Gå til innhold

Erfaring blindtarmbetennelse hos barn/unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min datter på 14 år har hatt tiltakende magesmerterter de siste timene. Smertene kom akutt og er mer eller mindre konstante, men kommer ekstra harde tak ved bevegelse.  Svetten pipler fra panna og huden er klam på hele kroppen, så tydelig smertepåvirket. Hun føler hun må spy og har gulpet (sure oppstøt som svir)men hun er ikke kvalm. Hun er subfebril og jeg har etter samråd med legevakt gitt henne ibux og paracet. Hun har fremdeles smerter, men har nå normal temperatur. Smertene er verst når hun beveger seg. Sleper liksom på bena i stedet for å løfte dem. Tviler på det er omgangssyken for det hadde hun i påsken. Mistenker så klart blindtarmbetennelse og har hatt telefonkontakt med legevakt som har bedt oss gi smertestillende og se det an.

Hvordan forløper blindtarmbetennelse seg? Jeg stresser litt fordi det er 50 min til nærmeste legevakt og 1 time og 15 min til nærmeste sykehus. Hvor akutt kan det plutselig bli? Timer? Dager?

Anonymkode: 19c32...8ce

Fortsetter under...

Skrevet

Dette ville jeg ikke slått meg til ro med. Veldig rart av legevakta å si at hun skal ta smertestillende. Hun burde absolutt bli undersøkt. Det er ikke bra om blindtarmen sprekker. Hvor sitter smerten? Er det verst å trykke inn fingrene i magen, eller forverres smerten når man raskt slipper opp de inntrykte fingrene? 

Anonymkode: 16abb...ca0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette ville jeg ikke slått meg til ro med. Veldig rart av legevakta å si at hun skal ta smertestillende. Hun burde absolutt bli undersøkt. Det er ikke bra om blindtarmen sprekker. Hvor sitter smerten? Er det verst å trykke inn fingrene i magen, eller forverres smerten når man raskt slipper opp de inntrykte fingrene? 

Nei, klarer ikke helt å slå meg til ro jeg heller. Hun har smerter rundt navlen nå og  litt under på høyre skrått, men ikke der som (jeg tror) blindtarmen er.  Jeg trykket rundt navlen nå og hun har ikke vondt når jeg trykker, men hun kjenner det når jeg slipper. Hun forteller at smertene kommer mer i tak nå etter hun fikk smertestillende. Hun gråter ikke, men stønner og strammer ansiktet. 

Skrevet

Jeg synes ikke det høres bra ut, og ville krevd at hun får komme inn. Det starter ofte midt på magen, før det setter seg lenger ned på siden. Typisk for blindtarmbetennelse er at det blir verre når man slipper opp etter å ha presset på magen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke det høres bra ut, og ville krevd at hun får komme inn. Det starter ofte midt på magen, før det setter seg lenger ned på siden. Typisk for blindtarmbetennelse er at det blir verre når man slipper opp etter å ha presset på magen. 

Mannen skal ringe opp igjen nå. De hang seg liksom opp i at det kanskje var menssmerter eller noro, men det siste hadde hun for 2 uker siden. Mulig det er menssmerter. Hun fikk mensen i november og har enda ikke regelmessig mens, men hun har heller ikke opplevd særlig smerter.

Takk for svar 😊 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mannen skal ringe opp igjen nå. De hang seg liksom opp i at det kanskje var menssmerter eller noro, men det siste hadde hun for 2 uker siden. Mulig det er menssmerter. Hun fikk mensen i november og har enda ikke regelmessig mens, men hun har heller ikke opplevd særlig smerter.

Takk for svar 😊 

Det er bedre å skjekke en gang for mye, tenker nå jeg. Er det mensensmerter så lærer hun i hvert fall å kjenne de igjen til neste gang. Masse lykke til!

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, klarer ikke helt å slå meg til ro jeg heller. Hun har smerter rundt navlen nå og  litt under på høyre skrått, men ikke der som (jeg tror) blindtarmen er.  Jeg trykket rundt navlen nå og hun har ikke vondt når jeg trykker, men hun kjenner det når jeg slipper. Hun forteller at smertene kommer mer i tak nå etter hun fikk smertestillende. Hun gråter ikke, men stønner og strammer ansiktet. 

Slippsmerter er blindtarm. Dra på legevakt. De kan uansett ikke vite om det er betennelse før de åpner opp.

Anonymkode: 878ce...2a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar 😊 

Godt han ringer igjen nå. Menssmerter gjør jo ikke at man får feber, og som ei over sier: slippøm er fryktelig typisk for blindtarm. Egentlig alt du forklarer er tekstbok eksempler på blindtarmbetennelse.

Lykke til, og god bedring til jenta. Håper det er «ingenting» uansett, men bra hun har dere som står på for henne.

Anonymkode: cb50a...79d

Skrevet

Hva er slippsmerter og slippøm?

Har ikke hørt om det før. 

Skrevet
kulepenn skrev (1 minutt siden):

Jeg har beskrevet det tidligere i tråden, bare ikke brukt de ordene. 

Skrevet

Mann og datter på vei til legevakt nå, så da slapper jeg litt mer av. Så vidt hun klarte å stavre seg ut i bilen på egenhånd, så føler det var riktig avgjørelse. Takk for svar og "second opinion"🥰

Skrevet
kulepenn skrev (23 minutter siden):

Trykk inn. Hvis det gjør mer vondt når man slipper enn når man trykker er det slippsmerter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Mann og datter på vei til legevakt nå, så da slapper jeg litt mer av. Så vidt hun klarte å stavre seg ut i bilen på egenhånd, så føler det var riktig avgjørelse. Takk for svar og "second opinion"🥰

Så bra! Lykke til og god bedring!

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Lykke til!

Skrevet

Lykke til! Høres ut som blindtarm ja!

Anonymkode: 71703...e5b

Skrevet

Tenkte det var greit å oppdatere i tilfelle noen kommer over innlegget en gang med samme spørsmål som meg. I så fall ikke bli hjemme og "se det an".

Hun er sendt videre til sykehuset med sterk mistanke om blindtarmbetennelse (ev nyrebekkenbetennelse.) Dette basert på veldig forhøyet crp (de syntes det var rart at hun hadde symptomer først i dag), trykke på magen/ryggen, urinprøve og observert henne med smerter en times tid. 

Takk til dere som svarte meg🥰

Skrevet

Hvordan går det nå? God bedring til datteren din! ❤️

Anonymkode: 342b1...a2a

Skrevet

Hvordan har det gått??

Skrevet

Så bra dere reiste til legevakt.

Kirurgen som undersøkte datteren min sa at man skulle prøve å ta et froskehopp. Har man blindtarmbetennelse er dette skrekkelig vondt. Vanlige magesmerter/menssmerter vil ikke gi samme smerter. Så om et froskehopp er vondt skal barn alltid på sykehus og undersøkes grundig.

Anonymkode: d6202...d77

Skrevet

Hun ble operert kort tid etter ankomst sykehus. Pga crp på nærmere 400 (betennelse i buken) så vil de ha henne på sykehuset noen dager for intravenøs antibiotika.  Fatter ikke at det gikk så fort. Hun følte at det skjedde noe i magen ca kl 15 i går, "noe sprang" og hun fikk da brått vondt og ble svimmel. I går når det stod på hadde hun bare temp på 37,8 og det er også rart mtp crp. Hun har noe høyere temperatur i dag, men har det fint nå🥰

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun ble operert kort tid etter ankomst sykehus. Pga crp på nærmere 400 (betennelse i buken) så vil de ha henne på sykehuset noen dager for intravenøs antibiotika.  Fatter ikke at det gikk så fort. Hun følte at det skjedde noe i magen ca kl 15 i går, "noe sprang" og hun fikk da brått vondt og ble svimmel. I går når det stod på hadde hun bare temp på 37,8 og det er også rart mtp crp. Hun har noe høyere temperatur i dag, men har det fint nå🥰

Glemte å skive at blindtarmen var sprukket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Så utrolig godt å høre at det gikk bra! God bedring videre til datteren din ❤️

Samtidig føyer bare dette seg inn i rekken av legevakter som gir farlige råd. Jeg mistet en venninne før jul fordi hun fikk samme beskjed som du fikk, ta paracet og se an. Hvis dere har energi til det, burde dere sende inn en klage over dårlig håndtering av saken. De burde bedt dere komme inn!

Anonymkode: fd4ad...12c

Skrevet

Hårreisende av legevakta å be dere om å se an og ta smertestillene ved indikasjoner på blindtarmbetennelse. Så bra dere stolte på magefølelsen og ikke slo dere til ro. 

God bedring!

Skrevet

Oi, det var skremmende å høre om.

Håper du ringer pasientombudet i dag, de kan sende inn en klage for dere, så legevakten får høre hva som skjedde og forhåpentligvis er litt mer våkne neste gang noen ringer med slike symptomer.

Masse god bedring til datteren din

Anonymkode: c5cf5...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...