Gå til innhold

Inspirert: er det mange versjoner av din bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min har enten grønt eller rødt liv med sort stakk, eller er helt blå. Rødt med sort er vanligst og penest. Hvit skjorte uansett. Et vevd forkle eller et brodert forkle. Ett hodeplagg.

Anonymkode: 987a0...97d

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg har bunad. Var opprinnelig kun rød eller grønn vest til den. Ifølge Husfliden fantes det er sort vest også, men det var ifølge tradisjonen kun til sorg (begravelser og slik). Stakken var enten glatt eller plisse og med sort og grønt felt helt nederst rundt skjørtet. 

Nå er det veldig vanlig med sort vest, stripestakk (flere farger i stakken som går på langs fra livet og ned. Man kan få halstørkle i forskjellige mønstre og sjalet i forskjellige farger og mønstre. Noen bruker halstørkle også som hårbånd. Man kan få vevde hårbånd også. Det hadde vi ikke før. Så denne bunaden er blitt mer modernisert etter hvert. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Min har enten grønt eller rødt liv med sort stakk, eller er helt blå. Rødt med sort er vanligst og penest. Hvit skjorte uansett. Et vevd forkle eller et brodert forkle. Ett hodeplagg.

Hvordan er hodeplagget? Er det sånt kjempestort skaut som er surra rundt og rundt nærmest som en turban? 

Anonymkode: e2292...5e3

Skrevet

Utallige brokadestoffer i vesten, ulike farger på kanten nederst på stakken. Flere ulike typer forkle, ull eller bomull med vevde stiper eller brokade, ulike broderier på skjorta, uttreksssøm, svartsøm eller kombinasjon. Hvit linskjorte eller silkeskjorte med linmansjetter. Ulike typer sælv, ulik mengde sølv. Lue, hårbånd eller skaut. Cape eller sjal. 

Kunne sikkert satt sammen 100 ulike bunader uten å gå utenfor rammene av det tradisjonelle.

Anonymkode: 015ad...adc

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan er hodeplagget? Er det sånt kjempestort skaut som er surra rundt og rundt nærmest som en turban? 

Anonymkode: e2292...5e3

Nei, kyse.

Skrevet

Det er flere ulike modeller av den bunaden jeg har, men for å ta bare den modellen jeg har så er det to vester, rød og grønn, og tre stakker, rød, svart og blå. Et vevd forkle i blå eller grønn og et brodert forkle. Ei skjorte og to hodeplagg, svart eller rosa. 

Annonse

Skrevet

To versjoner, og de to versjonene finnes i flere farger. 

Ene versjonen er med brokadeliv og litt andre broderier på stakken. Kan velge mellom flere farger på blokaden og de samme fargene på stakken som i versjonen uten brokade. 

Andre versjonen er uten brokadeliv og i fire forskjellige farger, blå, rød, grønn og sjøgrønn.

Jeg har sjøgrønn uten brokade.

https://www.bunadrosen.no/damebunad/romeriksbunad-modell-l40

https://www.bunadrosen.no/damebunad/romeriksbunad-modell-l55

Anonymkode: 13855...f84

Skrevet

To, grønn eller blå. 

Skrevet

Min bunad, Hjørundfjordbunaden, er enten blå eller svart, jeg har blå. Er et skaut til den, jente og koneskaut tror jeg, jeg har ikke det.

Anonymkode: dd6de...3c6

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (1 time siden):

To, grønn eller blå. 

Nordland? Den finnes også i ytterst sjeldne eksemplarer i hvitt! :)

Anonymkode: 4837d...55a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nordland? Den finnes også i ytterst sjeldne eksemplarer i hvitt! :)

Nei. Det er en blipp og en enkeltprodusert brudedrakt fra Husfliden i Bodø, som hadde røyka grass på årsmøtet. Det er ikke en Nordlandsbunad i noen normal betydning av ordet.

Skrevet

Den finnes i hovedsak som vinterbunad eller festbunad.

- Festbunaden har rødt litt og svart (eller sjeldent helt mørk blå) stakk. Livet har grønn kant. Den har hvitt brodert forkle (mener det finnes to liknende mønster). Søljene er som regel gullfarget. 

- Vinterbunaden har svart (eller mørk blå) liv og stakk. Livet har rød kant. Forkleet er vevd og finnes med enten bare striper eller med striper og roser. Søljene er vanligvis oksidert.

- Begge har lik skjorte og underskjørt. Stakken kan være foldet eller plissert med farget bånd nederst.

- Det finnes veldig mange mønster til bringeduk og belte til begge draktene. De kan være vanlig brodert eller perlebrodert.

- Det finnes forskjellige forskjellige typer borer, beltespenner og søljer (f.eks med edelsteiner) til begge som gir bunadene litt forskjellig uttrykk.

- Ellers er det vel litt smådetaljer som kan være litt ulike, som en ekstra perlekant på livet, litt ulik kant osv.

Anonymkode: 8d17b...da7

Skrevet

Det er 3cdamemodeller og 2 herremodeller.  Alle har mulighet for ulike farger og med ulikt tilbehør; hodeplagg, frakk, forkle, sjal osv.

Anonymkode: 94fdc...335

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det er en blipp og en enkeltprodusert brudedrakt fra Husfliden i Bodø, som hadde røyka grass på årsmøtet. Det er ikke en Nordlandsbunad i noen normal betydning av ordet.

Det er helt greit, men det finnes flere enn én. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (5 timer siden):

Jeg har bunad. Var opprinnelig kun rød eller grønn vest til den. Ifølge Husfliden fantes det er sort vest også, men det var ifølge tradisjonen kun til sorg (begravelser og slik). Stakken var enten glatt eller plisse og med sort og grønt felt helt nederst rundt skjørtet. 

Nå er det veldig vanlig med sort vest, stripestakk (flere farger i stakken som går på langs fra livet og ned. Man kan få halstørkle i forskjellige mønstre og sjalet i forskjellige farger og mønstre. Noen bruker halstørkle også som hårbånd. Man kan få vevde hårbånd også. Det hadde vi ikke før. Så denne bunaden er blitt mer modernisert etter hvert. 

Det er vel ikke at den er blitt modernisert, men at man har funnet mange flere gamle draktdeler som er kopiert og innlemmet i bunaden? 

Anonymkode: 27b2f...02e

Skrevet

Min bunad er en versjon av hallingstakken. Bunadene i Hallingdal er blant de draktene som springer direkte ut av folkedrakttradisjonen, der stakkene fortsatt var i daglig bruk da bunadsarbeidet starta på slutten av 1800-tallet. Så av "min" bunad finnes det et utall varianter. Mange variasjoner i broderiene, sølvet og også i hvilke stoffer som velges. Selv har jeg bunad i svart klede, med svart/blomstrete forkle i tynn ull, og brodert kyse til hodeplagg. Skjorta er ei standard hvit bunadskjorte i lin, og den har nupereller i halslinning og langs mansjetter.

Anonymkode: 27b2f...02e

Skrevet

Jeg har Frafjordbunad, det finnes veldig mange forskjellige farger og mønstre til vesten. Jeg har rød som er originalt, svart stoff . 

Anonymkode: d80fd...17a

Skrevet

Sort og blå stakk og cape, bleket eller ubleket skjorte. Rød vest. Kyse uten remmer til hodeplagg. I fjor fant jeg en nettbutikk hvor jeg kjøpte hårbøyle laget til bunaden. 

Jeg har finnmarksbunad. 

Anonymkode: db7ce...7a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sort og blå stakk og cape, bleket eller ubleket skjorte. Rød vest. Kyse uten remmer til hodeplagg. I fjor fant jeg en nettbutikk hvor jeg kjøpte hårbøyle laget til bunaden. 

Jeg har finnmarksbunad. 

Anonymkode: db7ce...7a5

Mente ikke å være anonym. 

Skrevet

Her er det vanvittig mange variantar. Har ikkje oversikt. Kan ha blått, forskjellige rødfargar og grønt liv, nokre har ermer på, nokre har forkle, nokre har band i staden for forkle, nokre har folda skjørt, andre ikkje. Alle med fleire ulike maljedukar (både broderte og trykte) og forkle. 

Anonymkode: f3d26...34e

Skrevet

Ja. Jeg har sunnfjordbunad og den fins med grønt, rødt, blått eller svart liv. På 80-tallet var det noen damer på Jølster som lagde en rekonstruert drakt som de nå mener er den eneste riktige. De fleste bare ler.

Anonymkode: d9469...e39

Skrevet

Har Beltestakken, og den er jo like ulik som mennesker er, både i valg av stoff/broderier/bånd/belte og skjorte. 

Skrevet

Nei, men det er en del dåser som de siste årene ikke har syntes de tusen broderiene som pryder hele stakken og halve skjorta er nok, og dermed dundrer til med masse broderier på capen i tillegg til at de legger til flagrende hodepynt.

Ja, jeg synes det er fjollete.

Skrevet

Det er utallige ulike brodderi og farger på min, men stoffet og stoffet på fargene er like. Tror den bare er i sort/rød, men ble litt usikker nå. Skjorta kan ha både farget broderi, sort eller hvitt. Kan også bare si jeg har sett hårbånd til den. 

Anonymkode: cd004...aef

Skrevet

I hovedsak tre. Nordfjordbunad. Den kan fås med svart, rødt eller grønt liv. 

Så er det noen mindre detaljer, f.eks svarte eller hvite skjortebroderier, men disse er langt mindre synlige. 

Anonymkode: af549...ffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...