Gå til innhold

Har du penger igjen på konto når det er ny mnd?

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet har vi stort sparepotensiale, ja.
Men nå har vi rotet litt økonomisk. Dratt på lang og dyr ferie i vinter, før vi har fått feriepenger og skattepenger. Ferien gjør at vi har kredittgjeld på rundt 60k.  I tillegg er vi i gang med en nødvendig renovering som ikke kan utsettes, som også egentlig bør dekkes av ferie- og skattepenger. 

Og vi kan ikke akkurat bruke de samme pengene to ganger, så vi lever ganske trangt nå og i noen mnd fremover, for å komme i balanse igjen. Forhåpentligvis er vi i balanse og kan begynne å bygge buffer igjen en gang i løpet av høsten. 

Anonymkode: f6b03...5f8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Noen som har tiltak dere har gjort dere som har lite nå eller hatt før? Det er slitsomt å ha det sånn fra måned til måned.  

Anonymkode: 0b826...e50

Det kommer litt an på hvorfor du har dårlig råd. For meg var det pga mye økonomisk tull tidligere i livet som hadde endt i mye dyr gjeld, men jeg hadde holdt hodet over vannet helt til jeg havnet på AAP og gikk ned i inntekt, da fikk jeg en vekker og måtte ta tak. Jeg hadde og privat gjeld. Det første jeg gjorde var å slutte å låne penger, det var en ond sirkel som ikke hjalp meg.

Jeg lagde nøyaktige budsjett over hver eneste krone, hver måned. Jeg lagde lister med alt av mat som som jeg hadde, og oppdaterte de jevnlig så jeg hadde full oversikt, trålte tilbudsaviser og handlet utifra de og listene. I begynnelsen så gikk det rett og slett i minus, jeg betalte ned på alt, men tok ut igjen litt på et forbrukslån jeg hadde for å dekke opp det jeg manglet så ingenting ble misligholdt, sånn gikk det noen måneder til plutselig en dag så gikk budsjettet i null.

Etter det så begynte jeg med å betale ned ekstra på det dyreste lånet, noen ganger var det bare noen få kroner ekstra jeg klarte, men jeg tenkte at alle monner drar. Jeg plukket tomflasker som jeg så, og satte pantepengene  rett i gjelden.

Jeg hadde bil med billån, og søkte om 3 måneders avdragsfrihet og brukte de pengene til å betale på det dyreste lånet.  Sånn holdt jeg på, det gikk ikke fort, men det ble bedre etterhvert. Det løsnet først skikkelig når jeg fikk innvilget uføretrygd og endelig kunne få refinansiert endel av lånene og få lavere renter, og etterhvert få slettet en del av studielånet. Mange mener sikkert at jeg burde solgt bilen, men jeg var helt avhengig av bil pga sykdom, det var noe jeg var nødt til å prioritere. Ikke kunne jeg selge den og kjøpe en billigere heller så lenge jeg gikk på AAP.

Når jeg begynte å ta tak, så hadde jeg ca 350 000 i gjeld, av det var ca 120 000 dyr forbruksgjeld. Nå har jeg bare 50 000 igjen i studielån, og det må bare gå sin gang. Resten er betalt ned, og for første gang på mange år så har jeg penger på sparekonto.

Anonymkode: d7d73...4bc

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kommer litt an på hvorfor du har dårlig råd. For meg var det pga mye økonomisk tull tidligere i livet som hadde endt i mye dyr gjeld, men jeg hadde holdt hodet over vannet helt til jeg havnet på AAP og gikk ned i inntekt, da fikk jeg en vekker og måtte ta tak. Jeg hadde og privat gjeld. Det første jeg gjorde var å slutte å låne penger, det var en ond sirkel som ikke hjalp meg.

Jeg lagde nøyaktige budsjett over hver eneste krone, hver måned. Jeg lagde lister med alt av mat som som jeg hadde, og oppdaterte de jevnlig så jeg hadde full oversikt, trålte tilbudsaviser og handlet utifra de og listene. I begynnelsen så gikk det rett og slett i minus, jeg betalte ned på alt, men tok ut igjen litt på et forbrukslån jeg hadde for å dekke opp det jeg manglet så ingenting ble misligholdt, sånn gikk det noen måneder til plutselig en dag så gikk budsjettet i null.

Etter det så begynte jeg med å betale ned ekstra på det dyreste lånet, noen ganger var det bare noen få kroner ekstra jeg klarte, men jeg tenkte at alle monner drar. Jeg plukket tomflasker som jeg så, og satte pantepengene  rett i gjelden.

Jeg hadde bil med billån, og søkte om 3 måneders avdragsfrihet og brukte de pengene til å betale på det dyreste lånet.  Sånn holdt jeg på, det gikk ikke fort, men det ble bedre etterhvert. Det løsnet først skikkelig når jeg fikk innvilget uføretrygd og endelig kunne få refinansiert endel av lånene og få lavere renter, og etterhvert få slettet en del av studielånet. Mange mener sikkert at jeg burde solgt bilen, men jeg var helt avhengig av bil pga sykdom, det var noe jeg var nødt til å prioritere. Ikke kunne jeg selge den og kjøpe en billigere heller så lenge jeg gikk på AAP.

Når jeg begynte å ta tak, så hadde jeg ca 350 000 i gjeld, av det var ca 120 000 dyr forbruksgjeld. Nå har jeg bare 50 000 igjen i studielån, og det må bare gå sin gang. Resten er betalt ned, og for første gang på mange år så har jeg penger på sparekonto.

Så ufattelig bra jobba👏🏻👏🏻👏🏻 

Anonymkode: ef433...33d

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Så bra jobbet 😊 Takk for at du delte. 

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Så bra jobbet 😊 Takk for at du delte. 

Takk ☺️

Er det noe du kan gjøre for å endre din situasjon? kan du tjene mer, kvitte deg med gjeld, refinansiere, endre på vaner, selge noe, spise havregrøt 1 måned?

Anonym bruker skrev (På 25.4.2023 den 6.07):

Går på AAP, enslig forsørger, sparer 4000 kr per mnd fast. Skulle gjerne gitt tips til hvordan andre også kan snu dette, men er vanskelig uten å sitte sammen og se gjennom utgifter osv. Hjalp ei venninne å snu hennes økonomiske situasjon, nestennså jeg vurderer å bli økonomi-coach😅

Anonymkode: 00432...3b1

Kom med noen tips da😅

Anonymkode: d14bf...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...