Gå til innhold

Hva må til for at flere søker seg til barnehagelærerutdanningen?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror at barnehagelærerne i likhet med sykepleiere er litt skyld i mangelen på nyutdannede selv. Det er svært stort fokus på hvor overarbeidet og underbetalte de er og hvor lite status yrket har i samfunnet. 
 

Det må nok en holdningsendring til, både fra politisk hold, men ikke minst fra yrkene selv. 

Anonymkode: 00cd3...dde

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at barnehagelærerne i likhet med sykepleiere er litt skyld i mangelen på nyutdannede selv. Det er svært stort fokus på hvor overarbeidet og underbetalte de er og hvor lite status yrket har i samfunnet. 
 

Det må nok en holdningsendring til, både fra politisk hold, men ikke minst fra yrkene selv. 

Anonymkode: 00cd3...dde

Jeg er faktisk helt uenig med deg der. Det er utrolig viktig at folk gir klar og tydelig beskjed når de har dårlige arbeidsforhold, ikke later som at alt er bra hvis man ikke en gang rekker et toalettbesøk en hel arbeidsdag. Da er det noe galt, og det er faktisk opp til polikerene å orde opp i. Nå er jeg verken sykepleier eller barnehagelærer selv, men med alle kutt og new management de siste årene, er det jammen ikke rart at yrket kneler og blir lite attraktivt. Vil de ha fornøyde arbeidstakere som framsnakker yrket sitt, må de søren meg gi arbeidsforhold som er til å leve med også.

Anonymkode: 8aa03...548

Det var den utdannelsen jeg tok først faktisk. Kun fordi unger gir meg både inspirasjon og ro i livet ( fremdeles ) Jeg elsket alle morgenene i garderoben med trøtte barne ansikt og småstressa foreldre. Jeg husker alle ungene som satt rundt frokostbordet hvor vi leste for dem, og alle filosofiske tanker barna fikk dele etterpå. De barna med utfordringer som jeg var ekstra god på, og de med større evner som jeg så. De andre helt alminnelige barna som jeg lekte med og lærte å vise omsorg. For seg selv og andre. Jeg kan si at jeg elsket hver eneste dag i tre år. 

Men jeg ville studere videre og mer. Mennesker vokser opp og samfunnet betyr mer og mer i det store bildet. Derfor studerte jeg videre. 

Jeg skulle jo ønske at alle studenter som vil studere både psykologi, sosiologi og også pedagogikk startet i barnehage. Det ville vært gull. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er faktisk helt uenig med deg der. Det er utrolig viktig at folk gir klar og tydelig beskjed når de har dårlige arbeidsforhold, ikke later som at alt er bra hvis man ikke en gang rekker et toalettbesøk en hel arbeidsdag. Da er det noe galt, og det er faktisk opp til polikerene å orde opp i. Nå er jeg verken sykepleier eller barnehagelærer selv, men med alle kutt og new management de siste årene, er det jammen ikke rart at yrket kneler og blir lite attraktivt. Vil de ha fornøyde arbeidstakere som framsnakker yrket sitt, må de søren meg gi arbeidsforhold som er til å leve med også.

Anonymkode: 8aa03...548

Dette.

Det hjelper dessuten lite å utdanne mange nye barnehagelærere når de ikke holder ut mange årene i barnehage før de søker seg til andre jobber. https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/2-av-3-barnehagelaerere-jobber-i-barnehage-etter-10-ar Etter 10 år er 30% ute av barnehage. Tenk om alle ansatte i barnehager kunne få arbeidsforhold og lønn som gjorde at de orket å stå i jobben lengre. Det ville gjort en stor forskjell. Om det skal skje må bemanningen styrkes. 

Anonymkode: 86dc3...e0e

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tror at barnehagelærerne i likhet med sykepleiere er litt skyld i mangelen på nyutdannede selv. Det er svært stort fokus på hvor overarbeidet og underbetalte de er og hvor lite status yrket har i samfunnet. 
 

Det må nok en holdningsendring til, både fra politisk hold, men ikke minst fra yrkene selv. 

Anonymkode: 00cd3...dde

Ønsker du at de heller skulle skjult hvordan hverdagene er i barnehagene, det som kommer frem er uansett bare en brøkdel av hvordan det er.  De er overarbeidet, det er for dårlig bemanning, for store barnegrupper og de blir veldig lite verdsatt, og det gjelder ikke bare barnehagelærere, men alle barnehageansatte. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men veldig mange. Det er ikke fra de ansatte selv holdningsendringen må komme, det er veldig feil fokus etter min mening.

Anonymkode: 3d064...4fa

Lærerorganisasjonene må slutte p fortelle om redene om hvor utrolig forferdelig de har det på jobb! Ingen vil søke seg til yrker hvor ansatte bare forteller om elendighet. 
 

Det er helt på sinnelags at det kjempes for endre arbeidsvilkår. For både sykepleiere og barnehagelærere fortjener bedre. Men de kunne valgt andre metoder enn å sure i media!

Anonymkode: 6e19e...37c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lærerorganisasjonene må slutte p fortelle om redene om hvor utrolig forferdelig de har det på jobb! Ingen vil søke seg til yrker hvor ansatte bare forteller om elendighet. 
 

Det er helt på sinnelags at det kjempes for endre arbeidsvilkår. For både sykepleiere og barnehagelærere fortjener bedre. Men de kunne valgt andre metoder enn å sure i media!

Anonymkode: 6e19e...37c

Hvor ofte ser du barnehagelærere klage i media egentlig, de er jo ikke spesielt ofte i media i det hele tatt.

Anonymkode: 3d064...4fa

De fleste jeg kjenner med eller har snakket med som har sluttet i bhg, begrunner det med store barnegrupper, få ansatte og lav lønn. Lønna er i grunn til å leve av, men feks klesbudsjettet for én som jobber i bhg, er ganske høyt. Klær slites fort i bhg og man må ha uteklær og sko til all slags vær og vind. Hygiene/risikotillegg for dem som jobber med småbarn, hadde også gjort seg. Det er ingen hemmelighet at bhgansatte jobber i svært støyende miljøer og er svært utsatt for hørselsskader. 

Selv sluttet jeg fordi jeg var lei av å være totalt utslitt etter jobb og ikke ha energi til mitt eget barn. Var lei av å slite meg ut for middelmådig lønn. I tillegg har jeg fått kronisk tinnitus. 

Anonymkode: 2ee5b...f36

Først og fremst flere hender, tror jeg. I tillegg må lønnen opp. Jeg har dyp respekt for fantastiske barnehageansatte som tar i mot barnet mitt med åpne armer hver eneste dag, selv om jeg VET at de ikke får pauser, plantid eller en slurk med lunken kaffe i løpet av dagen. 

Anonymkode: eb52f...872

Flere hender og brattere struktur. Det kan være utrolig slitsomt å lede personale med lav kompetanse når strukturen er så flat som i barnehage. Det fører til surmulig hos ansatte som ikke skjønner hvorfor de må gjøre flere av de praktiske arbeidsoppgavene for at pedagogene skal få gjort sin lovpålagte jobb.

Jeg sluttet for ti år siden og da var det i alle fall enormt fokus på resten av personalgruppens trivsel og opplevelse av å være «like viktig». Det er de selvsagt, men kulturen ble slik at pedagogene måtte krype for assistenter og be daglig om unnskyldning for at de måtte gjøre andre oppgaver. Alle pedagogene var utslitte, noe som er helt naturlig når en mellomleder mister mandatet sitt og må gjøre både sin egen og andres jobb.

Anonymkode: b62ec...c67

Annonse

Bedre arbeidsvilkår! Det vil si bedre bemanning, flere pedagoger og mer tid til å gjøre jobben! Og lønn for arbeidet. I dag får ikke nødvendigvis lærere i barnehagen mer lønn for videreutdanning, og de barnehagelærerene med master for stort sett ikke masterkode og lønn (noen få unnta)

At det er de tilsatte selv og fagforeningene som har snakket yrke og jobben ned er bare tull! De har i åresvis sagt fra om for dårlige rammevilkår. Om lengre åpningstider uten økt bemanning, om mer komplekse og større barnegrupper, økte krav i liv og forskrift uten økte ressurser osv. Hadde politikere og eiere lyttet før hadde vi ikke havnet i denne situasjonen! skal de lyve og beskrive en virkelighet som ikke finnes? Ikke si ifra om negativ utvikling? 
 

 

Endret av ulenissen
ReneRene skrev (5 timer siden):

Det var den utdannelsen jeg tok først faktisk. Kun fordi unger gir meg både inspirasjon og ro i livet ( fremdeles ) Jeg elsket alle morgenene i garderoben med trøtte barne ansikt og småstressa foreldre. Jeg husker alle ungene som satt rundt frokostbordet hvor vi leste for dem, og alle filosofiske tanker barna fikk dele etterpå. De barna med utfordringer som jeg var ekstra god på, og de med større evner som jeg så. De andre helt alminnelige barna som jeg lekte med og lærte å vise omsorg. For seg selv og andre. Jeg kan si at jeg elsket hver eneste dag i tre år. 

Men jeg ville studere videre og mer. Mennesker vokser opp og samfunnet betyr mer og mer i det store bildet. Derfor studerte jeg videre. 

Jeg skulle jo ønske at alle studenter som vil studere både psykologi, sosiologi og også pedagogikk startet i barnehage. Det ville vært gull. 

Hvorfor svarer du ikke på hi? Vi bryr oss da katta om hva slags utdannelse du har. 

Anonymkode: 00cd3...dde

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Lærerorganisasjonene må slutte p fortelle om redene om hvor utrolig forferdelig de har det på jobb! Ingen vil søke seg til yrker hvor ansatte bare forteller om elendighet. 
 

Det er helt på sinnelags at det kjempes for endre arbeidsvilkår. For både sykepleiere og barnehagelærere fortjener bedre. Men de kunne valgt andre metoder enn å sure i media!

Anonymkode: 6e19e...37c

Hvilke metoder tenker du da? Lønnsforhandlinger, innspill og høringer, appellerende til politikere, fagforeningenes utrettelige arbeid, undersøkelser og statistikk, streik? Det har jo vært forsøkt alt sammen, mange ganger og over lang tid. 
Staten nekter å høre. Lærere, ansatte i barnehage og sykepleiere orker faktisk ikke. Det er for mye å gjøre og for dårlige arbeidsvilkår. Enkelt og greit. Jeg hadde glatt valgt noe annet hvis jeg kunne velge om igjen, og eneste grunnen til at jeg ikke slutter er at jeg ikke helt skjønner hva annet jeg skal gjøre. Finner jeg en annen jobb er jeg ferdig. 

Anonymkode: d2713...fef

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke metoder tenker du da? Lønnsforhandlinger, innspill og høringer, appellerende til politikere, fagforeningenes utrettelige arbeid, undersøkelser og statistikk, streik? Det har jo vært forsøkt alt sammen, mange ganger og over lang tid. 
Staten nekter å høre. Lærere, ansatte i barnehage og sykepleiere orker faktisk ikke. Det er for mye å gjøre og for dårlige arbeidsvilkår. Enkelt og greit. Jeg hadde glatt valgt noe annet hvis jeg kunne velge om igjen, og eneste grunnen til at jeg ikke slutter er at jeg ikke helt skjønner hva annet jeg skal gjøre. Finner jeg en annen jobb er jeg ferdig. 

Anonymkode: d2713...fef

Jeg tror både lærere og sykepleiere hadde vunnet mer sympati i befolkningen om man fokuserte på arbeidsvilkår framfor lønn. Lærerne må gjerne mene at de har dårlig lønn og at de fortjener mer (og jeg er ikke uenig i det!), men fakta er at e ikke tjener dårlig - sammenliknet med tilsvarende yrkesgrupper. Dermed blir det å fokusere utelukkende på lønn litt umusikalsk. 

I tillegg høstet lærerne neppe mer sympati når de valgte en langvarig streik i fjor. De fleste sympatiserte heller med ungdommen som har mistet mye undervisning under pandemien.

Ja, de har for mye å gjøre og de har for dårlige arbeidsvilkår - som du selv påpeker. Men det er ikke det de fokuerer på i forhandlinger. Både lærere og sykepleiere har jobbet for å sette seg selv over andre arbeidsgrupper på samme arbeidsplass, de har fokusert på at en del arbeidsoppgaver skal være forbeholdt de selv. I det lange løp har dette neppe vært smart.

og i tillegg har lærerne sin arbeidstid - som mange med urett er misunnelig på. Jeg skjønner ikke hvorfor lærere skal fokusere på at de er så spesielle at de må ha en helt annen arbeidstidsordning enn andre offentlig ansatte. De har over flere tiår fokusert på at de på kunne jobbe på andre tider av døgnet, at de skal ha særordninger, og ikke minst - de har nektet å registrere arbeidstid. Hvilken annen arbeidsgruppe er unntatt fra å føre arbeidstid? Hvis lærerne faktisk har så mye å gjøre, så burde de jo kjempe FOR å få registrert egen arbeidstid slik at dette kan bli synlig!

Anonymkode: 6e19e...37c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror både lærere og sykepleiere hadde vunnet mer sympati i befolkningen om man fokuserte på arbeidsvilkår framfor lønn. Lærerne må gjerne mene at de har dårlig lønn og at de fortjener mer (og jeg er ikke uenig i det!), men fakta er at e ikke tjener dårlig - sammenliknet med tilsvarende yrkesgrupper. Dermed blir det å fokusere utelukkende på lønn litt umusikalsk. 

I tillegg høstet lærerne neppe mer sympati når de valgte en langvarig streik i fjor. De fleste sympatiserte heller med ungdommen som har mistet mye undervisning under pandemien.

Ja, de har for mye å gjøre og de har for dårlige arbeidsvilkår - som du selv påpeker. Men det er ikke det de fokuerer på i forhandlinger. Både lærere og sykepleiere har jobbet for å sette seg selv over andre arbeidsgrupper på samme arbeidsplass, de har fokusert på at en del arbeidsoppgaver skal være forbeholdt de selv. I det lange løp har dette neppe vært smart.

og i tillegg har lærerne sin arbeidstid - som mange med urett er misunnelig på. Jeg skjønner ikke hvorfor lærere skal fokusere på at de er så spesielle at de må ha en helt annen arbeidstidsordning enn andre offentlig ansatte. De har over flere tiår fokusert på at de på kunne jobbe på andre tider av døgnet, at de skal ha særordninger, og ikke minst - de har nektet å registrere arbeidstid. Hvilken annen arbeidsgruppe er unntatt fra å føre arbeidstid? Hvis lærerne faktisk har så mye å gjøre, så burde de jo kjempe FOR å få registrert egen arbeidstid slik at dette kan bli synlig!

Anonymkode: 6e19e...37c

Ikke bland barnehagelærere og lærere, det er to helt forskjellige yrkesgrupper.

Anonymkode: 3d064...4fa

Har jobbet som pedagogisk leder siden 1998 og det har blitt stadig mer krevende med den samme bemanningen vi hadde for 25 år siden. Da gikk 20% av 1 og 2-åringer i bhg, mot over 92% i dag. Barn starter i barnehagen uten å ha hørt et ord norsk, foreldre må ha mer støtte da de selv ikke alltid behersker språket, og har en bakgrunn som gjør at de selv strever - med traumer fra krig og flukt, utenforskap, dårlig økonomi mm. 
 

Det at «alle» barn går i barnehage betyr at stadig flere behov, både innen allmennpedagogikken og spesialpedagogikken skal løses av den samme lave bemanningen, med litt veiledning fra PPT hver måned. 
 

På en normal dag er det full bemanning, dvs 3 ansatte på 9 småbarn el 18 storebarn i max 2,5 timer av 10 timers åpningstid. Dette er helt horribelt dårlig og med alle krav om språkferdigheter, sosial kompetanse, forebygging av vold, overgrep og utenforskap, sunne måltider, stell, omsorg og mye mer sier det seg selv at regnestykke ikke går opp. 
 

Og de som mener vi selv har skylda for dårlig rekruttering kan fa.. meg ta seg en bolle! Dette er politikerne og KS m.fl arbeidsgivere sitt ansvar. Vi har bedt om styrket bemanning og bedre vilkår i åresvis uten å bli å hørt, og tilslutt blir vi utslitt. Hjelper ikke å smile med lua i hånda lenger. Barnehageansatte gjør alt de kan for å ivareta barn og foreldre, men med skyhøyt sykefravær, vikarmangel og med  mange på vei ut av yrket må det gå galt. 
 

Kanskje må en kollaps til før politikere tar til vettet, vi høres jo tydeligvis bare ut som sytere. Håper vi slipper for å skåne barn, foreldre og ansvarsfulle ansatte. Jeg gikk etter 23 år over til skolen i 2021 og har ikke angret en dag, hadde ikke klart å jobbe til pensjonsalder i barnehage. I verdens i utgangspunktet beste og meningsfulle jobb! 

Anonymkode: 23074...3f2

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Stadig færre søkere, hva skyldes dette? Når jeg leverer barnet i bhg på morgenen virker det så harmonisk..

Anonymkode: f42af...fee

Bemanning, bemanning, bemanning er det enkle men altfor kostbare svaret til dette spm. Flere fang og armer, spesialpedagoger tilknyttet alle bhg min. 50% stilling, kokk og andre støttefunksjoner på plass. 
 

Det er harmonisk på morgenen fordi de ansatte ønsker å skape en god hverdag for barna de tar hånd om og de strekker seg (altfor) langt for å oppnå dette. 
 

Politikerne med Kunnskapsminister Brenna mener å høye kompetansen er veien å gå, men min erfaring er at kompetansen er høy med tiden til å gjennomføre altfor knapp. 
 

Håper de med makt tar til vettet. 

Anonymkode: 23074...3f2

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tror både lærere og sykepleiere hadde vunnet mer sympati i befolkningen om man fokuserte på arbeidsvilkår framfor lønn. Lærerne må gjerne mene at de har dårlig lønn og at de fortjener mer (og jeg er ikke uenig i det!), men fakta er at e ikke tjener dårlig - sammenliknet med tilsvarende yrkesgrupper. Dermed blir det å fokusere utelukkende på lønn litt umusikalsk. 

I tillegg høstet lærerne neppe mer sympati når de valgte en langvarig streik i fjor. De fleste sympatiserte heller med ungdommen som har mistet mye undervisning under pandemien.

Ja, de har for mye å gjøre og de har for dårlige arbeidsvilkår - som du selv påpeker. Men det er ikke det de fokuerer på i forhandlinger. Både lærere og sykepleiere har jobbet for å sette seg selv over andre arbeidsgrupper på samme arbeidsplass, de har fokusert på at en del arbeidsoppgaver skal være forbeholdt de selv. I det lange løp har dette neppe vært smart.

og i tillegg har lærerne sin arbeidstid - som mange med urett er misunnelig på. Jeg skjønner ikke hvorfor lærere skal fokusere på at de er så spesielle at de må ha en helt annen arbeidstidsordning enn andre offentlig ansatte. De har over flere tiår fokusert på at de på kunne jobbe på andre tider av døgnet, at de skal ha særordninger, og ikke minst - de har nektet å registrere arbeidstid. Hvilken annen arbeidsgruppe er unntatt fra å føre arbeidstid? Hvis lærerne faktisk har så mye å gjøre, så burde de jo kjempe FOR å få registrert egen arbeidstid slik at dette kan bli synlig!

Anonymkode: 6e19e...37c

På min arbeidsplass ønsker faktisk dd fleste å kunne registrere arbeidstid, nettopp for å vise at man jobber mer enn man egentlig skal. Jeg har faktisk lurt litt på hvorfor ikke dette kan synliggjøres.

Når det gjelder arbeidstidsordning, så må det bli annerledes fordi vi følger skoleåret. Dette innebærer at det er veldig mye arbeid i noen perioder, middels i noen og så ikke noe i noen få. F.eks. kan jeg jobbe 60-70 timer uken i heldagsprøveperioder, men så jobber jeg ikke noe som helst uken etter sommerferien starter for elevene, og lite eller ingenting den første halvannen uken i august. Jeg trenger fleksibiliteten til å jobbe mye når det er mye å gjøre, og så til å jobbe mindre i rolige perioder. Dette er jo fordi vi lærere må tilpasse oss etter elevene og deres skoleår.

Til slutt lurer jeg litt på hvilke yrker som egentlig er riktig å sammenligne seg med? Jeg er lektor med tilleggsutdanning + ekstra. Andre yrker med samme utdanningslengde er f.eks. sivilingeniører, psykologer og sivilarkitekter. I tillegg må man se på ansvarsområder og byrde knyttet til yrket. Som lærer har man høyt arbeidspress og ansvar for unge mennesker, og begrunnelsen for å avblåse streiken sist ga oss jo til og med et ansvar for psykisk helse hos unge. Jeg prøver ikke å påstå at vi jobber mer eller har det mye verre enn alle andre, for det stemmer ikke, men man må likevel nyansere. Mannen min er ikke lærer og jobber mer enn det jeg gjør, men han får betalt for overtid og gunstige ordninger. En venninne som tidligere jobbet som lærer, men nå jobber på bibliotek, forteller om hvor mye mindre ansvar hun føler på nå osv. Og når elevene mine på VG3 satt og vurderte hva de ville bli, var det lønn de først og fremst trakk fram når de sa at de egentlig ville bli lærer, men med så lang utdanning ville det lønne seg mer å bli sivilingeniør. Så lønn er nok en viktig faktor, selv om jeg tror at minst 95 % av alle lærere heller kunne tenke seg bedre arbeidsvilkår framfor økt lønn.

Anonymkode: 8aa03...548

Nei, arbeidstidsordningen trenger ikke være «sånn». Det finnes flust av andre arbeidsplasser i det offentlige som har gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Felles for disse er at man må føre arbeidstid, ha en arbeidsplan, har kjernetid og kan ellers jobbe mellom kl 06 og 21 uten overtidskompensasjon. Lærere er egentlig ikke så spesielle når det kommer til arbeidstid, men de liker at det framstår slik:)

som lektor kan du jo sammenlikne deg med alle yrker hvor det er krav om en mastergrad. I det offentlige er det et krav i svært mange jobber, feks innen barnevern, tilsynsetatene, bibliotek, kommunikasjon osv. 

Anonymkode: 6e19e...37c

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, arbeidstidsordningen trenger ikke være «sånn». Det finnes flust av andre arbeidsplasser i det offentlige som har gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Felles for disse er at man må føre arbeidstid, ha en arbeidsplan, har kjernetid og kan ellers jobbe mellom kl 06 og 21 uten overtidskompensasjon. Lærere er egentlig ikke så spesielle når det kommer til arbeidstid, men de liker at det framstår slik:)

som lektor kan du jo sammenlikne deg med alle yrker hvor det er krav om en mastergrad. I det offentlige er det et krav i svært mange jobber, feks innen barnevern, tilsynsetatene, bibliotek, kommunikasjon osv. 

Anonymkode: 6e19e...37c

Men hva tenker du vi skal gjøre når elevene ikke er der??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...