Gå til innhold

Plastikk og gullerot

Anbefalte innlegg

Skrevet

De og dem! 

"Jeg skal hente de" - brrr! 

Anonym bruker skrev (På 24.4.2023 den 12.48):

mange skjønner ikke avsnitt og plasserer de også helt feil. 

Anonymkode: c4309...96d

plasserer DEM feil!! 

Og folk som uttaler "og" - tydelig - når det skal være "å" ! 

"Vi har tenkt OG begynne med..." 

Plastikk og gullerot har jeg derimot ingen problemer med. Jeg sier gjerne f.eks plastikkpose selv. Men det er nok ikke en anglisisme, jeg tror folk sa plastikk før de begynte å si plast. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Polly-Esther skrev (22 timer siden):

Takk 😅. For meg er det veldig unaturlig å si "plast".

Kanskje det er mer sosiolekt? Jeg er også bergenser og sier "plast" i hvert fall; plastpose, plaststol osv. Jeg tror ikke jeg sier plastikk i det hele tatt, faktisk. Nå skal jeg ikke uttale meg skråsikker, men jeg tror de fleste i min omgangskrets sier plast også, ikke plastikk. Derimot sier jeg sjino og sjøttkake og "henne" for "hvor er" 😅

Anonymkode: 742cd...b4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje det er mer sosiolekt? Jeg er også bergenser og sier "plast" i hvert fall; plastpose, plaststol osv. Jeg tror ikke jeg sier plastikk i det hele tatt, faktisk. Nå skal jeg ikke uttale meg skråsikker, men jeg tror de fleste i min omgangskrets sier plast også, ikke plastikk. Derimot sier jeg sjino og sjøttkake og "henne" for "hvor er" 😅

Jeg sier bare «hen e» når jeg snakker med barn. Ellers sier jeg «kor e».

Anonymkode: 25dc1...d95

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier bare «hen e» når jeg snakker med barn. Ellers sier jeg «kor e».

Anonymkode: 25dc1...d95

Hm, når jeg tenker på det, så tror jeg at jeg bytter på det. Alltid "henn'e" til barn, ja, men jeg kan bruke det ellers også, samtidig som jeg bruker "kor e" en god del også. Kanskje 50-50?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er åpen for at det kan være sosiolekt eller også en generasjonssak. Jeg er født i -81. Er du yngre enn meg, kanskje?

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (18 timer siden):

De og dem! 

"Jeg skal hente de" - brrr! 

plasserer DEM feil!! 

Og folk som uttaler "og" - tydelig - når det skal være "å" ! 

"Vi har tenkt OG begynne med..." 

Plastikk og gullerot har jeg derimot ingen problemer med. Jeg sier gjerne f.eks plastikkpose selv. Men det er nok ikke en anglisisme, jeg tror folk sa plastikk før de begynte å si plast. 

Det tror jeg du har helt rett i. "Plast" er noe nymotens greier, selv om det har blitt brukt i lang tid.

Anonymkode: 45495...671

Skrevet

Men jeg glapp litt på dette med å snakke /skrive, jeg ville aldri ha skrevet plastikkpose eller gullerot (skriver noen virkelig gullerot?) 

Skrevet
Polly-Esther skrev (1 time siden):

Jeg er åpen for at det kan være sosiolekt eller også en generasjonssak. Jeg er født i -81. Er du yngre enn meg, kanskje?

Nei, jeg er født i 80 så vi er faktisk omtrent jevngamle. Geografisk plassering? Jeg bor i Bergen-Nord.

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (3 timer siden):

Men jeg glapp litt på dette med å snakke /skrive, jeg ville aldri ha skrevet plastikkpose eller gullerot (skriver noen virkelig gullerot?) 

Ser OFTE at folk skriver gullerot!!! Får vondt i sjela hver gang jeg ser det!!

Ang plast/plastikk, så sa jeg nok mer plastikk før - men sier nok mest plast nå. 

Intrisert er noe jeg irriterer meg over - det skrives INTERESSERT!!

Anonymkode: b18fe...e50

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg er født i 80 så vi er faktisk omtrent jevngamle. Geografisk plassering? Jeg bor i Bergen-Nord.

Hm🤔 Bergen sør her.

Gjest Danida
Skrevet

Nå har jeg en ting til som jeg blir ergerlig av å lese: 
"Døde kropper". Det er rett og slett feil bruk av begge ordene. En kropp er verken død eller levende, en kropp er en anatomisk enhet. Snakker man om mennesker som er døde, så heter det enten "døde mennesker" eller "lik". Når et fly styrter, gjør man likfunn, eller man finner døde mennesker eller døde passasjerer i området. Man finner ikke "døde kropper"!

Lovendring opnar for å koke døde kroppar i lut – NRK Vestland

Skrevet
Danida skrev (25 minutter siden):

Nå har jeg en ting til som jeg blir ergerlig av å lese: 
"Døde kropper". Det er rett og slett feil bruk av begge ordene. En kropp er verken død eller levende, en kropp er en anatomisk enhet. Snakker man om mennesker som er døde, så heter det enten "døde mennesker" eller "lik". Når et fly styrter, gjør man likfunn, eller man finner døde mennesker eller døde passasjerer i området. Man finner ikke "døde kropper"!

Lovendring opnar for å koke døde kroppar i lut – NRK Vestland

Enda en anglisisme.

Anonymkode: 44302...d29

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enda en anglisisme.

Anonymkode: 44302...d29

Ja, en skikkelig irriterende en! 

Folk som har "mistet livene sine" er blitt "døde kropper"!

Skrevet

Mange skrivefeil som irriterer meg. Men aller verst er det faktisk når aviser driver med skrivefeil. Journalister bør kunne beherske rettskriving. Var en overskrift for litt siden i avisen der en bedrift stod ovenfor en konkurs….

Anonymkode: 63479...cc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Var en overskrift for litt siden i avisen der en bedrift stod ovenfor en konkurs….

Hva var galt med det?

Anonymkode: fb675...51e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva var galt med det?

Anonymkode: fb675...51e

Ovenfor er galt med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...