Gå til innhold

Hvorfor får hele verden vite at 32åringen er siktet for voldtekt ?😭 Fillipa

Anbefalte innlegg

De har også siktet 32-åringen for krenkelser, vold, trusler og voldtekt.

Ikke nok med at barnet har blitt kidnappet, men hele verden får også vite at hun har blitt voldtatt. Jenta er 13 år. At offentligheten får vite dette er rystende, har ikke offeret noe som helst vern? Stakkars jente. Dette burde aldri blitt offentliggjort.  Jenta og alle andre kan når som helst søke opp informasjonen nåde nå, og til evig tid. Når arbeidsgiver kanskje googler henne om noen år, vil alt dette dukke opp. stakkars!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0QbR6B/siktet-for-frihetsberoevelse

Anonymkode: f11d8...b21

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Skal hun skamme seg over at dette har skjedd, mener du? 

Anonymkode: fac18...46b

Nei absolutt ikke. Men bør hun ikke få velge selv om hun vil fortelle om det hun er blitt utsatt for? Hvis du ble voldtatt, ville du nødvendigvis delt navn, bilde og hva som skjedde med hele verden samme dag?

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei absolutt ikke. Men bør hun ikke få velge selv om hun vil fortelle om det hun er blitt utsatt for? Hvis du ble voldtatt, ville du nødvendigvis delt navn, bilde og hva som skjedde med hele verden samme dag?

hi

Sikkert ikke. Men dette ble jo en nyhetssak fordi man satte inn så store krefter på å finne henne. Dersom det hadde blitt dysset ned, kan det hende hun ikke var blitt funnet. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette vil formodentlig ende opp med en dom, som er offentlig tilgjengelig. Dessuten forstår da alle hva som har skjedd uansett. 

Anonymkode: c79de...c6a

Ja, det er vel ikke sannsynlig at han kidnappet henne for å få tida til å gå!

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette vil formodentlig ende opp med en dom, som er offentlig tilgjengelig. Dessuten forstår da alle hva som har skjedd uansett. 

Anonymkode: c79de...c6a

En ting er å tenke seg til hva som har skjedd, en annen ting er å få det bekreftet. Nå blir denne informasjonen aldri borte. Møter du nye folk vil de alltid kunne få vite denne delen av fortiden din. Ikke alle ønsker å være «hun som ble kidnappet og voldtatt», kanskje ønsker hun å være bare Fillipa. Det burde vært hennes valg. Hun skal ikke skamme seg, men at hun frarøves valget er urett. Hvorfir tror du man sensurerer pedofile? Det er for å Skåne offeret. Jeg fortstpr at dette er litt annerledes ettersom det er forsvinningssak å man derfor trengte å vite hennes identitet, likevel bør visse detaljer holdes skjult mener jeg.

hi

Jeg tenkte faktisk akkurat det samme. Men samtidig er det kanskje ikke noe bedre at "alle" skal spekulere og det blir vel prat uansett. Forferdelig sak. Håper jenta får all den hjelpen hun trenger og at hun har gode folk rundt seg. Og ikke minst at alle andre lar være å spekulere, snakke og prøve å imponere med at de vet mer enn andre. 

Anonymkode: 4fe37...19c

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

hi

Jeg syns du skal gå i deg selv og stille et par spørsmål til ditt bedre jeg, som å spørre hvordan du tenker andre som fremtidig arbeidsgiver (!) tenker om dette. 

For noen holdninger sier jeg. Her skal offeret liksom skånes fordi andre syns at det hun har vært utsatt for er hennes skam og hennes problem.  At noen aldri kommer lenger sier jeg. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Jeg syns du skal gå i deg selv og stille et par spørsmål til ditt bedre jeg, som å spørre hvordan du tenker andre som fremtidig arbeidsgiver (!) tenker om dette. 

For noen holdninger sier jeg. Her skal offeret liksom skånes fordi andre syns at det hun har vært utsatt for er hennes skam og hennes problem.  At noen aldri kommer lenger sier jeg. 

Du misforstår. Jeg tror ikke det vil være negativt, selvfølgelig ikke. Men bør det være allmenninteresse ? Du mener ja, jeg mener nei. Jeg selv ble utsatt for vold i min barndom av min mor. Ett kapittel jeg har lagt bak meg. Jeg har bearbeidet det å gått videre. Jeg er glad ingen nye relasjoner kam søle opp mitt navn å se «Sara Hansen slått av mor i en årrekke». Blant andre er jeg bare Sara, med mine nærmeste er jeg åpen. Mitt valg. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du misforstår. Jeg tror ikke det vil være negativt, selvfølgelig ikke. Men bør det være allmenninteresse ? Du mener ja, jeg mener nei. Jeg selv ble utsatt for vold i min barndom av min mor. Ett kapittel jeg har lagt bak meg. Jeg har bearbeidet det å gått videre. Jeg er glad ingen nye relasjoner kam søle opp mitt navn å se «Sara Hansen slått av mor i en årrekke». Blant andre er jeg bare Sara, med mine nærmeste er jeg åpen. Mitt valg. 

Dette er en offentlig sak og når det allerede er bredt dekket av media blir det vanskelig å skjule detaljene fra forbrytelsen 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det var nå du som dro inn arbeidsgiver? 

Normalt så bestemmer vi hva vi vil dele, og heldigvis deler også mange om både vold, voldtekt og mishandling forøvrig. Det skal ikke være tabu å snakke om! Det skal heller ikke være sånn at det du er og har vært utsatt for, definerer deg som person.

Her har det skjedd en alvorlig kriminell hendelse hvor alle ble berørte. Det er en gjerningsmann som blir siktet for alvorlige handlinger og det skal alle vite om. Hadde tatt seg ut om det ikke kom fram hva han hadde gjort. 

Det er og skal ikke være jentas problem som du fremlegger det. Jeg vet ikke engang hvordan du kom på tanken, men det at flere gjør det. Så antar det er fordi du takler det du opplever på din måte- noe du vel også innrømmer. 

Alle tar det ikke på den måten, og igjen : her er det bare en som bør føle på skam og skyld. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (40 minutter siden):

Nei, det var nå du som dro inn arbeidsgiver? 

Normalt så bestemmer vi hva vi vil dele, og heldigvis deler også mange om både vold, voldtekt og mishandling forøvrig. Det skal ikke være tabu å snakke om! Det skal heller ikke være sånn at det du er og har vært utsatt for, definerer deg som person.

Her har det skjedd en alvorlig kriminell hendelse hvor alle ble berørte. Det er en gjerningsmann som blir siktet for alvorlige handlinger og det skal alle vite om. Hadde tatt seg ut om det ikke kom fram hva han hadde gjort. 

Det er og skal ikke være jentas problem som du fremlegger det. Jeg vet ikke engang hvordan du kom på tanken, men det at flere gjør det. Så antar det er fordi du takler det du opplever på din måte- noe du vel også innrømmer. 

Alle tar det ikke på den måten, og igjen : her er det bare en som bør føle på skam og skyld. 

Dette handler ikke om skam kjære deg. Hun har ingenting å skamme seg for, det vet vi alle .Dette handler om retten til å ha mulighet til privatliv i en så alvorlig hendelse. Retten til å bestemme selv hvem som vet at du har blitt voldtatt. Nå vet hele verden det, å hele verden kan når som helst søke opp ditt navn å lese om hva som skjedde. Vil hun dele det senere, greit men hun er 13 år. Det valget ble tatt for henne. Det mener jeg er urett.

hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette handler ikke om skam kjære deg. Hun har ingenting å skamme seg for, det vet vi alle .Dette handler om retten til å ha mulighet til privatliv i en så alvorlig hendelse. Retten til å bestemme selv hvem som vet at du har blitt voldtatt. Nå vet hele verden det, å hele verden kan når som helst søke opp ditt navn å lese om hva som skjedde. Vil hun dele det senere, greit men hun er 13 år. Det valget ble tatt for henne. Det mener jeg er urett.

hi

Å jeg er glad for alle som står frem. Vanvittig mange modige menn og kvinner der ute. Jeg heier på dem. De har valgt å stå frem da de var klare for det.

hi

ReneRene skrev (1 time siden):

Eh. Hva tenker du her egentlig?  

Det er han som har gjort ugjerningene og som ikke skal bli skånet av media. 

Eh. Kanskje du skal lese hi en gang til. 

Anonymkode: 9ff18...31f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

hi

Okay. Jeg har gått inn for å forstå hva du mener. Jeg ser hva du tenker nå tror jeg 

Men jeg tror at dette vil bli "glemt", og jeg tror vel ikke at ved å høre navnet hennes, så vil noen koble henne til dette om noen år. Det blir vel mest i hjemtraktene hennes. Fordelen med at vi får hele verden inn i stua døgnet rundt, er at en hendelse avløser den andre. Vi husker jo ikke enkelthendelser før vi blir påmint om dem. Da tror jeg mer enn et navn skal til. Men hvis HUN vil føle på dette, så kan hun jo bytte navn også.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har også siktet 32-åringen for krenkelser, vold, trusler og voldtekt.

Ikke nok med at barnet har blitt kidnappet, men hele verden får også vite at hun har blitt voldtatt. Jenta er 13 år. At offentligheten får vite dette er rystende, har ikke offeret noe som helst vern? Stakkars jente. Dette burde aldri blitt offentliggjort.  Jenta og alle andre kan når som helst søke opp informasjonen nåde nå, og til evig tid. Når arbeidsgiver kanskje googler henne om noen år, vil alt dette dukke opp. stakkars!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0QbR6B/siktet-for-frihetsberoevelse

Jeg tenkte akkurat det samme med en gang jeg leste det.  Voldektsmannen går under navnet "32 åringen" liksom. Herregud, eg håper at det er mange som klager inn dette, det skal i hvert fall jeg gjøre

mamma til adhd gutt<3 skrev (59 minutter siden):

Dette er en offentlig sak og når det allerede er bredt dekket av media blir det vanskelig å skjule detaljene fra forbrytelsen 

Men trenger virkelig avisene å skrive om det?  Hvilken nyhetsverdi har det for oss? Vi skjønner jo hva som har skjedd, men tenk på den stakkars jenta

Jeg tenker at det er litt to delt, på den ene siden er spørsmålet om hun har tillatt at den informasjonen går ut, og hennes rett til et privatliv.
Den andre siden er at det alltid fint troll der ut som sprer ondsinnet, feil rykter og har en tendens til å legge skylden på offeret. Ved å gå ut med hva som man mener skjedde (han er ikke dømt enda) kan stoppe dette, og det vil antagelig gi en større belastning for henne dersom det skulle skje.

Anonymkode: c5862...89a

ReneRene skrev (56 minutter siden):

Okay. Jeg har gått inn for å forstå hva du mener. Jeg ser hva du tenker nå tror jeg 

Men jeg tror at dette vil bli "glemt", og jeg tror vel ikke at ved å høre navnet hennes, så vil noen koble henne til dette om noen år. Det blir vel mest i hjemtraktene hennes. Fordelen med at vi får hele verden inn i stua døgnet rundt, er at en hendelse avløser den andre. Vi husker jo ikke enkelthendelser før vi blir påmint om dem. Da tror jeg mer enn et navn skal til. Men hvis HUN vil føle på dette, så kan hun jo bytte navn også.

Takk. Nå forsto vi hverandre rett😊. Jeg tror også man må søke henne opp for å koble denne hendelsen til henne om noen år. Folk glemmer bortsett fra som du sier, hjemtraktene hennes. De vil alltid huske og vite om dette. Absolutt sant, hun kan jo bytte navn. Jeg håper bare foreldrene fikk valget om at dette skulle ut i media , og at ikke andre bestemte det for henne. Når de velger å gjøre det slik, bør navn og bilde på 32 åringen offentliggjøres. Han har null rett til personvern nå som Fillipa er frarøvet sitt. Overgripere bør hvertfall ikke vernes om.

hi

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk. Nå forsto vi hverandre rett😊. Jeg tror også man må søke henne opp for å koble denne hendelsen til henne om noen år. Folk glemmer bortsett fra som du sier, hjemtraktene hennes. De vil alltid huske og vite om dette. Absolutt sant, hun kan jo bytte navn. Jeg håper bare foreldrene fikk valget om at dette skulle ut i media , og at ikke andre bestemte det for henne. Når de velger å gjøre det slik, bør navn og bilde på 32 åringen offentliggjøres. Han har null rett til personvern nå som Fillipa er frarøvet sitt. Overgripere bør hvertfall ikke vernes om.

hi

Kanskje de må vente til han er dømt med å offentliggjøre navn og bildet av ham?  Selv om det her ikke akkurat er tvil om skyld da han jo ble tatt på fersk gjerning og har innrømmet delvis skyld. Vi får jo alltids vite som publikum i slike saker via ulike nettforum, men den offisielle pressen har vel regler på det. 

Ja, jeg ser at det er en belastende situasjon for offer og familie, men her tror jeg nettopp at pressen må se å komme seg unna. DE må først og fremst la dem være i fred! Jeg tror mennesker rundt dem vil kun være støttende og ta hensyn nå. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...