Gå til innhold

Plastikk og gullerot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å skrive ord feil er ikke det største problemet. Folk har generelt lite ordforråd og oppbygging av setninger. Det er rett og slett mange som formulerer deg svært enkelt og dårlig, og mange skjønner ikke avsnitt og plasserer de også helt feil. Grunnen til at man gjenkjenner brukere her, er blant annet at noen få bruker et større ordforråd og har riktig tegnsetting og avsnitt. Deres innlegg og kommentarer er lette å lese, mens andre må man lese flere ganger for å forstå betydningen av. En annen ting er at mange bruker det samme ordet som "Jeg" og 'Det' i omtrent alle  setningene de starter et innlegg. Å overse enkelte skrivefeil er mye lettere enn å ikke irritere deg over dårlig formuleringsevne.

Anonymkode: c4309...96d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det irriterer meg at så mange skriver «syntes» når de egentlig mener «synes». «Syntes du det er greit?»

Anonymkode: 5cbf2...4b7

Skrevet

Sliter litt med ånkli. Det heter ikke ånkli, det heter ordentlig. Si gjerne "årntli", men ikke bland k inni der.

Skrevet

Di i stedet for de.

Ingen over, ingen ved siden.

Anonymkode: d5fb1...48b

Skrevet
On 4/24/2023 at 3:28 AM, Polly-Esther said:

Du kan ikke si at det ikke skal uttales "plastikk" eller "gullerot", da det er vanlig dialekt i store deler av landet. Men det skal selvsagt ikke skrives slik. 

Jeg irriterer meg mye over at folk både sier og skriver psykriatri. Kjenner til og med en som er utdannet psykiatrisk sykepleier som faktisk uttaler det feil. Jeg skjønner ikke... Tror de alle vi andre sier det feil?

Å si gullerot er helt greit, jeg uttaler det heller ikke gulrot, men det må gå an å klare å skrive det riktig. Plastikk er ikke et ord. Det er forskjell på feil og dialekt altså. 

Anonymkode: d6421...c41

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Å si gullerot er helt greit, jeg uttaler det heller ikke gulrot, men det må gå an å klare å skrive det riktig. Plastikk er ikke et ord. Det er forskjell på feil og dialekt altså. 

Gulrot er vi altså enige om.

"Plastikk" sier i alle fall alle jeg kjenner som er født og oppvokst i Bergen. Jeg har ikke tenkt å begynne å snakke østlandsk bare fordi noen mener dialekten min er feil. Skrivemåten er noe annet, den er jo normert.

Skrevet
3 hours ago, Polly-Esther said:

"Plastikk" sier i alle fall alle jeg kjenner som er født og oppvokst i Bergen. Jeg har ikke tenkt å begynne å snakke østlandsk bare fordi noen mener dialekten min er feil. Skrivemåten er noe annet, den er jo normert.

Folk sier plastikk fordi det heter plastic på engelsk, på norsk heter det plast. Dette er ikke dialekt, det er en feil mange gjør i hele landet. Hadde det vært dialekt hadde det vel kun vært enkelte plasser, men når like mange gjør feil i Oslo som i Finnmark synes jeg det er godt gjort å påstå det er dialekt. Hvis ikke jeg har misforstått deg helt og du tenker på plastikk som i kunst, da er det jo selvfølgelig riktig - på alle dialekter!

Skrevet

Hvis, vis, viss, vist, visst….her er det mange som ikke har fulgt med i timen.

Irriterer meg med de som sier: hvem farge, hvem lærer har du, hvem pizza liker du.. HVILKEN!

Samme med hun/henne.

Anonymkode: bfbab...8f9

Skrevet (endret)
Polly-Esther skrev (3 timer siden):

Plastikk i betydningen plast er foreldet. Plastikk som norsk ord i dag har trykk på siste stavelse, som i bukplastikk. Ellers heter det plast. Du sorterer ikke plastikkavfall, du sorterer plastavfall.

Endret av sug lut
Skrevet
39 minutes ago, sug lut said:

Plastikk i betydningen plast er foreldet. Plastikk som norsk ord i dag har trykk på siste stavelse, som i bukplastikk. Ellers heter det plast. Du sorterer ikke plastikkavfall, du sorterer plastavfall.

Takk. Håper folk skammer seg når de prøver å gi dialekter skylden for egen dumskap.

Skrevet

Jeg sier plastikk og gullerot, men skriver det jo ikke. 

Jeg skriver heller ikke ‘kan du spør na om hu kan koma heim’. 

Anonymkode: b4633...68d

Gjest Danida
Skrevet
Polly-Esther skrev (9 timer siden):

Det er vel ikke dialekt, men heller en gammel relikt fra den gangen plast var nytt? 
Anne-Cath Vestly skriver om at Ole Aleksander Filibombombom bygger med små "plastic-klosser", den boka kom på 50-tallet. Seinere er vel formen "plastic/plastikk" gått mer og mer ut av språket til fordel for bare "plast".

Skrevet
Danida skrev (1 time siden):

Det er vel ikke dialekt, men heller en gammel relikt fra den gangen plast var nytt? 
Anne-Cath Vestly skriver om at Ole Aleksander Filibombombom bygger med små "plastic-klosser", den boka kom på 50-tallet. Seinere er vel formen "plastic/plastikk" gått mer og mer ut av språket til fordel for bare "plast".

Vel, jeg vet i alle fall hva jeg og alle jeg omgås i Bergen sier..! Og det er plastikk. Det er dialekt. Ikke bare i Bergen kanskje, men like fullt dialekt. Og det står jeg for til noen motbeviser meg.

Skrevet
Polly-Esther skrev (11 minutter siden):

Vel, jeg vet i alle fall hva jeg og alle jeg omgås i Bergen sier..! Og det er plastikk. Det er dialekt. Ikke bare i Bergen kanskje, men like fullt dialekt. Og det står jeg for til noen motbeviser meg.

Jeg og er vokst opp med plastikk - det var plastikk-stoler, plastikk-poser, plastikk-leker osv. Men jeg merker jo nå at jeg mer og mer sier "Plast", uten at jeg egentlig tenker over det. Har bare blitt sånn. Men det dukker nok opp noe plastikk innimellom, tenker jeg. 

Anonymkode: 45495...671

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og er vokst opp med plastikk - det var plastikk-stoler, plastikk-poser, plastikk-leker osv. Men jeg merker jo nå at jeg mer og mer sier "Plast", uten at jeg egentlig tenker over det. Har bare blitt sånn. Men det dukker nok opp noe plastikk innimellom, tenker jeg. 

Takk 😅. For meg er det veldig unaturlig å si "plast".

Skrevet
Polly-Esther skrev (4 minutter siden):

Takk 😅. For meg er det veldig unaturlig å si "plast".

Måtte google litt her nå, veldig fort inni mellom andre gjøremål, og det ser ut som at Språkrådet vil at "Plast" skal brukes, men om man bruker "Plastikk" skal det legges trykk på PLAS, ikke på tikk. Omtrent som på engelsk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Måtte google litt her nå, veldig fort inni mellom andre gjøremål, og det ser ut som at Språkrådet vil at "Plast" skal brukes, men om man bruker "Plastikk" skal det legges trykk på PLAS, ikke på tikk. Omtrent som på engelsk. 

Her:

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/plastikk/

Skrevet

Alt "føleriet". Folk "føler" ditt og datt som ikke er følelser, men tanker eller meninger.

Jeg føler at det blir mer og mer vanlig med elbil -> jeg har inntrykk av at ..., det virker som at ...

Jeg føler at du er sur -> jeg synes du virker sur

Folk som snakker slik virker litt enkle.

Anonymkode: ad886...c08

Skrevet

At journalister ikke kan forskjell på deres og sine. "de satte barna deres i vogna og dro hjem". Jeg får grønne prikker av det! 

Skrevet
gale damen skrev (30 minutter siden):

At journalister ikke kan forskjell på deres og sine. "de satte barna deres i vogna og dro hjem". Jeg får grønne prikker av det! 

Og amatøroversatt "journalistikk" generelt som er google-translate-utgave av noe som opprinnelig er dårlig skrevet på engelsk.

Skrevet
3 hours ago, Polly-Esther said:

Herregud. At alle i vennekretsen din er litt enkle beviser ikke at plastikk er dialekt. Jeg skal passe på å ikke rette på barn som sier feil, det er vel bare dialekt tenker jeg. Vanskelig å si r? Dialekt! Ser ikke forskjell på krokodille og alligator? Samme det, bruk ett ord til begge og kall det dialekt! Språk er ikke så nøye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. At alle i vennekretsen din er litt enkle beviser ikke at plastikk er dialekt. Jeg skal passe på å ikke rette på barn som sier feil, det er vel bare dialekt tenker jeg. Vanskelig å si r? Dialekt! Ser ikke forskjell på krokodille og alligator? Samme det, bruk ett ord til begge og kall det dialekt! Språk er ikke så nøye.

Vet du ikke hva dialekt er?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

🥲

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Vet du ikke hva dialekt er?

Jeg vet, men enkelte her vet visst ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...