Gå til innhold

Må alt sykeligjøres og "jobbes med"?

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Man velger å ikke gjøre den dårlige dagen god. Man kan velge å ikke ha dårlige dager. Med det mener jeg at man kan velge å fokusere på det gode man har. Ikke velte seg i elendighet. 

Nei, man kan faktisk ikke velge å ikke ha dårlige dager. De kommer og går, og det er helt greit! Det er tilogmed kanskje de dagene du både lærer av, og i ettertid ler mest av. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du drar frem to eksempler fra dette forumet, det ene er moren som ikke føler noe glede. Det kommer også frem at hun ble mye slått som barn. Da er det galskap å tro at det å ta seg sammen og stå i det vil bedre noe. 

For det er en uholdbar situasjon å leve med og det er også helt unødvendig. Da må du faktisk søke hjelp hvis du skal få en endring. 

Anonymkode: fe30b...379

Jeg tror du både skal lese mitt svar til henne i tråden, pluss lese HI her på nytt.

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan faktisk ikke velge å ikke ha dårlige dager. De kommer og går, og det er helt greit! Det er tilogmed kanskje de dagene du både lærer av, og i ettertid ler mest av. 

Du leser visst verken de trådene du går til felts mot, eller de svarene du får her.

Folka det er snakk om har ikke dårlige dager som kommer og går. De har et dårlig LIV, og må starte med en eneste dag av gangen som de kan bedre på, eller kanskje bare en time av gangen, og lage den god. Deretter neste time. Deretter neste. 

På samme måte som en alkoholiker i AA tar én dag av gangen og bestemmer seg for ikke å drikke I DAG, kan den depressive oppfordres til å lage seg en og en god time eller god dag. De sitter ikke i ettertid og ler av noe de lærte i sin depressive periode, altså.

Du har virkelig et veldig svakt kunnskapsgrunnlag. Og dem som prøver å opplyse deg hører du heller ikke på.

Anonymkode: f7bae...426

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Jeg valgte å ty til dette her. Å komme med et "sitat av Einstein" som ikke engang har noen som helst relevans til tema, det blir mildt sagt pussig. 

Det har i aller høyeste grad relevans. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du leser visst verken de trådene du går til felts mot, eller de svarene du får her.

Folka det er snakk om har ikke dårlige dager som kommer og går. De har et dårlig LIV, og må starte med en eneste dag av gangen som de kan bedre på, eller kanskje bare en time av gangen, og lage den god. Deretter neste time. Deretter neste. 

På samme måte som en alkoholiker i AA tar én dag av gangen og bestemmer seg for ikke å drikke I DAG, kan den depressive oppfordres til å lage seg en og en god time eller god dag. De sitter ikke i ettertid og ler av noe de lærte i sin depressive periode, altså.

Du har virkelig et veldig svakt kunnskapsgrunnlag. Og dem som prøver å opplyse deg hører du heller ikke på.

Det var blant annet svar som at det må ligge mer til grunn enn kun at man angrer. Og det trenger ikke å ligge mer til grunn.

Folk angrer, punktum. Mellom 10 og 13% angrer på at de fikk barn. Hvis slike tabuer skal være tillatt å snakke om, så er vel første bud at folk slutter å diagnostisere og mistenker underliggende issues. 

Jeg snakker ikke om noen spesifikke brukere, jeg tok et par tråder som eksempel. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Det har i aller høyeste grad relevans. 

Da syns jeg du skal forklare hva hvor den relevansen er, for jeg er nok så treig at jeg har store problemer med å se det. Så kanskje du kan forklare? 

Annonse

Da syns jeg du skal forklare hva hvor den relevansen er, for jeg er nok så treig at jeg har store problemer med å se det. Så kanskje du kan forklare? 

Faren ved å gjøre ingenting

“Definisjonen på galskap er å gjøre de samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat.”

– Albert Einstein –

Hva er poenget i å alltid snuble over den samme steinen? Vi tenderer mot å forvente at ting skal endre seg uten å justere våre vaner og holdninger, uten å modne. Det er som vi tror at en overmektig kraft er ansvarlig for hva som ikke skjer. Kanskje er det bare godt eller dårlig hell, kanskje er noen andre ansvarlig.

Det var blant annet svar som at det må ligge mer til grunn enn kun at man angrer. Og det trenger ikke å ligge mer til grunn.

Folk angrer, punktum. Mellom 10 og 13% angrer på at de fikk barn. Hvis slike tabuer skal være tillatt å snakke om, så er vel første bud at folk slutter å diagnostisere og mistenker underliggende issues. 

Jeg snakker ikke om noen spesifikke brukere, jeg tok et par tråder som eksempel. 

Som sagt, ditt kunnskapsgrunnlag er under pari. Eller heller under null.

Å "angre" i seg selv er ikke grunn til å føle at alt er et slit og at all glede mangler. Jeg selv angrer på at jeg fikk barn, siden jeg fikk dem med feil mann. Og i tillegg fikk jeg dem på feil tidspunkt, så de stoppet min karriere. Så jeg angrer på å ha fått barn. Men det betyr ikke at livet og hverdagen med barna er tom, slitsom og gledesløs; eller at jeg ikke klarer å kjenne ømhet for dem, eller at jeg heller vil at de skal bo et annet sted. Jeg angrer på valgene jeg tok, men elsker menneskene som dukket opp. 

Når mellom 10 og 13% angrer så vil det si at de aller fleste av disse har det som meg. De lever ikke i en uholdbar hverdag, men de hadde ønsket å regissere livet sitt annerledes dersom det kunne gjøres på nytt. 

En person som ikke makter å føle verken glede eller kjærlighet i samværet med sitt eget barn, er ikke en frisk person som bare angrer et livsvalg. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Det kan jeg. Siden det var meg du siterte, når du ikke demonstrativt ignorerer meg, da.

Å ikke endre noe vil ikke endre noe. SÅ enkelt. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Faren ved å gjøre ingenting

“Definisjonen på galskap er å gjøre de samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat.”

– Albert Einstein –

Hva er poenget i å alltid snuble over den samme steinen? Vi tenderer mot å forvente at ting skal endre seg uten å justere våre vaner og holdninger, uten å modne. Det er som vi tror at en overmektig kraft er ansvarlig for hva som ikke skjer. Kanskje er det bare godt eller dårlig hell, kanskje er noen andre ansvarlig.

Vær snill å ikke legge ut det "sitatet av Einstein mer" Jeg får seriøst problemer.. 🙂

Det du legger ut handler om å gjøre feil! Det har ikke noe med dette tema å gjøre.

Jeg snakker om å akseptere og godta ting uten å løpe til nærmeste psykolog for å få hjelp. Som det å ha en dårlig dag. Eller en dårlig uke. Det er ikke noe man må unngå eller få hjelp for. Hva tror du vi lærer av egentlig? Vi må stå i noe iblant. Ikke forvente at en bok eller en terapaut skal redde oss fra alle ubehageligheter.

Og så må vi også dessverre leve med sorg noen ganger. Et valg vi tok som var feil. Det betyr ikke at livet blir halvveis. Det er ikke bare et lykkelig liv som er et fullverdig liv. Kanskje det er en misforståelse som ødelegger livslyst til mennesker. 

Endret av ReneRene

Hvis man har et problem og ønsker endringer, så er det bare seg selv man kan forandre. Det er mye lettere å jobbe led seg selv for å endre noe enn å jobbe med å endre andre. Derfor får man sånne svar

Anonymkode: 4ed07...649

ReneRene skrev (41 minutter siden):

Jeg tror du både skal lese mitt svar til henne i tråden, pluss lese HI her på nytt.

Tror faktisk du bør lese det selv, i tillegg til å finne litt mer treffende eksempler. 

Anonymkode: fe30b...379

Gjest Danida
ReneRene skrev (1 time siden):

Det du legger ut handler om å gjøre feil! Det har ikke noe med dette tema å gjøre.

Hvis man har et dårlig liv og der fins muligheter for å få et bedre liv ved å endre noe, så gjør man da ett eller annet feil. 
Den feilen DU tydeligvis ønsker at flere skal gjøre, er å ignorere feilen og fortsette med den - ikke av noen spesiell grunn, men kun fordi du syns at "ikke alt skal jobbes med". Svak begrunnelse. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...