Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Jeg har jobbet delvis og vært på AAP på resten og AAP perioden er over så jeg må søke ufør på den delen jeg ikke jobber. Hvor stor sjanse er det å få avslag på uføretrygd? Og hva skjer om jeg får avslag? Må jeg da leve på kun den delen jeg greier jobbe? Anonymkode: 4e4ad...dd3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Ja, hvis du ikke får innvilget uføretrygd må du leve av den lønnen du får til å tjene. Anonymkode: 8a530...243
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Hvis inntekten du har er veldig lav kan du ha krav på supplerende sosialstønad. Men i hovedsak er svaret ja: hvis du ikke kvalifiserer til uføretrygd så lever du på den inntekten du har, i den stillingsprosenten du har, i likhet med alle andre arbeidsføre i dette landet. Anonymkode: 7e226...aad
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis inntekten du har er veldig lav kan du ha krav på supplerende sosialstønad. Men i hovedsak er svaret ja: hvis du ikke kvalifiserer til uføretrygd så lever du på den inntekten du har, i den stillingsprosenten du har, i likhet med alle andre arbeidsføre i dette landet. Anonymkode: 7e226...aad Men burde jeg ikke kvalifisere til ufør etter sykemelding og så AAP i snart 5 år? Har testet ut mange typer behandling, blir ikke bedre. Anonymkode: 4e4ad...dd3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men burde jeg ikke kvalifisere til ufør etter sykemelding og så AAP i snart 5 år? Har testet ut mange typer behandling, blir ikke bedre. Anonymkode: 4e4ad...dd3 Det er ikke noe automatikk i det. Man kan alltids få avslag uansett, det kommer helt an på de som behandler saken. Anonymkode: 1ddb0...5d8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke noe automatikk i det. Man kan alltids få avslag uansett, det kommer helt an på de som behandler saken. Anonymkode: 1ddb0...5d8 Det kommer mest an på faktisk arbeidsevne. Anonymkode: 57ee4...852
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke noe automatikk i det. Man kan alltids få avslag uansett, det kommer helt an på de som behandler saken. Anonymkode: 1ddb0...5d8 Det kommer ikke an på de som behandler saken. Uføretrygd innvilges ikke etter skjønn, men etter dokumentert tap av inntektsevne. Anonymkode: aec5b...11b
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det kommer mest an på faktisk arbeidsevne. Anonymkode: 57ee4...852 Inntektsevne, ikke arbeidsevne. Anonymkode: 1ddb0...5d8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 Jeg fikk avslag på aap for 12 år siden, og måtte bare jobbe det jeg klarte (selv om jeg egentlig var for dårlig til å jobbe) så fram til total krasj i 2019 så hadde jeg en inntekt på alt fra 3000 i mnd til 15000. Hadde jeg fått hjelp den gangen hadde jeg nok ikke vært 100% ufør i dag. Og om det var vanskelig å få innvilget aap, så var det enda vanskeligere å få innvilget ufør (selv om «ingenting» lenger fungerer med hjernen og kroppen). Men de er ihvertfall veldig nøye på (etter min erfaring) at man skal være FERDIG utredet, og FERDIG behandlet, før man evt kan søke ufør. Anonymkode: ab93f...f17
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men burde jeg ikke kvalifisere til ufør etter sykemelding og så AAP i snart 5 år? Har testet ut mange typer behandling, blir ikke bedre. Anonymkode: 4e4ad...dd3 Det kommer an på mange faktorer som NAV vurderer. Er det prøvd ut jobber du kan mestre bedre med dine helseplager, er sykdommen din antatt å være kronisk eller kunne bedres osv Anonymkode: ea982...8a1
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 Hvis du får avslag, kan du klage. Da må du lese årsaken til avslaget. Send inn et skriv om hvordan hverdan din utarter seg. Anonymkode: 8bfb5...fef
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, hvis du ikke får innvilget uføretrygd må du leve av den lønnen du får til å tjene. Anonymkode: 8a530...243 Nei, det kommer da an på om det er til å leve av. HI, du kan søke supplerende stønader, som sosialhjelp. Men da får du ikke en fast sum i måneden, det må søkes gang til gang. Anonymkode: 520ea...34b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det kommer ikke an på de som behandler saken. Uføretrygd innvilges ikke etter skjønn, men etter dokumentert tap av inntektsevne. Anonymkode: aec5b...11b Sånn skal det være, men sånn er det ikke alltid desverre, noe annet er naivt å tro. Det er en grunn til at folk som er ferdig avklart og får godkjennelse til å søke får avslag, og det er at det er uenighet om dokumentasjonen. Anonymkode: 1ddb0...5d8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Sånn skal det være, men sånn er det ikke alltid desverre, noe annet er naivt å tro. Det er en grunn til at folk som er ferdig avklart og får godkjennelse til å søke får avslag, og det er at det er uenighet om dokumentasjonen. Anonymkode: 1ddb0...5d8 Dette er jo saker som svært sjelden har to streker under svaret. Anonymkode: 2780a...afd
TøffiTrynet☠ Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 Det er uansett ikke noe poeng i å søke ufør før NAV har åpnet opp for å søke. Det gjør de når de mener du er ferdig utredet. Søker du før NAV har åpnet opp får du nok avslag uansett. Er du ikke ferdig utredet kan du søke om et nytt AAP-løp. Men alt dette kan du snakke med dun veileder om. Jeg vil også anbefale AAP-aksjonen på Facebook. Der kan man spørre om alt man lurer på i forbindelse med NAV, AAP, ufør, osv. Anonymt. Og man kan lese om andres erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 TøffiTrynet☠ skrev (Akkurat nå): Det er uansett ikke noe poeng i å søke ufør før NAV har åpnet opp for å søke. Det gjør de når de mener du er ferdig utredet. Søker du før NAV har åpnet opp får du nok avslag uansett. Er du ikke ferdig utredet kan du søke om et nytt AAP-løp. Men alt dette kan du snakke med dun veileder om. Jeg vil også anbefale AAP-aksjonen på Facebook. Der kan man spørre om alt man lurer på i forbindelse med NAV, AAP, ufør, osv. Anonymt. Og man kan lese om andres erfaringer. Jeg tror ikke man får søkt før nav har åpnet opp for det lenger, sender du inn da blir ikke søknaden behandlet og man får automatisk avslag. Mulig jeg tar feil, men mener det ble sagt, at saksbehandler må åpne opp for å søke og sende sin anbefaling om å søke og hvorfor før du faktisk søker. Anonymkode: c3392...5c9
TøffiTrynet☠ Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke man får søkt før nav har åpnet opp for det lenger, sender du inn da blir ikke søknaden behandlet og man får automatisk avslag. Mulig jeg tar feil, men mener det ble sagt, at saksbehandler må åpne opp for å søke og sende sin anbefaling om å søke og hvorfor før du faktisk søker. Anonymkode: c3392...5c9 Det kan godt hende. Uansett så venter man med å søke til det er åpnet for det. 😊
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke man får søkt før nav har åpnet opp for det lenger, sender du inn da blir ikke søknaden behandlet og man får automatisk avslag. Mulig jeg tar feil, men mener det ble sagt, at saksbehandler må åpne opp for å søke og sende sin anbefaling om å søke og hvorfor før du faktisk søker. Anonymkode: c3392...5c9 Det stemmer. Når jeg søkte, så gikk det ikke an å søke før saksbehandler åpnet opp det, jeg fikk ikke åpnet søknadsskjema i det hele tatt. Anonymkode: 1ddb0...5d8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer. Når jeg søkte, så gikk det ikke an å søke før saksbehandler åpnet opp det, jeg fikk ikke åpnet søknadsskjema i det hele tatt. Anonymkode: 1ddb0...5d8 Det stemmer. Ikke mulig å søke før NAV åpner opp for det. Anonymkode: 17c20...42c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå