beina-ved-aa-loepe-i-vann

Anonymkode: 25116...d02

Takk for alle tips. Hvis jeg f.eksempel sykler eller svømmer, hvor lenge må jeg holde på for best resultat, intervaller eller lengre treningsøkter?

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Finne deg en bratt bakke og gå bakkeintervaller

Anonymkode: e642a...b90

Takk for tips, men bakkeintervaller kan jeg ikke gjøre.

Hi

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Er det støtet mot bakken som er utfordringen er sykling helt klart et bra alternativ. Finnes rimelige brukte ergometersykkel på Finn, hvis du foretrekker å gjøre det hjemme.

Ellers er "løping" i vann en mulighet 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Ejy6a/henrik-ingebrigtsen-sparer-beina-ved-aa-loepe-i-vann

Utfordringen min er at knærne mine tåler nesten ingenting før smertene er så store at jeg blir satt ut over lengre tid, og støt er noe av det værste.

Hi

Intervaller er vel regnet som det mest effektive. Bare ikke ta alt for hardt i i starten. 

Jeg liker best spinning i sal. Det føles tryggere enn sykling langs vei, og det hjelper å ha en instruktør som motiverer til å holde ut hele timen.

Anonymkode: 17c11...0e1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kondisjonen min suger, den er skikkelig dårlig, men hva er mest effektivt for å bedre den, med mine begrensninger. Noen som har noen gode forslag?

En times aktivitet, på et nivå der du er lett andpusten men klarer å snakke, hver dag vil gjøre underverker. Intervaller er effektivt, men du må ha et godt grunnlag med roligere trening over tid. Eventuelt kan du ta intervaller en dag i uka og roligere en time om dagen resten av uka. Varier gjerne mellom ulike former som 2 dager sykkel, to dager roing og yo dager svømming.

Anonymkode: ca504...618

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Romaskin er meget bra kondisjonstrening. Tåler beina dine det tro?

Anonymkode: 06cc6...8fd

Hmm, det vet jeg ikke, har aldri prøvd så aner ikke hvor belastningen ligger egentlig

Hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En times aktivitet, på et nivå der du er lett andpusten men klarer å snakke, hver dag vil gjøre underverker. Intervaller er effektivt, men du må ha et godt grunnlag med roligere trening over tid. Eventuelt kan du ta intervaller en dag i uka og roligere en time om dagen resten av uka. Varier gjerne mellom ulike former som 2 dager sykkel, to dager roing og yo dager svømming.

1 time hver dag tror jeg blir for mye, jeg blir utrolig fort overbelastet, blææ, er så lei, men flere gode tips her som jeg skal ta med meg ☺️

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

1 time hver dag tror jeg blir for mye, jeg blir utrolig fort overbelastet, blææ, er så lei, men flere gode tips her som jeg skal ta med meg ☺️

Hi

Hvis du ikke tåler en time om dagen i moderat tempo så ikke begynn med intervalltrening. Du må skaffe deg er grunnlag først. Start med det du er i stand til. Bygg deg sakte opp og ikke prøv deg på snarveier.

Hvis romaskin går bra, kan du ta korte intervaller på denne. 20 sek full guffe, 10 sek pause. Gjenta 8 ganger. Sammen med styrketrening vil du bygge opp kroppen. 

Svømming som langtrening. Svøm i 45 min pluss i ett tempo som gjør at prate vil være slitsomt, men ikke umulig. 

Anonymkode: 0a7ca...b26

H is det er knærne som er problemet så ville jeg startet med styrketrening. Får hjelp av fysio til å sette opp et ordentlig program. Hvis du har anledning ville jeg investert i noen timer med trening hos veileder/fysio og deretter på et treningsstudio. I tillegg kan du svømme

Anonymkode: de7e6...660

Anonym bruker skrev (På 27.4.2023 den 19.35):

Hvis du ikke tåler en time om dagen i moderat tempo så ikke begynn med intervalltrening. Du må skaffe deg er grunnlag først. Start med det du er i stand til. Bygg deg sakte opp og ikke prøv deg på snarveier.

Jeg skal gjøre det, snakket litt med en fysioterapeut i dag som sa det samme.

Hi

Anonym bruker skrev (På 27.4.2023 den 20.33):

Bestill time hos en fysioterapeut, få han til å hjelpe med et opplegg

Anonymkode: 827f3...1de

Anonym bruker skrev (På 28.4.2023 den 20.04):

H is det er knærne som er problemet så ville jeg startet med styrketrening. Får hjelp av fysio til å sette opp et ordentlig program. Hvis du har anledning ville jeg investert i noen timer med trening hos veileder/fysio og deretter på et treningsstudio. I tillegg kan du svømme

Anonymkode: de7e6...660

Jeg skal til fysioterapeut, men det er litt ventetid her. Svømmehallen her er steng for sesomgen, åpner ikke igjen før til høsten, tenkte jeg skulle prøve da.

Hi

Hi

Anonym bruker skrev (På 27.4.2023 den 20.27):

Hvorfor får du smerter i knærne og hvor i knærne sitter smertene?

Anonymkode: 35791...358

Jeg har artrose, pluss noen leddbånd (eller noe sånt) som ikke tåler så mye.

Hi

Anonym bruker skrev (På 27.4.2023 den 22.26):

Jeg ville trent 2 ganger pr uke og startet lett. Vær stolt av det du får gjort.

Tusen takk, skal huske på det ☺️

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...