Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..kanskje noen kan hjelpe meg :) Jeg har ei sterilisert og chippet hokatt på 4 år. Ho har vært innekatt hele livet, eller det vil si, jeg går tur med ho i bånd 4-5 ganger i uken når det ikke er vinter og kaldt. Ho har vært med meg på hytteturer, camping, ferier, og steder jeg kan ta ho med. Dette funker veldig fint, og vi har et tett og godt forhold. Jeg flytter snart inn til min kjæreste, og der er der slipper ho bruke bånd mer, da han ble fint til for katter. Jeg er hos han annenhver uke, og katten er alltid med meg dit. Har gått mange turer der i løpet av de to siste månedene, så ho er kjent. Den andre uken når ho er hjemme hos meg, så går vi turer i bånd, men når er det jeg kan begynne å sleppe ho løs hos kjæresten min? Bør jeg vente til vi flytter inn hver uke, eller kan jeg begynne å prøve meg? Ho kan veien hjem til han når vi går turer, for ho går alltid til døren hans når ho vil inn ☺️ 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi flyttet holdt jeg katten inne i 6 uker før jeg slapp henne ut 

Anonymkode: 0d02d...d66

Skrevet

Så kanskje jer bør bruke bånd en stund etter at jeg faktisk har flyttet inn permanent, altså. Takk for svar :)

Skrevet

Det viktige er at katten vet at den bor der, får mat der, er trygg der, sover der osv, da går den ikke lenger enn at den finner tilbake når den er såpass gammel.

Begynn med å ha den ute sammen med dere, ikke bare slipp henne ut om du skjønner. Når dere sitter på verandaen har dere verandadøren åpen så hun også kan komme ut. Går rundt huset med henne, uten bånd, og la henne gjøre seg kjent med deg "på slep" så hun føler seg trygg og vet hvor hun skal komme tilbake til.

Så vil hun gradvis utforske litt rundt huset, kattene er veldig flinke til å finne hjem når de bare vet hvor hjem er.

Anonymkode: 7a315...642

Skrevet

Ho er veldig kosete når vi går tur. ofte klatrer ho opp på skulderen min mens vi er ute, så ho er veldig kjær :)

ja, tenkte å sleppe ho ut på verandaen mens vi er ute med henne. Ho kom seg ut av båndet en gang jeg bodde hos ei venninne en uke, og da kom ho tilbake til der jeg var, og holdt seg rundt huset den tiden vi var der, og det gikk veldig fint i de dagene ho fortsatte uten bånd :)

Skrevet

Det kommer til å gå bra når hun er såpass gammel og trygg på deg. Jeg slapp ut mine på Strynefjellet for å gi de mat og la de gå på do mens vi kjørte til Vestlandet. De gikk og gjorde det de skulle og kom tilbake. På hytta slapp vi de bare ut og, var bare rundt oss, eller oppi skogen for å fange mus :) 

Anonymkode: 77195...036

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det kommer til å gå bra når hun er såpass gammel og trygg på deg. Jeg slapp ut mine på Strynefjellet for å gi de mat og la de gå på do mens vi kjørte til Vestlandet. De gikk og gjorde det de skulle og kom tilbake. På hytta slapp vi de bare ut og, var bare rundt oss, eller oppi skogen for å fange mus :) 

Anonymkode: 77195...036

Godt å høre ☺️Det gikk veldig fint med Pus i dag. Ho kom tilbake fler ganger for å se etter meg, og så veldig lykkelig ut for å kunne utforske verden uten bånd ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...