Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #26 Del Skrevet 22. april 2023 Det er relativt vanlig å ta en WISC i utredning på BUP, man får langt mer informasjon enn kun et tall på IQ. Testprofilen (altså hvordan barnet presterer på de ulike deltestene) gir hypoteser om ulike diagnoser, og barnets reaksjoner og samspill med den som tester gir verdifull klinisk informasjon. Det er ikke vanlig at 10-åringer nekter å gjennomføre deltester eller forlater rommet underveis. Samtidig er det heller ikke uvanlig at testingen må deles opp over flere dager. Anonymkode: 24530...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #27 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Nå skjønte jeg ikke hva du mente ang totalskår.. på hvem? Yngste? Jeg forstår at evnetest brukes til annet enn totalskår. Men problemet er jo hva gutten tenker. Gutten er opphengt I iq. Hjelper ikke hva jeg sier. Han låner seg bøker om iq og iq tester på biblioteket.. Anonymkode: 5282b...bb4 Låner bøker om iq og iq tester på biblioteket? I 10-års alder? Og du visste dette før han kom til timen, visste at han blir stresset i testsituasjoner, og ikke forberedte verken barnet eller ga beskjed til testleder? Du kunne gi beskjed til bup at dere ikke ønsker å vite totalskåre, og si til barnet at det ikke blir regnet ut iq .. Anonymkode: c98a4...0a6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #28 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Nå skjønte jeg ikke hva du mente ang totalskår.. på hvem? Yngste? Jeg forstår at evnetest brukes til annet enn totalskår. Men problemet er jo hva gutten tenker. Gutten er opphengt I iq. Hjelper ikke hva jeg sier. Han låner seg bøker om iq og iq tester på biblioteket.. Anonymkode: 5282b...bb4 Leser han disse bøkene? Hvordan er det med leseforståelse - hva sier siste kartleggingsprøver i lesing fra skolen? Han leser bøker om iq og får med seg kun betydning av totalskåre? Jeg ville vært minst like bekymret for språk og leseforståelse som for engstelse ved testsituasjoner … Anonymkode: c98a4...0a6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blondzilla Skrevet 22. april 2023 #29 Del Skrevet 22. april 2023 Ved utredning der server mistanke om autisme hos barn gjøres det alltid en evnetest. Det er fordi de aller fleste på spekteret har en sprikende evneprofil. Hvis dette er tilfellet er det greit å vite om fordi man da kan se hvor barnet eventuelt strever. Da kan man lettere tilrettelegge, som igjen kan dempe angstsymptomer. Min ene sønn som er autistisk scorte fra 2-98 percentilen på Wisc. Det vil si at på en deltest scoret han som psykisk utviklingshemmet, og i en annen scoret han i genikategorien. Dette er interessant både i forhold til selve diagnosesettingen, da et så sprikende resultat indikerer autisme, men er jo også veldig greit å vite hva han strever med så man bedre kan hjelpe han. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #30 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er relativt vanlig å ta en WISC i utredning på BUP, man får langt mer informasjon enn kun et tall på IQ. Testprofilen (altså hvordan barnet presterer på de ulike deltestene) gir hypoteser om ulike diagnoser, og barnets reaksjoner og samspill med den som tester gir verdifull klinisk informasjon. Det er ikke vanlig at 10-åringer nekter å gjennomføre deltester eller forlater rommet underveis. Samtidig er det heller ikke uvanlig at testingen må deles opp over flere dager. Anonymkode: 24530...e3e Min datter som ble utredet for angst og depresjon etter en periode med selvskading ble også testet med denne. Det var ingen mistanke om lav score og hun scoret opp mot 115 på flere av emnene. Men testen ga innblikk i hvordan hun jobbet, hvilke settinger hun ble stresset ved, den viste at hun presterte lavere på test hvor hun trodde noen forventet perfekt resultat. Altså ved at hun brukte mye tid på å skrive/tegne pent fremfor å gi ett svar. Enig i at det er mye informasjon i denne testen utover IQ. Uansett om det er angst eller autisme, synes jeg kanskje det er rart å gjennomføre denne uten en innføring først. Vi fikk tidsskjema ved oppstart med oversikt hvilke timer, hva og når. I forkant av testen var de tydelige på at denne kunne deles opp ved behov osv, hun var deltakende i avgjørelsen og valgte å ta hele testen uten pauser. Anonymkode: 3d444...2ed Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #31 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Leser han disse bøkene? Hvordan er det med leseforståelse - hva sier siste kartleggingsprøver i lesing fra skolen? Han leser bøker om iq og får med seg kun betydning av totalskåre? Jeg ville vært minst like bekymret for språk og leseforståelse som for engstelse ved testsituasjoner … Anonymkode: c98a4...0a6 100 er gjennomsnittet sa lærer. Han fikk 149 på leseferdighet. Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #32 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Låner bøker om iq og iq tester på biblioteket? I 10-års alder? Og du visste dette før han kom til timen, visste at han blir stresset i testsituasjoner, og ikke forberedte verken barnet eller ga beskjed til testleder? Du kunne gi beskjed til bup at dere ikke ønsker å vite totalskåre, og si til barnet at det ikke blir regnet ut iq .. Anonymkode: c98a4...0a6 Jeg visste ikke at han kom til å bli stresset nei. På første møte med bup spurte han flere ganger om han kunne ta iq test. Og han spurte behandlerne om hvilken iq de trodde han hadde. Så dette trodde jeg at han ønsket. Og det fjør han nok... han er bare redd for ikke å prestere.. Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #33 Del Skrevet 22. april 2023 Blondzilla skrev (6 timer siden): Ved utredning der server mistanke om autisme hos barn gjøres det alltid en evnetest. Det er fordi de aller fleste på spekteret har en sprikende evneprofil. Hvis dette er tilfellet er det greit å vite om fordi man da kan se hvor barnet eventuelt strever. Da kan man lettere tilrettelegge, som igjen kan dempe angstsymptomer. Min ene sønn som er autistisk scorte fra 2-98 percentilen på Wisc. Det vil si at på en deltest scoret han som psykisk utviklingshemmet, og i en annen scoret han i genikategorien. Dette er interessant både i forhold til selve diagnosesettingen, da et så sprikende resultat indikerer autisme, men er jo også veldig greit å vite hva han strever med så man bedre kan hjelpe han. Takk for at du deler. Nå sier gutten min at han ikke vil være normal. Han vil ikke ha normal iq. Han får panikk for å få normal iq. Han føler seg anderledes enn de i klassen, han føler seg smartere.. Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #34 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for at du deler. Nå sier gutten min at han ikke vil være normal. Han vil ikke ha normal iq. Han får panikk for å få normal iq. Han føler seg anderledes enn de i klassen, han føler seg smartere.. Anonymkode: 5282b...bb4 Da må han kanskje lære at han er god i noe, middels i mye og dårlig i noe. Anonymkode: 97561...ffd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. april 2023 #35 Del Skrevet 22. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da må han kanskje lære at han er god i noe, middels i mye og dårlig i noe. Anonymkode: 97561...ffd Jeg prøver! Virkelig! Men det er ikke godt nok Hi Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #36 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Da må han kanskje lære at han er god i noe, middels i mye og dårlig i noe. Anonymkode: 97561...ffd Kan da godt hende han er smartere? Det er ikke noe allright å gå gjennom livet og føle at man er annerledes. Da vil man ofte ønske seg en knagg å henge det på, noe som kan begrunne den følelsen av utenforskap. Og hvis barnet opplever at de andre i klassen er mer umodne eller fanger opp innholdet i skolefagene saktere enn han selv, så er det ikke rart om han føler seg smartere. Da har han selv klart å komme fram til hvorfor han føler seg annerledes. Det er bra å finne ut at det er noe så enkelt som bare IQ, liksom. Anonymkode: 95175...604 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #37 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg prøver! Virkelig! Men det er ikke godt nok Hi Anonymkode: 5282b...bb4 Dropp det. Du trenger ikke være den som skal jekke ham ned. Anonymkode: 95175...604 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #38 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Nettopp. Du sier ikke nei til røntgen selv om du er overbevist om at det er brudd. Det forstår alle er fornuftig. På samme måte er en evnetest viktig for å finne den beste behandlingen av barn son hi sitt. Anonymkode: 97561...ffd Det innebærer likevel at man skal få vite hvorfor testen tas og hva den brukes til. Det vil også røntgenlegen informere deg om når bildet skal tas. Han/hun vil si at de mistenker brudd og vil vite hvordan det i så fall ser ut og hvor det sitter. De vil ikke holde hemmelig for deg hva som er motivasjonen for testingen. HIs barn er selvsagt hovedpersonen i denne tråden. Men jeg drister meg til å minne om at også mitt ble evnetestet, og det helt uten at noen av oss ble forberedt, og i tillegg uten at det hadde relevans for sykdommen. Anonym bruker skrev (18 timer siden): Barnet ditt er et digert dårligfungerende økonomisk sluk og likevel får du hjelp fordi du bor i Norge. Av fagfolk. Som du mistror og mistenker for å ha økonomiske motiver? Du er virkelig ikke i en posisjon til å klage. Anonymkode: 0655c...6ac Det er nesten pinlig å lese folk som uttaler seg med så lavt kunnskapsnivå som du framviser her... Nei, barnet mitt fungerer kjempegodt - eller gjorde det helt til 6 år med mobbing i skolen blei for mye og han ikke ville vise seg der igjen! Jeg er i høyeste grad i posisjon til å klage; jeg er til og med i posisjon til å gå til rettssak og skaffe mitt barn erstatning etter at denne kommunen har forsømt seg, og dermed fratatt ham evnen til å gå på skolen og fullføre et grunnskoleløp sammen med andre ungdommer. Heldigvis er det ikke sånn at han "trenger" det - han er nemlig så overlegent høytfungerende at han kan møte opp til en fagsamtale eller muntligprøve med faglærer og skaffe seg karaktergrunnlag i et hvilket som helst teorifag på ungdomsskolen, også uten å ha deltatt i undervisning siden høsten 2021. Og jo, det kan fint hende at der er økonomiske motiver involvert. Blant annet fordi BUP her er underbemannet og kjøper tjenester av private tilbydere... Og blant de tjenestene er det at min sønns tallrike testinger kommer inn. Det private selskapet har ingen gevinst av at han blir frisk. Men de har gevinst av å selge flest mulig prosedyrer til dem som kjøper tjenestene, nemlig fylkessykehuset. Det var ellers aldri noen mistanke om at det feilte barnet noe annet enn det som jeg har nevnt, nemlig angst og skolevegring. Men med uthalingen i tid kom deretter også depresjon, fordi ventetida på behandling trakk ut. Pasienten mista sosial kontakt med andre unge, og mista deretter motet. Da behandlerne endelig kom på banen, brukte de tida på alt annet enn å snakke om angst, skolevegring eller det som ellers var relevant for pasienten selv. I stedet har det vært utredninger av alle mulige ting som aldri var nevnt i henvisningen fra legen. I tillegg til (den verken relevante eller nyttige) evnetesten, har det vært to runder med fysiske tester, og flere runder med intervjuer med både foreldre og barnet mht ADHD, ADD, Tourettes syndrom og autisme - uten at noen av disse slo til, og uten at noen noensinne har trodd at han hadde noen av dem. Så han får ikke hjelp av fagfolk "fordi han bor i Norge" og er så griseheldig. Han får hjelp av fagfolk fordi noen fucket opp i 2014, og en tenåring betaler nå prisen for det. Han ville nok helst ha sluppet hele historien, tror du ikke? Foreslår at du leser deg litt opp omkring hvordan helsevesenet fungerer. Dessverre er det sånn at penger utløses av konkrete prosedyrer. Det gjelder også i somatisk helse. Sykehusene får underskudd av at folk ligger der "ferdigbehandlet" for å komme til hektene, mens selve operasjonen utløser statlig tilskudd til helseforetaket. I verste fall kan man risikere å gi pasienter dårligere livskvalitet, fordi folk blir søkt inn til operasjoner de kunne ha levd uten, og lider under bivirkninger, feilbehandlinger eller funksjonstap etterpå. Selvsagt kun fordi de hadde uflaks og fordi alle prosedyrer innebærer en risiko. Men helseforetaket har ikke tapt på dem. Anonym bruker skrev (19 timer siden): Nei, det er ikke selvfølgelig at barnet har en diagnose - barnet er under første utredning, og konklusjonen om at det ikke er noe diagnose som samsvarer med vanskene like sannsynlig som konklusjonen om en diagnose. Anonymkode: c98a4...0a6 Det HI forteller om guttens stressreaksjon forteller jo at der ligger en diagnose i bunnen. Den er bare ikke blitt definert ennå. Anonymkode: 95175...604 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #39 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det innebærer likevel at man skal få vite hvorfor testen tas og hva den brukes til. Det vil også røntgenlegen informere deg om når bildet skal tas. Han/hun vil si at de mistenker brudd og vil vite hvordan det i så fall ser ut og hvor det sitter. De vil ikke holde hemmelig for deg hva som er motivasjonen for testingen. HIs barn er selvsagt hovedpersonen i denne tråden. Men jeg drister meg til å minne om at også mitt ble evnetestet, og det helt uten at noen av oss ble forberedt, og i tillegg uten at det hadde relevans for sykdommen. Det er nesten pinlig å lese folk som uttaler seg med så lavt kunnskapsnivå som du framviser her... Nei, barnet mitt fungerer kjempegodt - eller gjorde det helt til 6 år med mobbing i skolen blei for mye og han ikke ville vise seg der igjen! Jeg er i høyeste grad i posisjon til å klage; jeg er til og med i posisjon til å gå til rettssak og skaffe mitt barn erstatning etter at denne kommunen har forsømt seg, og dermed fratatt ham evnen til å gå på skolen og fullføre et grunnskoleløp sammen med andre ungdommer. Heldigvis er det ikke sånn at han "trenger" det - han er nemlig så overlegent høytfungerende at han kan møte opp til en fagsamtale eller muntligprøve med faglærer og skaffe seg karaktergrunnlag i et hvilket som helst teorifag på ungdomsskolen, også uten å ha deltatt i undervisning siden høsten 2021. Og jo, det kan fint hende at der er økonomiske motiver involvert. Blant annet fordi BUP her er underbemannet og kjøper tjenester av private tilbydere... Og blant de tjenestene er det at min sønns tallrike testinger kommer inn. Det private selskapet har ingen gevinst av at han blir frisk. Men de har gevinst av å selge flest mulig prosedyrer til dem som kjøper tjenestene, nemlig fylkessykehuset. Det var ellers aldri noen mistanke om at det feilte barnet noe annet enn det som jeg har nevnt, nemlig angst og skolevegring. Men med uthalingen i tid kom deretter også depresjon, fordi ventetida på behandling trakk ut. Pasienten mista sosial kontakt med andre unge, og mista deretter motet. Da behandlerne endelig kom på banen, brukte de tida på alt annet enn å snakke om angst, skolevegring eller det som ellers var relevant for pasienten selv. I stedet har det vært utredninger av alle mulige ting som aldri var nevnt i henvisningen fra legen. I tillegg til (den verken relevante eller nyttige) evnetesten, har det vært to runder med fysiske tester, og flere runder med intervjuer med både foreldre og barnet mht ADHD, ADD, Tourettes syndrom og autisme - uten at noen av disse slo til, og uten at noen noensinne har trodd at han hadde noen av dem. Så han får ikke hjelp av fagfolk "fordi han bor i Norge" og er så griseheldig. Han får hjelp av fagfolk fordi noen fucket opp i 2014, og en tenåring betaler nå prisen for det. Han ville nok helst ha sluppet hele historien, tror du ikke? Foreslår at du leser deg litt opp omkring hvordan helsevesenet fungerer. Dessverre er det sånn at penger utløses av konkrete prosedyrer. Det gjelder også i somatisk helse. Sykehusene får underskudd av at folk ligger der "ferdigbehandlet" for å komme til hektene, mens selve operasjonen utløser statlig tilskudd til helseforetaket. I verste fall kan man risikere å gi pasienter dårligere livskvalitet, fordi folk blir søkt inn til operasjoner de kunne ha levd uten, og lider under bivirkninger, feilbehandlinger eller funksjonstap etterpå. Selvsagt kun fordi de hadde uflaks og fordi alle prosedyrer innebærer en risiko. Men helseforetaket har ikke tapt på dem. Det HI forteller om guttens stressreaksjon forteller jo at der ligger en diagnose i bunnen. Den er bare ikke blitt definert ennå. Anonymkode: 95175...604 Hvis de savnet informasjon kunne de spurt. Anonymkode: 97561...ffd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #40 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Kan da godt hende han er smartere? Det er ikke noe allright å gå gjennom livet og føle at man er annerledes. Da vil man ofte ønske seg en knagg å henge det på, noe som kan begrunne den følelsen av utenforskap. Og hvis barnet opplever at de andre i klassen er mer umodne eller fanger opp innholdet i skolefagene saktere enn han selv, så er det ikke rart om han føler seg smartere. Da har han selv klart å komme fram til hvorfor han føler seg annerledes. Det er bra å finne ut at det er noe så enkelt som bare IQ, liksom. Anonymkode: 95175...604 Ja, jeg skriver jo at han sannsyneligg vis er god i noe. Hvis du skjønner at du ikke er eller trenger å være best i alt blir ikke testingen farlig. Anonymkode: 97561...ffd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ledda Skrevet 23. april 2023 #41 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Hi her Ja, de misstenker autisme, og jeg kan ikke tro det. Gutten forlanger å vite hva han skal gjennomføre. Lillebror har tatt en sånn test, fikk 114 i iq. Dette gjør at gutten får enda mer press på seg. Han føler han må prestere. Jeg kan ikke holde igjen informasjon til eldste. Hvorfor skal jeg pakke det inn? Anonymkode: 5282b...bb4 Nå tror jeg du tuller litt. Testleder i bup og ppt angir ikke IQ skårer, de oppgir resultater i kvalitative beskrivelser. Eks innenfor et gjennomsnitt, i gjennomsnittets øvre del etc. Du skriver at 114 som som IQ har gitt yngstemann stort press. Da kan jeg opplyse deg at 114 er helt normalt og barnet ditt har evner innenfor gjennomsnittets øvre del. Han er verken begavet eller unormalt kognitiv sterk. Veldig trist at du har formidlet så mye uriktigheter til han og veldig trist at han skal måtte gå rundt å vite hvilken IQ skåre han fikk på forrige evnetest. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #42 Del Skrevet 23. april 2023 Ledda skrev (1 time siden): Nå tror jeg du tuller litt. Testleder i bup og ppt angir ikke IQ skårer, de oppgir resultater i kvalitative beskrivelser. Eks innenfor et gjennomsnitt, i gjennomsnittets øvre del etc. Du skriver at 114 som som IQ har gitt yngstemann stort press. Da kan jeg opplyse deg at 114 er helt normalt og barnet ditt har evner innenfor gjennomsnittets øvre del. Han er verken begavet eller unormalt kognitiv sterk. Veldig trist at du har formidlet så mye uriktigheter til han og veldig trist at han skal måtte gå rundt å vite hvilken IQ skåre han fikk på forrige evnetest. Jeg er ikke HI, men her er det nok ulik praksis. De to av mine barn som har vært gjennom BUP-møllen har begge blitt evnetestet, og i begge tilfeller fikk vi vite resultatet i tall. 114 i IQ er akkurat innen for normalen, men i øvre del, så det tyder på gode evner, men ikke eksepsjonelle. I vårt tilfelle ble resultatet til yngste mye diskutert fordi det var høyt (137), og de lurte en stund på om vanskene hennes skyldtes ADHD eller høyt evnenivå, men konkluderte til slutt med begge deler. Det er faktisk en ganske frustrerende kombinasjon, spesielt også kombinert med Tourettes som gir voldsom rigiditet, så hun har f.eks. nå 6-ere i flere fag som hun liker, og IV i tre fag hun hater og nekter å jobbe i. Både, vi, skolen og PPT stanger hodet litt i veggen her, for det er jo definitivt ikke evnene som mangler, men de eksekutive funksjonene som svikter helt når motivasjonen er totalt fraværende. Samtidig blir hun utrolig fort frustrert fordi ingen andre klarer å følge tankegangen hennes, med unntak av en naturfagslærer som hun har knyttet seg veldig til. Det hele resulterer i mye angst, selvskading osv. Jeg tipper sønnen til HI er i en omtrent tilsvarende situasjon. Det er nok noe i bunnen, som autisme, og sannsynligvis høy IQ, og da blir det gjerne mye angst og frustrasjon som resultat. Å være smart er ikke nødvendigvis en velsignelse. Anonymkode: 9d5b5...9dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #43 Del Skrevet 23. april 2023 Ledda skrev (1 time siden): Nå tror jeg du tuller litt. Testleder i bup og ppt angir ikke IQ skårer, de oppgir resultater i kvalitative beskrivelser. Eks innenfor et gjennomsnitt, i gjennomsnittets øvre del etc. Du skriver at 114 som som IQ har gitt yngstemann stort press. Da kan jeg opplyse deg at 114 er helt normalt og barnet ditt har evner innenfor gjennomsnittets øvre del. Han er verken begavet eller unormalt kognitiv sterk. Veldig trist at du har formidlet så mye uriktigheter til han og veldig trist at han skal måtte gå rundt å vite hvilken IQ skåre han fikk på forrige evnetest. Tror du har missforstått Ts. Det er lillebror som har 114 i IQ. Anonymkode: 7f679...5c2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #44 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvis de savnet informasjon kunne de spurt. Anonymkode: 97561...ffd Det kunne jo strengt tatt jeg også, men det kunne jeg likevel ikke. Vi møtte en dame som presenterte seg som psykolog, hun sa vel i én setning at nå skulle hun kartlegge gutten eller lignende, og så forsvant de inn på et rom. Jeg ble henvist til et annet rom, med noen ark å krysse av på. Der var ikke noe tid eller rom for å spørre hva de skulle, og med den historien han hadde (som behandlerne hadde fått av legen) var det mer enn naturlig å anta at dette var en psykologtime. Etter nærmere 3 timer kom hun og 15-åringen ut, og hun sa bare noe sånt som "ja, han er en gløgg gutt", og ett eller annet om at evnetesten skulle tolkes før vi fikk detaljene om resultatet. Sønnen selv spurte meg på vei hjem hvorfor de hadde gitt ham alle de oppgavene. Han trodde også at han var satt opp til en psykologtime. Det er ikke slik man informerer... Anonymkode: 95175...604 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #45 Del Skrevet 23. april 2023 Ledda skrev (2 timer siden): Nå tror jeg du tuller litt. Testleder i bup og ppt angir ikke IQ skårer, de oppgir resultater i kvalitative beskrivelser. Eks innenfor et gjennomsnitt, i gjennomsnittets øvre del etc. Du skriver at 114 som som IQ har gitt yngstemann stort press. Da kan jeg opplyse deg at 114 er helt normalt og barnet ditt har evner innenfor gjennomsnittets øvre del. Han er verken begavet eller unormalt kognitiv sterk. Veldig trist at du har formidlet så mye uriktigheter til han og veldig trist at han skal måtte gå rundt å vite hvilken IQ skåre han fikk på forrige evnetest. Det var da ganske kunnskapsløst sagt. I vårt tilfelle fikk vi også vite scoren, altså i form av tall. Både barnet og vi voksne fikk vite det, i tillegg til at vi fikk se søylediagrammet over alle de 5 emnene som var blitt testet. Anonymkode: 95175...604 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #46 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det var da ganske kunnskapsløst sagt. I vårt tilfelle fikk vi også vite scoren, altså i form av tall. Både barnet og vi voksne fikk vite det, i tillegg til at vi fikk se søylediagrammet over alle de 5 emnene som var blitt testet. Anonymkode: 95175...604 Det er nok ulik praksis. Vi fikk ikke vite scoren. Fikk se diagrammene over test områdene. Når det er sagt hadde vi ikke vært interessert i testscoren i tall. Det eneste vi ønsker er at de finner måter å hjelpe barnet vårt på slik at det kan få det beste livet ned de forutsetninger det har. Diagrammer fungerer helt utmerket, mye mindre press. Anonymkode: e9a7a...545 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #47 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Dropp det. Du trenger ikke være den som skal jekke ham ned. Anonymkode: 95175...604 Jeg jekker han ikke ned. Han mener selv han ikke er god nok. For meg er han fantastisk uansett Hi Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #48 Del Skrevet 23. april 2023 Ledda skrev (4 timer siden): Nå tror jeg du tuller litt. Testleder i bup og ppt angir ikke IQ skårer, de oppgir resultater i kvalitative beskrivelser. Eks innenfor et gjennomsnitt, i gjennomsnittets øvre del etc. Du skriver at 114 som som IQ har gitt yngstemann stort press. Da kan jeg opplyse deg at 114 er helt normalt og barnet ditt har evner innenfor gjennomsnittets øvre del. Han er verken begavet eller unormalt kognitiv sterk. Veldig trist at du har formidlet så mye uriktigheter til han og veldig trist at han skal måtte gå rundt å vite hvilken IQ skåre han fikk på forrige evnetest. Gutten har ikke fått noen svar på iq. Er gutten selv som kun er fokusert på iq. Han tolker det kun som en iq test. Selv om jeg har sagt at det ikke er en iq test. Men for å finne ut om han trenger noen hjelp. Men gutten er som sagt kun opptatt av iq. Er vondt å se han sånn. Skal snakke med bup i morgen Hi Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #49 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Dropp det. Du trenger ikke være den som skal jekke ham ned. Anonymkode: 95175...604 Dette er ikke å jekke ned, det er å berolige. Gutten trenger å forstå at hans verdi ikke er avhengig av hva han får på denne testen, eller hvilken som helst annen test. Han kan dessuten godt være "smartere" enn de andre i klassen uten eksepsjonelt høy IQ, hvis han for eksempel jobber hardere. Men det er ikke poenget. Poenget er at det ikke er viktig. Jeg har ingen briljante forslag til hva du kan gjøre her, men du må ta opp dette med utrederne og forklare hva som skjer. Hvis han er åpen for det bør du dessuten forklare gutten din at IQ-test resultater ikke egentlig gir så veldig godt svar på om noen er smart eller ikke, uansett hva som står i de bøkene han har lest. Noen slike bøker er så å si reklame for IQ-testing og bør leses med en god klype salt. Anonymkode: 57ca1...615 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. april 2023 #50 Del Skrevet 23. april 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Dette er ikke å jekke ned, det er å berolige. Gutten trenger å forstå at hans verdi ikke er avhengig av hva han får på denne testen, eller hvilken som helst annen test. Han kan dessuten godt være "smartere" enn de andre i klassen uten eksepsjonelt høy IQ, hvis han for eksempel jobber hardere. Men det er ikke poenget. Poenget er at det ikke er viktig. Jeg har ingen briljante forslag til hva du kan gjøre her, men du må ta opp dette med utrederne og forklare hva som skjer. Hvis han er åpen for det bør du dessuten forklare gutten din at IQ-test resultater ikke egentlig gir så veldig godt svar på om noen er smart eller ikke, uansett hva som står i de bøkene han har lest. Noen slike bøker er så å si reklame for IQ-testing og bør leses med en god klype salt. Anonymkode: 57ca1...615 Helt enig med deg! Har sagt til han at testen endrer ingenting. At han er fantastisk uansett! Hi Anonymkode: 5282b...bb4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439745-evnetest-under-utredning/page/2/#findComment-149948986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå