Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #1 Skrevet 24. april 2023 Jeg ser debatten som raser i statene nå, og ma si at jeg faktisk er sjokkert over at transpersoner (mann til kvinne) får lov til å konkurrere i kvinnesport. De er jo ikke biologiske kvinner selv om de går på hormoner, de har jo enorme fordeler mtp fysikk. Høyde, styrke lungekapasitet osv. Jeg leser om hun svømmeren som har vunnet alt av konkurranser (og som i tillegg bruker samme garderobe som biologiske kvinner...med mannlige kjønnsorganer intakt). Hva er det egentlig som skjer? Alle biologiske kvinner som har trent i så mange år bir frarøvet medaljene sine pga denne transpersonen (jeg aner ikke hva som er det riktige ordet å bruke lenger). Og når man våger å uttale seg negativt om at hun får lov til å konkurrere så er man transfobisk 😕 jeg er ikke transfobisk og jeg har null problemer med å kalle en transe (igjen, jeg aner ikke hva det er riktig å si lenger) for kvinne og å bruke hun som pronom, jeg ser på henne som kvinne (dog ikke biologisk kvinne) men dette er så fjert at jeg ikke har ord! Og hva med og kalle kvinner for ammepersoner? Eller med uttrykket "cis kvinner/menn" I tillegg tror jeg også at de fleste transpersoner vet at dette er helt høl i hodet og også at det skaper flere transfobiske folk 😕 Anonymkode: b2291...09b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #2 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser debatten som raser i statene nå, og ma si at jeg faktisk er sjokkert over at transpersoner (mann til kvinne) får lov til å konkurrere i kvinnesport. De er jo ikke biologiske kvinner selv om de går på hormoner, de har jo enorme fordeler mtp fysikk. Høyde, styrke lungekapasitet osv. Jeg leser om hun svømmeren som har vunnet alt av konkurranser (og som i tillegg bruker samme garderobe som biologiske kvinner...med mannlige kjønnsorganer intakt). Hva er det egentlig som skjer? Alle biologiske kvinner som har trent i så mange år bir frarøvet medaljene sine pga denne transpersonen (jeg aner ikke hva som er det riktige ordet å bruke lenger). Og når man våger å uttale seg negativt om at hun får lov til å konkurrere så er man transfobisk 😕 jeg er ikke transfobisk og jeg har null problemer med å kalle en transe (igjen, jeg aner ikke hva det er riktig å si lenger) for kvinne og å bruke hun som pronom, jeg ser på henne som kvinne (dog ikke biologisk kvinne) men dette er så fjert at jeg ikke har ord! Og hva med og kalle kvinner for ammepersoner? Eller med uttrykket "cis kvinner/menn" I tillegg tror jeg også at de fleste transpersoner vet at dette er helt høl i hodet og også at det skaper flere transfobiske folk 😕 Anonymkode: b2291...09b Og hva gjør dette med kvinnesaken og feminisme? Biologiske kvinner blir jo igjen undertrykt av menn? Anonymkode: b2291...09b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #3 Skrevet 24. april 2023 Syk verden vi lever i. Transkvinner skal konkurrere med menn, da det er menn de er. Anonymkode: ab005...97d
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #4 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og hva gjør dette med kvinnesaken og feminisme? Biologiske kvinner blir jo igjen undertrykt av menn? Anonymkode: b2291...09b Jeg er ikke ammeperson, fødepersom og jeg vil på ingen som helst måte bli kalt ciskvinne. Jeg har hatt mensen i 30 år, jeg har vært gravid i 24 mnd, jeg har gjennomgått 3 spontanaborter, hatt bekkenløsning, brystbetennelse, hormonforandringer og alt annet som biologiske kvinner kan gjennomgå (om det ikke er noe galt da) osv. Vi er ikke kvinner på lik linje rett og slett Anonymkode: b2291...09b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #5 Skrevet 24. april 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Syk verden vi lever i. Transkvinner skal konkurrere med menn, da det er menn de er. Anonymkode: ab005...97d Ja, eller det må bli slik at transpersoner må konkurrere mot hverandre.. men om det blir sånn i tilfelle, blir det da slik at transkvinner konkurrerer mot transmenn tro? Anonymkode: b2291...09b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #6 Skrevet 24. april 2023 Helt ærlig synes det det at dette tillates er en blanding av latterlig og veldig skremmende. Jeg tror ikke transer har noe ønske om det, men faktum er i dag at de utnytter og utnyttes i nok en måte å trykke ned kvinner på. Kvinner skal ikke være "gode nok", selv i kvinneidrett skal kvinner være underlegne menn. Holdningene sprer seg. Mange bagatelliserer det, men slike holdninger sprer seg mer og mer på nett, og det som er på nett speiler det som skjer i samfunnet. Det å drive med idrett på høyt nivå er ingen menneskerett hvis man ikke vil eller kan konkurrere som det kjønnet man er født som. Det er ikke noe urettferdig i at noen ikke er godt nok til å konkurrere på toppnivå. Det er på tide å si til slike transpersoner at de må velge om de vil drive med idrett på høyt nivå. Enten er de mann og konkurrerer i idrettsklasser for menn. Eller de tar kvinnelige hormoner og har et kvinnelig uttrykk og enten konkurrerer i mannsklasser i idrett - eller ikke driver med toppidrett. Det er valgene. Kvinneidretten er ikke for menn! Anonymkode: f75fd...93b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #7 Skrevet 24. april 2023 Det er virkelig latterlig. Forrige taler sier det ganske greit, det er ingen menneskerett å konkurrere. Det er mange som har div fysiske og psykiske ting som gjør at de ikke kan konkurrere, dette er helt på linje. Du føler du er kvinne, men er født i en mannskropp. Da kan du endre navn, gå på hormoner osv, så verden ser deg som en kvinne. Men du kan IKKE konkurrere mot andre kvinner i idrett på høyt nivå. Dette sier seg da virkelig selv. Jeg er på ingen måte transfobisk. Har selv en datter som er skeiv, og hun har veldig mange venner som av div grunner ikke passer helt inn i A4 formen, blant annet en gutt som er født i jentekropp. Det er kjempefint at disse menneskene blir sett, hørt og får medisinsk hjelp. Men idrett på høyt nivå er dessverre ikke for deg når du er trans, så enkelt som det. Anonymkode: 409ab...f67
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #8 Skrevet 24. april 2023 Det er en effektiv måte å få kvinner til å slutte med idrett på. Det er jo ingen vits å legge ned alt man har av tid, penger og krefter for en karriere innen idrett når det når som helst kan komme en tidligere mann seilende inn fra høyre, skifte navn, spise litt hormoner og så slå alle sønder og sammen. Jeg tenker at om man starter å operere med at kvinneklassen er for de som er født kvinner og at det som nå er herreklassen gjøres til åpen klasse, så løser det de fleste problemene. Om du er transkvinne så kan du konkurrere av hjertens lyst i åpen klasse. Anonymkode: ae59a...791
Anonym bruker Skrevet 24. april 2023 #9 Skrevet 24. april 2023 Jeg syns dette er veldig vanskelig da det er så mye hat mot transpersoner og så vanskelig å skille mellom legitim kritikk og transfobi. Jeg leste sitatet «I will fight for your right to sit at the table, but I will not give up my own seat to make it happen» og for meg blir det et godt bilde. En ønsker å støtte transpersoner og det fremstår som urettferdig og diskriminerende at de ikke får delta i kvinneidrett. Biologien deres gjør dem så suverene at en risikerer at kvinneidrett i fremtiden vil domineres av transkvinner. Kvinnekampen i idretten er langt fra vunnet, men fordi transkvinner generelt er enda mer diskriminert enn kvinner forventes kvinnelige utøvere å gi fra seg det de har kjempet for i en skrudd form for solidaritet. Denne nøtten er umulig å knekke før en igjen tillater at andre enn transpersoner skal kunne mene noe om hvilke rettigheter transpersoner skal ha. Man ha malt debatten opp i et hjørne og biologiske kvinner blir nok en gang taperne. Anonymkode: b7376...634
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 Styrke og utholdenhet påvirkes kraftig av biologisk kjønn. Det er derfor vi har dame og herreklassen. Når det gjelderxtranspersoner er det et problem at de mener biologisk kjønn er uvesentlig. Det viktige for dem er sosialt kjønn. De mener imidlertid at sosialt kjønn og biologisk kjønn bør samsvare. Hvis det ikke gjør det er det en medfødt feil og ettersom det sosiale kjønnet er viktigst er det derfor det biologiske kjønnet som må endres. Ut fra den tankegangen er det å være født som biologisk mann da en fysisk fordel, på linje med å bære født med rask muskulatur i sprint eller lange bein i basket. Å nekte en trans kvinne å delta i kvinneklassen blir derfor oppfattet som et kraftig angrep på selvforståelse for alle transpersoner. Anonymkode: 23745...7e7
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 Det er en vanskelig debatt. Personer med kjønnsinkongruens har det ofte svært vanskelig, men akkurat når det gjelder konkurranseidrett er dette kanskje noe de enten må ofre eller velge å konkurrere i herreklassen. I USA blir det ekstra vanskelig for biologiske kvinner/jenter, da stipend til høyere utdannelse deles ut blant annet på bakgrunn av idrettsprestasjoner. Dermed kan det påvirke hele fremtiden for jenter som har jobbet og trent knallhardt hele livet. Jeg har også fulgt debatten i USA, og synes den er svært polarisert og betent. Jeg unner disse menneskene alt godt, men fornuften må også følge med. Hun som konkurrerte mot Lia Thomas (svømmeren hi nevnte), ble slått og jaget av illsinte demonstranter, og måtte sperre seg inne på et rom i flere timer da hun skulle snakke ved et universitet. Slike reaksjoner er bare med på å gjøre det vanskeligere for den store andelen transpersoner som bare vil være seg selv og leve i fred. Anonymkode: a0361...35b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Styrke og utholdenhet påvirkes kraftig av biologisk kjønn. Det er derfor vi har dame og herreklassen. Når det gjelderxtranspersoner er det et problem at de mener biologisk kjønn er uvesentlig. Det viktige for dem er sosialt kjønn. De mener imidlertid at sosialt kjønn og biologisk kjønn bør samsvare. Hvis det ikke gjør det er det en medfødt feil og ettersom det sosiale kjønnet er viktigst er det derfor det biologiske kjønnet som må endres. Ut fra den tankegangen er det å være født som biologisk mann da en fysisk fordel, på linje med å bære født med rask muskulatur i sprint eller lange bein i basket. Å nekte en trans kvinne å delta i kvinneklassen blir derfor oppfattet som et kraftig angrep på selvforståelse for alle transpersoner. Anonymkode: 23745...7e7 Nettop, det blir så viktig å tilpasse virkeligheten til at biologisk kjønn er uten betydning. Kvinner har og blir diskriminert, drept og mishandlet på grunn av sitt biologiske kjønn. Kvinnehelse er underprioritert fordi man historisk ikke har tilegnet deres biologiske kjønn samme verdi. Kvinner kjemper fortsatt for å ikke bli diskriminert, drept, underprioritert og mishandlet for sitt biologiske kjønn. En hver kampanje som ønsker å viske ut språk som tydeliggjør forskjellene er derfor en trussel mot kampen for likestilling og likeverd. Transbevegelsen ser ikke ut til å ta inn over seg at biologiske kvinner og biologiske menn ikke har de samme «privilegiene» så lenge de er «ciss». I sin iver for å sikre at transkvinner kan konkurrere i idrett på lik linje som biologiske kvinner, tar de fra biologiske kvinner den samme retten. Dette er kjempeviktig å snakke om, men dessverre saboteres debatten kraftig av folk med helt tydelige transfobiske holdninger. Det gjør det lettere å tilegne alle som har innvendinger disse holdningene. Anonymkode: b7376...634
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 Jeg synes ikke dette er en vanskelig debatt i det hele tatt. Selvsagt kan ikke personer som biologisk sett er menn konkurrere i kvinneklassen. Det er forskjell på en ekte kvinne og en transkvinne, det er et objektivt faktum. Og jeg vil ha meg frabedt å bli kalt «cis». Anonymkode: a5b3b...a1f
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 Folk kan vel ikke noe for hvilket kjønn de føler seg som? https://nypost.com/2023/03/30/womens-powerlifter-breaks-record/ Anonymkode: 3c5a7...502
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #15 Skrevet 25. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nettop, det blir så viktig å tilpasse virkeligheten til at biologisk kjønn er uten betydning. Kvinner har og blir diskriminert, drept og mishandlet på grunn av sitt biologiske kjønn. Kvinnehelse er underprioritert fordi man historisk ikke har tilegnet deres biologiske kjønn samme verdi. Kvinner kjemper fortsatt for å ikke bli diskriminert, drept, underprioritert og mishandlet for sitt biologiske kjønn. En hver kampanje som ønsker å viske ut språk som tydeliggjør forskjellene er derfor en trussel mot kampen for likestilling og likeverd. Transbevegelsen ser ikke ut til å ta inn over seg at biologiske kvinner og biologiske menn ikke har de samme «privilegiene» så lenge de er «ciss». I sin iver for å sikre at transkvinner kan konkurrere i idrett på lik linje som biologiske kvinner, tar de fra biologiske kvinner den samme retten. Dette er kjempeviktig å snakke om, men dessverre saboteres debatten kraftig av folk med helt tydelige transfobiske holdninger. Det gjør det lettere å tilegne alle som har innvendinger disse holdningene. Anonymkode: b7376...634 Jeg var enig med deg helt til siste avsnitt. Det jeg opplever at skjer er at i det øyeblikket noen hever stemmen og sier at de opplever at det ikke er rettferdig at en som har gått gjennom mannlig pubertet skal konkurrere mot jenter, så stemples man som transfobisk. Det har rett og slett blitt nesten umulig å diskutere dette på et saklig nivå for i det øyeblikket noen ikke bare jubler fram transpersoner så er det mengder som står klare til å gjøre hva de kan for å sørge for at den personen anmeldes, svertes, kanselleres osv. Anonymkode: ae59a...791
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #16 Skrevet 25. april 2023 Det er allerede regler for hvilket område transpersoner ikke får delta i toppidrett. At flere følger etter er det en mulighet for. Så er det mye forskning som gjenstår. Hormonbehandling påvirker og reduserer muskelmasse og styrke, men ikke i veldig stor grad kun etter tre år. Hvordan det påvirker lengre enn det er det forskning som gjenstår på. Ellers tar jeg sterk avstand til ytringer her om at kvinner er blitt mishandlet og utsatt for vold , diskriminert og nedprioritert på grunn av kjønn. Menn generelt har blitt utsatt for vold, blitt sendt i krig, har måtte kjempe hardt for likestilt omsorg for egne barn ved samlivsbrudd, sliter mer med psykiske problemer og har blitt diskriminert hardt for bla legning. At noen menn har hatt makt og kontroll betyr ikke at kun kvinner har fått merke negative konsekvenser ift vold og diskriminering mm. Min kvinnelighet blir heller ikke truet på noen måte av transkvinner, og jeg syns fordommer mot transer er ekstremt i 2023. At uttalelser som at de ikke skal kunne konkurrere på lik linje med andre er vanvittig drøyt å lese. Selvfølgelig skal de kunne gjøre det, men regler må gjennomgås og så må man finne løsninger på dette. Ikke ekskludere dem kun fordi de er transer. At konkurransen blir ujevn siden de har fordeler fremdeles etter hormonbehandling er et faktum, og derfor bør det komme regler på plass sånn at de nettopp kan konkurrere som alle andre innen toppidrett.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #17 Skrevet 25. april 2023 Å påstå at kvinner ikke er utsatt for undertrykkelse, vold og mishandling kun pga. sitt kjønn, det er så historieløst at det faller på sin egen urimelighet og fravær av historiske fakta. Skal man sikre at transer skal konkurrere i toppidrett hvor fysikk spiller inn, da må man opprette egne klasser kun for transpersoner. Det kan fint gjøres, men da vil jeg tro at de også vil føle behov for å differensiere klassene mellom de som har gått fra mann til kvinne og motsatt, men også andre klasser for de som har foretatt kjønnskiftebehandling før pubertet. Jeg er sikker på at en felles klasse ikke vil bli akseptert av transmiljøet selv, og da vil de selv sette fokus på det samme som skjer i dag når biologiske menn får konkurrere i kvinneidrett - nemlig at det er stor forskjell mellom kjønnene, også hos transpersoner. Anonymkode: f75fd...93b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2023 #18 Skrevet 25. april 2023 ReneRene skrev (3 timer siden): Det er allerede regler for hvilket område transpersoner ikke får delta i toppidrett. At flere følger etter er det en mulighet for. Så er det mye forskning som gjenstår. Hormonbehandling påvirker og reduserer muskelmasse og styrke, men ikke i veldig stor grad kun etter tre år. Hvordan det påvirker lengre enn det er det forskning som gjenstår på. Ellers tar jeg sterk avstand til ytringer her om at kvinner er blitt mishandlet og utsatt for vold , diskriminert og nedprioritert på grunn av kjønn. Menn generelt har blitt utsatt for vold, blitt sendt i krig, har måtte kjempe hardt for likestilt omsorg for egne barn ved samlivsbrudd, sliter mer med psykiske problemer og har blitt diskriminert hardt for bla legning. At noen menn har hatt makt og kontroll betyr ikke at kun kvinner har fått merke negative konsekvenser ift vold og diskriminering mm. Min kvinnelighet blir heller ikke truet på noen måte av transkvinner, og jeg syns fordommer mot transer er ekstremt i 2023. At uttalelser som at de ikke skal kunne konkurrere på lik linje med andre er vanvittig drøyt å lese. Selvfølgelig skal de kunne gjøre det, men regler må gjennomgås og så må man finne løsninger på dette. Ikke ekskludere dem kun fordi de er transer. At konkurransen blir ujevn siden de har fordeler fremdeles etter hormonbehandling er et faktum, og derfor bør det komme regler på plass sånn at de nettopp kan konkurrere som alle andre innen toppidrett. Hvordan kan et oppegående menneske nekte for at kvinber har blitt systematisk diskriminert? At partnervold mot kvinner er et samfunnsproblem og at medisinsk forskning ikke har inkludert kvinner? Det er 113 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge liksom. Dette er høyst dokumenterbart og endres ikke av at menn også undertrykker menn og at soldater tradisjonelt har vært menn. Menn Bankes og drepes ute, kvinner bankes og drepes i egne hjem Anonymkode: b7376...634
ReneRene Skrevet 25. april 2023 #19 Skrevet 25. april 2023 (endret) Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvordan kan et oppegående menneske nekte for at kvinber har blitt systematisk diskriminert? At partnervold mot kvinner er et samfunnsproblem og at medisinsk forskning ikke har inkludert kvinner? Det er 113 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge liksom. Dette er høyst dokumenterbart og endres ikke av at menn også undertrykker menn og at soldater tradisjonelt har vært menn. Menn Bankes og drepes ute, kvinner bankes og drepes i egne hjem Anonymkode: b7376...634 Jeg sier ikke at det ikke har vært tilfellet at kvinner har blitt utsatt for det. Men det er helt feil å skylde på menn, all den tid menn i like stor grad har blitt utsatt for partnervold, mest sannsynlig. Det har bare ikke blitt satt like stort fokus på fordi menn sier ikke fra. Det er ikke så mange år siden det begynte å bli snakket om, og fremdeles latterligjøres menn for å snakke om det. Har du sett at mange gjør det offentlig ift kvinner? Menn drepes også av kvinner, og husk at hele verden ikke er Norge. Dessuten klarer menn bedre å forsvare seg når de blir truet på livet pga både styrke og annet. Det som er like diskriminerende er å ignorere dette, samt å bagatellisere at menn er de som har blitt drept i absolutt flertall både i krig og i ulike yrker samt utendørs vold. Det er en viss andel av menn som har hatt makt som har satt standard - ikke menn flest. Endret 25. april 2023 av ReneRene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå