Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #1 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg føler jeg har prøvd alt, men ingenting virker. Derfor trenger jeg råd for hva DU ville gjort hvis din 8år gamle gutt ofte fant på dumme ting. Eks på dumme ting: -I kveld åpnet han 8stk yougurter fordi kompisen var sulten. Spurte ikke, bare tok alt i kjøleskapet. Orket såklart ikke halvparten. -i går. Ringer å spør om kompisen kan bli med hjem. Vi sier nei, orker ikke besøk i dag. Oppdager plutselig at de har kommet hjem å spiller fotball i stua. - kan fint blande seg 5cm med saft. Liker sterk saft. Saft beholdningen i huset er kjempe stor. Nå kjøpes det ikke inn mer. -får beskjed tre ganger om å ta av seg den splitter nye t-skjorta før han spiser spagetti. «Jada», han mener vi maser. Setter seg da jeg henter drikke, slenger en skje med spagetti på tallerken så det spruter ned hele genseren. En ny original og dyr fotballtrøye han ønsket seg. -ta på støvler i dag. «hvorfor?». Det snør ute . Spør igjen, får samme svar. Skjuler seg å skal til å løpe ut i joggesko. Jeg trenger ikke råd spesielt på enkelthendelser her. Mer generelt. Må passe mer på han enn 2åringen. Føler jeg jobber på en demensavdeling. Gjentar beskjeder x1000, gjør det motsatte. Ingen diagnoser. Faglig og sosialt svært sterk. Skolen mener han faglig ligger på ett langt høyere nivå enn en 8åring Veloppdratt borte, dement og tester grenser til 1000 hjemme. Vært slik lenge. Egentlig alltid vært slik kanskje.. Gleder meg ikke til han blir tenåring. Anonymkode: 207a2...a05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #2 Del Skrevet 26. april 2023 Har du hørt om konsekvenser? Gi ham det. "Hvis ikke så..." osv, ikke kom med tomme trusler, handle. Den fotballen for eksempel hadde han ikke fått igjen på lenge. Anonymkode: 037cc...bc3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #3 Del Skrevet 26. april 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har du hørt om konsekvenser? Gi ham det. "Hvis ikke så..." osv, ikke kom med tomme trusler, handle. Den fotballen for eksempel hadde han ikke fått igjen på lenge. Anonymkode: 037cc...bc3 Han opplever jo konsekvenser (spagettisaus på skjorta, kalde og våte føtter), men du mener kanskje han bør få mer straff? Anonymkode: 62e58...6d8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #4 Del Skrevet 26. april 2023 Er på min 3. 8 åring, det der er ganske typisk for alderen, de tester grenser. Det går over, hold ut og du må være konsekvent. Så blir det litt roligere før puberteten slår til.... Anonymkode: ac776...c70 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 26. april 2023 #5 Del Skrevet 26. april 2023 Han tar ikke mot beskjeder, og mest sannsynlig fordi han ikke forstår konsekvensene ved å ikke høre. Noen barn trenger å få mer forklaring og detaljerte sådanne. Det holder ikke å si at han må ha støvler fordi det er snø. Derfor må du forklare hva som skjer når han blir kald og våt på føttene. Det holder ikke å si at dere ikke orker besøk, så da får du forklare hva som skjer når dere blir slitne. Ta deg tid til å gi utdypende forklaringer selv om du tenker at han bør skjønne selv. Å gi ordre til mer intelligente barn er nesten dødfødt. De trenger gjerne detaljerte begrunnelser selv om en skulle tro at det var omvendt, men det er det altså ikke bestandig. Hvis du ikke tar deg tiden til det og heller gir konsekvenser for å ikke følge opp beskjeder, så vil det nok bli et mye mer misfornøyd barn som kanskje vil oppfatte ting urettferdig. Intelligente barn tester ut alt mye mer som regel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #6 Del Skrevet 26. april 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Har du hørt om konsekvenser? Gi ham det. "Hvis ikke så..." osv, ikke kom med tomme trusler, handle. Den fotballen for eksempel hadde han ikke fått igjen på lenge. Anonymkode: 037cc...bc3 Done it. Jeg har klippet i stykker ball også jeg da han ikke sluttet x flere en gang tidligere. Konsekvenser er kjipt der og da, men han gjentar det senere. Hi Anonymkode: 207a2...a05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #7 Del Skrevet 26. april 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Er på min 3. 8 åring, det der er ganske typisk for alderen, de tester grenser. Det går over, hold ut og du må være konsekvent. Så blir det litt roligere før puberteten slår til.... Anonymkode: ac776...c70 Takk for litt betryggende tilbakemelding. Vi er konsekvente som fy, men lei av å jobbe på demensavdeling . Både jeg og mannen er like der, vi kjører kampene. Men hvordan er disse barba blitt som tenåringer? Jeg tenker med frykt på den tiden. Det å teste grenser, redd han vil teste egne grenser også. Redd for rus f.eks fordi han kjører på. Null frykt, hukommelse som en gullfisk og tester alt av grenser. hi Anonymkode: 207a2...a05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #8 Del Skrevet 26. april 2023 ReneRene skrev (9 minutter siden): Han tar ikke mot beskjeder, og mest sannsynlig fordi han ikke forstår konsekvensene ved å ikke høre. Noen barn trenger å få mer forklaring og detaljerte sådanne. Det holder ikke å si at han må ha støvler fordi det er snø. Derfor må du forklare hva som skjer når han blir kald og våt på føttene. Det holder ikke å si at dere ikke orker besøk, så da får du forklare hva som skjer når dere blir slitne. Ta deg tid til å gi utdypende forklaringer selv om du tenker at han bør skjønne selv. Å gi ordre til mer intelligente barn er nesten dødfødt. De trenger gjerne detaljerte begrunnelser selv om en skulle tro at det var omvendt, men det er det altså ikke bestandig. Hvis du ikke tar deg tiden til det og heller gir konsekvenser for å ikke følge opp beskjeder, så vil det nok bli et mye mer misfornøyd barn som kanskje vil oppfatte ting urettferdig. Intelligente barn tester ut alt mye mer som regel. Takk for svar. Jeg kan nok bli bedre på å gi mer utfyllende svar. Tar ofte snarveien fordi man tenker jo at det korte svaret er godt nok. Å ja jeg tenker faktisk at han som er så smart forstår bedre. Han oppfatter ofte ting som urettferdig. Mulig vi er inni en dårlig trend med mer ordre. Skal reflektere over dette svaret ditt kjenner jeg. Han undrer på alt på ett dypt nivå, mer enn det som er vanlig. Læreren hans sier at når de lærer ting, vil han gå enda mer i dybden. Ofte kan han de tingene de skal lære om, men mer avansert enn det som de går igjennom. Verdensrommet var teori her nylig, det er det lenge siden han ville vite om så det kunne han jo. Så mulig han vil ha de utfyllende svarene som du sier, kanskje fordi han er ganske smart. Takk. hi Anonymkode: 207a2...a05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #9 Del Skrevet 26. april 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Takk for litt betryggende tilbakemelding. Vi er konsekvente som fy, men lei av å jobbe på demensavdeling . Både jeg og mannen er like der, vi kjører kampene. Men hvordan er disse barba blitt som tenåringer? Jeg tenker med frykt på den tiden. Det å teste grenser, redd han vil teste egne grenser også. Redd for rus f.eks fordi han kjører på. Null frykt, hukommelse som en gullfisk og tester alt av grenser. hi Anonymkode: 207a2...a05 Vår eldste er den av barna som var verst i den alderen. Nå er han 16, og er en overraskende lett tenåring, så ikke sikkert det har noe å si Anonymkode: ac776...c70 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #10 Del Skrevet 26. april 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Han opplever jo konsekvenser (spagettisaus på skjorta, kalde og våte føtter), men du mener kanskje han bør få mer straff? Anonymkode: 62e58...6d8 Ja Anonymkode: 037cc...bc3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #11 Del Skrevet 26. april 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vår eldste er den av barna som var verst i den alderen. Nå er han 16, og er en overraskende lett tenåring, så ikke sikkert det har noe å si Anonymkode: ac776...c70 Du aner ikke hvor godt det var å høre 😆😆. Da kan det være håp, trodde oddsen var 100% umulig tenåring også. hi Anonymkode: 207a2...a05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #12 Del Skrevet 26. april 2023 For å øke sjangsen for at barnet får med seg OG gjennomfører beskjeder er det lurt å: - ha blikkontakt når beskjeden gis - korte beskjeder (maks 2 punkter - eks: ‘Du må henge opp jakken og sette skoene på plass, vaske hendene og komme å spise for vi skal snart på trening, og du må pakke baggen etter middag’. Alt for langt. Når man kommer til vaske hendene har barnet falt av…. Del opp beskjeder. Kort og konkret. Da har barnet best sjangse for å lykkes) - gi barnet mulighet til å gjennomføre - om barnet ikke gjennomfører innen gitt tid - gi beskjeden på nytt, gjerne ha fysisk kontakt og blikkontakt (eks. legge hånda på barnets skulder) - vær fysisk tilstede mens barnet gjennomfører - umiddelbar positiv respons når barnet har gjennomført Mål: Å hjelpe barnet slik at det vi ønsker at barnet skal gjøre blir innarbeidet hos barnet på en god måte slik at endringen blir varig Anonymkode: 7be45...abe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekla123 Skrevet 26. april 2023 #13 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg tok i bruk belønningstavle i den alderen. Jeg har også en smart, intelligent gutt som ikke tar til takke med de enkle, raske svarene. På tavla stod det ting som: kle på deg, pusse tenner, skifte boxer, spise frokost, ta matboks ut av sekken etter skolen, gjøre lekser osv. Det var også oppdelt i når han skulle gjøre det. "På morgenen, etter skolen og på kvelden" Han er en pengeglad gutt, så her var belønningen penger. 2 kr pr oppgave gjort. Det ble ca 70 kr i uka hvis han gjorde alt. Livet mitt ble SÅ mye enklere av å innføre systemet. Og gutten var kjempeivrig såpass lenge at oppgavene til slutt ble automatisert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #14 Del Skrevet 26. april 2023 Tekla123 skrev (27 minutter siden): Jeg tok i bruk belønningstavle i den alderen. Jeg har også en smart, intelligent gutt som ikke tar til takke med de enkle, raske svarene. På tavla stod det ting som: kle på deg, pusse tenner, skifte boxer, spise frokost, ta matboks ut av sekken etter skolen, gjøre lekser osv. Det var også oppdelt i når han skulle gjøre det. "På morgenen, etter skolen og på kvelden" Han er en pengeglad gutt, så her var belønningen penger. 2 kr pr oppgave gjort. Det ble ca 70 kr i uka hvis han gjorde alt. Livet mitt ble SÅ mye enklere av å innføre systemet. Og gutten var kjempeivrig såpass lenge at oppgavene til slutt ble automatisert. Hmm kanskje det som må til her også. Min elsker også penger nemlig. Verdt ett forsøk. Liker svaret ditt om at livet ble så mye enklere, det motiverer meg😉. hi Anonymkode: 207a2...a05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #15 Del Skrevet 27. april 2023 Tenker å at du kan forklare han at denne mnd bruker vi så mye penger på yougurt f eks. Å forklar hva hver boks koster så han får en forståelse for penger og konsekvensen blir av å åpne 8 bokser og kaste halve. Høres litt ut på meg som det er mangel på respekt , men bra dere står i kampene. Anonymkode: 60f1d...7dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #16 Del Skrevet 27. april 2023 Det er lett å overvurdere barna i den alderen og anta at de skjønner hva som er "riktig " oppførsel helt av seg selv. Her får han f.eks. lov å ta saft selv, men han får ikke blande den slik han vil selv. Det er ikke opplagt for han, dere må forklare. Dere sier han ikke kan ha med kompisen hjem for da forstyrrer han dere, men han når kommer hjem og ser at dere ikke er i stua, da tenker han ikke på at det kan forstyrre likevel. Og så får han straff, uten at han skjønner helt hva som var galt. Da virker det dårlig med mer straff, du må forklare mer. Det er kjedelig, men det må nok til. Anonym ...abe over her har mange gode tips. Anonymkode: 62e58...6d8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #17 Del Skrevet 27. april 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Er på min 3. 8 åring, det der er ganske typisk for alderen, de tester grenser. Det går over, hold ut og du må være konsekvent. Så blir det litt roligere før puberteten slår til.... Anonymkode: ac776...c70 Er der virkelig typisk? Jeg har selv hatt 3 8 åringer, ingen har holdt på slik. Anonymkode: b77d3...f54 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #18 Del Skrevet 27. april 2023 ReneRene skrev (17 timer siden): Han tar ikke mot beskjeder, og mest sannsynlig fordi han ikke forstår konsekvensene ved å ikke høre. Noen barn trenger å få mer forklaring og detaljerte sådanne. Det holder ikke å si at han må ha støvler fordi det er snø. Derfor må du forklare hva som skjer når han blir kald og våt på føttene. Det holder ikke å si at dere ikke orker besøk, så da får du forklare hva som skjer når dere blir slitne. Ta deg tid til å gi utdypende forklaringer selv om du tenker at han bør skjønne selv. Å gi ordre til mer intelligente barn er nesten dødfødt. De trenger gjerne detaljerte begrunnelser selv om en skulle tro at det var omvendt, men det er det altså ikke bestandig. Hvis du ikke tar deg tiden til det og heller gir konsekvenser for å ikke følge opp beskjeder, så vil det nok bli et mye mer misfornøyd barn som kanskje vil oppfatte ting urettferdig. Intelligente barn tester ut alt mye mer som regel. Konsekvenser er ikke noe man gir, det er noe som skjer pga en handling. Man gir straff. Anonymkode: b98f6...2f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 27. april 2023 #19 Del Skrevet 27. april 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Konsekvenser er ikke noe man gir, det er noe som skjer pga en handling. Man gir straff. Anonymkode: b98f6...2f2 Nei ikke alltid. Og et barn skjønner uansett ikke alltid konsekvenser som "skjer". Jeg er ikke for straff i særlig grad. I veldig lite omfang i så fall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #20 Del Skrevet 27. april 2023 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Takk for litt betryggende tilbakemelding. Vi er konsekvente som fy, men lei av å jobbe på demensavdeling . Både jeg og mannen er like der, vi kjører kampene. Men hvordan er disse barba blitt som tenåringer? Jeg tenker med frykt på den tiden. Det å teste grenser, redd han vil teste egne grenser også. Redd for rus f.eks fordi han kjører på. Null frykt, hukommelse som en gullfisk og tester alt av grenser. hi Anonymkode: 207a2...a05 Jeg har fire barn, der den ene var som di da han var liten. Han var aldeles fryktløs og uten noen form for konsekvenstenkning. Han fant på så mye rart. Dine eksempeler er bare en peanøtter. Vi var veldig bekymret for hvordan han ville bli i tenårene. Han har blitt en rolig og hjemmekjær ungdom. Han forteller oss det meste og har ingen behov for å teste grenser. Så brått kan det snu. Anonymkode: 156d9...c0b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #21 Del Skrevet 27. april 2023 Du sier dere står i kampene, men det kan bli for mange kamper også. Om barnet opplever kamper hver dag, flere ganger om dagen, om alt og ingenting (sier ikke det er sånn for deg, men det føles sånn for han) så betyr kampene med mamma og pappa ingenting til slutt. Blir som barn som får kjeft hele tiden, til slutt går det bare inn det ene øret og ut det andre, uten å bety noen ting for barnet. Det er bare sånn mamma og pappa snakker, det betyr ingenting... Noen kamper er viktige, andre overhodet ikke viktige. Barn er så forskjellige, noen er det kamper med hver dag, andre nesten aldri, og alle ting i mellom. Du har fått et barn som stadig vil klare seg selv, ta avgjørelser selv, et stort behov for å løsrive seg fra deres krav, da må oppdragelsen av dette barnet tilpasses det litt. Han er bare 8 år, og veldig umoden i konsekvenstenkingen enda, men det skjønner han selvfølgelig ikke selv La det stå et par billige støvler med et par tørre sokker i på skolen, og ikke gidd styre hva han har på beina. Det er sånne kamper som er helt unødvendig å ta. Samme med yoghurten, bare si ifra at det var dumt å åpne alle, du kommer ikke til kjøpe flere. Ha en kanne ferdigblandet saft i kjøleskapet, sett et merke på muggen med sprittusj hvor mye saft som skal i så kan han blande opp kannen selv når den er tom. Finn løsninger som gjør at mange av kampene blir unødvendige. Anonymkode: 343dd...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #22 Del Skrevet 27. april 2023 Konsekvensen er straff, så jo, man gir konsekvenser. Anonymkode: 037cc...bc3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #23 Del Skrevet 27. april 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Nei ikke alltid. Og et barn skjønner uansett ikke alltid konsekvenser som "skjer". Jeg er ikke for straff i særlig grad. I veldig lite omfang i så fall Straff er straff uansett hva man kaller det. Anonymkode: b98f6...2f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 27. april 2023 #24 Del Skrevet 27. april 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Konsekvensen er straff, så jo, man gir konsekvenser. Anonymkode: 037cc...bc3 Det jeg tror at du ( og flere ) bør forstå er at det er spesielt en ting som skiller mer intelligente barn fra de andre med gjennomsnittlig intelligens , og det er at de mer intelligente stiller spørsmål . De stiller mange spørsmål ved mye, og fåt de ikke svar men kun straff vil det føre til mye frustrasjon og misnøye. Så vil vi ha barn som føler på det og urettferdighet? Det er også det voksne mer intelligente gjlør. De stiller spørsmål, og det er nettopp derfor de finner svar alle har nytte av i mange tilfeller. Å straffe mennesker for å ville se og kreve logikk er rett og slett diskriminering og mishandling på det verste. Å kue mennesker er ikke noe annet enn det. At et barn som åpner åtte yoghurt får straff uten at det får forklart seg eller spørre om hva det tenkte er å nedgradere barnet til ubetydelig med "dumme" handlinger. Og ingen vet om det var en lite gjennomtenkt handling engang. Det lå muligens en tanke bak. Det er nødvendig å gi straff noen ganger, men det må ikke være en vanlig konsekvens. Det vanlige må være å la barna forklare og i ytterste fall la de erfare om de ikke godtar forklaringen. Men i de fleste tilfeller gjør barn det. De godtar og forstår, og gjør de ikke så et det muligens en grunn til det som man må finne ut av. Å straffe er alltid enkleste vei til å ha kontroll. Og vil du ha kontroll over andre, så har du ikke oversikt. Har du ikke oversikt blir du urolig og nervøs og stresset. Det kan du ikke straffe andre for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. april 2023 #25 Del Skrevet 27. april 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Konsekvensen er straff, så jo, man gir konsekvenser. Anonymkode: 037cc...bc3 Nei, det er to forskjellige ting. Konsekvenser er det som skjer av seg selv, straff er det mor og far finner på. For en gutt som ikke skjønner hvorfor mor og far lager de reglene de gjør og kanskje syns det meste av det de sier er meningsløst er det en veldig reell forskjell. Anonymkode: 62e58...6d8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439867-8%C3%A5ringen-finner-p%C3%A5-s%C3%A5-mye-tull-hele-tiden-r%C3%A5d-%C3%B8nskes-%E2%98%80%EF%B8%8F/#findComment-149950550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå