Gå til innhold

Usikker på vennskapet

Anbefalte innlegg

I September i fjor fikk jeg spørsmål fra ei venninne om å bli med til Spania. Vi skulle bo i søsteren sin leilighet. Jeg sa at jeg ikke hadde råd. Jobber 50% og hae 50 aap og har ett barn. Men hun spurte flere ganger. Jeg sa nei. Så sier hun at hun kan betale. Jeg sa nei. Men hun ga seg ikke. Er ikke noe problemer sa hun. Jeg har penger. Jeg sa at jeg kan ikke betale tilbake før jeg begynner å jobbe 100%. Det kan ta tid. Det var ikke noe problem. Jeg kunne bruke flere år på å betale tilbake.  

Så sa reiste vi. Og jeg ble skyldig henne 5000 kr. Etter jul så har jeg fått mange meldinger fra henne om at hun ikke har penger. Hun skriver: nå fikk jeg høy strømregningen. Hvordan skal jeg klare å betale den?    Denne måneden har jeg mye utgifter. Det blir tøft.     Jeg skal handle inn til helgen, men er tomt på konto.  Sånne meldinger har kommet nesten ukentlig. Hun skjønner ikke at jeg får dårlig samvittighet av at jeg lånte penger. 

Da hun sendte den siste meldingen så vippset jeg henne 1000 kr. Som jeg egentlig ikke hadde. Men min sønn var heldigvis hos min søster i vinterferien, så da trengte jeg ikke å kjøpe mat. 

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Må skaffe 4000 kr for å betale. For jeg orker ikke å få sånne meldinger hele tiden. 

Vi bor ikke i samme by, så vi treffes heldigvis ikke ofte. Vet ikke om jeg hadde orket det akkurat nå. Men jeg vet at jeg ikke skal ta i mot en krone mer. 

Hva hadde du gjort? Tenkte kanskje å få ett kredittkort. Betale henne først og betale noen hundre på kredittkort i måneden og kaste det når jeg har betalt ferdig 

Anonymkode: 5a06a...22a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439783-usikker-p%C3%A5-vennskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Lag en betalingsplan som er realistisk for deg, hva med 334 kroner hver måned de neste 12 månedene? 12x334=4008. 

Deretter forteller du din venninne at det er planen, da har dere begge forutsigbarhet. 

Anonymkode: 3e2a1...477

Bør jeg si at det er dårlig gjort å sende sånne meldinger og gi meg dårlig samvittighet? Kanskje hun ikke mener det sånn, men at hun ikke tenker på det 

Anonymkode: 5a06a...22a

Jeg ville bare sendt melding om nedbetalingsplan, men velg en plan du vet du kan holde. 

Ville skrevet noe som:

Hei, jeg kommer til å betale tilbake resten av pengene  jeg lånte ved å betale kr xxx den 20. hver måned de neste yy månedene. 

Deretter ville jeg lagt inn det som automatisk betaling i nettbanken på fast dato. 

Annonse

Noe av problemet er at dere ikke ble enige om en nedbetalingsplan, kan forstå at din venninne begynte å lure når du etter 5 måneder ikke hadde betalt tilbake noe. Jeg forstod det i hvert fall som turen var i september og først i februar betalte du noe?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Noe av problemet er at dere ikke ble enige om en nedbetalingsplan, kan forstå at din venninne begynte å lure når du etter 5 måneder ikke hadde betalt tilbake noe. Jeg forstod det i hvert fall som turen var i september og først i februar betalte du noe?

Hvorfor ville du lurt på det når hi hadde forklart at hun ikke kan betale før hun jobber 100 % og at det kan ta tid, hvorpå venninnen presiserte at hun godt kan bruke flere år på å betale?

Anonymkode: 4512c...1e9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lag en betalingsplan som er realistisk for deg, hva med 334 kroner hver måned de neste 12 månedene? 12x334=4008. 

Deretter forteller du din venninne at det er planen, da har dere begge forutsigbarhet. 

Støtter denne. Men for all del, ikke finn på å skaff deg et kredittkort. Det er i hvert fall idiotisk. Lag en plan. 

Anonymkode: 6787c...507

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor ville du lurt på det når hi hadde forklart at hun ikke kan betale før hun jobber 100 % og at det kan ta tid, hvorpå venninnen presiserte at hun godt kan bruke flere år på å betale?

Anonymkode: 4512c...1e9

Jeg leste ikke innlegget godt nok, så fikk ikke med meg det. Beklager det.

Men tror jeg uansett ville vurdert en nedbetalingsplan allerede nå, selv uten 100% jobb, men med et realistisk beløpet pr måned som jeg foreslo over.

Og hvis man kjenner noen så godt at det er naturlig å dra på ferie sammen og låne penger, burde det være greit å snakke sammen om både nedbetalingsplan og den type meldinger som har blitt sendt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...