Gå til innhold

Hva ville du gjort? Muslimske barn i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så du kjenner forskjell på om en fyr har velsignet maten din? 
For alt som slaktes i Norge slaktes etter Norsk regelverk. Forskjellen er om det har blitt velsignet.  Kyllingpølser fra Prior, og andre norske kyllingprodukter er ikke halal, men mange velger å spise det fordi det er enklere å få tak i, og bedre kvalitet, og lettere å tilrettelegge for ungene.
Halalmat er tydelig merket, og en del er importert, fra et annet regelverk, men så lenge du ikke handler av den tydelig merkede maten har du ikke noe å bekymre deg for om det er dette som holder deg våken om natten. 

Anonymkode: 26389...634

Dette stemmer ikke. Det lages halalmat i Norge, selv om det ikke er så mye. Man har fått det godkjent dyrevelferdsmessig  ved at dyret bedøves først. 

Anonymkode: 9580e...8f9

Skrevet
*Miss Marple* skrev (13 minutter siden):

Og dette vil du si til en seksåring i selskap? Som ikke har valgt sin religion. 

Nei? Jeg serverer det som står på menyen. Om ungen spiser: ok. Om ungen ikke spiser, vel, da får h*n være uten! Ikke verre enn som så! 

Anonymkode: e49a0...e98

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har opp gjennom årene tilrettelagt for allergier pg intoleranse, men religiøse tøyseting bryr meg midt i r***! Jeg kjører svin, gele, gummigodter til alle! Jeg er ateist, og "godtar" at Norge regnes som et kristent land, og at det tross alt er en del av kulturarven vår. Muslimer kan reise hjem til eget land om de MÅ praktisere sine idiotiske skikker!

Du vet at vi i Norden ikke spiste svin, fordi det var «møkkete» til langt inn i middelalderen. Grisene gravde opp lik på kirkegården, og spiste andre døde dyr. Slik som vi ikke spiser rev, hund og katt vet du, pga piktiner og stoff som ikke er bra for oss. 
Så var det dårlige tider, folk var fattige og hadde ikke mat, og da bestemte kirka, med sine religiøse ledere at vi trengte å holde grisen, og begynne å spise det for å ikke sulte. 
Så at vi spiser gris i Norge er religiøst betinget, og ble tvunget frem av kirken.

At man ikke spiser lettbedervet kjøtt av gammel tradisjon (ledere sa de ikke måttte spise det fordi da ble de syke), i varme land er kanskje ikke så hinsides allikevel? 

I Norge måtte kirka lære opp folk til av vi bare skulle spise de delene av potetplanten som er nede i bakken , fordi folk spiste de små fruktene som vokser oppå planten, som man blir syk av. 
I gamlegamle-dager fantes ikke skoler som nå, og det var religiøse ledere som lærte opp folk i hva som var trygt og ikke.

Så nå regner jeg med at du slutter å spise gris og potet, siden det er religiøs fanatisme at vi gjør det i Norge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei? Jeg serverer det som står på menyen. Om ungen spiser: ok. Om ungen ikke spiser, vel, da får h*n være uten! Ikke verre enn som så! 

Ok. Så har du oss som vil at alle gjestene skal ha det fint i selskap hos oss, uavhengig av foreldrenes preferanser. Folk er forskjellige. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Åh, dette høres trivelig ut! Er så hyggelig med folk som er på tilbudssida.

Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Når det kommer til muslimske barn er sjansene store for at de ikke spiser svin. Selv om ingen gir beskjed er det jo ikke utfordrende å lage noen kyllingpølser i tillegg. Mulig noen muslimer tenker at det er så vanlig at de ikke spiser svin at de ikke trenger å opplyse om det? Er det noen som har allergier eller noe som ønsker mer spesialtilpasset mat (som halal eller vegetar), må de selvsagt gi beskjed om dette slik at verten har mulighet for å tilpasse eller de tar med noe selv. Vet man at det kommer noen med cøliaki kan man jo lage toro-langpannekake f.eks. slik at alle barna kan få fra samme kake, vet man det ikke så blir man frarøvet slike muligheter. 

Hadde jeg bedt gjestene gi beskjed i forkant hadde jeg ikke purret igjen, men om jeg hadde visst at det kommer muslimske gjester eller jeg vet det er en mulighet for det, så tar jeg med kyllingpølser også. Er jo mye hyggeligere det enn at de bare kan spise pølsebrødet. Man trenger jo ikke lage problemer av noen som enkelt løses ved å kjøpe inn en pakke kyllingpølse....

Skrevet
ReneRene skrev (59 minutter siden):

Kan ikke du bare servere de vanlige pølsene med svin, og gi barnet tilbehøret? Så slipper du dette enorme arbeidet det er å ha to forskjellige slag. Men krenka vil du kanskje være likevel, så du bør kanskje vurdere om du bør fortsette å ha barneselskap hos deg? Du har så mange problemer med dette- til og med å stille spørsmål om hva barna vil ha om de hadde et valg. Det blir for mye for deg ser det ut som, så for at du ikke skal møte veggen, så gi barnet ditt en annen opplevelse enn selskap. 

Hvorfor påstår du at hi er krenka?

Anonymkode: b52c1...c0f

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Kan ikke du bare servere de vanlige pølsene med svin, og gi barnet tilbehøret? Så slipper du dette enorme arbeidet det er å ha to forskjellige slag. Men krenka vil du kanskje være likevel, så du bør kanskje vurdere om du bør fortsette å ha barneselskap hos deg? Du har så mange problemer med dette- til og med å stille spørsmål om hva barna vil ha om de hadde et valg. Det blir for mye for deg ser det ut som, så for at du ikke skal møte veggen, så gi barnet ditt en annen opplevelse enn selskap. 

For noe svada. Hvis du ikke klarer å forstå hva du leser, så burde du la være å svare.

Anonymkode: ccee2...529

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Så du kjenner forskjell på om en fyr har velsignet maten din? 
For alt som slaktes i Norge slaktes etter Norsk regelverk. Forskjellen er om det har blitt velsignet.  Kyllingpølser fra Prior, og andre norske kyllingprodukter er ikke halal, men mange velger å spise det fordi det er enklere å få tak i, og bedre kvalitet, og lettere å tilrettelegge for ungene.
Halalmat er tydelig merket, og en del er importert, fra et annet regelverk, men så lenge du ikke handler av den tydelig merkede maten har du ikke noe å bekymre deg for om det er dette som holder deg våken om natten. 

Halalmat er ofte ikke merket nei. Du kan slappe helt av, dette holder meg absolutt ikke våken om natta 🙂

Anonymkode: 66aad...4b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Halalmat er ofte ikke merket nei. Du kan slappe helt av, dette holder meg absolutt ikke våken om natta 🙂

Hvordan skal de som spiser halal vite hva de kan spise om det ikke blir merket? Hva er da vitsen med å slakte halal? 

Så mange spørsmål og trolig så få svar. 

Anonymkode: 0ef67...965

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du faller litt i din egen felle her? Så den er ikke merket, så de som trenger å kjøpe halalmat kan ikke kjøpe den da? Så du mener du blir snik-halalert? Tenk om jeg går på Kiwi og sier «jeg velsigner all denne maten». Du vil ikke ha noe av maten da? Druene er jo ødelagt for deg da. Og brødet, og risen. Uff da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du faller litt i din egen felle her? Så den er ikke merket, så de som trenger å kjøpe halalmat kan ikke kjøpe den da? Så du mener du blir snik-halalert? Tenk om jeg går på Kiwi og sier «jeg velsigner all denne maten». Du vil ikke ha noe av maten da? Druene er jo ødelagt for deg da. Og brødet, og risen. Uff da. 

Jeg regner med mange av de som ikke vil ha halal-mat reagerer på slakte-metoden, ikke velsignelsen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har opp gjennom årene tilrettelagt for allergier pg intoleranse, men religiøse tøyseting bryr meg midt i r***! Jeg kjører svin, gele, gummigodter til alle! Jeg er ateist, og "godtar" at Norge regnes som et kristent land, og at det tross alt er en del av kulturarven vår. Muslimer kan reise hjem til eget land om de MÅ praktisere sine idiotiske skikker!

Kulturarven blir ikke ødelagt av å servere kyllingpølser til noen barn i bursdag. Men dine holdninger ødelegger mye for barna. 

Anonymkode: 50031...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg regner med mange av de som ikke vil ha halal-mat reagerer på slakte-metoden, ikke velsignelsen. 

Og i Norge blir alt slaktet etter norsk lov, på samme måte, men velsignet av en imam, det er det som gjør at det kan merkes halal. Om du kjøper fra importdisken med arabisk skrift på pakken kan det nok være slaktet på en annen måte enn her (og forskjellen er bolting i hodet som vi gjør først i Norge før strupen kuttes og dyret blør ut.) 

Kjøper du norskprodusert mat vil det ikke være noe problem for deg om det er dette du sliter med, vi har strenge regler i Norge. Men jeg regner da også med at du aldri spiser importert kjøtt, eller kjøtt når du er på ferie i «syden», fordi andre land har dårligere dyrevelferdsregler enn vi i Norge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Halalkjøtt som er slaktet i Norge er slaktet etter norske regler og retningslinjer, akkurat som annet kjøtt er.

Anonymkode: ccee2...529

Gjest Danida
Skrevet

Du vet at vi i Norden ikke spiste svin, fordi det var «møkkete» til langt inn i middelalderen. Grisene gravde opp lik på kirkegården, og spiste andre døde dyr. Slik som vi ikke spiser rev, hund og katt vet du, pga piktiner og stoff som ikke er bra for oss. 
Så var det dårlige tider, folk var fattige og hadde ikke mat, og da bestemte kirka, med sine religiøse ledere at vi trengte å holde grisen, og begynne å spise det for å ikke sulte. 
Så at vi spiser gris i Norge er religiøst betinget, og ble tvunget frem av kirken.

At man ikke spiser lettbedervet kjøtt av gammel tradisjon (ledere sa de ikke måttte spise det fordi da ble de syke), i varme land er kanskje ikke så hinsides allikevel? 

I Norge måtte kirka lære opp folk til av vi bare skulle spise de delene av potetplanten som er nede i bakken , fordi folk spiste de små fruktene som vokser oppå planten, som man blir syk av. 
I gamlegamle-dager fantes ikke skoler som nå, og det var religiøse ledere som lærte opp folk i hva som var trygt og ikke.

Så nå regner jeg med at du slutter å spise gris og potet, siden det er religiøs fanatisme at vi gjør det i Norge.

Svin spiste vi, det står i Heimskringla. Men det er religionen som har stoppet oss i å spise hest. For vikingene slaktet hester som del av vinterblót og andre fester. Men under eneveldet forlangte den danske kirken at hestekjøttet skulle forbys, fordi det hadde tilknytning til den hedenske religionen. 

Så når nordmenn syns hest er tabu å spise, har det med en religiøs forordning å gjøre. Ikke med at det er noe feil på kjøttet.

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men alt norsk kjøtt er slakta etter samme regler... så det de egentlig misliker, er slakting i andre land. Man må gjerne være sint på dyremishandling i utlandet, og gå til felts mot den i de riktige kanalene, men man kan lite gjøre med det i en norsk barnebursdag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og i Norge blir alt slaktet etter norsk lov, på samme måte, men velsignet av en imam, det er det som gjør at det kan merkes halal. Om du kjøper fra importdisken med arabisk skrift på pakken kan det nok være slaktet på en annen måte enn her (og forskjellen er bolting i hodet som vi gjør først i Norge før strupen kuttes og dyret blør ut.) 

Kjøper du norskprodusert mat vil det ikke være noe problem for deg om det er dette du sliter med, vi har strenge regler i Norge. Men jeg regner da også med at du aldri spiser importert kjøtt, eller kjøtt når du er på ferie i «syden», fordi andre land har dårligere dyrevelferdsregler enn vi i Norge.

Du bommer nok på anonym-kodene. Jeg har ikke sagt noe om å reagere på halal.

Jeg korrigerer der bare på det at du ser ut til å tro at det som er halal i Norge bare er velsignet. De som slakter etter halalmetoder dreper ikke dyret først ved bolting og deretter tappe blodet. Ved halal skal dyret dø av blodtapet. Selv om hala-metoden er innenfor norsk lov, er den annerledes fra vanlig slaktemetoder. Strupen kuttes fortsatt slik at dyret forblør, men det er bedøvet før dette skjer. De som har problemer med halal regner jeg med har problemer med denne metoden. 

https://dyrevern.no/faq/halal-og-kosher-er-slakting-uten-bedovelse-lov-i-norge/

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor påstår du at hi er krenka?

Anonymkode: b52c1...c0f

Det er den samme regla med å dikte videre på de sparsomme opplysningene man har og finne på en større og mer grandios sammenheng...

Gjest Danida
Skrevet

Å servere pølse i bursdager er ikke kulturarv i Norge, altså... Det var vel nokså nylig på NRK om akkurat wienerpølsene, de ble vanlige på 1950-tallet. Det er heller ikke noe spesielt kristent eller ateistisk i å spise svinekjøtt, eller noe eksklusivt muslimsk i å la det være.

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Du vet at det ikke selges halal kylling i Norge, og at de aller fleste muslimer ikke har noe problemer med å spise kyllingpølser?

Vi bor i et invandrertett område og det har ALDRI vært problemer med å servere kyllingpølser

Anonymkode: 7a8cd...10b

Halalkyllling selges i Norge, jo. 

Selv ville jeg kjøpte en pakke med halalpølser også (ev. kylling, de fleste synes det er ok at barna får dette som er alternativ). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvis du vet at et barn i klassen er muslim, barnet kommer i bursdag, men foreldrene har ikke sagt noe om at barnet skal ha halal, hadde du servert barnet vanlige pølser?

Anonymkode: 21ad0...787

Nei selvsagt ikke

Anonymkode: ead91...2e6

Skrevet

Da hadde jeg kjøpt inn kyllingpølser. Sist gang min datter hadde bursdag så visste jeg at det kom flere muslimske jenter. Bestilte da et par pizzaer uten kjøtt og de forsynte seg av det.  Null problem og ingen stress. 

Anonymkode: ecb51...f75

Skrevet

Vi kjører pizza i bursdag, så blir det likt for alle. Trenger ikke å være dyr pizza bestilt fra Peppes, kan fint steke opp margarita fra butikken.

Ingen som er født med muslimske foreldre spiser svin. Men noe foreldre er ikke så veldig religiøse, så da går det greit med kyllingpølser. Men for de aller fleste religiøse muslimer, så er halal viktig. Bor du i Oslo, så har de fleste dagligvarebutikker halalpølser og kjøttdeig i fryseren.

Send en sms til foreldrene og spør. 

Anonymkode: 1788d...f05

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg kjøpt inn kyllingpølser. Sist gang min datter hadde bursdag så visste jeg at det kom flere muslimske jenter. Bestilte da et par pizzaer uten kjøtt og de forsynte seg av det.  Null problem og ingen stress. 

Da hadde vi altså pizza og ikke pølser. 

Hadde derimot ikke kjøpt halal pølser. Dette er jeg ganske sikker på at man ikke får tak i her. Vet at på skolen serverer har de altid vanlige kyllingpølser til de som ikke spiser svinekjøtt på skidager eller lignende. Og det virker ikke som det er et problem. 

Det ene tenåringsbarnet mitt er vegetarianer og jeg forventer ikke at det diskes opp med vegetar pølser så det det sender jeg med han om det trengs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...