Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #76 Skrevet 16. april 2023 Jeg har fem barn. Der jeg har vært usikker har jeg bedt alle foreldre (i invitasjonen) om å gi beskjed om eventuelle kostrestriksjoner. Der jeg har kjent barnegruppa bedre, og vært klar over at et barn spiser kun halal, har jeg droppet pølsene og laget pannekaker som bursdagsmat. Bursdag er viktig, og jeg strekker meg langt for å lage samme mat (som alle kan spise) til alle. Anonymkode: a4ce0...223
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #77 Skrevet 16. april 2023 Det er dårlig gjort å invitere barn som er muslimske og så ikke servere noe de kan spise. Uansett hva dere (som har svart at dere ikke tar hensyn til det) synes og mener om kultur, religion, tilpasse seg og ikke spise svin så er det faktisk mest barna dere lar det gå utover når dere gjør det på den måten. Hvis jeg skal si hvem jeg synes er dårligst til å tilpasse seg av en som holder på en regel fra sin religion som for dem er svært viktig og en som ikke vil/gidder å servere noen kyllingpølser i tillegg til pølser av svin så alle barna får noe de har lov/er komfortable med å spise...🤔 tror det blir sistnevnte da altså. Anonymkode: 50031...cce
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #78 Skrevet 16. april 2023 Hvis de ikke har svart på «allergi eller andre hensyn» hadde jeg kjøpt inn en pakke med kyllingpølser som jeg hadde varmet opp. De spises jo av alle, så får barnet si det selv om det ikke spiser svin. Vi har såpass mange muslimer i klassen at vi kjører kyllingpølser uansett, mye lettere. De får gi beskjed som alle andre, gjør de ikke det antar jeg de spiser alt. Noen gjør faktisk det å er ikke så nøye på det. Anonymkode: de58d...0cb
Gjest Danida Skrevet 16. april 2023 #79 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Vi kjører pizza i bursdag, så blir det likt for alle. Trenger ikke å være dyr pizza bestilt fra Peppes, kan fint steke opp margarita fra butikken. Ingen som er født med muslimske foreldre spiser svin. Men noe foreldre er ikke så veldig religiøse, så da går det greit med kyllingpølser. Men for de aller fleste religiøse muslimer, så er halal viktig. Bor du i Oslo, så har de fleste dagligvarebutikker halalpølser og kjøttdeig i fryseren. Send en sms til foreldrene og spør. Anonymkode: 1788d...f05 Å joda. Jeg kjenner muslimer som spiser svin og jøder som spiser reker, selv om det står i reglene for religionen at de ikke skal det. Men fellesnevneren er jo at de selv tar et bevisst og informert valg. Og da blir det feil å overlate valget til en seksåring.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #80 Skrevet 16. april 2023 Har vi hatt pølser, har jeg alltid servert kylling pølser. Her så er hverken jeg eller barna så glad i pølser med svin. Jeg har ofte hatt pizza snurrer, og da lager jeg halvparten med skinke, og halvparten vegetar. Jeg hadde aldri servert svin til en muslim. Anonymkode: 40f8e...cf5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #81 Skrevet 16. april 2023 Jeg serverte pølser av både kylling og svin, og informerte ved bordet: "Dette er kyllingpølser, og dette er svin". Det muslimske barnet (og et par andre) forsynte seg av kyllingpølsene helt selv. Null stress. Senere ble jeg mer kjent med foreldrene, og fikk vite at grunnen til at de ikke hadde gitt beskjed var at de ikke ville være til bry, og at de dessuten ikke nektet barna å spise svin. De var ikke spesielt religiøse og trodde ikke at noe fælt kom til å skje hvis de spiste svin, de syntes bare det var ekkelt fordi de var vant til at svin ikke var noe man spiste. Barna fikk derfor velge selv, men tok naturlig nok etter foreldrene. Anonymkode: be805...6cd
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #82 Skrevet 16. april 2023 På vår skole fikk vi liste over alle allergier og evt hva de ikke spiste. ( ikke skolen som delte informasjonen, men forerldre sammen med tlefon nr og add for de som ønsket å dele dette. Helt genialt i forhold til når ungene hadde besøk av noen nye eller bursdager) Jeg har valgt å ha mat som alle kan spise om det er pga relgion eller en allergi. For meg blir det enklere med en ting enn noe som de fleste kan spise, no for en og noe til en annen. Nå har mine unger vært enige, så mat og kakeønskene har gått veldig greit. En kake har ikke alle kunne spise, men når det var hovedønske og jeg hadde flere andre alternstiver på bordet så var det helt greit. Fått høre av en forelder at barnet var veldig fornøyd etter å ha vært i bursdag hos oss, for det var første gang hun ikke følte seg anderledes. I andre bursdager var det egen og anderledes mat kun til henne, ofte måtte hun ha med seg kaker også. Når jeg fikk høre dette så valgte jeg å være bevist på dette siden, for meg er det ikke ett problem, men litt mer planlegging må til siden vi ikke er vant til dette i vårt hus. Men det syns jeg egentlig bare var en utfordring jeg syns var litt gøy. Jeg fant ut hvordan jeg gjorde noen kaker vi likte fra før av og gjorde de om slik at de ble allergivennlige. For meg var det gøy når ungene og mannen ikke merket at jeg hadde gjort endel endringer på kaka. Jeg har jo alltid hørt at allergikaker ikke smaker godt. Så snu litt på tankegangen og tenk hvordan du ville at ditt barn skulle bli møtt i en bursdag om ditt barn hadde en allergi eller dere var muslimer. Er en dag så ille å gjøre litt tilpassninger? Anonymkode: ed2d0...2d9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #83 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): På vår skole fikk vi liste over alle allergier og evt hva de ikke spiste. ( ikke skolen som delte informasjonen, men forerldre sammen med tlefon nr og add for de som ønsket å dele dette. Helt genialt i forhold til når ungene hadde besøk av noen nye eller bursdager) Jeg har valgt å ha mat som alle kan spise om det er pga relgion eller en allergi. For meg blir det enklere med en ting enn noe som de fleste kan spise, no for en og noe til en annen. Nå har mine unger vært enige, så mat og kakeønskene har gått veldig greit. En kake har ikke alle kunne spise, men når det var hovedønske og jeg hadde flere andre alternstiver på bordet så var det helt greit. Fått høre av en forelder at barnet var veldig fornøyd etter å ha vært i bursdag hos oss, for det var første gang hun ikke følte seg anderledes. I andre bursdager var det egen og anderledes mat kun til henne, ofte måtte hun ha med seg kaker også. Når jeg fikk høre dette så valgte jeg å være bevist på dette siden, for meg er det ikke ett problem, men litt mer planlegging må til siden vi ikke er vant til dette i vårt hus. Men det syns jeg egentlig bare var en utfordring jeg syns var litt gøy. Jeg fant ut hvordan jeg gjorde noen kaker vi likte fra før av og gjorde de om slik at de ble allergivennlige. For meg var det gøy når ungene og mannen ikke merket at jeg hadde gjort endel endringer på kaka. Jeg har jo alltid hørt at allergikaker ikke smaker godt. Så snu litt på tankegangen og tenk hvordan du ville at ditt barn skulle bli møtt i en bursdag om ditt barn hadde en allergi eller dere var muslimer. Er en dag så ille å gjøre litt tilpassninger? Anonymkode: ed2d0...2d9 Men man må og ha litt høyde for at ikke alle synes det er gøy, har ork eller har evner til sette i gang med mat de ikke er vant til. Anonymkode: ccee2...529
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #84 Skrevet 16. april 2023 Vi har bodd flere år i utlandet, en en veldig multikulturell bydel hvor det var barn fra mange religioner og jeg har aldri hørt ordet "Halal" i forbindelse med mat i selskaper før jeg kom hjem til Norge igjen. Den eneste beskjeden vi fikk når vi spurte, var at noen ikke spiste svin og noen foretrakk vegetar, men det gikk fint med kylling (det var ikke muslimer). Og det har vi fortsatt med her hjemme. Kyllingpølser til dem som ikke spiser svin, svin til dem som spiser det og eventuelt vegetar om det skulle være noen vegetarianere tilstedet. Anonymkode: cfff0...e6c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #85 Skrevet 16. april 2023 Ser jeg var upresis i HI og skrev halal. Det jeg mente å spørre om var om dere ville servert vanlige pølser når dere ikke får beskjed om noe annet, eller automatisk gått for kyllingpølser. Det er (selvsagt) helt uaktuelt for meg å kjøpe spesielt halalslaktet kjøtt. HI Anonymkode: 21ad0...787
Gjest Danida Skrevet 16. april 2023 #86 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men man må og ha litt høyde for at ikke alle synes det er gøy, har ork eller har evner til sette i gang med mat de ikke er vant til. Anonymkode: ccee2...529 Nei, å ha barnebursdager er et slit. Heldigvis har butikkene en hel masse ferdigprodukter man kan servere uten selv å gjøre den minste ting. Pølser av kylling er ikke på noen måte vanskeligere å varme enn pølser av svin, eller for den del vegetarpølser.
Mrs Remington Skrevet 16. april 2023 #87 Skrevet 16. april 2023 Du kan skrive i invitasjonen at det serveres pølser og dersom det er allergier eller annet, må de ta med seg matpakke.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2023 #88 Skrevet 17. april 2023 Mrs Remington skrev (6 timer siden): Du kan skrive i invitasjonen at det serveres pølser og dersom det er allergier eller annet, må de ta med seg matpakke. Kan ikke alle ta med matpakke da? Så slipper verten noe stress? Anonymkode: 0ef67...965
Gjest Danida Skrevet 17. april 2023 #89 Skrevet 17. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kan ikke alle ta med matpakke da? Så slipper verten noe stress? Anonymkode: 0ef67...965 Touché! Eller hvorfor be gjester i det hele tatt? Det er jo stress i seg selv.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2023 #90 Skrevet 17. april 2023 Danida skrev (3 minutter siden): Touché! Eller hvorfor be gjester i det hele tatt? Det er jo stress i seg selv. Dette minner meg om en jeg kjenner. Hun ble kontaktet av en hun ikke hadde hørt fra på veldig mange år. I utgangspunktet var jo det hyggelig, men det gikk over til morsomt da det stod at den bekjente skulle gifte i utlandet og oppfordret venner og bekjente til å sette inn penger på et oppgitt kontonummer Anonymkode: 9580e...8f9
Gjest Danida Skrevet 17. april 2023 #91 Skrevet 17. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette minner meg om en jeg kjenner. Hun ble kontaktet av en hun ikke hadde hørt fra på veldig mange år. I utgangspunktet var jo det hyggelig, men det gikk over til morsomt da det stod at den bekjente skulle gifte i utlandet og oppfordret venner og bekjente til å sette inn penger på et oppgitt kontonummer Anonymkode: 9580e...8f9 Friskt!!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2023 #92 Skrevet 17. april 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Ser jeg var upresis i HI og skrev halal. Det jeg mente å spørre om var om dere ville servert vanlige pølser når dere ikke får beskjed om noe annet, eller automatisk gått for kyllingpølser. Det er (selvsagt) helt uaktuelt for meg å kjøpe spesielt halalslaktet kjøtt. HI Anonymkode: 21ad0...787 Jeg ville servert vanlige pølser. Anonymkode: 7a6d7...032
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå