Gå til innhold

Slutter barn å være barn tidligere nå?

Anbefalte innlegg

Jeg har stort sprik mellom eldste og yngste. Og mener at utviklingen er ganske stor. Hvis jeg husker rett da. Yngste går i tredje nå. 
Jeg har lagt merke til at flere og flere av jentene i klassen kommer på skolen i tøy som er upraktisk. Datteren min sier at de sjelden er med i lek i friminutter fordi de ikke vil bli møkkete, skitne til nye sko osv. Møtte på tre av de da jeg slapp av datter i dag. De var så fine. Olabukser, nye joggesko og tynne fine boblejakker. Så kom min med Goretex og støvler. 
Etter å ha observert så ser jeg at det starter helt ned i 1. trinn for enkelte. Og jeg synes det er litt trist, at de på barneskolen slutter å leke og være aktive i friminuttene. De bare rusler rundt og unngår sølepytter. 
Er dette mer vanlig nå? Min eldste er gutt så jeg er åpen for at jeg kan ha gått glipp av dette på hans trinn. 

Anonymkode: 587c0...bcc

Fortsetter under...

Ja, det tror jeg kanskje. Mine er 11 og går i 5.trinn. Jeg skylder på tiktok. Utrolig mange som har det. De snakker bare om hudpleie og sminke og ønsker seg dyre produkter som ingen av dem har behov for. Lek er det slutt på, men de hopper på trampoline da😊

Anonymkode: 3b771...b8a

Litt enig. Men for mine barns del tror jeg det handler mye om at de er 3, ergo har den yngste eldre søsken. Yngste er 10, eldste er 19. Han yngste har blitt introdusert for "verden" langt tidligere enn det eldste ble. jeg har venner som har barn på samme alder, som ikke har storesøsken. Og de er "mer barn" enn min. Nå er ikke vi så opptatt av at ting skal se så flott ut så lenge det er komfortabelt, så han går med vinterstøvler enda. MEN, han ville gjerne ha disse kule Nikeskoene da! DET utgår, så han fikk ett par hvite fra newyorker til 300 kroner :) Var fornøyd, og de kan bli møkkete. Han leker heldigvis masse, er superaktiv ellers og går å turn samt at han turner hele dagen hjemme. Så innimellom all tiktok og annet ræl så får han vært i bevegelse :)

Anonymkode: 08d4e...6dc

TikTok ser de ikke på ennå. Takk og lov er foreldregruppa enig om at det ikke skal brukes. Så enn så lenge er de uten påvirkning derfra. 
Det er et godt klassemiljø da, og ikke noe press om å være moteriktig, men det kommer vel. 
Det er trist da, å ikke kunne klatre fordi de ikke vil at buksa skal bli skitten. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

TikTok ser de ikke på ennå. Takk og lov er foreldregruppa enig om at det ikke skal brukes. Så enn så lenge er de uten påvirkning derfra. 
Det er et godt klassemiljø da, og ikke noe press om å være moteriktig, men det kommer vel. 
Det er trist da, å ikke kunne klatre fordi de ikke vil at buksa skal bli skitten. 

Ja, det er en annen ting jeg har merket. De har skikkelig panikk for å bli skitne, derfor ble jeg veldig glad i går da datteren kom hjem og det var en løs tråd i genseren. Hun hadde hengt seg fast i en grein da hun klatret opp et fjell. Jeg merker også tydelig at de er barn av pandemien. Nærkontakt med mennesker er litt ekkelt. 

Anonymkode: 3b771...b8a

Annonse

Barn slutter å leke tidligere enn før, for de skal underholdes, ikke underholde seg selv.

Skjermenes inntog har mye positivt med seg, men en del negativt også. Så på nyhetene i går at norske barn ser mest på skjerm i Europa, vi topper statistikken altså. Det er jo ikke bare greit....

En ting er at barne-tv, filmer og div underholdning alltid er tilgjengelig, men de bruker skjer mer og mer på skolen også. 35% av barneskolene i Norge bruker bare digitale lærebøker. Alt blir et spill, alt skal premieres. Oppgaver gjøres på skjerm og de "vinner" alt fra filmsnutter til smilefjes.

En annen utvikling er at barn ikke lærer å håndtere følelser lenger, alt døyves med skjerm. Om de er lei seg, sinna, sure, slitne, grinete eller hva som helst, så er trøsten å roe seg litt med en skjerm. Følelsene dyttes tilside og skjermen tar over. De blir som trykkokere...

Den generasjonen som vokser opp nå er virkelig prøvekaniner altså, lurer på hvordan de får det som voksne.

Anonymkode: f46e0...500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...