Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #26 Skrevet 25. april 2023 Jeg tenker at du har et alkoholproblem når alkoholen får forrang. Når du heller blir hjemme og drikker vin enn å dra på det du har planlagt. Når du takker nei til å gå på kino fordi du heller vil være hjemme og drikke. Når du stadig finner gode grunner for å ta et glass vin eller tre: Det er dårlig vær, du er sliten, du har gjort et skikkelig arbeidsslag, du feirer, du sørger, det er litt igjen på flaska osv. Når du begynner å ta med deg alkohol til alkoholfrie selskaper. Når du ikke klarer å slappe av etter ei arbeidsuke uten noen glass vin. osv. Ikke minst: når du ikke lenger drikker for smaken men for virkningen. Anonymkode: 9bf44...3f2
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #27 Skrevet 25. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (42 minutter siden): Jeg gleder meg til mye jeg. Reker og vin med gode venninner. Vi skal på hyttetur som vi gjør hvert år og da er det reker og vin. Vi har også booket en vinsmaking når vi skal på sommerferie. Det gleder jeg meg virkelig til. Jeg gleder meg også til å sitte i solnedgangen ved feriehuset vårt med en kald øl. Gleder meg også til joggeturer i solen, bilturer for å oppdage øya, svømmeturer, båtturer og ikke minst ferie med gutta mine. Alkohol er bare noe av det jeg gleder meg til. Hva hvis den hytteturen ble med reker, men uten vin? Eller hvis man tar ølen fra solnedgangen? Blir det annerledes da? Anonymkode: ecec7...9e8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. april 2023 #28 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva hvis den hytteturen ble med reker, men uten vin? Eller hvis man tar ølen fra solnedgangen? Blir det annerledes da? Anonymkode: ecec7...9e8 Øl og vin kan drikkes med og uten alkohol. Har enda ikke funnet alkoholfritt som er like godt som mine favoritter, men hadde vært null stress å velge det dersom det feks krevdes at man måtte holde seg edru.
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #29 Skrevet 25. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Øl og vin kan drikkes med og uten alkohol. Har enda ikke funnet alkoholfritt som er like godt som mine favoritter, men hadde vært null stress å velge det dersom det feks krevdes at man måtte holde seg edru. Edru?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #30 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva hvis den hytteturen ble med reker, men uten vin? Eller hvis man tar ølen fra solnedgangen? Blir det annerledes da? Anonymkode: ecec7...9e8 Klart det blir annerledes da! Alkoholen gjør meg avslappet og gjerne blidere. Og det er faktisk helt uproblematisk. Anonymkode: f80cb...235
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #31 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Klart det blir annerledes da! Alkoholen gjør meg avslappet og gjerne blidere. Og det er faktisk helt uproblematisk. Anonymkode: f80cb...235 Det er det. Rusa heter det . Og det er nok greit. Eller?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #32 Skrevet 25. april 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Det er det. Rusa heter det . Og det er nok greit. Eller? Selvfølgelig er det greit å drikke på seg promille. Eller? Anonymkode: f80cb...235
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. april 2023 #33 Skrevet 25. april 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Edru? Ja. Det hender at man må holde seg kjørbar.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. april 2023 #34 Skrevet 25. april 2023 ReneRene skrev (6 minutter siden): Det er det. Rusa heter det . Og det er nok greit. Eller? Eller beruset.
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #35 Skrevet 25. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden): Eller beruset. Det er ikke noe forskjell på rusa og beruset 🙂
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #36 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Selvfølgelig er det greit å drikke på seg promille. Eller? Anonymkode: f80cb...235 Jeg vet ikke. Det er mange spørsmål i den den forbindelse. Også 🙂
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. april 2023 #37 Skrevet 25. april 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke. Det er mange spørsmål i den den forbindelse. Også 🙂 Greit er det selvsagt all den tid alkohol er lovlig og så lenge man ikke bryter loven.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #38 Skrevet 25. april 2023 ReneRene skrev (13 minutter siden): Jeg vet ikke. Det er mange spørsmål i den den forbindelse. Også 🙂 Jeg mener i alle fall det er helt problemfritt å drikke på seg promille, for meg. Det er ikke noe jeg bruker en halv kalori på å bekymre meg over en gang. Anonymkode: f80cb...235
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #39 Skrevet 25. april 2023 Jeg tror det å ha en åpen vindunk stående framme ikke er så lurt, kan føre til mer drikking. Anonymkode: 7c422...66f
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #40 Skrevet 25. april 2023 (endret) Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener i alle fall det er helt problemfritt å drikke på seg promille, for meg. Det er ikke noe jeg bruker en halv kalori på å bekymre meg over en gang. Anonymkode: f80cb...235 Et ærlig og helt greit svar. Helt okay. Endret 25. april 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #41 Skrevet 25. april 2023 HI har, det var da fryktelig som denne diskusjonen tok av. Bare for å har sagt det, jeg forbinder alkohol med kos, men ikke kos med alkohol. Jeg koser meg gjerne med en øl, eller et glass vin, men har ikke noe problem med å kose meg uten alkohol. Tror ikke det er noe farlig å forbinde alkohol med kos, tror det er verre om man ikke gjør det. Bar for å ha sagt det, sist jeg var ute med jobben drakk jeg ikke alkohol selv om mange andre gjorde det siden det var så vanskelig å komme seg hjem med offentlig kommunikasjon fra der vi var så jeg kjørte.. Anonymkode: 9b80f...89c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #42 Skrevet 25. april 2023 Ja, ja - jeg tror det kommer til å komme som et stort sjokk på familie og venner, for nå må jeg tydeligvis fortelle dem at jeg har et alkoholproblem.... For jeg gleder meg også til reker og hvitvin, eller reker og en øl, til den første utepilsen på den spesielle plassen i "hjembyen min" - dvs ikke der jeg bor nå, men der jeg har bodd i mange år og har mange god minner fra - både med og uten ute-pilsen, til et godt glass rødvin til biffen på nyttårsaften... den spesielle vinen som vi bare drikker på nyttårsaften. Akkurat som jeg gleder meg til å spise Kongekrabbe på den helt spesielle ferieplassen vår oppi nord, det er akkurat der den smaker aller best. Jeg er ikke avhengig av Kongekrabbe av den grunn, like lite som jeg er er i nærheten av å være avhengig av alkohol - uansett form. Jeg er ikke avhengig av iskrem heller, selv om det er stas når is-sjappa nede på brygga åpner om sommeren og jeg gleder meg til stemningen det er å sitte på benken der og spise akkurat den isen og se på folk og nyte sommerstemningen. Når det er sagt, sliter jeg mer med å gå forbi en god is-butikk enn en bar eller annen plass hvor de serverer alkohol. Det er vel mer skummelt når man blir stresset av å ikke ha en øl eller en flaske vin i nærheten, enn at man gleder seg til en øl på fredagskvelden eller når det nå er. Anonymkode: 5de4f...4cf
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. april 2023 #43 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja, ja - jeg tror det kommer til å komme som et stort sjokk på familie og venner, for nå må jeg tydeligvis fortelle dem at jeg har et alkoholproblem.... For jeg gleder meg også til reker og hvitvin, eller reker og en øl, til den første utepilsen på den spesielle plassen i "hjembyen min" - dvs ikke der jeg bor nå, men der jeg har bodd i mange år og har mange god minner fra - både med og uten ute-pilsen, til et godt glass rødvin til biffen på nyttårsaften... den spesielle vinen som vi bare drikker på nyttårsaften. Akkurat som jeg gleder meg til å spise Kongekrabbe på den helt spesielle ferieplassen vår oppi nord, det er akkurat der den smaker aller best. Jeg er ikke avhengig av Kongekrabbe av den grunn, like lite som jeg er er i nærheten av å være avhengig av alkohol - uansett form. Jeg er ikke avhengig av iskrem heller, selv om det er stas når is-sjappa nede på brygga åpner om sommeren og jeg gleder meg til stemningen det er å sitte på benken der og spise akkurat den isen og se på folk og nyte sommerstemningen. Når det er sagt, sliter jeg mer med å gå forbi en god is-butikk enn en bar eller annen plass hvor de serverer alkohol. Det er vel mer skummelt når man blir stresset av å ikke ha en øl eller en flaske vin i nærheten, enn at man gleder seg til en øl på fredagskvelden eller når det nå er. Anonymkode: 5de4f...4cf Dette😊kunne ikke sagt det bedre selv.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #44 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker at du har et alkoholproblem når alkoholen får forrang. Når du heller blir hjemme og drikker vin enn å dra på det du har planlagt. Når du takker nei til å gå på kino fordi du heller vil være hjemme og drikke. Når du stadig finner gode grunner for å ta et glass vin eller tre: Det er dårlig vær, du er sliten, du har gjort et skikkelig arbeidsslag, du feirer, du sørger, det er litt igjen på flaska osv. Når du begynner å ta med deg alkohol til alkoholfrie selskaper. Når du ikke klarer å slappe av etter ei arbeidsuke uten noen glass vin. osv. Ikke minst: når du ikke lenger drikker for smaken men for virkningen. Anonymkode: 9bf44...3f2 Mest treffende beskrivelsen jeg har lest i denne tråden. Jeg er enig i denne. Beskriver avhengighet meget godt. Akkurat dette med virkning, lykkepromille vil nok en del kjenne som behagelig selv om ikke de nødvendigvis har en avhengighet. Så en kan til en viss grad like virkningen uten at det er ett farevarsel i seg selv. Anonymkode: c23e6...357
Hengebukksvinet Skrevet 25. april 2023 #45 Skrevet 25. april 2023 Jeg heter Elin og er alkoholiker😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #46 Skrevet 26. april 2023 ReneRene skrev (22 timer siden): Å stille slike spørsmål gir meg alltid en mistanke om at det er et alkoholproblem i bildet. En ting er å vurdere for seg selv om man bør ta et glass vin, om det er på dagtid eller ei. En annen ting er å tenke så mye over det og veie for og imot. Det blir litt som de som lager tråder og spør om de drikker for mye. Da gjør de mest sannsynlig det. Så fins det unntak, og det kan godt være at du ikke har noe problem i det hele tatt. Bare så det er sagt. Andre ting hvor jeg mistenker at det er et problem i bildet er : a. når noen understreker at de kun tar ett glass vin. b. når de understreker at de liker vin til maten og kun da. c. når det kjøpes inn ti vinflasker fordi det er ferie, og de flaskene er høydepunktet d. når de regner på promille og hvor lenge alkoholen er i kroppen. e. når de understreker at de aldri blir påvirket. Bullshit alt sammen i mitt syn. Dessuten kan jeg legge til når alkohol er synonymt med "å kose seg". Dette er jo bare svada (nok en gang fra deg)! Jeg er en voksen dame på over 50 år, som aldri har hatt et alkoholproblem (og heller ikke de rundt meg). a. Jeg drikker aldri mer enn ett glass vin. b. Jeg liker kun smaken av vin til mat som f eks lam, biff, taco. Drikker og liker ikke vin uten mat. c. Til jul f eks kjøper jeg altfor mange flasker vin i tilfelle vi skal ha middagsgjester f eks. Det samme gjelder brus, kaffe, godter og mat generelt. Vi har derfor gjerne mat og drikke langt utover vinteren. d. Eneste punktet som ikke har vært aktuelt. e. Jeg har ikke vært full siden tidlig i 30 årene! Anonymkode: 38f2a...50d
ReneRene Skrevet 26. april 2023 #47 Skrevet 26. april 2023 (endret) Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Dette er jo bare svada (nok en gang fra deg)! Jeg er en voksen dame på over 50 år, som aldri har hatt et alkoholproblem (og heller ikke de rundt meg). a. Jeg drikker aldri mer enn ett glass vin. b. Jeg liker kun smaken av vin til mat som f eks lam, biff, taco. Drikker og liker ikke vin uten mat. c. Til jul f eks kjøper jeg altfor mange flasker vin i tilfelle vi skal ha middagsgjester f eks. Det samme gjelder brus, kaffe, godter og mat generelt. Vi har derfor gjerne mat og drikke langt utover vinteren. d. Eneste punktet som ikke har vært aktuelt. e. Jeg har ikke vært full siden tidlig i 30 årene! Anonymkode: 38f2a...50d Du som dame i godt voksen alder bør ikke oppdra deg selv litt, så du kan svare folk uten å gå til angrep? Dessuten kan du ikke med noe grunnlag påstå at andres erfaringer er svada heller. Det er nemlig fra erfaringer jeg blir mistenksom av nevnte punkter, og hva JEG blir mistenksom av er heller ikke det samme som at jeg kommer med en påstand som jeg erklærer som en sannhet! Så du bør også lese det som faktisk står før du nedlatende påstår at jeg kommer med svada ( "som vanlig" ) Endret 26. april 2023 av ReneRene
Admin Skrevet 26. april 2023 #48 Skrevet 26. april 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep, tekst med opphavsrett samt avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 26. april 2023 #49 Skrevet 26. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (21 timer siden): Å jo da. Begge deler er absolutt like mulig gitt. Selvsagt. Så svart/hvitt som AB 9e8 vil ha det til er det ikke. Anonymkode: 53504...bfd
Twintipp Skrevet 26. april 2023 #50 Skrevet 26. april 2023 Det er ikke noe absolutt, eller det eller det scenarioet som setter standarden på om du har et alkoholproblem. Dersom du lurer på om du har et problem med alkohol bør du ta det som et varsko. Det å ha lyst på alkohol vs søtsug kan ikke sammenliknes. Får du ofte en dårlig følelse når du drikker? Tenker at du burde avstått? -Ta det som et tegn. Får alkohol større plass i livet ditt, brems ned. Føler du at du gleder deg til helgen for da kan du drikke, -ta deg en hvit mnd. Går drikkingen din på bekostning av barna, som at du ikke er kjørbar til kveldsaktiviteter, du må ha vin til onsdagsmiddagen, -stort varsko! Har andre påpekt drikkevanene dine? -stol på dem. Hvis du lurer på om du har et problem, så har du nok det, eller er på god vei dit! Ta grep før det går for langt. Alkoholisme er en progressiv sykdom som er ekstremt vanskelig å komme seg ut av, om du lar det gå så langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå