Gå til innhold

Når man har tilrettelegging på jobb

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vi har regler for støy. Man prater ikke ved pulten, men går ut dersom man skal prate. Vi har skillevegger mellom pultene og stille tastaturer. Vi trenger de få cellekontorene vi har til fordeling på alle ansatte når de har teamsmøter. Hvordan skal det bli for de andre ansatte om èn medarbeider skal ta beslag på ett kontor? Jeg har flere å ta hensyn til. Det er mange som ønsker seg cellekontor og mange som har diverse helseplager om man leter etter grunner for å kreve tilrettelegging. 

Anonymkode: 44757...0de

Og noen ganger så må man som leder tilrettelegge. Om du er så firkantet som du fremstår her så tenker jeg at du muligens ikke er så god leder. 

Anonymkode: 66b14...308

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså trenger egentlig ingen ansatte tilrettelegging?

Anonymkode: 3260d...4b1

tilretteleggingen blir da primært i kollektive tiltak - som i det store bildet fungerer bedre en individuell tilrettelegging

Anonymkode: 6e1d9...ae3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du tenker seriøst at flere uføre er bedre enn tilrettelegging? Det er det som blir resultatet om en argumenterer for at en kun kan ha ansatte som tåler en kontorløsning som all forskning viser at folk blir syke av. Da blir ansatte slitedeler som arbeidsplassen har rett til å slite ut før de går over på uføretrygd.

For arbeidsgiver er det selvsagt bedre at en ansatt med store tilretteleggingsbehov går over på uføretrygd slik at de kan ansette en uten tilretteleggingsbehov. Ikke for samfunnet, men for arbeidsgiver.

Anonymkode: 53b6c...3d7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og noen ganger så må man som leder tilrettelegge. Om du er så firkantet som du fremstår her så tenker jeg at du muligens ikke er så god leder. 

Man kan ikke tilrettelegge utover det som er mulig på et arbeidssted. De teite hersketeknikkene dine gidder jeg ikke bruke tid på. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du tenker seriøst at flere uføre er bedre enn tilrettelegging? Det er det som blir resultatet om en argumenterer for at en kun kan ha ansatte som tåler en kontorløsning som all forskning viser at folk blir syke av. Da blir ansatte slitedeler som arbeidsplassen har rett til å slite ut før de går over på uføretrygd.

ingen mener at uføre er bedre enn tilrettelegging.

Men individuell tilrettelegging på permanent for en eller få kan få store konsekvenser for resten av arbeidsstokken. Det er jo ikke noe bedre at HI kommer tilbake til full jobb dersom dette betyr at to andre får helseplager og går ut i sykmelding?

Har man ikke cellekontor til alle, så må man dele på de man har. Det betyr f.eks at man rullerer på bruk, at de brukes til konkrete arbeidsoppgaver eller møter osv.

Dersom en ansatt får tilrettelegging som går ut over de andre, vil belastningen på gruppa som helhet kunne føre til større helseplager of potensielt flere sykmeldinger. Derfor stiller ikke lovverket (hverken folketrygdloven eller arbeidsmiljøloven) krav om permanent, individuell tilrettelegging som gir mer belastning på andre arbeidstakere. 

Det finnes flust av eksempler på at arbeidsgiver går i tilretteleggingsfella; man tilrettelegger så mye for at en person skal kunne klare å stå i jobb at andre får helseplager. Helt konkrete eksempler kan være lærere som får unntak fra inspeksjon (altså inspeksjonen må deles på færre lærere, som igjen fører til at disse får mindre pauser), helsearbeidere som får unntak fra tunge løft (som innebærer at de tunge løftene må deles på færre medarbeidere), barnehageansatte som ikke kan løfte (bleieskift og legging, rydding, påkledning osv må deles på færre ansatte)

Istenden for tiltak for kun den ene, må man se på tiltak som gagner alle. Hvis det er så mye støy på HI's arbeidsplass, så bør man primært gjøre tiltak for å redusere støyen. Det kan f.eks gjøres med fysiske tiltak knyttte til inventar (støydempende plater, skillevegger, tastatur uten støy, støyreduserende bordplater osv), organisastoriske tiltak som regler for kommunikasjon, regler for når møterom skal benyttes, organisering av arbeidshverdagen og møtetidspunkter mm.

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Man kan ikke tilrettelegge utover det som er mulig på et arbeidssted. De teite hersketeknikkene dine gidder jeg ikke bruke tid på. 

Da bør det vel faktisk gjøres mulig. Arbeidsgiver kan jo faktisk velge å ikke ha landskap. Det er ikke som om dine hender er bundet.

Anonymkode: b23ef...66d

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Da bør det vel faktisk gjøres mulig. Arbeidsgiver kan jo faktisk velge å ikke ha landskap. Det er ikke som om dine hender er bundet.

Anonymkode: b23ef...66d

I det private - ja. bortsett fra at det går ut over økonomi og man risikerer i værste fall oppsigelser eller konkurs.  I det offentlige - tja. Når staten har valgt ABW og dekningsgrad på mellom 40 og 70% så har man som lokal arbeidsgiver ikke så mye valg. 

Anonymkode: 6e1d9...ae3

Kamomille skrev (8 timer siden):

ingen mener at uføre er bedre enn tilrettelegging.

Men individuell tilrettelegging på permanent for en eller få kan få store konsekvenser for resten av arbeidsstokken. Det er jo ikke noe bedre at HI kommer tilbake til full jobb dersom dette betyr at to andre får helseplager og går ut i sykmelding?

Har man ikke cellekontor til alle, så må man dele på de man har. Det betyr f.eks at man rullerer på bruk, at de brukes til konkrete arbeidsoppgaver eller møter osv.

Dersom en ansatt får tilrettelegging som går ut over de andre, vil belastningen på gruppa som helhet kunne føre til større helseplager of potensielt flere sykmeldinger. Derfor stiller ikke lovverket (hverken folketrygdloven eller arbeidsmiljøloven) krav om permanent, individuell tilrettelegging som gir mer belastning på andre arbeidstakere. 

Det finnes flust av eksempler på at arbeidsgiver går i tilretteleggingsfella; man tilrettelegger så mye for at en person skal kunne klare å stå i jobb at andre får helseplager. Helt konkrete eksempler kan være lærere som får unntak fra inspeksjon (altså inspeksjonen må deles på færre lærere, som igjen fører til at disse får mindre pauser), helsearbeidere som får unntak fra tunge løft (som innebærer at de tunge løftene må deles på færre medarbeidere), barnehageansatte som ikke kan løfte (bleieskift og legging, rydding, påkledning osv må deles på færre ansatte)

Istenden for tiltak for kun den ene, må man se på tiltak som gagner alle. Hvis det er så mye støy på HI's arbeidsplass, så bør man primært gjøre tiltak for å redusere støyen. Det kan f.eks gjøres med fysiske tiltak knyttte til inventar (støydempende plater, skillevegger, tastatur uten støy, støyreduserende bordplater osv), organisastoriske tiltak som regler for kommunikasjon, regler for når møterom skal benyttes, organisering av arbeidshverdagen og møtetidspunkter mm.

Dette var godt skrevet. 

Anonymkode: fdec1...817

Anonym bruker skrev (På 24.4.2023 den 22.53):

Jeg var sykemeldt pga migrene over lengre tid og fikk beskjed fra lege om at jeg måtte be om en tilrettelegging på jobben min. Komme fram til en løsning som kunne funke bedre for meg. Jeg har sittet i et åpent kontorlandskap og har nå fått et eget kontor i fred. Helt nydelig. Jeg tror ikke sjefen min var hent fornøyd med dette hun mente jeg skulle fortsette i landskapet men finne en plass med mindre støy. Det går jo ikke, man er likevel omringet av mennesker og støy hele dagen noe jeg har forklart henne trigger migrenen min. Jeg har nå sittet på eget kontor i nesten tre måneder og sjefen min har ikke en eneste gang vært inne på kontoret mitt, eller spurt hvordan det fungerer for meg. Er ikke dette litt rart? Bør ikke en leder følge opp sånt? 

Anonymkode: fdca0...56a

Akkurat sånn er min leder også. Hun er veldig firkantet og liker ikke å tilrettelegge, spesielt ikke når det blir anbefalt/krevet av lege el bedriftslege. Da virker det som hun blir demonstrativ og trassig og skal i hvertfall ikke si et hyggelig ord til den med tilrettelegging og går gjerne langt for å problematisere.

Anonymkode: 8c541...a77

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ikke alt i verden er hersketeknikk. Noen ganger er det bare konstatering av fakta. Om man er leder og holdningen er at tilrettelegging som eget kontor ikke er mulig for det vil alle ha så er man problemorientert og ikke løsningsorientert. 
Åpenbart traff jeg noe siden du blir støtt av at du burde jobbe med dine lederegenskaper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...