Gå til innhold

Plastikk og gullerot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å ikke kunne da/når smerter meg i grunnen mer, men for så vidt enig også i plast og gulrot, det er egentlig veldig enkelt. 

Generelt er jeg rimelig god på rettskriving, og jeg gremmes ved all forsøpling av det norske språket. 

Ja, jeg vet selvfølgelig at det ikke er optimalt å begynne en setning med å. Gjorde det likevel. 

Anonymkode: b662f...eb4

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De i stedet for dem. Gjør meg smårar.

Anonymkode: 99e2a...336

Jeg tror det kun er du og jeg som kan forskjellen. Det skjer to ganger i året at folk skriver det riktig her inne. Lavt nivå.

Anonymkode: ad886...c08

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det kun er du og jeg som kan forskjellen. Det skjer to ganger i året at folk skriver det riktig her inne. Lavt nivå.

Anonymkode: ad886...c08

Neida, vi er i alle fall tre! Jeg skiller også på han og ham, og ikke minst på hun og henne! Og dems og våres, det er underlige skrivemåter. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

To av ordene som irriterer meg mest når de blir uttalt og/eller skrevet feil. Det heter plast og gulrot, er det så vanskelig? Hvilke feil synes du er mest irriterende?

Anonymkode: d6421...c41

Vi sier gullerot, dialekt

Anonymkode: e3eec...ec5

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi sier gullerot, dialekt

Å si noe, er så sin sak, men man bør kunne skrive noenlunde korrekt. Jeg sier guLot, men klarer likevel å skrive gulrot. Talespråk er ikke normert, skriftspråket er. 

Uttale kan jo være vanskelig å la seg irritere over. Den er jo forskjellig fra sted til sted. 

Ellers så synes jeg det er rart at folk ikke vet at moro skrives med en r. 

Det blir aldri så moro at det kan skrives med to r'er. 

Anonymkode: 84ec4...719

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å si noe, er så sin sak, men man bør kunne skrive noenlunde korrekt. Jeg sier guLot, men klarer likevel å skrive gulrot. Talespråk er ikke normert, skriftspråket er. 

Dette sto i HI;To av ordene som irriterer meg mest når de blir uttalt og/eller skrevet feil....

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Neida, vi er i alle fall tre! Jeg skiller også på han og ham, og ikke minst på hun og henne! Og dems og våres, det er underlige skrivemåter. 

Når ungdommer sier «jeg ga den til hun», så gjør det vondt inni meg. 
Orddelingsfeil trigger meg også, og voksne som sier skjøtt og sjole. 

Gjest Danida

Og/å-feil klør meg mest, jeg får virkelig øyenbetennelse av det. Her på forum er det 2 brukere som konsekvent skriver "og hente", "og danse" eller "ikke noe og sutre for".

Ellers blir jeg sprø av at folk snakker om "et studie". Det finnes studier, i flertall, men entallsformen er "et studium". Man kan gjøre en studie av en hund, men da er det en skisse eller annen kunstnerisk form. "Studie i blått" heter et kunstverk i Oslo kommunes eie, det er neppe et studium.

Du kan ikke si at det ikke skal uttales "plastikk" eller "gullerot", da det er vanlig dialekt i store deler av landet. Men det skal selvsagt ikke skrives slik. 

Jeg irriterer meg mye over at folk både sier og skriver psykriatri. Kjenner til og med en som er utdannet psykiatrisk sykepleier som faktisk uttaler det feil. Jeg skjønner ikke... Tror de alle vi andre sier det feil?

Iiiiik skrev (13 timer siden):

Når ungdommer sier «jeg ga den til hun», så gjør det vondt inni meg. 
Orddelingsfeil trigger meg også, og voksne som sier skjøtt og sjole. 

Broren min trumfer og sier "jeg ja", istedenfor "jeg ga". Han er 32, og klarer bare ikke for alt i verden å legge av seg den vanen!

Anonymkode: 9f5e8...44a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...