Gå til innhold

Kan jeg bruke disse skoene til festdrakt?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hjelp, hva slags gørr folk klarer å spytte ut 😳 Håper ikke du blir lei deg av det. Festdrakt er da veldig hyggelig? 
Og gå med de skoene du føler for. Jeg hadde egentlig tenkt til å si at jeg synes man får lide litt for skjønnheten akkurat på 17.mai, men nå fikk jeg lyst til å gå med converse eller noe annet upassende til bunaden selv bare for å få opp blodpumpen på suretrynene. 

Anonymkode: 3367b...24b

Neida tar meg ikke nær av det;jeg syns festdrakten min er kjempe fin :)

kjæresten min kom i komfirmasjon med dress og converse sko til 😂😂 Så veldig pent var det ikke,men ingen som kommenterte det.

Anonymkode: b77f9...70a

Fortsetter under...

Optatium skrev (7 timer siden):

Du er klar over at skikkelige bunadssko kan være gode å gå i? Prøv ulike typer. Jeg hadde personlig aldri satt på meg de skoene til en festdrakt, det blir for meg helt feil. Men, basert på hva man ser ute er det åpenbart mange som gjør det. 

Å ja kanskje jeg må prøve ulike merker bunadsko,takk for tipset :)

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Av alle svar jeg har sett her inne de 15 årene jeg har hengt her, er dette det aller nedrigste. 

Anonymkode: 3367b...24b

Ja jeg er enig. Den var ufin. Beklager det. Idiotisk av meg. 

Anonymkode: decb0...ae1

Annonse

Til dere som reagerer på at noen av oss skriver at vi ikke synes det er fint med festdrakt fra Sparkjøp og sånne sko: 

Hele poenget med å poste et sånt spørsmål på et anonymt forum må jo være å få ærlige svar? 

Og ja - hadde jeg sett noen i det på 17.mai hadde jeg tenkt at den dama eier virkelig ikke stilsans. Men jeg hadde selvsagt ikke sagt noe. 

Anonymkode: b3cc2...4a8

Hengebukksvinet skrev (4 timer siden):

Enig. Har selv Klaveness. De er kjempegode å gå i. De koster litt, men det er de verdt😀

Prisen er ikke viktig,betaler gjerne for sko som er gode å gå i.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Festdrakt fra Spar Kjøp og disse skoene? Kjør på - folk trenger sikkert noe å le av. 

Anonymkode: decb0...ae1

Når man viser for hele verden at man et idiotisk og lite menneske 👌🏼

Anonymkode: 0d268...385

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Til dere som reagerer på at noen av oss skriver at vi ikke synes det er fint med festdrakt fra Sparkjøp og sånne sko: 

Hele poenget med å poste et sånt spørsmål på et anonymt forum må jo være å få ærlige svar? 

Og ja - hadde jeg sett noen i det på 17.mai hadde jeg tenkt at den dama eier virkelig ikke stilsans. Men jeg hadde selvsagt ikke sagt noe. 

Anonymkode: b3cc2...4a8

Det er helt lov å synes at noe er mindre pent. Jeg synes heller ikke at alle bunader er fine. Det er kun et fåtall som er virkelig pene. Mange av de norske bunadene sitter lite flatterende på mange, da snittet på dem er direkte feil til personen som bærer den. De gjør personen som bærer den, mye større en de kanskje er. Jeg synes heller ikke mange av hodeplaggene er fine, de ser nærmest latterlige ut. Festdraktene har stort sett et veldig pent snitt til de fleste fasonger i allefall. 

Men jeg sier jo heller ikke noe til de damene som bærer bunaden sin hva jeg virkelig synes om drakten deres. 

Anonymkode: 9523d...d4a

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ser nå at du skriver at det er en sånn Sparkjøp-drakt, og da tenker jeg du iallefall bør skippe hele greia. En bunadsetterligning med joggesko kan til nød gå på en 2 åring, men som voksen dame er det et stort NEI! Da tar du heller en penbukse og bluse, det er omtrent 100 ganger bedre.

Og til de som påstår at "ingen legger merke til skoene"... 17.mai kan jeg love deg at slikt blir lagt merke til! Det er stas å se alle vakre, ulike bunader, og sko vises absolutt uansett hvor lang stakken er! Man steiler om man ser joggesko til bunad på voksne folk. Blir som gummistøvler til gallakjole!

Anonymkode: 3922e...1e0

Nå eier ikke jeg noen festdrakt selv, men jeg må si meg veldig uenig. Ikke alle bunader er pene altså. Noen ser ut som klovner i dem.  Jeg har egen bunad og er evig takknemlig for det snittet akkurat den har. Festdraktene er i det minste sydd på en måte som gjør at de aller fleste vil kle akkurat den fasongen.

I dagens bunads-jungel er det jo altfor mye å velge i. Bunader blir satt sammen og sydd om i forskjellige farger, så det gamle tradisjonen blir mer og mer utvannet. Min bunad hadde bare to valg til stakk og to valg til farge på vest da jeg fikk den. Nå er det et hav av farger og mønstre, og jeg har mer enn en gang måtte spørre om hvilken bunad vedkommende bærer, selv om det er samme type som jeg selv har. Jeg synes det er rart med en helsort bunad, som egentlig har masse rødt eller grønt i seg. Moten forandres, men jeg tenker at bunader er jo mest tradisjon så hvorfor modernisere disse så veldig? De blir jo helt ugjenkjennelige etter hvert. 

HI spurte bare om hun kunne ha disse skoene til festdrakt! Ikke om dere surhøner synes festdrakt er stygt!!

Men da kan vel jeg si min mening også! JA, du kan absolutt bruke disse skoene!!! Og festdrakt er MYE finere enn bunad!!! Jeg har nettopp kjøpt meg festdrakt fra Sparkjøp selv, og gleder meg til å bruke den! 🙂 

Anonymkode: 196c0...728

Søk på bunads støvletter. Disse har knytting og går over ankel,- litt ulike lengder og hælhøyde. Kjenner noen som går for slike da de sitter mye bedre enn bunadssko. Ellers så sier jeg meg enig i det noen skriver, litt mer kostbare bunadssko er faktisk veldig gode og gå i. Stor forskjell på de til 1900 og opp og de under. Og ser jo at disse støvlettene kanskje er enda et lite hakk opp,- men jeg synes de er stilige.

Anonymkode: 03851...64f

Gjest Danida

Du kan jo ha på deg akkurat hva du vil til festdrakten, om du så vil gå med sydvest og vadere til. 

Men hvis du lurer på om disse vil passe til, så tenker jeg svaret er nei. Joggesko med broderier syns jeg heller ikke passer, det er ikke om å gjøre å ha flest mulig broderte detaljer selv om det er 17.mai.  Det var vel Klara Semb (fra den tidlige bunadbevegelsen) som sa noe om at det er rart om man vil være tradisjonell på midten og byfin i begge ender. Det var snakk om sko og hodeplagg da. Og selv syns jeg sko og hodeplagg må passe stilmessig til bunaden/drakten. 

Dessverre er billige bunadsko ganske ukomfortable. Bjørgvin er gode sko, men veldig dyre. Hvis du ikke vil kjøpe bunadsko, finn noen andre svarte, nøytrale sko, f eks aurlandssko, eller som det blir nevnt: snørestøvler. Bildet på denne wikipedia-siden viser at folk tradisjonelt har hatt flere ulike typer sko, også høye støvler, som tilbehør til antrekket. Det behøver ikke vært bunadsko med spenne:
Norske bunader – Wikipedia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...