Gå til innhold

Jeg er falsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter. Jeg er så utrolig utrolig sliten. Jeg er så sint. Jeg føler jeg kunne fått pris som årets skuespiller.

Jeg kan ikke vise noe fordi jeg MÅ stå opp med barna, MÅ komme meg på jobb, MÅ springe for å rekke barnehagen før de slår av lyset,  MÅ hjem å lage middag må må må må!!!!Bare må alt!

Har så lyst å hvile meg, puste litt. Føler meg så falsk. Jeg står å trøster venner og kolleger mens jeg selv nettopp har vært på do å tørket tårer. 
Vet ikke om det er vanlig å gråte hver dag…

Hvordan rekker dere andre livet?Jeg synes det er bare jag og press.

Anonymkode: 72934...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lagt listen lavt. Mye bedre for alle! Satt med tempoet rett og slett. Fikk til å si ja, hvor det er viktig, og nei, til hvor det blir belastende.

Anonymkode: eb9a2...251

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Har lagt listen lavt. Mye bedre for alle! Satt med tempoet rett og slett. Fikk til å si ja, hvor det er viktig, og nei, til hvor det blir belastende.

Anonymkode: eb9a2...251

Flink du er💚Håper en dag jeg kommer dit

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter. Jeg er så utrolig utrolig sliten. Jeg er så sint. Jeg føler jeg kunne fått pris som årets skuespiller.

Jeg kan ikke vise noe fordi jeg MÅ stå opp med barna, MÅ komme meg på jobb, MÅ springe for å rekke barnehagen før de slår av lyset,  MÅ hjem å lage middag må må må må!!!!Bare må alt!

Har så lyst å hvile meg, puste litt. Føler meg så falsk. Jeg står å trøster venner og kolleger mens jeg selv nettopp har vært på do å tørket tårer. 
Vet ikke om det er vanlig å gråte hver dag…

Hvordan rekker dere andre livet?Jeg synes det er bare jag og press.

Kjenner meg igjen fra barnet var lite. Vær forsiktig så du ikke blir utbrent, behøver du en sykemrlfing for å hente deg litt inn, så er der bedre enn å vente til det smeller fullstendig. 

Anonymkode: 8d442...f42

Gjest Danida
Skrevet

Du er ikke falsk, du er i ferd med å møte veggen. Det er typisk at man da har det som du har det nå: føler seg "utenfor" seg selv, har dårlig kontakt med egne følelser, føler at alt er et slit osv osv. 

Du må legge lista lavere. Jobbe mindre, eller be om mer hjelp fra andre.

Skrevet

Notert. 

Anonymkode: 7e215...f02

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kjenner meg igjen fra barnet var lite. Vær forsiktig så du ikke blir utbrent, behøver du en sykemrlfing for å hente deg litt inn, så er der bedre enn å vente til det smeller fullstendig. 

Anonymkode: 8d442...f42

Takk for svar💖 Er så vanskelig med sykemld da vi er så få ansatte på jobb nå..takket nei sist legen foreslo det, men absolutt et godt forslag.

Skrevet
Danida skrev (5 timer siden):

Du er ikke falsk, du er i ferd med å møte veggen. Det er typisk at man da har det som du har det nå: føler seg "utenfor" seg selv, har dårlig kontakt med egne følelser, føler at alt er et slit osv osv. 

Du må legge lista lavere. Jobbe mindre, eller be om mer hjelp fra andre.

Ja du har nok rett🥺Jeg føler jeg har møtt veggen, men på en måte enda prøver å holde meg oppe..Jobbe mindre har jeg dessverre ikke mulighet til pga min stilling, men å be om hjelp kan jeg bli mye flinkere til💖

Skrevet

At du føler deg falsk er jo naturlig når du vet at du selv ikke er like åpen og ærlig som dem du lytter til, men nå er du ikke pålagt å være det heller. At det likevel føles sånn er jo kanskje et signal om at du ikke trives med å holde maska hele tiden, og da er jo spørsmålet hvorfor. Mange som ikke tør å innrømme at de har problemer er jo bare redde for hvordan de blir møtt, og grunnen kan ofte være at de er blitt avvist eller blitt lite forstått ved tidligere anledninger eller er oppdratt med lite lydhøre og forståelsesfulle foreldre. Å bli avvist eller ikke tatt alvorlig i en situasjon hvor man sliter med ting gjør noe med folk- de mister tillit og har gjerne også lite dømmekraft når det gjelder egne problemer og hvor alvorlige de er.

Du tar jo ikke dine alvorlig når du heller ikke hører på legen. Det er akkurat som om du vil fortsette i samme spor fordi du mener at det forventes av deg, men det tror jeg ikke at det gjør. ( Det spiller ingen rolle om det gjør heller )Jeg tenker også at du må være klar over at dette problemet du har med å ikke gjøre innrømmelser også kan påvirke barna dine. At du enten maksimerer deres problemer og viser overdreven forståelse og omsorg, eller at du ignorerer når de trenger det. Og nei, du er ikke en dårlig mor av den grunn- du kan bare gjøre feil som enhver forelder gjør. Og, det er bare en tanke og heller ikke en sannhet jeg serverer.

For det første bør du høre på legen og sykmelde deg. Det er selvfølgelig ikke normalt å gråte på do hver dag- du har allerede gått på en smell. Deretter kan du jo finne ut hvorfor du er så redd for å vise deg menneskelig som i å være både sliten, ha problemer og dårlige dager/ perioder, samtidig som du også har det bra og tilfredstillende i det store og hele ( forhåpentlig er det normalen ) 

Skrevet

Du er nok ikke falsk. Du er overveldet. Når livet krever 25 timer og døgnet har 24, så går det ikke opp for noen. Jeg har vært der og det er et sted jeg tror det er mange av oss som er lommekjent. Det beste rådet jeg fikk en gang i en lignende situasjon som deg var å åpne den sekken som heter "sliten" og se på hva som var oppi der og prøve å sortere det i andre kategorier. F.eks. En del av "sliten" er at jeg er trøtt fordi jeg legger meg for seint. Det kan jeg gjøre noe med ved å legge meg 30 minutter før. En annen del av "sliten" er at jeg hele tiden har så mange ting i hodet mitt som jeg må huske på og som stresser meg. Det kan avhjelpes ved å ha ei bok i veska, på nattbordet osv og skrive ting ned. En tredje del av "sliten" er at morgenene er kaotiske. Det kan hjelpe noe at jeg smører matpakker på kvelden og at ungene legger fram tøyet sitt selv før de legger seg. osv. Om alt bare er en stor, grå sekk med "sliten" så er det vanskelig å se om det er noe man kan gjøre noe med. Kanskje er alt prøvd og du er på et punkt der det ikke er mer å prøve og du trenger en pustepause og en sykemelding. Det er bare det at en sykemelding vil ikke endre noe om du ikke samtidig tar noen andre grep. Få tatt noen blodprøver, se om du mangler vitaminer eller jern. Se på kostholdet ditt osv. Selv om det ikke er en stor magisk ting som vil endre alt, så kan mange små endringer løse mye. 

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.4.2023 den 5.32):

Ja du har nok rett🥺Jeg føler jeg har møtt veggen, men på en måte enda prøver å holde meg oppe..Jobbe mindre har jeg dessverre ikke mulighet til pga min stilling, men å be om hjelp kan jeg bli mye flinkere til💖

Du kan skifte jobb. Enten gjøre det selv, nå, søke nye jobber mens du fortsatt har noe å gi dem. Eller så kan kroppen din gjøre det for deg. Dessverre søker den gjerne på stillingen som "utbrent på ubestemt tid" eller "ufør" i stedet for "nestleder".

Skrevet

Livet består av en rekke burde, som på mange måter kan bli en byrde. Jeg har vært der du er nå, er der også innimellom. 

Skifte jobb er alltids en mulighet, hvis du jobber ett sted med høy belastning. Dessverre er det noe som går igjen, å finne en jobb i dag med lav belastning er ikke så lett. Det er flere ting du kan gjøre i den situasjonen du er i. 

1. Jeg jobber ikke helger eller ferier lengre. De dagene er fri, uansett hvor mye som må gjøres. Det krever øvelse, for du kan lett bli overveldet av «sundayscares» før du skal i gang med ny uke. Jeg jobber kontinuerlig med å akseptere at jeg ikke rekker alt, prioriterer hardt. Lager liste før uka starter, dette må jeg, dette kan vente. Starter alltid med de mest omfattende oppgavene slik at jeg får de ut av hodet. 

2. Min leder er klar over det. Jeg sover ikke når det blir for mye, det skal ikke mange døgn til før jeg er uegnet i jobben. Jeg lever etter tipset fra terapeuten, du skal ikke være redd for å miste jobben. De vet hva de får, hvis de legger om en plan som ikke fungerer på sikt, må de finne noen andre til å fylle den rollen. 

3. Jeg avtaler ingenting jeg ikke må, fredag er hellig, jeg svarer at jeg ikke kan. Forklarer aldri. Hvis jeg har overskudd går det til helt, enkle ting. Kaffe med ei venninne. Noe som ikke krever rigging eller fikse noe. 

Anonymkode: 6e270...ed9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...