Gå til innhold

Hva ville du gjort? Muslimske barn i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du vet at et barn i klassen er muslim, barnet kommer i bursdag, men foreldrene har ikke sagt noe om at barnet skal ha halal, hadde du servert barnet vanlige pølser?

Anonymkode: 21ad0...787

Gjest Danida
Skrevet

Jeg hadde spurt foreldrene om det er noe mat de ville vi skulle unngå. Men den beskjeden hadde gått til alle familiene. Folk kan jo ha allergier. 

Skrevet

Ville bare spurt om det er noe du burde ta hensyn til, det trenger jo ikke bare være halal kjøtt man må tenke på. 

Anonymkode: 59d73...537

Skrevet

Da vi hadde muslimske barn i bursdag hadde vi alltid kyllingpølser selv om de ikke sa noe om matønsker. De forsynte seg alltid av dette

Anonymkode: 9580e...8f9

Skrevet

Det har allerede gått ut beskjed med invitasjonen om at man skal gi beskjed dersom det er allergier eller andre ting knyttet til mat man må ta hensyn til.

HI

Skrevet

Det koster liksom ingenting å ha kyllingpølser eller veganske eller noe ved siden av. Det byr på null merarbeid. Det er ikke alle muslimer som sier fra, og det er forståelig. Men da spiser barna kun tilbehør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det har allerede gått ut beskjed med invitasjonen om at man skal gi beskjed dersom det er allergier eller andre ting knyttet til mat man må ta hensyn til.

HI

Da ville jeg bare kjøpt en pakke med pølser laget av kylling, så er du på den sikre siden :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da ville jeg bare kjøpt en pakke med pølser laget av kylling, så er du på den sikre siden :)

Ja det kan jeg, men da må jeg spørre 6-åringene selv om de skal ha kyllingpølser eller vanlige. Jeg synes vel egentlig dette er foreldrenes ansvar, og hverken mitt eller barnas..

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og du vet at kylling ikke er det samme som halal? 

Anonymkode: 26389...634

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og du vet at kylling ikke er det samme som halal? 

Anonymkode: 26389...634

Du vet at det ikke selges halal kylling i Norge, og at de aller fleste muslimer ikke har noe problemer med å spise kyllingpølser?

Vi bor i et invandrertett område og det har ALDRI vært problemer med å servere kyllingpølser

Anonymkode: 7a8cd...10b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja det kan jeg, men da må jeg spørre 6-åringene selv om de skal ha kyllingpølser eller vanlige. Jeg synes vel egentlig dette er foreldrenes ansvar, og hverken mitt eller barnas..

Men er det egentlig særlig stress for deg? Du trekker pølser i to gryter i stede for en. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (20 minutter siden):

Men er det egentlig særlig stress for deg? Du trekker pølser i to gryter i stede for en. 

Nei, det er ikke stress for meg å koke to typer pølser. Men det er frekt å bare anta at noen spiser en viss diett når de aldri har sagt at de gjør det, og det er slemt å spørre 6-åringer foran vennene sine om de skal ha kyllingpølser (alle vet hva det betyr).

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke stress for meg å koke to typer pølser. Men det er frekt å bare anta at noen spiser en viss diett når de aldri har sagt at de gjør det, og det er slemt å spørre 6-åringer foran vennene sine om de skal ha kyllingpølser (alle vet hva det betyr).

Man kan ikke oppdra voksne folk og det eneste du risikerer ved å lære dem en lekse og servere svinepølser er at seksåringen ikke kan spise pølse. Vet hva det betyr? For det første er det ingen skam å ikke spise svin og for det andre så spør du selvsagt alle barna, svin eller kylling. Du skal ikke se bort fra at flere enn de muslimske barna velger kylling også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Skriver det samme og tar hensyn til det jeg får tilbakemelding om. Leker ikke detektiv for å spore opp de som ikke gidder å svare på det.

Muslim i klassen, men ingen beskjed om maten. Da regner jeg med at de spiser som oss og serverer vanlige pølser.

Anonymkode: d7fea...92c

Skrevet

Det koster så lite energi å sende en sms til foreldrene og spørre om barnet spiser pølser med svin. 

Hvorfor ikke ta seg bryet? 

Jeg skjønner forøvrig ikke helt hvorfor det skulle være slemt å spørre barnet hvilken pølse det vil ha heller. 

I mine barn sine bursdager har det alltid vært noen som av ulike grunner ikke spiser "vanlige" pølser. Og det har da aldri vært noe problem å spørre om de vil ha det ene eller det andre, på samme måte som man spør om de vil ha ketsjup og sennep. 

Skrevet

Da hadde jeg servert pizza i stedet - noen margaritha og noen med skinke eller peperoni. 

Anonymkode: 96f2d...087

Skrevet

Hvorfor ikke bare servere kyllingpølser til alle? Så slipper du å spørre? Har fungert veldig godt her :)

Anonymkode: 8d4f6...e13

Skrevet

Hadde jeg ikke hørt noe, hadde jeg hatt kyllingpølser som et alternativ.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det spørsmålet er helt lik "grill eller wiener", "baconpølse eller vanlig", "salami eller fårepølse", "lompe eller brød". Foreldrene legger ikke føringer fordi de ikke vil ha spesialbehandlig og fordi de vet at å forlange spesialbehandling kan bli gæli det og.

Skrevet

Jeg hadde ikke servert pølser av svin til barn jeg vet er muslimske. Det har aldri vært noe problem her, foreldrene sier fra eller jeg spør når nye barn skal spise hos oss om det er noe de ikke kan spise. Barna vet som regel selv også. Ingen av de muslimske vi noen gang har hatt på besøk har bedt om halal forresten, så lenge det er et alternativ til svin har det vært greit

Anonymkode: 50031...cce

Skrevet

Hvis de snakket greit norsk ville jeg behandlet dem som andre voksne folk og regnet med at de ga beskjed selv hvis de ønsket tilrettelegging. Det er mange muslimer som ikke er så nøye på det. Da skal ikke jeg leke moralpoliti.

Anonymkode: bb113...3db

Skrevet

Du serverer vanlig pølser. De får slutte med det tullet der. De bor i Norge nå da får de tilpasse seg. Jeg tar hensyn til allergier, men sånt tull driver vi ikke med

Anonymkode: a86a6...d5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvis du vet at et barn i klassen er muslim, barnet kommer i bursdag, men foreldrene har ikke sagt noe om at barnet skal ha halal, hadde du servert barnet vanlige pølser?

Jeg hadde sendt en meld og spurt. 😊

Det må da være lov. 

Barnet vårt er bestevenn med en gutt fra Afrika, der er de kanskje mere kristne, men likevel sendte jeg meld og spurte om han spiste pølser. Han kunne spise alt. Følte meg litt dum, men jeg visste jo ikke og ville ikke gjøre feil. 

Her pleier alle å skrive på invitasjonen at de skal gi beskjed om halal og eller allergier. De foreldrene det gjelder er raske med å svare. 

Hadde sendt en meld jeg. Det er jo bare respekt i det. 

Anonymkode: df6e9...3ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Her fikk alle barna spørsmål om de ville ha wiener-/grillpølse eller kyllingpølse. Noen barn foretrekker kyllingpølse uavhengig av religion. Muslimer er heller ikke flau over religionen sin og holder den ikke skjult. Så hvorfor det skulle være slemt å spørre og hvorfor "alle vet hva det betyr" skulle være et issue forstår jeg ikke. Vi har ikke purret på svar angående mat. Barna vet hva de kan spise og svarer selv. Famile det er ekstra viktig for ga beskjed på forhånd. 

Anonymkode: 9580e...8f9

Skrevet

De vil sikkert ikke være til bry, derfor sier de ikke noe. Holdningen til minst en over her bekrefter jo hvorfor. Det du da kan risikere, er at når du serverer maten, vil barnet ganske enkelt si at h*n ikke kan spise pølsene og bare spise brødet, for høflig å ikke lage bry for deg. Da er det jo fint å kunne tilby et alternativ, synes jeg da. I ditt tilfelle hadde jeg nok sendt en sms eller ringt foreldrene og spurt. 

Anonymkode: b96b8...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...