Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #1 Skrevet 24. april 2023 Jeg har fått tilbud om en stilling i det offentlige. Stillingen finnes ikke i dag. I første omgang er den derfor midlertidig ut året. Leder skriver imidlertid at han får gjort stillingen fast og vil lage en skreddersydd stillingsannonse for meg for å få det formelt godkjent (bakgrunnen min er litt spesiell). Hvordan foregår egentlig en slik utlysing og ansettelsesprosessen når stillingen er tiltenkt en intern søker? Moen som har bært med på det? Anonymkode: bd86f...ffd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #2 Skrevet 24. april 2023 Dessverre er du ikke regnet som en intern søker når du ikke har fast ansettelse, og kan bli forbigått i ansettelsesprosessen. Dette blir gjort ofte, og det er ikke regnet som helt stuerent. Men det er slik de gjør det når de har en spesifikk søker i kikkerten. Anonymkode: 3239c...f66
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #3 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Dessverre er du ikke regnet som en intern søker når du ikke har fast ansettelse, og kan bli forbigått i ansettelsesprosessen. Dette blir gjort ofte, og det er ikke regnet som helt stuerent. Men det er slik de gjør det når de har en spesifikk søker i kikkerten. Anonymkode: 3239c...f66 Nei, jeg er klar over det. Det var dårlig ordlegging fra min side. Jeg lurte egentlig på hvordan en slik prosess skjer i virkeligheten. Legges annonsen på nett? Gjennomføres det en full prosess? Kan man stort sett se på annonsen at den er utformet for en spesifikk person? Anonymkode: bd86f...ffd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #4 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, jeg er klar over det. Det var dårlig ordlegging fra min side. Jeg lurte egentlig på hvordan en slik prosess skjer i virkeligheten. Legges annonsen på nett? Gjennomføres det en full prosess? Kan man stort sett se på annonsen at den er utformet for en spesifikk person? Anonymkode: bd86f...ffd De må legge den ut offentlig, og prosessen må gjennomføres som den er, en helt vanlig utlysning. Du kan risikere at noen med samme kompetanse som deg søker, og har de da lengre ansiennitet, er sjansen tilstede for at du ikke får jobben. Husk at tillitsvalgte også er med i hele prosessen. Den skal gå rett for seg. Men mest trolig er det du som få jobben, om det er som du sier - få som har den kompetansen som de etterspør. Anonymkode: 3239c...f66
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #5 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): De må legge den ut offentlig, og prosessen må gjennomføres som den er, en helt vanlig utlysning. Du kan risikere at noen med samme kompetanse som deg søker, og har de da lengre ansiennitet, er sjansen tilstede for at du ikke får jobben. Husk at tillitsvalgte også er med i hele prosessen. Den skal gå rett for seg. Men mest trolig er det du som få jobben, om det er som du sier - få som har den kompetansen som de etterspør. Anonymkode: 3239c...f66 I utgangspunktet er det tillitsvalgt som har vært initiativtaker for å få meg ansatt. Den fagsammensettningen og bakgrunnen jeg har er uvanlig, mildt sakt. Det kan påstås at den utfyller teamet veldig godt, men. Det finnes mange med høyere formell utdanning innen kjerneområdet. Dem jobber det imidlertid mange der av fra før. Anonymkode: bd86f...ffd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #6 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg er klar over det. Det var dårlig ordlegging fra min side. Jeg lurte egentlig på hvordan en slik prosess skjer i virkeligheten. Legges annonsen på nett? Gjennomføres det en full prosess? Kan man stort sett se på annonsen at den er utformet for en spesifikk person? Anonymkode: bd86f...ffd Ja, ja og ja Anonymkode: eaa2f...4e8
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #7 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): De må legge den ut offentlig, og prosessen må gjennomføres som den er, en helt vanlig utlysning. Du kan risikere at noen med samme kompetanse som deg søker, og har de da lengre ansiennitet, er sjansen tilstede for at du ikke får jobben. Husk at tillitsvalgte også er med i hele prosessen. Den skal gå rett for seg. Men mest trolig er det du som få jobben, om det er som du sier - få som har den kompetansen som de etterspør. Anonymkode: 3239c...f66 Hvis hun allerede vil ha fått et halvt års erfaring i stillingen, så vil hun ha et fortrinn når hun søker på den Anonymkode: eaa2f...4e8
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 Det er i offentlig sektor og da må stillingen utlyses. Erfaring, kompetanse og ansinitet er viktig i ansettelsesprosessen, men jeg har lyst ut mange offentlige stillinger hvor jeg allerede har hatt kandidaten jeg ville ansette. Det man da gjør er å skreddersy annonnsen slik at den passer perfekt til vedkommede både faglig, erfaring, og vel så viktig personlige egenskaper. Anonymkode: 50afc...f31
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): I utgangspunktet er det tillitsvalgt som har vært initiativtaker for å få meg ansatt. Den fagsammensettningen og bakgrunnen jeg har er uvanlig, mildt sakt. Det kan påstås at den utfyller teamet veldig godt, men. Det finnes mange med høyere formell utdanning innen kjerneområdet. Dem jobber det imidlertid mange der av fra før. Anonymkode: bd86f...ffd Det er sjelden at plasstillitsvalgt er med. Det er stort sett hovedtillitsvalgt, som er ansatt et annet sted i kommunen enn den som søker. Anonymkode: 41d7c...a33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå