Gå til innhold

Jeg er blitt så feit?!???!!

Anbefalte innlegg

Egentlig er ikke ? passende fordi jeg vet at sjokolade hver dag, lite aktivitet og enorme mengder junk har ført meg hit. Men fader heller…jeg har vært slank i oppveksten men så sneik kiloene seg på og for hver unge mer og så - feit. Gikk ned 40 kilo men greide ikke holde vekta og nå er 50 kilo på. Ingen klær er fine på, og når jeg noen ganger ser meg i refleksjonen i glassvinduer eller dører får jeg helt sjokk. Fy faen så jeg ser ut!! 
Det verste er at det er så «enkelt» å gjøre noe med det og jeg har gjort det før…men jeg vet jo nå hvor mye slit, hvor mange bakkeløp, fjelltopper og joggeturer som må til. Og dørstokkmila er så lang!!! I tillegg stoler jeg ikke på kroppen lengre og med mine 50+ år er jeg redd for å stupe på trening. 
Andre som sliter?

Anonymkode: 47e6f...918

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439658-jeg-er-blitt-s%C3%A5-feit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville begynt med kosten og tatt fjellturene som en bonus. Periodisk faste kanskje?  Har gått fint ned med spisevindu mellom 11 og 18, uten noe mer trening enn vanlig (litt svømming og sporadiske gåturer). Spiser da to normale måltid for dag, og lørdagsgodt på lørdagen. Var sulten første uka, så gikk det over. Evt tell kalorier, og spis litt mer de dagene du trener så du ikke stuper 😊 

Anonymkode: b1965...c4e

Det er langt større for at du stuper i hverdagen om du fortsetter å bære på 50 kg for mye, enn at du stuper fordi du trener deg opp.

Jeg er syk og skulle virkelig ønske at jeg kunne ta de bakkeløpene, komme meg på de fjelltoppene og de joggeturene du ser på som et slit! Du er heldig som (fremdeles) er frisk nok til å trene deg opp igjen!

Jeg passer forøvrig kosten min for å regulere vekten og går kun turer på forholdsvis flat asfalt.

Anonymkode: c0188...f18

Finn deg ett mål du vil gjøre med ungene som du sliter med nå. Regner med at enkelte ting nå er vanskeligere eller nesten umulig. Ikke la kiloene væremotivatoren, men noe med ungene slik at du kanskje går roligere ned og har mulighet til å beholde vekta litt bedre. Når en setter seg mål ved kilo så er det mange som er ferdige når det målet er nådd og fortsetter i gamle vaner igjen, dermed kommer kiloene på igjen. 

Også ville jeg startet med å endre matvanene hjemme. Finne mat som ikke smaker typisk slanke mat, men mat som du kan få inn som en vane i familien ikke bae for deg i en kort periode. Finne gode alternativer for deg som kan erstatte sjokoladen. Få inn dette før du begynner å trene gradvis. Ikke ta alt på en gang. Kroppen har også ikke godt av for brå vendinger, slik at kroppen din bør få litt tid på seg til å venne seg til færre kalorier før du begynner å trene. Om de ikke får det, så er det fort st du deiser i bakken. 

Anonymkode: a57c1...0e4

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Egentlig er ikke ? passende fordi jeg vet at sjokolade hver dag, lite aktivitet og enorme mengder junk har ført meg hit. Men fader heller…jeg har vært slank i oppveksten men så sneik kiloene seg på og for hver unge mer og så - feit. Gikk ned 40 kilo men greide ikke holde vekta og nå er 50 kilo på. Ingen klær er fine på, og når jeg noen ganger ser meg i refleksjonen i glassvinduer eller dører får jeg helt sjokk. Fy faen så jeg ser ut!! 
Det verste er at det er så «enkelt» å gjøre noe med det og jeg har gjort det før…men jeg vet jo nå hvor mye slit, hvor mange bakkeløp, fjelltopper og joggeturer som må til. Og dørstokkmila er så lang!!! I tillegg stoler jeg ikke på kroppen lengre og med mine 50+ år er jeg redd for å stupe på trening. 
Andre som sliter?

Anonymkode: 47e6f...918

Dropp junket?

Anonymkode: 4e851...b19

Det er JÆVLIG vanskelig å slanke seg, du har min fulle medfølelse!

Jeg har greid å gå ned litt to ganger, men det har kommet på igjen. Greier det ikke over tid. Dessverre. Skulle ønske jeg ikke likte sjokolade og potetgull!!! Og at jeg elsket gulrøtter og salat.

Anonymkode: b0dc1...e49

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er JÆVLIG vanskelig å slanke seg, du har min fulle medfølelse!

Jeg har greid å gå ned litt to ganger, men det har kommet på igjen. Greier det ikke over tid. Dessverre. Skulle ønske jeg ikke likte sjokolade og potetgull!!! Og at jeg elsket gulrøtter og salat.

Anonymkode: b0dc1...e49

Det er vanskelig å slanke seg, men det er lett å spise sunt. Knekkebrød med litt leverpostei eller gulost er lett å spise. Potetgull, sjokolade og brus er bare å la være å kjøpe. Men å slanke seg er vanskelig, absolutt. 

Anonymkode: dcbb0...697

Jeg tror vi bare må innse at dette er en kontinuerlig jobb, ikke en forbigående eller midlertidig situasjon. Selv eier jeg ikke viljestyrke, mannen er likedan. Gi oss tre dager så er vi i gang å manipulere hverandre. Fint vær, skal ikke grille da? Mmm, potetgull, kom ny episode av ett eller annet. 

Vi innførte regler for å holde oss i ukedagene. Lommepenger, ekstra til den som holder på trening og kosthold i ukedagene. Starter på nytt hver uke, litt uansett slik at du kan klippe deg og kjøpe nye sko. Men skal du ha noe ekstra til noe gøy må du klare målet, ellers blir det en kjip uke. Grunnen til så korte intervaller som hver uke er at ikke en dårlig start skal sette seg for resten av måneden. Kostholdet vi har satt opp er 1500 kcal for meg og 2200 for han. Tre økter trening pr uke og kosekvote i helgen på ca 1000 kcal. 

Det er sånn vi holder oss i ørene, ikke sikkert det fungerer for alle. Siste tips er å ikke innta kaloriene foran skjerm. 

Anonymkode: 1a7f3...051

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror vi bare må innse at dette er en kontinuerlig jobb, ikke en forbigående eller midlertidig situasjon. Selv eier jeg ikke viljestyrke, mannen er likedan. Gi oss tre dager så er vi i gang å manipulere hverandre. Fint vær, skal ikke grille da? Mmm, potetgull, kom ny episode av ett eller annet. 

Vi innførte regler for å holde oss i ukedagene. Lommepenger, ekstra til den som holder på trening og kosthold i ukedagene. Starter på nytt hver uke, litt uansett slik at du kan klippe deg og kjøpe nye sko. Men skal du ha noe ekstra til noe gøy må du klare målet, ellers blir det en kjip uke. Grunnen til så korte intervaller som hver uke er at ikke en dårlig start skal sette seg for resten av måneden. Kostholdet vi har satt opp er 1500 kcal for meg og 2200 for han. Tre økter trening pr uke og kosekvote i helgen på ca 1000 kcal. 

Det er sånn vi holder oss i ørene, ikke sikkert det fungerer for alle. Siste tips er å ikke innta kaloriene foran skjerm. 

Anonymkode: 1a7f3...051

Å passe på egen helse er et evighetsprosjekt, omtrent som husarbeid ;)

Tror strategien deres er fin, fordi dere ikke lar én nedtur eller én sprekk definere dere og det dere gjør.

Anonymkode: c0188...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...