Gå til innhold

Kan lærer filme ungdom i sårbar situasjon?

Anbefalte innlegg

Har et barn på 18 år som i vinter har vært på skoletur med videregående skole.

Der ble han så full at han ble hentet med ambulanse.

I etterkant har sønnen min fått vite at læreren har filmet han, uten samtykke selvfølgelig, da han var så full at han ikke kunne gi samtykke.

Denne videoen ble vist min sønn i etterkant av læreren, mens læreren hadde flirt av saken.

Jeg aner ikke om videoen er delt, eller hvorfor videoen ble tatt i utgangspunktet. Det jeg reagerer på, er at læreren filmer en elev i en veldig sårbar situasjon, uten at eleven kan motsette seg det.

Tar jeg feil når jeg reagerer?

Og jada, han skulle ikke blitt så full osv. Dette vet jeg. Men det er selve filmingen jeg vil ha tilbakemelding på. 

Anonymkode: 4a871...68b

Fortsetter under...

Nei jeg hadde laga ett rent helvete for den læreren!! Dette slår jeg så ned på med egne barn, man skal aldri noensinne filme andre personer som ikke samtykker. Aldri!!! Og hvertfall ikke i en sårbar situasjon!! Jeg får helt krampe av folk som legger ut videoer av andre ene og alene for å drite de ut. Sønnen min gjorde det med en fremmed en gang, og det ble månelyst og den telefonen ble inndratt på stedet! 

Anonymkode: f6897...132

Det er helt uakseptabelt, rett og slett, veldig uprofesjonelt. Det er på sin plass å reagere. Jeg vet ikke om det er ulovlig å filme, selv om det helt klart er ulovlig å dele. Uansett er det et grovt brudd på profesjonsetikken.

Anonymkode: 39b12...e07

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde blitt rasende forbanna og gått videre med det. Det er så hinsides uprofesjonelt at jeg ikke har ord.

Anonymkode: 27b20...020

Og det er helt sykt at læreren er mer opptatt av å filme enn å ta seg av eleven sin som er så full at han må hentes av ambulanse.

Jeg er usikker på om det er forbudt. Uansett bør du sjekke  hva dette er før du lager oppstyr. Det er stor forskjell på om ørreten egentlig filmet noe annet og så ble sønnen fin merr tilfeldig med på filmen og at læreren  oppsøkte gutten for å filme. Hva sier gutten om filmen?

Anonymkode: 8706d...e1a

Annonse

Finn ut om dette er tatt for å kun vise din sønn eller noe annet. Uansett er ikke dette greit og saken bør bli tatt opp med skolen. Ta det direkte med rektor. Om din sønn ikke syns det er så ille eller bare blåser i det, så kan det hjelpe til slik at ikke det skjer igjen for andre. Andre som ikke syns det er greit og som ikke tørr å siifra. 

Siden barnet er 18år så er det barnet som skal ta det opp, men du kan og bør være med. 

Anonymkode: ff857...d7f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er usikker på om det er forbudt. Uansett bør du sjekke  hva dette er før du lager oppstyr. Det er stor forskjell på om ørreten egentlig filmet noe annet og så ble sønnen fin merr tilfeldig med på filmen og at læreren  oppsøkte gutten for å filme. Hva sier gutten om filmen?

Anonymkode: 8706d...e1a

Love it 😄

Anonymkode: e95ae...016

Nå blir jo ikke en 18 åring ansett som et barn, men en ung voksen, men jeg ville likevel tatt opp dette med lærer og evt rektor. Det er ikke greit å filme slike ting, at en lærer gjør det og viser gutten etterpå fremstår som veldig uproft.

Anonymkode: f5cb1...ba6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har et barn på 18 år som i vinter har vært på skoletur med videregående skole.

Der ble han så full at han ble hentet med ambulanse.

I etterkant har sønnen min fått vite at læreren har filmet han, uten samtykke selvfølgelig, da han var så full at han ikke kunne gi samtykke.

Denne videoen ble vist min sønn i etterkant av læreren, mens læreren hadde flirt av saken.

Jeg aner ikke om videoen er delt, eller hvorfor videoen ble tatt i utgangspunktet. Det jeg reagerer på, er at læreren filmer en elev i en veldig sårbar situasjon, uten at eleven kan motsette seg det.

Tar jeg feil når jeg reagerer?

Og jada, han skulle ikke blitt så full osv. Dette vet jeg. Men det er selve filmingen jeg vil ha tilbakemelding på. 

Det er lovlig å filme, men ulovlig å dele uten samtykke 

Anonymkode: a911a...3ba

Om dere voksne og/ eller eleven har en tradisjon for å ikke tro på læreren og bortforklare oppførsel, kan læreren ha filmet som bevis. Spesielt om det var snakk om konsekvenser og de forventer utfordringer/benektelser. I en slik setting kan jeg forstå at lærer filmer.  Det er uansett ikke greit eller lov å dele videoen. Det er heller ikke greit om lærer filmet i stedet for å hjelpe til.

Anonymkode: 8809b...5be

Jeg reagerer mye mer på at læreren flirte av dette, for det er ingenting å flire av! Det er heller ikke noe han burde filmet. Han har lov så lenge han ikke deler det, og det kommer litt an på om sønnen din tilfeldigvis ble med på opptaket eller om læreren filmet han på grunn av omstendighetene. 

Anonymkode: 8410f...567

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Om dere voksne og/ eller eleven har en tradisjon for å ikke tro på læreren og bortforklare oppførsel, kan læreren ha filmet som bevis. Spesielt om det var snakk om konsekvenser og de forventer utfordringer/benektelser. I en slik setting kan jeg forstå at lærer filmer.  Det er uansett ikke greit eller lov å dele videoen. Det er heller ikke greit om lærer filmet i stedet for å hjelpe til.

Jesus, vi kan da ikke begynne med bevisførsel i dialog med elever og eventuelt foreldre. Det er ingen god grunn til å filme i en slik situasjon.

Anonymkode: 39b12...e07

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette. 
Hva ble straffen for drikking på skoletur?

Anonymkode: 751dd...3b0

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Dette. 
Hva ble straffen for drikking på skoletur?

Anonymkode: 751dd...3b0

Nei, vi har aldri stilt spørsmål ved lærerne og heller støttet dem ved at vi har sagt at vi stoler på at lærere gjør så godt de kan og at de tar rette avgjørelser etter de ulike situasjonene. Det mener vi også at de gjorde i denne situasjonen, ved å få sendt han på sykehus. Det er filmingen jeg reagerer på, at videoen viser en elev i en meget sårbar situasjon der han ikke hadde mulighet til å si nei til filming. 

Han fikk skriftlig advarsel og fare for nedsatt oppførselskarakter.

Av og til funker det å se seg selv sørpe full for å skjerpe seg. Kanskje er det ikke første gang? Kanskje er det for å vise til brudd på regler og utestenge fra neste tur? Kanskje er det for å vise til utgifter en selv må betale? Jeg hadde aldri tatt risiko på å ha med elever som blir fulle på klassetur en gang til, og enten droppet alle turer videre eller droppet de som brøt reglene på neste tur. 

Anonymkode: b27e0...95c

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Da lærer han kanskje hvor kjipt det er å bli filmet mot sin viten. Jeg har jobbet i skolen, og elevene har jo NULL filter for å filme andre - både medelever og lærere.

Anonymkode: 199c4...084

Men hva i Herrens navn har det med saken å gjøre? Han har da aldri filmet andre?Ikke kjenner du han heller, så ikke kom med bastante påstander om ting du ikke vet noe om. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Da lærer han kanskje hvor kjipt det er å bli filmet mot sin viten. Jeg har jobbet i skolen, og elevene har jo NULL filter for å filme andre - både medelever og lærere.

Lærere har og tydeligvis NULL filter....

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men hva i Herrens navn har det med saken å gjøre? Han har da aldri filmet andre?Ikke kjenner du han heller, så ikke kom med bastante påstander om ting du ikke vet noe om. 

Jeg sier ikke at din gutt har filmet andre, jeg sier at det er et stort problem at unge filmer andre, både medelever og lærere, helt uten å skjemmes over det. 
Hvis flere får oppleve hvor kjipt det er, så så kanskje de tenker litt mer over hva de gjør.

Gjest Danida

Kan og kan - der er muligens ikke noen lovparagraf mot å filme ting til privat bruk. Men dette er likevel så langt utafor hva som er greit at jeg syns det er nokså sjokkerende. Å filme en person som er så full at han/hun må ha hjelp, det regner jeg med er forbeholdt fulle medruss som ikke har vett nok i behold til å skjønne at det er atalt. At en voksen, og edru - og attpåtil ansvarlig  - person finner på noe sånt, det er grovt. Vitner om at han enten er veldig umoden eller stokk dum.

Hvis jeg var reiseleder eller på annen måte hadde ansvar for ungdommer som ble for fulle eller skada seg eller opplevde annet ubehag på tur, så ville jeg ha vært så opptatt av å løse situasjonen at jeg aldri hadde kommet på å filme, og i alle fall ikke "for å ha noe å flire av"! Hvor i alle dager har du ansvarsfølelsen da, liksom?

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så du tenker at her kan man straffe én tilfeldig person for noe du mener at altfor mange (andre) personer driver med?

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Av og til funker det å se seg selv sørpe full for å skjerpe seg. Kanskje er det ikke første gang? Kanskje er det for å vise til brudd på regler og utestenge fra neste tur? Kanskje er det for å vise til utgifter en selv må betale? Jeg hadde aldri tatt risiko på å ha med elever som blir fulle på klassetur en gang til, og enten droppet alle turer videre eller droppet de som brøt reglene på neste tur. 

Anonymkode: b27e0...95c

Å ta den "risikoen" er i alle fall ikke noe man bør gjøre hvis man er så umoden som den nevnte læreren her. 

Danida skrev (6 timer siden):

Så du tenker at her kan man straffe én tilfeldig person for noe du mener at altfor mange (andre) personer driver med?

Nei jeg har da ikke skrevet noe om at én skal «straffes».

Jeg tror mange unge hadde hatt godt av å erfare hvor kjipt det er å bli filmet mot sin viten og vilje. Det er liksom først når det rammer dem selv de plutselig innser hvor krenkende det er, og DA er det plutselig ikke greit lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...