Gå til innhold

Må jeg ha privat pensjonssparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i staten og pensjonskalkulator viser at jeg vil (med dagens kroneverdi) få en årlig pensjon på 480.000 kr. Jeg er 43 år. Jeg er gift og vi har et nedbetalt hus verdt 8 mill. Vi tenker kjøpe noe mindre når ungene flytter. Vi har et lån på 3 mill hver på hytta. Vi har separat økonomi (tjener helt likt, men velger selg hvordan vi disponerer pengene). Lånet vil være nesten nedbetalt når vi blir pensjonister, men det kan jo skje ting på veien, feks skilsmisse. Jeg vil arve ca. 3 mill.

Trenger jeg å spare til pensjon?

Anonymkode: 533aa...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags levestandard du ser for deg som pensjonist.

Hvor mye penger ønsker du å ha til forbruk når du blir gammel. Ser du for deg å bo dyrere, eller billigere. Hvor mye penger ønsker du å ha til å skjemme bort barn og barnebarn.

Om du ser for deg å selge huset og bo i en rimeligere leilighet vil jo nedbetaling av lån være god nok sparing.

Anonymkode: f1608...ca6

Skrevet

Jeg tenker vel at å betale ned 3 mill på 24 år må være sparing nok, men så sier mange at alle må spare til pensjon. Vi kan jo alltids selge hytta, men ønsker jo å kunne la barna overta den.

Anonymkode: 533aa...f3c

Skrevet

Du trenger selvfølgelig ikke, men et eller annet må du jo bruke pengene på. Hva som er mest lønnsomt av å betale ned hytta, pensjonssparing eller andre investeringer er ikke godt å si. Kanskje du bør snakke med en finansrådgiver?

Anonymkode: ff866...6ff

Skrevet

Du må ingenting. Pensjon på 480 000 er veldig bra, bare så det er sagt, selv om jeg har liten tro på at pensjon utgjør de summene når vi går av. Vi står ovenfor en demografisk kollaps i de fleste land. 

Jeg personlig ville ikke satt pengene mine i pensjonssparing. Nedbetaling av gjeld og sparing i aksje/fond derimot er gunstig for økonomien. Alt handler om å ha inntekter som dekker kostnader. Du kan øke inntekt, du kan redusere kostnader. 

Anonymkode: 0c4dc...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...