Gå til innhold

Kan jeg ha denne bunaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fra Ålesund og har sunnmørsbunad. Den skal datteren min få og jeg skal kjøpe ny. Mine besteforeldre og min far er fra Nord Norge og bestemor hadde nordlandsbunad. Det har også alle mine tanter. Selv brukte jeg nordlandsbunad som barn, men den bunaden er ikke i min besittelse nå. Jeg har selv aldri bodd i nord og min far har ikke bodd der på 40 år. Ingen av mine tanter bor der heller og mine besteforeldre er døde.

Jeg vet det ikke finnes en regel, men syns DU jeg kan kjøpe nordlandsbunad?

Anonymkode: cad38...98b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! Helt klart. Du er halv nordlending.

Men ikke kjøp Kina-utgaven.

Anonymkode: 4e22c...570

Skrevet (endret)

100% kvalifisert! Blå eller grønn?

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

100% kvalifisert! Blå eller grønn?

Blå!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Blå!

Gled deg til neste 17.mai, da! Tenk så fin du blir.

Skrevet

Ja! 

Eg har liknande tilknytning til min bunad, som er heimehøyrande ein stad eg aldri har budd og som foreldra mine ikkje har budd sida dei flytta heimafrå for å studere. Eg har aldri tenkt at eg ikkje burde ha bunaden, og foreldra mine såg det som så sjølvsagt at eg aldri fekk velge. Noko eg er glad for i dag, eg hadde aldri valgt den men er glad i den no.

Skrevet

Du kan ha alle bunader du føler deg hjemme i, så føler du deg hjemme i nordlandsbunaden kan du selvfølgelig ha den.

Jeg har også blå nordlandsbunad, fordi mine besteforeldre kommer fra Harstad. Jeg har aldri vært der engang, for mine besteforeldre flyttet sørover, så min mamma og jeg selv er oppvokst i sør. Men mine besteforeldre kjøpte nordlandsbunaden til meg da jeg ble konfirmert.

Anonymkode: 39f78...484

Skrevet

Du kan ha den, men sunnmørsbunaden er mye, mye finere.

Anonymkode: d9da1...ceb

Skrevet

Min mormor hadde Tromsbunaden. Den arvet min søster da hun døde. Det har fra jeg var liten vært den bunaden jeg synes er finest. Så jeg valgte den selv om det er min oldefar som er fra Troms. Elsker bunaden min og har alltid tenkt at den er riktig for meg.

Anonymkode: 49217...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...