Gå til innhold

Skummelt å plutselig få billån på 350 000.

Anbefalte innlegg

Må ringe bank idag for å få finansieringsplan. Hvordan er renta på slike lån? Jobber 75% + litt ekstra som helsefagarbeider. Så har ikke allverden med lønn. Huslån står på mannen (som tjener mye mer enn meg), så jeg må ta dette på meg. Lurt å betale litt ekstra på lån når jeg har kapasitet eller holde meg til planen?

Anonymkode: 0c9e5...cc3

Fortsetter under...

Er dere gift?

Vi har boliglån på 3 mill og billån på 200.000 (var 300.000 da vi kjøpte bilen)

Mannen tjener ca dobbelt så mye som meg. Men både bolig og billån står på oss begge. Vi eier 50/50 og er ansvarlig for gjelden 50/50. Banken ser jo på familiens totale inntekt når de innvilger lån.

Hvorfor har dere delt det sånn? Betyr det at han eier huset alene også? 

Vi har forresten billånet via forhandler. De hadde lavere rente enn banken.

Anonymkode: a78b9...6d1

Hvorfor kjøper dere så dyr bil? Jeg aldri kjøpt en bil som jeg ikke har kunnet betale fra egen lomme. Det er ofte skyhøy rente. Det lønner seg alltid å betale ned ekstra. Har dere sjekket om dere kan få billånet bakt inn i huslånet? Hvorfor er mannen ansvarlig for huslånet alene? Eier han det?

Anonymkode: f5742...206

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Må ringe bank idag for å få finansieringsplan. Hvordan er renta på slike lån? Jobber 75% + litt ekstra som helsefagarbeider. Så har ikke allverden med lønn. Huslån står på mannen (som tjener mye mer enn meg), så jeg må ta dette på meg. Lurt å betale litt ekstra på lån når jeg har kapasitet eller holde meg til planen?

Det er alltid lurt å betale ned fortere. Billånet mitt ble billigere gjennom forhandler enn det tilbudet jeg fikk fra banken. Har  du egenkaptal? Hvis ikke så blir renten høyere, og lånet dyrere jo lenger du har det. Du må regne med en del tusen i måneden.

Anonymkode: 48f7d...152

Jeg vet du ikke spør om dette, men jeg må si det. Du går i «kvinnefella». Mannen kan potensielt sitte igjen med ett hus ved en evt skilsmisse/brudd. Ett hus som sannsynligvis stiger godt i verdi med årene (avhengig av hvor du bor). Du sitter igjen med en bil som er verdt lommerusk. Jeg ville heller eid 30% av huset, enn 100% av bilen. Biler er som regel bare tap.  Tenk deg godt om. 

FrkKværner skrev (1 time siden):

Jeg vet du ikke spør om dette, men jeg må si det. Du går i «kvinnefella». Mannen kan potensielt sitte igjen med ett hus ved en evt skilsmisse/brudd. Ett hus som sannsynligvis stiger godt i verdi med årene (avhengig av hvor du bor). Du sitter igjen med en bil som er verdt lommerusk. Jeg ville heller eid 30% av huset, enn 100% av bilen. Biler er som regel bare tap.  Tenk deg godt om. 

Enig med dette! Sørg for at du også er eier i boligen.

Anonymkode: 3549e...3d7

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor kjøper du bil du ikke har råd til?

Anonymkode: d5fdd...83c

Har nok råd, bare litt skummelt likevel. Er nødvendig med en litt stor bil. 

Jeg tenker at du og mannen din bør ha en skikkelig samtale om økonomi. Begge bør stå med huslånet på seg (dere er jo gift), og da kan billånet bakes inn der. At han tjener mer enn deg er et ikke-argument når det gjelder å eie hus sammen all den tid du jobber redusert for å ta deg av deres felles barn.

Anonymkode: 78383...fea

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

1-de færreste trenger egentlig en veldig stor bil.

2-du får kjøpt store biler som koster vesentlig mindre, de gir bare ikke like stor status.

Anonymkode: 6f734...8d7

Annonse

Man trenger ikke 350 000 for å få en stor bil.

Anonymkode: 48f7d...152

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

https://www.finn.no/300669923

Stor bil. Litt billigere enn 350 000 kr

Anonymkode: b9a87...04b

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

https://www.finn.no/300669923

Stor bil. Litt billigere enn 350 000 kr

2005 modell....Det er jo å be om utgifter til verksted

Hi, fælt så alle skulle mene så mangt... Du bør absolutt betale mer enn du må, om du kan. Men jeg er også enig at dere bør ha en mer felles økonomi. Med høyere (samlet) inntekt vil dere klare å få litt lavere rente på lånet også :)

Anonymkode: 27fb7...ec2

2005 modell....Det er jo å be om utgifter til verksted

Hi, fælt så alle skulle mene så mangt... Du bør absolutt betale mer enn du må, om du kan. Men jeg er også enig at dere bør ha en mer felles økonomi. Med høyere (samlet) inntekt vil dere klare å få litt lavere rente på lånet også :)

Anonymkode: 27fb7...ec2

Du kan ha mange turer på verksted gør det koster 350.000 og du er ikke sikkert mot utgifter på en nyere bil heller.

Hvorfor deler ikke du og mannen på lånet når dere er gift?? Dere burde dele både huslån og billån. Billånet burde bakes inn i huslånet, det er mye billigere.

Det høres helt på trynet ut at mannen er ansvarlig for huslånet og du for billånet. Hus går opp i verdi, bil synker i verdi over tid. Han sitter igjen med milliongevinst, du sitter igjen med tap.

Anonymkode: 310d2...847

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor deler ikke du og mannen på lånet når dere er gift?? Dere burde dele både huslån og billån. Billånet burde bakes inn i huslånet, det er mye billigere.

Det høres helt på trynet ut at mannen er ansvarlig for huslånet og du for billånet. Hus går opp i verdi, bil synker i verdi over tid. Han sitter igjen med milliongevinst, du sitter igjen med tap.

Veldig merkelig ja!

Anonym bruker skrev (På 26.4.2023 den 9.00):

Hvorfor kjøper dere så dyr bil? Jeg aldri kjøpt en bil som jeg ikke har kunnet betale fra egen lomme. Det er ofte skyhøy rente. Det lønner seg alltid å betale ned ekstra. Har dere sjekket om dere kan få billånet bakt inn i huslånet? Hvorfor er mannen ansvarlig for huslånet alene? Eier han det?

Anonymkode: f5742...206

Egen lomme?. Der har jeg ikke mer enn 70 000 (inkludert det vi får for gammel bil) + lønn kvar mnd. Men skal nest sannsynlig bake det inn i huslån, er i dialog med banken  HI

Egen lomme?. Der har jeg ikke mer enn 70 000 (inkludert det vi får for gammel bil) + lønn kvar mnd. Men skal nest sannsynlig bake det inn i huslån, er i dialog med banken  HI

Har du tenkt på hva et billån på 350.000 lodder i måneden? Det vil gjerne ligge på rundt 5.500 kr. Om du klarer deg med en bil til 70.000 kan du legge til side mellom 60 og 70 tusen i året. Om 7 år kunne du da kjøpt en bil til 400 000 uten å ta opp lån. Er det verdt det?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke sikkert det er så rart. Om han eide huset før de ble sammen og allerede hadde betalt ned en del, så er det ikke sikkert. HI hadde råd til å kjøpe seg inn i huset. Hvis feks lånet var på 1 mill og verdien på huset var 3 mill, så måtte HI kjøpt seg inn for 1,5 mill. Hun kan jo ikke bare få 1 mill og så har de lånet sammen. Da ville HI fått en verdi på 1,5 mill for 500 000. Når HI er redd for et lån på 350 000, så ville hun ikke klart et lån på boligen. Sett at det er sånn at han eide før de ble sammen så klart

Anonymkode: 3aafa...3c5

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke sikkert det er så rart. Om han eide huset før de ble sammen og allerede hadde betalt ned en del, så er det ikke sikkert. HI hadde råd til å kjøpe seg inn i huset. Hvis feks lånet var på 1 mill og verdien på huset var 3 mill, så måtte HI kjøpt seg inn for 1,5 mill. Hun kan jo ikke bare få 1 mill og så har de lånet sammen. Da ville HI fått en verdi på 1,5 mill for 500 000. Når HI er redd for et lån på 350 000, så ville hun ikke klart et lån på boligen. Sett at det er sånn at han eide før de ble sammen så klart

Anonymkode: 3aafa...3c5

Da burde hun virkelig IKKE ta opp billån i så fall!

Anonymkode: 570f2...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...