Gå til innhold

Er du ferdig med jobben når arbeidsdagen er slutt?

Anbefalte innlegg

Har du en jobb som begrenses til daglige oppgaver? Når dagen er over er jobben ferdig? Eller har du oppgaver som varer fram i tid, feks i løpet av uka, eller med deadline i juli feks? Greier du da la jobben ligge når du er ferdig for dagen? Eller henger disse oppgavene og fristende over deg "hele tiden"?

Anonymkode: 95471...768

Fortsetter under...

Jeg er butikksjef, så jeg har "bakvakt" så lenge butikken er åpen. På søndager sitter jeg ofte med budsjetter, planer for kampanjer, vaktlister osv.

Så nei, jobben min varer ikke fra åtte til fire, jobben min er med meg hele tiden egentlig.

Anonymkode: 3074d...c4f

Jobben  er alltid der, men jeg er flink til å velge meg inn og ut av den. Sjelden den "henger over meg" på en negativ måte, men i løpet av året blir det jobbet mye utover betalt arbeidstid fordi det er spennende.

Jeg er aldri ferdig. Har portefølje som går fortløpende. En sak ut og to saker inn….

jeg har arbeidstid 0800 til 15:30, men fleksitid innenfor 0600 - 2100. PC er alltid meg med hjem og er ofte med på ferier. Fordelen er at jeg har det utrolig fleksibelt,  kan komme og gå nesten som jeg vil, ha fridager når det passer meg osv

Anonymkode: 199ea...3a6

Jeg er lærer i vgs med et komprimert arbeidsår, så det er som regel en del å gjøre både på kveldstid og i helgene, samt jul, påske osv., men til gjengjeld har jeg helt fri om sommeren. 

Anonymkode: ebd5a...9c1

Annonse

Nei, jeg må ofte jobbe mer enn den normerte arbeidstiden. Men da skriver jeg det opp på fleksitid eller ovdrtid, alt ettersom. Prøver å legge jobben fra meg i helgene, men ofte må jeg jobbe noe da også. 

Jeg har vakttilgjengelighet, 24/7, eneste unntak er i ferier. Har en jobb der arbeid og fritid glir over i hverandre. Det er en meningsfull jobb, så ikke viktig for meg å kunne skille heller. Har ikke fast arbeidstid, noen arbeidsdager varer i 13 timer, noen varer i tre timer. 

Ferdig med jobben når klokka slår fire. Selv om jeg er midt i noe, så legger jeg det bare ifra meg og går. Det er utrolig deilig, tenker ikke på jobb når jeg har gått ut døra, ikke noe stress for å rekke noe. Vi har en hektisk arbeidsdag og mye vi skal ha ferdig så fort som mulig, men det er ikke noe jeg kan gjøre raskere. Er det noe som er veldig hast og må bli ferdig den dagen, så sammarbeider vi slik at det blir ferdig. 

Ikke så lenge siden jeg har skiftet beite og det er utrolig deilig å kunne la jobben være igjen på jobb. I teorien kunne jeg det med forrige jobb også, men det ble alltid mye hjem i hodet. Skuffelse over å ikke rekke det jeg ønsket, sure kunder, sykdom som gjorde at jeg ikke fikk gjort det jeg skulle og måtte overta jobben til den syke osv. Mye tanker om arbeidet før jeg dro på jobb osv. Dette har jeg ikke lengre og det er deilig. Mange vil nok si jeg har en kjempe kjedelig jobb, men jeg stortrives og mye er nok pga at jobben blir på jobben. Gruer meg ikke til å gå på jobb, gleder meg hver dag selv om det er høysesong og ganske kaotisk. Stresse driver jeg ikke med og har aldri gjort. Folk som stresser gjør ofte mer feil og det er ikke veldig praktisk i min jobb. Muligens litt av grunnen til at jeg trives så godt der, for selv med veldig mye å gjøre og vi slår alle rekorder omdagen så føles det ikke ut som kaos. I min gamle jobb hadde det vært en helt annen sak.

Anonymkode: 76354...8e5

Annonse

Jeg har en jobb der det alltid er frister framover som jeg må holde, men det er bare sånn det er. Med mindre det er noe ekstraordinært så er det ikke noe jeg stresser med. Det hender selvsagt at det skjer ting som er vanskelig å legge fra meg mentalt når jeg går ut døra, men jeg prøver etter beste evne å bruke hjemturen på å legge det bort. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ferdig med jobben når klokka slår fire. Selv om jeg er midt i noe, så legger jeg det bare ifra meg og går. Det er utrolig deilig, tenker ikke på jobb når jeg har gått ut døra, ikke noe stress for å rekke noe. Vi har en hektisk arbeidsdag og mye vi skal ha ferdig så fort som mulig, men det er ikke noe jeg kan gjøre raskere. Er det noe som er veldig hast og må bli ferdig den dagen, så sammarbeider vi slik at det blir ferdig. 

Ikke så lenge siden jeg har skiftet beite og det er utrolig deilig å kunne la jobben være igjen på jobb. I teorien kunne jeg det med forrige jobb også, men det ble alltid mye hjem i hodet. Skuffelse over å ikke rekke det jeg ønsket, sure kunder, sykdom som gjorde at jeg ikke fikk gjort det jeg skulle og måtte overta jobben til den syke osv. Mye tanker om arbeidet før jeg dro på jobb osv. Dette har jeg ikke lengre og det er deilig. Mange vil nok si jeg har en kjempe kjedelig jobb, men jeg stortrives og mye er nok pga at jobben blir på jobben. Gruer meg ikke til å gå på jobb, gleder meg hver dag selv om det er høysesong og ganske kaotisk. Stresse driver jeg ikke med og har aldri gjort. Folk som stresser gjør ofte mer feil og det er ikke veldig praktisk i min jobb. Muligens litt av grunnen til at jeg trives så godt der, for selv med veldig mye å gjøre og vi slår alle rekorder omdagen så føles det ikke ut som kaos. I min gamle jobb hadde det vært en helt annen sak.

Anonymkode: 76354...8e5

Hva jobber du innen?

Anonymkode: 83fe0...6ec

I teorien ja, i praksis nei. 

Papirarbeid som ikke er ferdig fra poliklinikken, forberede pasientene som kommer. Er det en second opinion hvor man bør være estra godt forberedt? Mistanke om en sjelden tilstand som jeg må sette med inn i? Kompleks problemstilling? Behandlingsproblemer og behov for mer sjelden og kompleks behandling?

Er det noen innlagt med en alvorlig tilstand hvor det haster? Hvilken utredning og behandling skal igangsettes, kan vi gjøre det hos oss eller må vi overføre pasienten, i tilfelle hvor og hvordan (utlandet?)? Ringe rundt, sende mail, følge opp mail. Finne prosedyrer og rekvisisjoner, fylle ut, planlegge.

Planlegge undervisning, lage prosedyrer, kvalitetsarbeid.

..og så kommer beskjedene om vakansvakter.

Anonymkode: 49c53...436

Jeg jobber som leder i ett privat firma hvor vi har vakt 24/7. Mine ansatte er helt ferdig når de har gjort sin vakt, mens jeg alltid må være tilgjengelig på tlf, og må ofte jobbe på kveldene og tidvis natt. Dette er grunnen til at jeg tjener betraktelig bedre enn de som er på jobb 8 timer i døgnet, og ikke skal ære tilgjengelig for arbeidsgiver utenom de 8 timene.

Anonymkode: 53de6...299

Er i teorien ferdig i det jeg går ut døra. Men har en sjef som gjerne liker og ringe meg både på fritid og helg, ferier ja you name it. Å spørre om jobb relaterte ting. Mye av det kan hun lett finne utav selv og resterende kan som regel vente til neste dag. Jeg har lenge jobbet med at jeg må ikke ta telefonen . Men da henger det over meg og ringer som regel flere ganger. 
  Har sagt i fra indirekte flere ganger uten noe hel. Men for ikke lenge siden sa jeg i fra i klar tekst. Føler meg slem som avviser hun sånn, men jeg er helt utslitt av jobb fra før så trenger den lille pausen…

Anonymkode: b66a1...a0c

Er leder og har ikke med jobb over i privatliv. Jeg har gode rutiner, god oversikt og planlegger godt, så etter ni timer får alt ligge til neste arbeidsdag hvis ikke noe helt prekært skulle skje. 

Anonymkode: 5ea33...725

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sykepleier. Jobben er ferdig i det jeg går ut dørene. Tanker om hva som har skjedd kan bli med meg hjem, mange tøffe inntrykk i løpet av en dag, men ingen arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: ff10d...4ad

Men er du ferdig  når vakten er over? jeg er sjelden helt ferdig... jobber over. Og egentlig er jeg ikke ferdig. for det jeg ikke rekker overlater jeg jo til nestemann? og jeg kan tenke langtidsplanlegging for pasienter  hjemme i hodet og.  Men vi tar jo ikke pasientene med hjem nei det er jeg enig i!! Jeg føler meg dessuten like mye standby som mange andre beskriver. Plutselig jobber jeg jo likevel selv om jeg skulle hatt fri..

Anonymkode: 15cb1...209

Jeg er på jobb hele tida, av eget ønske. Jeg er frilansmusiker og når jeg ikke opptrer, må jeg øve, planlegge opptredener, holde kontakt med oppdragsgivere og mye annet som er jobbrelatert. 

Men jeg har likevel den beste og mest fredelige jobbhverdagen noensinne. Starta som lærer i 1999, musikkundervisning i videregående skole og andre skoleslag. Holdt ut i nesten 20 år med det før jeg ble frilanser på heltid i 2017. Og samme hva de byr meg av penger går jeg aldri tilbake til undervisning igjen. 

Anonymkode: c2159...e46

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og egentlig er jeg ikke ferdig. for det jeg ikke rekker overlater jeg jo til nestemann?

Med den tankegangen er du jo ikke ferdig før alle pasienter er døde eller utskrevet.

Anonymkode: c2159...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...