Gå til innhold

Hva ville du gjort? Muslimske barn i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er ikke stress for meg å koke to typer pølser. Men det er frekt å bare anta at noen spiser en viss diett når de aldri har sagt at de gjør det, og det er slemt å spørre 6-åringer foran vennene sine om de skal ha kyllingpølser (alle vet hva det betyr).

Anonymkode: 21ad0...787

Skjønner tankegangen din. 

Her er det så vanlig at alle spiser kylling pølser like mye som vanlige, så ingen barn hadde reagert. 

Her syns de muslimske barna det er stas /stress å ha kylling pølser. De 10 år gamle jentene spør tusen ganger om det er kylling,og ikke svin. De presiserer foran alle at de ikke spiser svin. Går ikke i stillhet. De spør om alt er uten svin. Omtrent muffinsene også. 

Anonymkode: df6e9...3ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du vet at det ikke selges halal kylling i Norge, og at de aller fleste muslimer ikke har noe problemer med å spise kyllingpølser?

Vi bor i et invandrertett område og det har ALDRI vært problemer med å servere kyllingpølser

Anonymkode: 7a8cd...10b

Selges det ikke halal kylling i Norge? Er vel nettopp det det gjør og de opplyser ikke om det, så vi som ikke er intr får det i oss uten å vite det.

Anonymkode: 66aad...4b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selges det ikke halal kylling i Norge? Er vel nettopp det det gjør og de opplyser ikke om det, så vi som ikke er intr får det i oss uten å vite det.

Får i oss hva, nøyaktig? 

Anonymkode: 0ef67...965

Skrevet

Jeg ville gått for vanlige wienerpølser som trekkes, og kyllingpølser som grilles eller stekes i panna, informert alle om dette fra start, og deretter spurt alle på vanlig måte, i samme slengen som jeg spør om brød eller lompe, og ketchup/sennep. Verre er det ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Får i oss halal? Nå lurer jeg fælt her!

Anonymkode: 4f344...c2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke bare servere kyllingpølser til alle? Så slipper du å spørre? Har fungert veldig godt her :)

Anonymkode: 8d4f6...e13

Barnet mitt liker ikke kyllingpølser, så det er ikke aktuelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Får i oss halal? Nå lurer jeg fælt her!

Anonymkode: 4f344...c2f

Skjønner vel poenget? Jeg er ikke intr i å spise halal

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Får i oss hva, nøyaktig? 

Jeg er ikke intr i å spise halal kjøtt, ok? Du skjønner hva jeg mente vet du.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner vel poenget? Jeg er ikke intr i å spise halal

Da står du jo fritt til å la være. Hva er egentlig problemet, kan du smake det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du serverer vanlig pølser. De får slutte med det tullet der. De bor i Norge nå da får de tilpasse seg. Jeg tar hensyn til allergier, men sånt tull driver vi ikke med

Anonymkode: a86a6...d5a

Er det seksåringene som ev har fått beskjed om å ikke spise svin som skal tilpasse seg? Du holder på prinsippene ovenfor en seksåring i bursdagsselskap?

Skrevet

Her tok de med egne halalpølser som jeg kokte i egen kjele. De ville ikke at barnet skulle spise kyllingpølser siden det ikke er halal så da spurte jeg rett og slett om de ikke kunne ta med noen selv så ordnet vi det 😊

Anonymkode: 69a86...f1f

Skrevet

HI her: jeg presiserer at jeg i anledning bursdager for storesøsken har lagt til rette for muslimer ved å kjøpe kyllingpølser og egen gelé til dem. Men da har foreldrene deres i god tid svart på invitasjonen og sagt at barna deres ikke spiser svin. I klassen til yngstemann gir ikke foreldrene beskjed, og jeg må si jeg synes de er frekke dersom de forventer tilrettelegging uten at de har gitt meg noen form for informasjon på forhånd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Alt halalkjøtt er merket som det.

Anonymkode: ccee2...529

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

HI her: jeg presiserer at jeg i anledning bursdager for storesøsken har lagt til rette for muslimer ved å kjøpe kyllingpølser og egen gelé til dem. Men da har foreldrene deres i god tid svart på invitasjonen og sagt at barna deres ikke spiser svin. I klassen til yngstemann gir ikke foreldrene beskjed, og jeg må si jeg synes de er frekke dersom de forventer tilrettelegging uten at de har gitt meg noen form for informasjon på forhånd. 

Kan ikke du bare servere de vanlige pølsene med svin, og gi barnet tilbehøret? Så slipper du dette enorme arbeidet det er å ha to forskjellige slag. Men krenka vil du kanskje være likevel, så du bør kanskje vurdere om du bør fortsette å ha barneselskap hos deg? Du har så mange problemer med dette- til og med å stille spørsmål om hva barna vil ha om de hadde et valg. Det blir for mye for deg ser det ut som, så for at du ikke skal møte veggen, så gi barnet ditt en annen opplevelse enn selskap. 

Skrevet

Jeg har opp gjennom årene tilrettelagt for allergier pg intoleranse, men religiøse tøyseting bryr meg midt i r***! Jeg kjører svin, gele, gummigodter til alle! Jeg er ateist, og "godtar" at Norge regnes som et kristent land, og at det tross alt er en del av kulturarven vår. Muslimer kan reise hjem til eget land om de MÅ praktisere sine idiotiske skikker!

Anonymkode: e49a0...e98

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har opp gjennom årene tilrettelagt for allergier pg intoleranse, men religiøse tøyseting bryr meg midt i r***! Jeg kjører svin, gele, gummigodter til alle! Jeg er ateist, og "godtar" at Norge regnes som et kristent land, og at det tross alt er en del av kulturarven vår. Muslimer kan reise hjem til eget land om de MÅ praktisere sine idiotiske skikker!

Og dette vil du si til en seksåring i selskap? Som ikke har valgt sin religion. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Alt halalkjøtt er merket som det.

Anonymkode: ccee2...529

Det er det ikke nei. Det uttaler nortura selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Da står du jo fritt til å la være. Hva er egentlig problemet, kan du smake det?

Siden du må ha det inn med teskje tydeligvis, jeg vil ikke spise halal. Hvordan står jeg fritt til å velge det bort når det ikke merkes som det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, men jeg kjører ikke like hard linje. Det er ok for meg med en viss tilrettelegging, altså at jeg har et alternativ til svin. Men jeg legger ikke like mye i alternativet som i hovedretten. For noen år siden ville datteren min feks ha gelekake i ti lag. Det er sånn kake hvor man må lage et lag, deretter sette den i frysa i en halvtime, og så gjøre tilsvarende med de andre ni lagene. Da kjøpte jeg bare en pakke rød «halalgele» ved siden av.

Men igjen: jeg synes tilrettelegging forutsetter at foreldrene har gitt beskjed på forhånd, og særlig når det har gått ut særskilt spørsmål om dette. Man sender ikke bare en glutenallergiker i selskap uten å gi beskjed på forhånd heller.

Skrevet
sug lut skrev (3 minutter siden):

Kyllingpølse til alle. Null stress.

Bursdagsbarnet liker ikke kyllingpølser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bursdagsbarnet liker ikke kyllingpølser.

Nei vel. En sånn en.

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (8 timer siden):

Det koster så lite energi å sende en sms til foreldrene og spørre om barnet spiser pølser med svin. 

Hvorfor ikke ta seg bryet? 

Men når det skrives i invitasjonen at en skal gi beskjed om mathensyn, hvorfor kan ikke da gjesten ta seg bryet istedenfor.

Hvorfor skal da den som inviterer trenge å dobbeltsjekke med alle?

Har selv barn med mat utfordringer og det er faktisk null stress å svare "Takk for invitasjonen, xxx har cøliaki, er det noe du ønsker at jeg skal ta med til henne".

Anonymkode: d7fea...92c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, men jeg kjører ikke like hard linje. Det er ok for meg med en viss tilrettelegging, altså at jeg har et alternativ til svin. Men jeg legger ikke like mye i alternativet som i hovedretten. For noen år siden ville datteren min feks ha gelekake i ti lag. Det er sånn kake hvor man må lage et lag, deretter sette den i frysa i en halvtime, og så gjøre tilsvarende med de andre ni lagene. Da kjøpte jeg bare en pakke rød «halalgele» ved siden av.

Men igjen: jeg synes tilrettelegging forutsetter at foreldrene har gitt beskjed på forhånd, og særlig når det har gått ut særskilt spørsmål om dette. Man sender ikke bare en glutenallergiker i selskap uten å gi beskjed på forhånd heller.

Det er vel ingen som er uenig i at foreldrene bør si fra, men at de ikke gjør det bør ikke gå ut over seksåringen. Så enten hadde jeg spurt dem eller servert to sorter pølser. Ingen av de alternativene er særlig arbeidskrevende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så du kjenner forskjell på om en fyr har velsignet maten din? 
For alt som slaktes i Norge slaktes etter Norsk regelverk. Forskjellen er om det har blitt velsignet.  Kyllingpølser fra Prior, og andre norske kyllingprodukter er ikke halal, men mange velger å spise det fordi det er enklere å få tak i, og bedre kvalitet, og lettere å tilrettelegge for ungene.
Halalmat er tydelig merket, og en del er importert, fra et annet regelverk, men så lenge du ikke handler av den tydelig merkede maten har du ikke noe å bekymre deg for om det er dette som holder deg våken om natten. 

Anonymkode: 26389...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...