Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #1 Skrevet 15. april 2023 Vi har et stort hus med stor hage og mye vedlikeholdsarbeid. Nylig har vi kjøpt oss hytte som vi bruker mye i helger og ferier. Vi har nå for lite tid til å gjøre alt som må gjøres i huset. I tillegg ønsker vi å få betalt ned litt lån for å få (ennå) romsligere økonomi. Vi ønsker å kjøpe et rekkehus i samme bydel som vi bor i. Ungene er 13 og 16. Eldste skal begynne på vgs. og yngste vil få fortsette på samme ungdomsskole- men de ønsker ikke å flytte. De er veldig knyttet til huset. Vi har sagt at vi uansett ikke kommer til å bo her når de flytter, men bør vi bo her frem til det eller kan vi «kjøre over» ungene på dette punktet? Det er snakk om å flytte fra 300 kvm til 150-170. De vil fortsatt ha hvert sitt store rom. Anonymkode: f54a6...9d4
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #2 Skrevet 15. april 2023 Tja. Litt delt på dette kjenner jeg. Det er selvfølgelig en fordel å ha et stort hus når ungene er tenåringer, det gir de større rom til å ha venner på besøk osv. Om dere flytter ned til 150 kvm vil de selv om de har eget rom komme veldig tett på dere, dere er vegg i vegg med dem om du skjønner og de mister en del av privatlivet sitt. Vi har valgt å bo i et stort hus med tenåringene, egen inngang i underetasjen, kjellerstue, flere bad osv, og stor frihet til å ha venner på besøk, spille musikk, se film osv uten at vi er helt oppå hverandre. Det å kunne ha venner på besøk i underetasjen uten å engang trenge bruke hovedinngangen har gjort at det har vært så mye folk her til tider at det nesten har vært for mye av det gode. Men det å ha en haug mopeder på gårdsplassen, etterhvert sitte "å hoppe" i sofaen oppe pga bassen i underetasjen, latt de ha vennefester på nyttårsaften nede mens vi var hjemme oppe, ha vorspiel osv har vært gull. Vi har kjent vennene til ungene godt hele veien, de har vært så mye her. Det er en investering vi overhodet ikke har angret på. Det er foreldre som har klagd til oss på at de knapt har sett sine egne barn fordi de "alltid" er her, det er grunnen til at vi kjøpte dette huset. Nå er mine unger fra 14 til 22 år, eldste har flyttet hjemmefra. Men vi blir her en stund til altså, i mine øyne er det verdt det. Men vi har ikke hytte da, og trenger ikke vedlikeholde flere steder. Jeg forstår dere også, at dere ønsker litt mer økonomisk frihet og mindre å holde orden på. Likevel hadde nok jeg valgt å bli boende. Anonymkode: 4c71a...68b
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #3 Skrevet 15. april 2023 Takk for svar! Det er hytta som gjør at jeg tenker at det går. Vi kan da være der dersom de skal ha masse besøk. Det er bare 45 min unna. Vi må selvsagt kjøpe noe som har en kjeller- eller loftstue. Men jeg er delt jeg også. Anonymkode: f54a6...9d4
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #4 Skrevet 15. april 2023 Min erfaring er at ungene er mest hos de som enten har kjellerstue med dør oppe så de får litt avstand til foreldrene, og hos de som har hatt TV-stue på loftet over garasjen. Loftstue er ikke førstevalget, for da er det gjerne åpent ned til foreldrene. Hos oss er det lukket ned, og venner har vært på besøk i kjelleren hele veien. Da er de litt skilt fra oss, og kan snakke uforstyrret sammen osv uten at vi er så nærme. Men samtidig kan de også komme opp til oss når de ønsker, det å ha kjøkkenet fullt av ungdommer er så herlig synes jeg, de har også sittet på verandaen her og grillet pølser osv og vært nær oss når de vil, men samtidig hatt friheten til å trekke seg tilbake når det har vært ønsket. Men mye kommer an på gjestfriheten til foreldrene altså, noen synes det er slitsomt å ha folk på besøk, selv om det er barnas venner. Slike steder er de ikke oftere enn de trenger, der føler de seg i veien. Så om dere er åpne folk som gjerne har de tråkkende inn i huset deres, så kommer de nok uansett Men igjen, har dere god plass nå i begynnelsen av disse sosiale tenårene så hadde jeg ikke flyttet om jeg ikke absolutt måtte. Da hadde jeg ventet til de ble eldre. Anonymkode: 4c71a...68b
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #5 Skrevet 15. april 2023 Vi har 3 barn og her føles det som om vi har barnehus. Vi har en på 21 og ei på 17 og ei på 12. De har mye venner på besøk og det er ofte hos oss de samles for vi har stort hus og åpen dør. Slitsomt men samtidig så elsker vi det når hele gangen er full av sko og at vi får kjenne å bli glad i Banas venner. Det er opp til dere og deres valg men hvis barna er knyttet til huset ville jeg muligens utsatt det noen år. Vei opp og ifra for i utgangspunktet er det opp til dere. Anonymkode: 1870f...f26
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #6 Skrevet 15. april 2023 De er knyttet til huset, men har ikke mye besøk. Begge trener fem ganger i uka og konkurrerer i idrettene sine. Det meste av det sosiale foregår altså på trening. Når de har besøk er de på rommene. Loftstuen vår på 40 kvm (ikke åpent ned) er nærmest ubrukt, selv om vi er gjestfrie og har innredet den komfortabelt. Kanskje det endrer seg når de blir eldre.. Anonymkode: f54a6...9d4
Anonym bruker Skrevet 15. april 2023 #7 Skrevet 15. april 2023 Tenk over hvordan det kan bli med naboer tett innpå dere. Er deres nye naboer romslige ang ungdommer som har venner på besøk? Tåler de at unger har det gøy, spiller litt høy musikk, griller i hagen osv? Jeg bor i en leilighet i ett borettslag med noen leiligheter og noen rekkehus. Jeg har ett rekkehus vegg i vegg med meg. De er veldig hyggelige, jeg hører de lever og de kan høre jeg lever. Samme med dama som bor i leiligheten under meg. Vi har det veldig hyggelig, men skal ikke gå mange meter før det er helt andre tilstander. Noen klager på at naboen lager lyd. Det er igrunn bare min nabo som fester her og vi som bor nære har ikke noe problem med det, for de holder seg fornuftige. De gir nabovarsel hver bursdag, da tar de den helt ut og kan bli mer bråk. Men hører at det er texas litt unna, klaging for alt og ingenting. Så jeg er veldig heldig med mine naboer, det vet jeg at jeg er veldig heldig med. Vet ikke om jeg hadde tort å satse på det om jeg skulle vurdere å gå ifra hus til rekkehus når ungene var i den alderen om ungene hadde ofte venner på besøk. Hadde jeg hatt barn som sjeldent hadde venner med hjem hadde eg ikke vært en tanke. Jeg flyttet av andre grunner og ahdde ikke tenkt å være her så lenge, men vil ikke flytte nå side mine naboer er så greie. Anonymkode: 175bc...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå