Gå til innhold

Har brukt 19200 kr på mat den siste måneden.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er veldig mye ja. 

Vi er fem voksne og en 10 åring. Vi bruker langt ifra så mye.  Men vi har så og si aldri take away eller kafé besøk. 

Her må det være rom for å spare mye. 

Anonymkode: 77362...6ae

Annonse

Vi har et budsjett på 15.000 til en familie på 6, yngste barnet er 14 år.

Det går akkurat, føles trangt.

Men vi regner ikke med noe annet enn handling i matbutikk da. Alt annet er av lommepenger. Hadde vi regnet med alt sånn som du hadde vi kommet opp i minst samme sum.

De sa på tv her om dagen når de snakket om kjøpekraft at de regnet at en familie på 5 brukte 13.000 på mat. Da regnet de ikke med dopapir, såpe og div annet man kjøper i matbutikken.

Anonymkode: b4d6a...5e7

Vi er to voksne og en ungdom. Vi bruker 9000-10.000,- i mnd, og det holder akkurat hvis vi er flinke. Men takeaway og kaffe og kafé og pølser på kamp ol, er ikke medregnet i det budsjettet. Men hygieneartikler og lyspærer og egentlig alt som kan kjøpes på dagligvarebutikk, er med. 
Det høres mye ut, det dere bruker, men når man begynner å regne på det, er det ikke avskrekkende. 

Anonymkode: fe4d1...d50

Nja....vi er to voksne og en på 14. Medregnet restaurant, kafé, kiosk og vinmonopolet, så er vi ikke langt unna. Vi spiser middag ute iallefall to ganger i mnd, kafé med kaffe og noe å spise ukentlig, kjøper vin og gjerne en takeawaypizza eller sushi ofte....så tipper at vi nesten er på samme sum. Alt har blitt veldig dyrt, men for vår del er det viktig å kunne kose seg uten å måtte snu på krona hele tiden. Det ville gjort med deprimert om jeg skulle slutte med disse tingene for å spare penger. Man skal LEVE litt også!

Anonymkode: ac4f6...268

Det er vel drøyt 100 kr dagen pr pers.

Når det da er iberegnet café, take away, is, kiosk osv er det slett ikke så galt 

Det er mye penger, men å ha fire barn koster mye penger....

Anonymkode: b4d6a...5e7

• 2 uker senere...

Annonse

Anonym bruker skrev (På 19.4.2023 den 14.51):

Nja....vi er to voksne og en på 14. Medregnet restaurant, kafé, kiosk og vinmonopolet, så er vi ikke langt unna. Vi spiser middag ute iallefall to ganger i mnd, kafé med kaffe og noe å spise ukentlig, kjøper vin og gjerne en takeawaypizza eller sushi ofte....så tipper at vi nesten er på samme sum. Alt har blitt veldig dyrt, men for vår del er det viktig å kunne kose seg uten å måtte snu på krona hele tiden. Det ville gjort med deprimert om jeg skulle slutte med disse tingene for å spare penger. Man skal LEVE litt også!

Anonymkode: ac4f6...268

Det er det jeg tenker også. Jeg kjøper heller first price og det billigste i matbutikken for å kunne kjøpe meg en latte, gå på kafé osv… Det er livskvalitet for meg. 😊

Anonymkode: bc843...68f

Anonym bruker skrev (På 19.4.2023 den 14.47):

Vi er to voksne og en ungdom. Vi bruker 9000-10.000,- i mnd, og det holder akkurat hvis vi er flinke. Men takeaway og kaffe og kafé og pølser på kamp ol, er ikke medregnet i det budsjettet. Men hygieneartikler og lyspærer og egentlig alt som kan kjøpes på dagligvarebutikk, er med. 
Det høres mye ut, det dere bruker, men når man begynner å regne på det, er det ikke avskrekkende. 

Anonymkode: fe4d1...d50

Nei, nettopp. Og vi er dobbelt så mange og bruker det dobbelte. Ikke så rart, kanskje.. 

Anonym bruker skrev (På 19.4.2023 den 12.35):

Det er veldig mye ja. 

Vi er fem voksne og en 10 åring. Vi bruker langt ifra så mye.  Men vi har så og si aldri take away eller kafé besøk. 

Her må det være rom for å spare mye. 

Anonymkode: 77362...6ae

Er dere en sånn familie hvor en mann har flere koner? 

Vi bruker ca det samme. Vi er 6 (7) stk. 2 voksne og 4 (5)barn på 10, 12, 14 og 18 (gutt), samt kjæresten på 17. Take away og pølser/vafler på kamp er ikke iberegnet. 

Både samboer og jeg snuser og drikker litt øl/vin hver uke. Det er iberegnet og her kunne vi selvsagt spart en del hvis vi var avholds og sluttet med snus.

Prøver å lage fullverdige og hjemmelagde middager hver dag. Velger ofte rimelig (first price), men det går jo fort 5-6 kjøttdeiger til tacomiddagen når ungene stort sett alltid har overnattinger i helgene😅 Det går fort 1-2 brød, 12 pakning egg og 2-3 liter melk for dagen og en del frukt. 

Vi bruker ofte Oda og Oda oppskrifter. Er jo klart at middager blir fryktelig mer dyrt når du taster inn 8-10 personer  ( vi har alltid et par ekstra barn til middag) kontra 3😅

Men vi lever nøktern ellers. Kjøper ikke nytt interiør før ting faller sammen, og vi fikser i stedet for å kjøpe nytt osv. Kjøper klær når vi virkelig trenger, ikke fordi vi har lyst på. Vi voksne trenger vi ikke kjøpe klær mer enn sånn annet hvert år. 

Anonymkode: 901a7...adb

Om det er mye eller ikke kommer jo an på hva man har råd til det. Vi kjøper aldri kaffe, pølser og vafler på kamper. Det du bruker på mat er det jeg bruker på faste utgifter hver mnd, og med utbetalt 33 000 i mnd, så er mitt budsjett mye lavere. Vi er 4, to voksne og to ungdommer. Jeg bruker maks 8000 i mnd på mat. Heldigvis jobber den andre voksne (voksent barn) på butikk ved siden av studier og tar med dagens brød hjem fra jobb, så kjøper aldri brød. Sparer en del på det. 

Anonymkode: f283e...7a7

Hvis dere har råd til det, kos dere! Skulle ønske vi hadde så mye å bruke på mat/drikke. Hater å måtte begrense meg på det området, for jeg føler selv at god mat og drikke kan gjøre dagen bedre og øke livskvalitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...