Gå til innhold

Bunadsdilemma

Anbefalte innlegg

Datteren min har arvet bunad fra sin bestemor, min svigermor som døde for et par år siden. Den var bare fem år gammel og altså som ny. Problemet er at svigermor var str. 42 og datteren min 36. På husfliden sier de at de kan sy den inn, men at det ikke blir 100 prosent pent. 

Min bunad er for liten og vil passe min datter med minimal tilpasning. Og det samme vil svigermors bunad gjøre til meg. Men så er det følelsene da.. Jeg føler meg ikke vel med å gå med svigermors bunad. Vi hadde ikke et nært forhold.

Hva ville dere gjort? Jeg kan også kjøpe helt ny bunad til en av oss, pengene betyr ikke noe.

Anonymkode: dec24...492

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439767-bunadsdilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Datteren min har arvet bunad fra sin bestemor, min svigermor som døde for et par år siden. Den var bare fem år gammel og altså som ny. Problemet er at svigermor var str. 42 og datteren min 36. På husfliden sier de at de kan sy den inn, men at det ikke blir 100 prosent pent. 

Min bunad er for liten og vil passe min datter med minimal tilpasning. Og det samme vil svigermors bunad gjøre til meg. Men så er det følelsene da.. Jeg føler meg ikke vel med å gå med svigermors bunad. Vi hadde ikke et nært forhold.

Hva ville dere gjort? Jeg kan også kjøpe helt ny bunad til en av oss, pengene betyr ikke noe.

Anonymkode: dec24...492

Så tenk på datteren din da i steden for å være egoist. Det er bare et klesplagg. 

Anonymkode: 340f8...b2a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439767-bunadsdilemma/#findComment-149948577
Del på andre sider

Annonse

Byttelån bunad. Bestemors bunad vil sansynlig vis passe om noen år med litt tilpasning. Mens din blir for liten. På den måten får datteren en bunad hun eier og kan bruke når hun blir voksen og ferdig utviklet og du har mulighet til å bruke bunad i noen år før du må bytte tilbake.

Anonymkode: 8b7ed...672

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439767-bunadsdilemma/#findComment-149948616
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Byttelån bunad. Bestemors bunad vil sansynlig vis passe om noen år med litt tilpasning. Mens din blir for liten. På den måten får datteren en bunad hun eier og kan bruke når hun blir voksen og ferdig utviklet og du har mulighet til å bruke bunad i noen år før du må bytte tilbake.

Anonymkode: 8b7ed...672

Kan du ikke få sydd ny vest? Skjørtet kan man vel sy inn slik at det blir pent. Svigermor syr bunader, og trikser det pent til iallfall.

Anonymkode: 90708...8c7

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439767-bunadsdilemma/#findComment-149948665
Del på andre sider

Begge mine har arvede bunader. Eldste sin sitter som støpt, men bunadsskjorta er ett annnet kapittel. Vi har mange, men i gen som egentlig hører til den. Hun har selv fått velge hvem hun vil ha og har valgt den mest slitte for hun syns det er så koselig at hun faktisk kan se noen har prøvd å holde liv i den. Den har flere lapper og ser vi nøye etter så er det hvite broderiet ikke helt på topp lengre. Nå som jeg har sett hun er så glad i den så har min tankegang også forandret seg litt. Jeg som gremtes når hun konfirmerte seg i den skjorta er nå litt stolt over at hun faktisk syns alle disse feila er fine. Nå har hun startet ett langtidsprosjekt med mormor om å sy seg ny skjorte, om hun klarer det og når det skjer er ett annet kapittel. Hun vil nemlig ikke bare kjøpe seg en ny, det skal være noe sjarm og historie i den nye også. 
Bunaden hennes er sydd av hennes tippoldemor på min side og den har blitt brukt velig mye. Hun er vel den første som har fått den, alle andre har bare lånt den. Det er bare to jenter igjen siden min onkel ikke ville bruke den til sine barn så da passet det fint siden det også var arvebunad på fars side av familien og de er eneste jenter der også. Så de har fått en hver. 

Lillesøster har fått olemor sin bunad. Den er akkurat i hennes størrelse. Den ble oppgradert av husfluden siden oldemor mente den var så stygg og mye måtte rettes på. Ja, det var litt løse tråder og broderi siden hun hadde sydd den selv og den er godt brukt. Men hun er ikke fornøyd med at de har lagt den opp akkurat slik den skal være. Bunaden skal ikke være fotsid, så hu syns det er helt grusomt at den er oppå leggen. Men jeg har sagt hu får ha den slik til oldemor dør siden hun syns det var så koselig at hu ville ha den. Nå kom coronaen slik at det ikke ble konfirmasjonsfest og noen skikkelige 17mai feiringer. Så kan jo satse på at ingen av oss er syke denne 17mai slik at hun kan komme innom oldemor og vise seg frem på en fest dag. Oldemor har sett henne, men blir ikke helt det samme når det ikke er på en slik dag. Den kan legges enkelt ned,ikke mye men litt. 

Jeg har min grantante sin gamle bunad. Eller den er ikke så gammel for den er laget det året jeg ble født. Hun skulle selge den samme år som jeg skulle få bunad av min farmor, såjeg sa jeg ville ha den og ikke ny. Jeg har sydd den inn og ned, så den passer meg. Den blir aldri helt  perfekt i passformen, men det gjør meg ingen ting. Hun var tanten til hele slekta, den barnløse tanten som alle hennes åtte søskens barn og arvinger har vært tante til. Så at jeg blir minnet på hver gang jeg bruker den at en ikke passer helt perfekt er bare koselig for da kommer de gode minne om hun tilbake. Nå må jeg sy den ut igjen, for når min eldste konfirmerte seg så hadde jeg rast ned i vekt og måtte sy den inn. Håper vennen til en unge spør om å låne den i år også, for da slipper jeg å sy den inn. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg selv valgt å kjøpe bunad til meg selv. Kjøpe til konfirmanten nå om dere har noe som passer kan bli sløsing. Kroppssasongen kommer til å forandrer seg dekommende årene, selv uten å få barn. Veldig mange av de nye bunadene går det heller ikke ann å sy inn og ut like mye som de gamle. Flere av mine gamle venner jeg konfirmerte seg i hadde lik bunad som meg, men de har såpass nye at de ikke kunne tilpasses noen år etter eller når de fikk barn. De har heller ikke fått så mange kilo på seg at det er snakk om mange størrelser forskjell. Min kan tilpasses veldig. Min tante veide nok 80-90kg og like høy som meg. Jeg klarte å sy den inn og den så fin ut når jeg veide 40kg. Den er laget for å kunne syes inn og ut, det er ikke de nye på samme måten. 

Anonymkode: be075...99f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439767-bunadsdilemma/#findComment-149948682
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du gjør deg vanskelig. Tenk også på hvilke verdier du signaliserer til datteren din, en dag blir du  svigermor til hennes partner. 

Anonymkode: dbdaa...285

Men hi trenger jo ikke å få et dårlig forhold til sin svigersønn bare fordi hun hadde et dårlig forhold til sin svigermor.

Og hvilke «verdier» er det hun må tenke over? At det ikke er alle mennesker man får et nært forhold til? At det ikke en gang er alle mennesker man liker?

Å inneha en rolle som svigermor betyr ikke automatisk alt man er verken snill, raus, omgjengelig eller annet. Det betyr heller ikke at alle liker en. Man er om en hvilken som helst annen person.

Anonymkode: 62c2f...362

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439767-bunadsdilemma/#findComment-149948766
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...