Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Dere som er alene med barn som bor på hybel/internat; hvor mye får de i stipend? Jeg synes summen er så liten i forhold til utgiftene.. Anonymkode: 040b1...1ee
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Min 16 åring får 4481kr. Selve hybelen koster 4750kr også kommer strøm, nett, mobil og mat ved siden av. Dette betaler jeg. Får 2000kr i bidrag fra far samt barnetrygd da. Tenker han koster meg mellom 6000 og 7000 i mnd. Anonymkode: b07a3...99b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Min får like under 5000 kr i måneden, men han bor veldig langt borte. Han får også reisestipend på rundt 10 000 kr mener jeg det var. Siden husleie (inkludert strøm og Internett) er på 4500 kr i måneden, får han 750 kr i uken av meg til mat ol. Anonymkode: 5bba7...6e3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Litt nysgjerrig - hva er grunnen til at ungene bor på hybel? Har de ønsket det selv? Er det pga avstand? Anonymkode: bfdb4...e0a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Litt nysgjerrig - hva er grunnen til at ungene bor på hybel? Har de ønsket det selv? Er det pga avstand? Anonymkode: bfdb4...e0a Min bor på hybel nå når han går VG3 fordi han går på den eneste skolen i hele Norge som tilbyr akkurat den linjen han ville ta, og skolen ligger omtrent 1600 km unna der vi bor. Anonymkode: 5bba7...6e3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Min bor på hybel nå når han går VG3 fordi han går på den eneste skolen i hele Norge som tilbyr akkurat den linjen han ville ta, og skolen ligger omtrent 1600 km unna der vi bor. Anonymkode: 5bba7...6e3 Oj, så ca avstanden Oslo-Tromsø. Virker urimelig at det er linjer som kun finnes 1 sted i landet. Ble veldig nysgjerrig på hva slags linje det er? Anonymkode: 56f6f...676
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Er det skolen som har egne hybler, eller må man på leiemarked på egen hånd? Anonymkode: bfdb4...e0a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Kommer barna hjem hver helg + skoleferier? Anonymkode: bfdb4...e0a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 Hun må bo borte pga avstanden. Bor på internatet på skolen men kommer hjem hver helg når hun ikke har utplassering.. Anonymkode: 040b1...1ee
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er det skolen som har egne hybler, eller må man på leiemarked på egen hånd? Anonymkode: bfdb4...e0a Det er forskjellig fra sted til sted. Her har skolen internater, flere forskjellige, og det er helt normalt at man må bo på det når man går på vgs, pga avstand. Her koster det 2900 kr for de billigste, der bor man 6 og 6 sammen og deler bad, toalett og kjøkken, bare vask på rommet, ingen måltider. De dyreste koster mellom 5 og 6.000 et sted, der har alle eget bad og fire og fire deler kjøkken og stue. Der får man middag mandag til torsdag. Bortebostipendet er det samme så vidt jeg vet, det er bare utstyrsstipendet som varierer etter linje. Men om du hi er enslig mor med dårlig råd har du vel også bidrag fra far og en ekstra barnetrygd å spe på med? Ungdommen kan jo jobbe også, min sønn har jobbet siden han var 16 år, på Europris. Anonymkode: c69c8...a37
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Oj, så ca avstanden Oslo-Tromsø. Virker urimelig at det er linjer som kun finnes 1 sted i landet. Ble veldig nysgjerrig på hva slags linje det er? Anonymkode: 56f6f...676 Romteknologi. Min sønn har vært hjemme i høstferien, juleferien, vinterferien og påsken. I juni flytter han hjem igjen. I vårt tilfelle sendte skolen ut liste over ledige hybler, men det er private som leier dem ut. Anonymkode: 5bba7...6e3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er forskjellig fra sted til sted. Her har skolen internater, flere forskjellige, og det er helt normalt at man må bo på det når man går på vgs, pga avstand. Her koster det 2900 kr for de billigste, der bor man 6 og 6 sammen og deler bad, toalett og kjøkken, bare vask på rommet, ingen måltider. De dyreste koster mellom 5 og 6.000 et sted, der har alle eget bad og fire og fire deler kjøkken og stue. Der får man middag mandag til torsdag. Bortebostipendet er det samme så vidt jeg vet, det er bare utstyrsstipendet som varierer etter linje. Men om du hi er enslig mor med dårlig råd har du vel også bidrag fra far og en ekstra barnetrygd å spe på med? Ungdommen kan jo jobbe også, min sønn har jobbet siden han var 16 år, på Europris. Anonymkode: c69c8...a37 Ingen bidrag fra far nei. Kun dobbel barnetrygd. Betaler 7300 i mnd i skolepenger, internat og mat. Hun rekker ikke jobbe så mye selv pga skolen ligger slik til at de må ha førerkort for å komme seg på en evn jobb. Borteboerstipendet er jo på ca 4500 så det blir jo litt... egentlig rart at det ikke har steget mer utfra hva jeg selv hadde i borteboerstipend for ca 20 år siden🤔 Anonymkode: 040b1...1ee
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ingen bidrag fra far nei. Kun dobbel barnetrygd. Betaler 7300 i mnd i skolepenger, internat og mat. Hun rekker ikke jobbe så mye selv pga skolen ligger slik til at de må ha førerkort for å komme seg på en evn jobb. Borteboerstipendet er jo på ca 4500 så det blir jo litt... egentlig rart at det ikke har steget mer utfra hva jeg selv hadde i borteboerstipend for ca 20 år siden🤔 Anonymkode: 040b1...1ee Skolepenger? Går han på privatskole da? Om far er uten betalingsevne og du har lav inntekt må du søke om bidragsforskudd. Vet det ikke er så mye, men alle monner drar... Anonymkode: c69c8...a37
Anonym bruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Skolepenger? Går han på privatskole da? Om far er uten betalingsevne og du har lav inntekt må du søke om bidragsforskudd. Vet det ikke er så mye, men alle monner drar... Anonymkode: c69c8...a37 Ja hun går på privat vgs grunnet utdanningsvalget. Om ikke hadde hun måttet reise halve landet for å få denne utdannelsen. Far er ikke eksisterende så det hjelper lite dessverre.. Anonymkode: 040b1...1ee
Anonym bruker Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja hun går på privat vgs grunnet utdanningsvalget. Om ikke hadde hun måttet reise halve landet for å få denne utdannelsen. Far er ikke eksisterende så det hjelper lite dessverre.. Anonymkode: 040b1...1ee Bidragsforskudd kan alle søke som ikke får bidrag fra far altså, så om du ikke tjener over en viss sum kan du søke det. Om grunnen er at han er død, ikke vil ha kontakt, ikke har bidragsevne eller hva som helst så kan du få bidragsforskudd. Anonymkode: c69c8...a37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå