Gå til innhold

Få sykemelding på etterskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 5 dager var jeg på legevakten pga en infeksjon. Tenkte ikke å spørre etter sykemelding da jeg trodde jeg ble fort frisk etter jeg fikk medisin. Men jeg har vært sengeliggende og klarte ikke å levere inn en oppgave på universitetet. Nå må jeg ha sykemelding for å få utsettelse. Kan fastlegen skrive ut det? Hva sier jeg når jeg ringer dit? Jeg har litt angst for å snakke i telefonen og nå klarer jeg ikke å tenke på hvordan jeg skal forklare dette til de på legekontor 

Anonymkode: 1cda3...87f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen kan kun skrive ut sykemelding fra den dagen du tar kontakt med vedkommende. De kan ikke tilbakedatere sykemeldinger. 

Anonymkode: 437af...dad

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fastlegen kan kun skrive ut sykemelding fra den dagen du tar kontakt med vedkommende. De kan ikke tilbakedatere sykemeldinger. 

Hva med legevakten? 

Skrevet

Joda, dersom det er dokumentert kontakt med legevakten så kan de det. legevakten skal sende over journalnotat til fastlege med mindre man har reservert seg mot det. 

HI; kontakt legekontoret og forklar situasjonen slik du gjorde her. De kan svare på om fastlege kan skrive ut erklæring eller om du må kontakte legevakten på ny

Anonymkode: 5ff82...fca

Skrevet

Joda, dersom det er dokumentert kontakt med legevakten så kan de det. legevakten skal sende over journalnotat til fastlege med mindre man har reservert seg mot det. 

HI; kontakt legekontoret og forklar situasjonen slik du gjorde her. De kan svare på om fastlege kan skrive ut erklæring eller om du må kontakte legevakten på ny

Anonymkode: 5ff82...fca

Takk. 😉. Er så irritert på meg selv pga at jeg ikke tenkte på det når jeg var på legevakten 

Skrevet

Legevakten skriver ikke ut sykemeldinger lenger, bare fastlegen.

Da sønnen min ødela øyet sitt og måtte på legevakten en kveld anbefalte de en ukes sykemelding og ba han ta kontakt med fastlege for å få det. Han ringte fastlege neste dag, der leste de journalen fra legevakten og skrev ut sykemeldingen.

Mulig det gjøres annerledes steder hvor de mangler fastleger, har legevakt som er åpen på dagtid e.l., men sånn er det her ihvertfall. Bare fastlegen som skriver ut sykemelding.

Anonymkode: fc154...a02

Skrevet

Det du skal ha er en legeerklæring på sykdom, ikke en sykemelding. Disse brukes i arbeidslivet. Fastlegen kan fint skrive en legeerklæring på at du har vært syk etterskuddsvis. 

Anonymkode: aba1d...6d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For 5 dager var jeg på legevakten pga en infeksjon. Tenkte ikke å spørre etter sykemelding da jeg trodde jeg ble fort frisk etter jeg fikk medisin. Men jeg har vært sengeliggende og klarte ikke å levere inn en oppgave på universitetet. Nå må jeg ha sykemelding for å få utsettelse. Kan fastlegen skrive ut det? Hva sier jeg når jeg ringer dit? Jeg har litt angst for å snakke i telefonen og nå klarer jeg ikke å tenke på hvordan jeg skal forklare dette til de på legekontor 

Du har allerede hatt dokumentert kontakt med lege på grunn av skaden, men hvis du ikke har forsøkt å få time hos fastlege innen nå, så er nok dag fem for lenge etter konsultasjon på legevakt til å få tilbakedatert en sykemelding. 

Anonymkode: 0990c...777

Skrevet

Du trenger ikke sykemelding på universitetet, du trenger en legeattest på at du er syk og trenger litt lenger tid før du leverer.

Det er ikke noe problem å få av fastlegen

Anonymkode: fc154...a02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...