Gå til innhold

Jeg føler meg trakassert av min mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte hus for noen år siden hvor min mor stod som medlåntaker. Jeg sto for egenkapitalen på over 500 000 da hun ikke hadde penger. Jeg bodde i hoveddel, hun i utleiedel og jeg eide 80% av huset.

Et par år etter fikk hun et betydelig pengebeløp og satte inn 500 000 på huset selv så vi skulle få mindre lån og for å hjelpe meg og ungene som hun sa. Hun ga også en pengegave til meg og hvert av barnebarna samt min søster.

I 2021 fant jeg meg kjæreste. 2 mnd etter jeg traff han begynte min mor å skulle ha meg å overføre hele huset på meg og min nye kjæreste skulle da betale henne ut i følge henne selv. Jeg sa at det er jo ikke aktuelt selvfølgelig, noe hun ble snurt av.

Etter dette har det vært en evig runddans. I april 2022 overførte jeg huset på meg etter hennes ønske, betalte dokumentavgiften og gav henne 100 000 tilbake av sitt innskudd. Det var det jeg kunne få alene da jeg ikke kunne ha hele lånet på meg selv om hun fikk alt, og avtalen oss i mellom da var at hun ikke skulle ha resten før jeg en gang selger huset. 

Etter dette har hun kommet med 50 forskjellige forslag på hvordan hun likevel skulle ha pengene. Da skulle hun ha faren min til å kausjonere, eller hun skulle bare betale ei husleie på 4000 i mnd fordi alt var jo så dyrt. (Husleia hennes på 7000 dekte alt annet enn hennes egen telefonregning, uansett hva strøm osv kostet meg)

I fjor høst kommer hun og forteller hun har funnet seg leilighet og flytter om 2 uker. Da hadde hun 4 uker før sendt meg en melding hvor hun sa hun skulle bo i leiligheten etter avtale, og at hun ikke skulle ha sine penger før jeg selger huset. 2 dager før hun flytter kommer hun opp og skal reforhandle igjen. Nå skal hun ha renter av sitt innskudd. Jeg sa hun velger selv å flytte til noe som koster 14000 i mnd kontra 7000 hvor jeg har tilbydd henne å hjelpe henne når hun trenger, og at avtalen var jo at hun skulle bli boende. Hvordan har hun råd til dette når hun bare kunne betale 4000 hos meg?  Vi hadde ikke noen avtale på renter, men at hun får sitt når jeg selger. Hun ble fly forbanna å løp inn og ut av huset mitt mens hun truet meg at jeg måtte ikke våge meg å legge meg ut med henne osv. Jeg skulle få angre på dette.

Etter dette har jeg fått jevnlige mld hvor hun truer med advokat  og rettsak om ikke jeg skriver under på avtaler hun kommer med (sinnsyke avtaler hvor hun bare skal overta huset) sier jeg skal selge huset, og at jeg enda skylder henne 500 000 da hun mener noe av gaven var ment til huslån. Meldingene er veldig truende og sårende og hun går til personangrep. Hun skal ha meg til å skrive under gjeldsbrev og truer med at ting kommer til å koste meg dyrt om jeg ikke gjør det osv. 

Så jeg lurer. Skal ikke hun forholde seg til avtalen vi har, som hun har bekreftet skriftlig til meg? Kan hun komme noen vei med å kreve jeg skal selge huset, og hun har da ikke krav på mer enn 400 000? Og kan dette anses som trakassering? For jeg kjenner dette går utover psyken min å gå å bekymre meg for hva hun skal finne på. (Dette er et menneske som anga min far til barnevernet for telefonsex med min søster for å ta hevn på han etter skilsmisse, noe som selvsagt bare var løgn og gift fra hennes side) så jeg er faktisk oppriktig redd for hva hun kan finne på.

Anonymkode: 32f0d...b0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg advokat og få hjelp til å løse det riktig juridisk. 
Har du forresten råd til å kjøpe henne helt ut hvis du leier ut hennes del til markedspris? Da kan det jo hende at banken går med på å gi deg lån for hele huset.

Anonymkode: 15186...b61

Skrevet

Støtter ...b61.  Jeg tror du er tjent med det selv om det koster en del. Da har du det juridiske å vise til, og kanskje du slipper tankekjøret du har nå. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 6121b...e13

Skrevet

Nei jeg måtte slette kredittkortene mine for i det hele tatt å få lånet slik det er nå på meg, det var inkludert leieinntekten :( det er jo ikke slik at jeg ikke vil betale henne, men hun vet jo at jeg ikke kan dette uten å måtte selge hjemmet til barna mine. Så jeg har sagt at jeg forholder meg til det jeg og hun avtalte, men det tåler hun ikke. Advokat er kanskje ikke så dumt, evt. forlikståd kanskje? Er bare redd de sier hun har rett og jeg må selge.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg måtte slette kredittkortene mine for i det hele tatt å få lånet slik det er nå på meg, det var inkludert leieinntekten :( det er jo ikke slik at jeg ikke vil betale henne, men hun vet jo at jeg ikke kan dette uten å måtte selge hjemmet til barna mine. Så jeg har sagt at jeg forholder meg til det jeg og hun avtalte, men det tåler hun ikke. Advokat er kanskje ikke så dumt, evt. forlikståd kanskje? Er bare redd de sier hun har rett og jeg må selge.

HI

Men er 7000,- inkludert strøm markedspris der du bor? 

Eller er det summen du og moren din ble enig om, som banken tok stilling til?

Anonymkode: 15186...b61

Skrevet

Banken tok stilling til 8000 i mnd + strøm som er det jeg får ved utleie.

HI

Skrevet

Du må snakke med advokat,  advokat har taushetsplikt.

Så jeg ville startet med et møte alene med advokat. Forberedt deg godt og sett opp hele saken punktvis og ta med kopi av det dere eventuelt har skriftlige avtaler på.

Anonymkode: fb8ce...387

Skrevet

Og all medfølelse, for å være ærlig høres moren din ut som en veldig ustabil person.

Skrevet

Jeg ville kontaktet advokat.

Skriv en tidslinje og legg inn hva hun har bidratt med og hva dere har avtalt 

Så kan advokaten se på dette.

Jeg ville solgt. Barna har det like greit et sted mor ikke sliter med alt det du nå må håndtere fra en ustabil mor. Kjøp deg noe mindre og få henne ut av økonomien din.

Anonymkode: f22d8...b68

Skrevet

Jeg ville gjort mitt ytterste for å kutte alle økonomiske bånd til henne. Kontakt advokat. For en forferdelig mor hun er!

Anonymkode: 74d8c...ea5

Skrevet

Jeg har nå tatt kontakt med en advokat som skal være flink på familie og arv, venter på svar fra han. Leser flere av anbefaler dette, og tenker selv om det koster litt er det sikkert lurt å få en time å få litt innsikt i saken. Hun er dessverre ustabil, og jeg visste jo i grunn dette da jeg valgte å kjøpe huset. Men jeg trodde aldri hun skulle behandle sin egen datter og barnebarn på denne måten. Men får ta lærdom av det, og forholdet jeg har til henne er jo nå endret for alltid. Vil aldri kunne stole på henne igjen etter dette, eller ha noe særlig lyst å slippe henne inn i livet mitt på lik måte som før. Synes det er kjempetrist at det ble sånn.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har nå tatt kontakt med en advokat som skal være flink på familie og arv, venter på svar fra han. Leser flere av anbefaler dette, og tenker selv om det koster litt er det sikkert lurt å få en time å få litt innsikt i saken. Hun er dessverre ustabil, og jeg visste jo i grunn dette da jeg valgte å kjøpe huset. Men jeg trodde aldri hun skulle behandle sin egen datter og barnebarn på denne måten. Men får ta lærdom av det, og forholdet jeg har til henne er jo nå endret for alltid. Vil aldri kunne stole på henne igjen etter dette, eller ha noe særlig lyst å slippe henne inn i livet mitt på lik måte som før. Synes det er kjempetrist at det ble sånn.

HI

Jeg har full forståelse for at du føler det slik - og du har helt rett. Et enormt svik fra din mors side. Jeg har også opplevd samme type svik, og har faset ut min mor til det ytterte. Har nedten ikke kontakt med henne lengre.

Bra du har kontaktet advokat. Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 74d8c...ea5

Skrevet

Vi brukte nylig advokat for å avklare noe om eiendom og det var virkelig verdt pengene. 

Skrevet

Det vesentlige er nok hvordan gaven ble gitt. Har hun ført de pengene opp i selvangivelsen din og ikke du vil det se ut dom om hun eier pengene. Om de bare står i fin selvangivelse har du en god sak der.

Uansett har dere et problem med at hun har lånt deg penger. Det normale er at hun kan kreve dem tilbake når huset ikke lengre står på henne.

Du har mulighet til å leie ut for minst 8000 når hun flytter ut. Ofte vurderer bankene det ganske lavt i forhold til hva som er faktisk mulig. I tillegg kommer strøm, nett og eventuelle strømmetjenester som kan deles med leieboer.  Totalt sett kan det dreie seg om kanskje 3000 ekstea per måned somcdu kan bruke på nedbetaling til moren din uten å komme dårligere ut enn i dag. Kanskje det bil være en ordning hun kan godta?

Anonymkode: 2ad79...f08

Skrevet

Jeg førte opp pengene jeg fikk som gave fra henne det året jeg fikk dem, det vet jeg ikke om hun gjorde.

Vi har ingen skriftlig avtale på at hun har lånt meg penger, for hun hadde intensjon om å bli boende før jeg fant meg kjærest. Dermed satte hun et innskudd på 500 000 i huset, som hun har fått 100 000 tilbake av. Jeg har og skriftlig fra henne at jeg ikke trenger å betale dette tilbake før jeg velger å selge.

Vi var på familievernkontoret etter min anmodning da jeg håpet vi kunne løse ting der. Jeg foreslo å betale henne 2000 i mnd tilbake på lånet til jeg kunne innfri rrsten, men hun hånlo av meg å sa hun hadde stolthet å skulle klare seg uten smuler fra meg. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

HI

Kan du melde deg inn i huseiernes landsforbund å få juridisk rådgivning der? Koster 500kr for 1 års medlemskap.

vet det finnes jusstudenter som tar saker for læringens del også. Uansett greit å undersøke mulighetene her på hvilke rettigheter dere begge har, og muligheten til om din kjæreste kan kjøpe seg inn f.eks, for så at du kjøper din mor ut. Trist situasjon.

Anonymkode: e87af...d69

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kan du melde deg inn i huseiernes landsforbund å få juridisk rådgivning der? Koster 500kr for 1 års medlemskap.

vet det finnes jusstudenter som tar saker for læringens del også. Uansett greit å undersøke mulighetene her på hvilke rettigheter dere begge har, og muligheten til om din kjæreste kan kjøpe seg inn f.eks, for så at du kjøper din mor ut. Trist situasjon.

Anonymkode: e87af...d69

Ja jeg tok kontakt med jusshjelpen, men de sa de kan ikke ta saken før den evt går videre til eks forliksråd eller rettssak. Huseiernes landsforbund er kanskje ikke så dumt, takk for tips.

HI

Skrevet

Har tenkt på deg, håper du finner noen som kan gi gode råd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.4.2023 den 10.43):

Jeg kjøpte hus for noen år siden hvor min mor stod som medlåntaker. Jeg sto for egenkapitalen på over 500 000 da hun ikke hadde penger. Jeg bodde i hoveddel, hun i utleiedel og jeg eide 80% av huset.

Et par år etter fikk hun et betydelig pengebeløp og satte inn 500 000 på huset selv så vi skulle få mindre lån og for å hjelpe meg og ungene som hun sa. Hun ga også en pengegave til meg og hvert av barnebarna samt min søster.

I 2021 fant jeg meg kjæreste. 2 mnd etter jeg traff han begynte min mor å skulle ha meg å overføre hele huset på meg og min nye kjæreste skulle da betale henne ut i følge henne selv. Jeg sa at det er jo ikke aktuelt selvfølgelig, noe hun ble snurt av.

Etter dette har det vært en evig runddans. I april 2022 overførte jeg huset på meg etter hennes ønske, betalte dokumentavgiften og gav henne 100 000 tilbake av sitt innskudd. Det var det jeg kunne få alene da jeg ikke kunne ha hele lånet på meg selv om hun fikk alt, og avtalen oss i mellom da var at hun ikke skulle ha resten før jeg en gang selger huset. 

Etter dette har hun kommet med 50 forskjellige forslag på hvordan hun likevel skulle ha pengene. Da skulle hun ha faren min til å kausjonere, eller hun skulle bare betale ei husleie på 4000 i mnd fordi alt var jo så dyrt. (Husleia hennes på 7000 dekte alt annet enn hennes egen telefonregning, uansett hva strøm osv kostet meg)

I fjor høst kommer hun og forteller hun har funnet seg leilighet og flytter om 2 uker. Da hadde hun 4 uker før sendt meg en melding hvor hun sa hun skulle bo i leiligheten etter avtale, og at hun ikke skulle ha sine penger før jeg selger huset. 2 dager før hun flytter kommer hun opp og skal reforhandle igjen. Nå skal hun ha renter av sitt innskudd. Jeg sa hun velger selv å flytte til noe som koster 14000 i mnd kontra 7000 hvor jeg har tilbydd henne å hjelpe henne når hun trenger, og at avtalen var jo at hun skulle bli boende. Hvordan har hun råd til dette når hun bare kunne betale 4000 hos meg?  Vi hadde ikke noen avtale på renter, men at hun får sitt når jeg selger. Hun ble fly forbanna å løp inn og ut av huset mitt mens hun truet meg at jeg måtte ikke våge meg å legge meg ut med henne osv. Jeg skulle få angre på dette.

Etter dette har jeg fått jevnlige mld hvor hun truer med advokat  og rettsak om ikke jeg skriver under på avtaler hun kommer med (sinnsyke avtaler hvor hun bare skal overta huset) sier jeg skal selge huset, og at jeg enda skylder henne 500 000 da hun mener noe av gaven var ment til huslån. Meldingene er veldig truende og sårende og hun går til personangrep. Hun skal ha meg til å skrive under gjeldsbrev og truer med at ting kommer til å koste meg dyrt om jeg ikke gjør det osv. 

Så jeg lurer. Skal ikke hun forholde seg til avtalen vi har, som hun har bekreftet skriftlig til meg? Kan hun komme noen vei med å kreve jeg skal selge huset, og hun har da ikke krav på mer enn 400 000? Og kan dette anses som trakassering? For jeg kjenner dette går utover psyken min å gå å bekymre meg for hva hun skal finne på. (Dette er et menneske som anga min far til barnevernet for telefonsex med min søster for å ta hevn på han etter skilsmisse, noe som selvsagt bare var løgn og gift fra hennes side) så jeg er faktisk oppriktig redd for hva hun kan finne på.

Hun høres syk ut

Anonymkode: ae8a3...437

Skrevet

Du får be henne ha is i magen og si at du vil kjøpe henne ut så fort du kan men akkurat nå så kommer det ikke til å skje pga. Banken ikke vil godkjenne noe lån. Si at du jobber med å løse dette (ved å betale ned kredittkort gjelden).

Så setter du alle kluter til for å betale ned gjelden slik at du kan kjøpe henne ut så fort som mulig. Om hun fortsetter å terrorisere deg så får du bare blokkere henne. Om hun kontakter advokat (noe jeg tviler på) så står du klar med din advokat. 

Skrevet

Om du får leid ut til 8000 i mnd så blir jo dette 96000 i året, kanskje du kan sette disse pengene inn på sparekonto slik at du kan betale henne tilbake om litt over 4 år (så få litt renter av pengene i tillegg slik at det går litt raskere)

Skrevet

Hei. Har fortsatt ikke hørt noe fra advokaten, takk for alle gode svar jeg har fått. Planen er å selge huset når det dukker opp noe jeg kjæresten liker, fram til da skal jeg prøve å spare leieinntekt. Jeg kjenner hele situasjonen har gjort at jeg ikke føler meg "hjemme" i mitt eget hjem, så jeg har lyst på en ny start hvor jeg får betalt ut min mor og kjøpt et annet hus uten minner fra henne.

Hun sendte forøvrig en melding å sa jeg måtte føre opp pengene jeg skylder henne i skattemeldingen. Må jeg føre dette opp som et privat lån i så tilfelle? Prøvde å lese litt om jeg må føre dette opp, er redd hun kan bruke det og mot meg. Men om det er lovpålagt så må jeg jo selvsagt gjøre det.

HI

Skrevet

Jeg ville prøvd en annen advokat hvis du ikke har fått respons i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...