Gå til innhold

Pokemon kort, kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

Gutten min har begynt å samle på kort. Kan noen forklare meg hva jeg bør vite? Han bytter kort, og en venn hadde bytta til seg et bra kort mot et dårlig visstnok. Hva mener de?

Ser at det står Basic på noen. Stage 1 på noen. Stage 2 på noen. 

Noen er matte, noen har glans.

På noen står det energy og på andre står det trainer. 

Blir ikke klokere av å google  og vil gjerne skjønne opplegget 🙈

Anonymkode: c0683...c33

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439556-pokemon-kort-kan-noen-forklare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Gutten min har begynt å samle på kort. Kan noen forklare meg hva jeg bør vite? Han bytter kort, og en venn hadde bytta til seg et bra kort mot et dårlig visstnok. Hva mener de?

Ser at det står Basic på noen. Stage 1 på noen. Stage 2 på noen. 

Noen er matte, noen har glans.

På noen står det energy og på andre står det trainer. 

Blir ikke klokere av å google  og vil gjerne skjønne opplegget 🙈

De glossy er oftest mest verdt. Det er hvor sjeldne de er. Kan sjekke pris på kort på ulike nettsider.

Dette er det vel ikke du som trenger skjønne noe av? Han som leker med dem? Men har han sjeldne og potensielt verdifulle bør han jo ta vare på dem i album eller med sleeve på. 

Anonymkode: 7a755...943

Du trenger ikke kunne noe. Han lærer seg å bytte slik han ønsker etter hvert. Det er en lek der kortene er verdt det ungene/eierne synes de er verdt for dem. Det er som å bytte servietter eller glansbilder, bare at det er dette som er moderne nå.

Anonymkode: 64e6d...cb3

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

De glossy er oftest mest verdt. Det er hvor sjeldne de er. Kan sjekke pris på kort på ulike nettsider.

Dette er det vel ikke du som trenger skjønne noe av? Han som leker med dem? Men har han sjeldne og potensielt verdifulle bør han jo ta vare på dem i album eller med sleeve på. 

Beklager at jeg engasjerer meg i det ungene driver med, for å kunne svare på spørsmål de har og vise at jeg bryr meg om interessene deres 🙄

Setter meg like fullt inn i fortnite selv om det er eldste som spiller, og ikke jeg.

Jeg trenger ikke skjønne noe, men hvis han har verdifulle kort må han ta vare på de? Han har jo spurt meg hvilke kort han må passe ekstra på og ikke bytte fra seg siden han følte seg lurt når vennen sa at han fikk et bra kort fra min sønn. Selvfølgelig er det positivt om jeg kan hjelpe han, og skjønne dette. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke kunne noe. Han lærer seg å bytte slik han ønsker etter hvert. Det er en lek der kortene er verdt det ungene/eierne synes de er verdt for dem. Det er som å bytte servietter eller glansbilder, bare at det er dette som er moderne nå.

Anonymkode: 64e6d...cb3

Jeg ønsker å kunne noe, kan dere som ikke har kunnskap bare la være å svare? 

Hvorfor skal han miste 150 kort i prosessen med å lære seg bytting, hvis han kan spørre om hjelp og få litt tips og veiledning? Han har en venn som lurer han, han prøver å skjønne dette siden det er nytt for han.

Det er ikke som glansbilder, det er vel en grunn til at det ikke står basic, stage 1 og 2 på glansbilder?

og nei, det er ikke bare verdt det eierne synes. Det er jo tydeligvis mange verdifulle kort ute i omløp, og hvorfor skal han bytte fra seg disse om han ikke ønsker det? Fordi han som nybegynner tror det ikke er verdifullt og vennen lurer han? 

moren til vennen kom på døra og byttet tilbake, og beklaget. Så noe må det jo ha vært. 

Hvis noen kan noe om dette og vil fortelle hva de ulike kategoriene på kortene betyr, så tusen takk ❤️

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Beklager at jeg engasjerer meg i det ungene driver med, for å kunne svare på spørsmål de har og vise at jeg bryr meg om interessene deres 🙄

Setter meg like fullt inn i fortnite selv om det er eldste som spiller, og ikke jeg.

Jeg trenger ikke skjønne noe, men hvis han har verdifulle kort må han ta vare på de? Han har jo spurt meg hvilke kort han må passe ekstra på og ikke bytte fra seg siden han følte seg lurt når vennen sa at han fikk et bra kort fra min sønn. Selvfølgelig er det positivt om jeg kan hjelpe han, og skjønne dette. 

Men da får du da sette deg inn i det da og ikke bare stille spm her? Det tar to min å søke opp dette, men du velger å spørre her og så bli snurt av svarene? Trivelig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg ønsker å kunne noe, kan dere som ikke har kunnskap bare la være å svare? 

Hvorfor skal han miste 150 kort i prosessen med å lære seg bytting, hvis han kan spørre om hjelp og få litt tips og veiledning? Han har en venn som lurer han, han prøver å skjønne dette siden det er nytt for han.

Det er ikke som glansbilder, det er vel en grunn til at det ikke står basic, stage 1 og 2 på glansbilder?

og nei, det er ikke bare verdt det eierne synes. Det er jo tydeligvis mange verdifulle kort ute i omløp, og hvorfor skal han bytte fra seg disse om han ikke ønsker det? Fordi han som nybegynner tror det ikke er verdifullt og vennen lurer han? 

moren til vennen kom på døra og byttet tilbake, og beklaget. Så noe må det jo ha vært. 

Hvis noen kan noe om dette og vil fortelle hva de ulike kategoriene på kortene betyr, så tusen takk ❤️

Så bra at sønnen din lærer seg til å si nei og ordne opp selv ... regner med han er 4 eller no? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men da får du da sette deg inn i det da og ikke bare stille spm her? Det tar to min å søke opp dette, men du velger å spørre her og så bli snurt av svarene? Trivelig. 

Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt, siden du svarer så idiotisk. Hva slags svar er det at jeg ikke trenger å kunne noe om dette? 🤦‍♀️

Jeg fant ikke svar, og spør her. 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt, siden du svarer så idiotisk. Hva slags svar er det at jeg ikke trenger å kunne noe om dette? 🤦‍♀️

Fordi det er barnas lek og du trenger ikke sy puter under armene på ham, eller potensielt gjøre ham til en kjip lekekamerat som kan alle fakta og bytter ting for profit. Hva barna syns er verdifulle kort er de som blinker og skimrer mest eller har kulest bilde. Om du mener han skal leke med det for å gjøre gevinst tenker jeg han er 22 år og bor i kjelleren og bør leke med det alene.

Anonymkode: 3fcf4...2d5

Jeg lurer på akkurat det samme, vurderte å spørre her, men ser ikke ut som jeg hadde blitt noe særlig klokere. Gutten min har akkurat begynt å samle, jeg skjønner ikke helt hvilke som er bra og dårlige, men de med shine er vel ekstra gode, tror jeg .  

Anonymkode: 05a3b...0c9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det du som samler? Han lærer seg det han kan, er han over 4 så googler og styrer og lærer han seg dette fort. Du hjelper ham ikke stort ved å være en sånn surmaga kjeftemamma og som henger over og passer på at han ikke bytter "feil" kort med venner. Dette er en lek. Samler han for å tjene er han uansett for stor til at mamma skal hjelpe. 

Ungene mine samlet litt en stund, jeg mener å huske at legendary og shiny er mer verdifulle, og også de som er sånn holografiske, altså at de er sånn at de skinner (ikke det samme som shiny). 

Men hvis du søker på pokemon cards value eller noe sånt, finner du ingen oversikt da? 

Anonym bruker skrev (På 14.4.2023 den 16.50):

Fordi det er barnas lek og du trenger ikke sy puter under armene på ham, eller potensielt gjøre ham til en kjip lekekamerat som kan alle fakta og bytter ting for profit. Hva barna syns er verdifulle kort er de som blinker og skimrer mest eller har kulest bilde. Om du mener han skal leke med det for å gjøre gevinst tenker jeg han er 22 år og bor i kjelleren og bør leke med det alene.

Anonymkode: 3fcf4...2d5

Herlighet så utrivelig du er da… Det er da et helt legitimt spørsmål! 

Anonymkode: f9afc...97d

Annonse

the amazing spidermamma skrev (På 15.4.2023 den 1.04):

Ungene mine samlet litt en stund, jeg mener å huske at legendary og shiny er mer verdifulle, og også de som er sånn holografiske, altså at de er sånn at de skinner (ikke det samme som shiny). 

Men hvis du søker på pokemon cards value eller noe sånt, finner du ingen oversikt da? 

Takk for svar 😊

Fikk bare opp hva de kan være verdt (i penger), men det var ikke det jeg var ute etter. Var ute etter det du skriver, hvilke typer som er mer verdifulle (verdt å samle på og ta bedre vare på) enn disse basic kortene. Takk 😊

Dette har ungene mine holdt på med siden tidlig 2000-tall, og jeg har bestemt meg for å aldri, aldri engasjere meg i denne hobbyen. Der fins ingen regler eller konstanter, HI. I gamledager, da jeg var barn, kunne man f eks samle på fotballkort. Men saken er den at hvert lag kun har et gitt antall spillere i stallen, og de blir der en hel sesong. Så da kan man fylle albumet sitt og få alle dem man mangler, og bytte bort dem man har 2 av. Så, teoretisk sett, er dette en lek på linje med å samle vanlige spillkort: du har bare ett kløveress i hver stokk. 

I Pokémon er det mer som å samle glansbilder eller klinkekuler. Det fins et uendelig antall ulike klinkekuler, dyre, billige, fine, stygge. Alle regnbuens farger. Og firmaet som lager dem, pumper stadig ut nye og "unike" kuler - les: kort - og ungene får aldri albumet fullt. Der er intet stopp-punkt på dette. Leken ligner også klinkekulelek på flere måter: man kan gå på tap og miste fine enheter, eller være heldig og skaffe seg noen fine fra andres samling. Hvis barnet ditt har bytta og fått en dårlig deal, så er det ikke noe du kan forfølge eller forlange at de bytter tilbake.

Han er sikkert skuffa eller misunnelig i noen dager eller uker, men dette er nyttig læring og livsmestring: Ikke bytt bort noe du liker mot noe du misliker. Ikke bær nag mot en venn omkring noe du selv valgte. Tilgi deg selv når du har gjort noe du angrer. Og så videre. 

Anonymkode: 3ffe4...800

Anonym bruker skrev (På 14.4.2023 den 17.44):

Er det du som samler? Han lærer seg det han kan, er han over 4 så googler og styrer og lærer han seg dette fort. Du hjelper ham ikke stort ved å være en sånn surmaga kjeftemamma og som henger over og passer på at han ikke bytter "feil" kort med venner. Dette er en lek. Samler han for å tjene er han uansett for stor til at mamma skal hjelpe. 

Dette.

Anonym bruker skrev (På 14.4.2023 den 14.43):

Fordi det er sunt.

Han blir ikke "lurt", han føler seg lurt. Stor forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...