Gå til innhold

Dra alene på shopping til Oslo

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 15 år, snart 16 år, har lyst sammen med to kompiser å ta toget til Oslo en dag i sommerferien, shoppe klær mm. Alle 3 er ordentlige gutter og alle kjenner Oslo relativt godt. Vi bor i Tønsberg så det er ca 1,5 timer med tog inn. De hadde en slik tur i desember, men da var jeg med - riktignok gikk ikke jeg med de. Tok bare tog samtidig og avtalte når vi skulle møtes for å dra hjem.

Vi synes dette er greit, gjør selvsagt avtaler med gutta hvilket tog de må ta hjem. Men nå sier sønnen min at han ene ikke får lov..

Hva hadde dere tenkt?

Anonymkode: 49f3d...a02

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439545-dra-alene-p%C3%A5-shopping-til-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg spør «hva hadde dere tenkt» så mener jeg hadde deres 15-16 åring fått lov?

Disse 3 gutta er bestevenner og en solid trio. Blir ikke tur hvis han ene fortsatt ikke får lov. Da ville de vente. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sønnen min på 15 år, snart 16 år, har lyst sammen med to kompiser å ta toget til Oslo en dag i sommerferien, shoppe klær mm. Alle 3 er ordentlige gutter og alle kjenner Oslo relativt godt. Vi bor i Tønsberg så det er ca 1,5 timer med tog inn. De hadde en slik tur i desember, men da var jeg med - riktignok gikk ikke jeg med de. Tok bare tog samtidig og avtalte når vi skulle møtes for å dra hjem.

Vi synes dette er greit, gjør selvsagt avtaler med gutta hvilket tog de må ta hjem. Men nå sier sønnen min at han ene ikke får lov..

Hva hadde dere tenkt?

Hva jeg tenker? Det må da være helt greit at nesten voksne gutter drar inn til oslo alene. Da jeg var 16 dro jeg helt alene til karibien på ferie og var der i to uker. Så etter min erfaring er en oslotur ganske uskyldig. Husk på at det bor ungdommer i oslo også, som ferdes der alene hver dag. Jeg bodde også alene i oslo da jeg var 16. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Når jeg spør «hva hadde dere tenkt» så mener jeg hadde deres 15-16 åring fått lov?

Disse 3 gutta er bestevenner og en solid trio. Blir ikke tur hvis han ene fortsatt ikke får lov. Da ville de vente. 

Det blir vanskelig å ta stilling til. Mine barn har vokst opp sentralt i Oslo, så de fikk selvsagt lov lenge før de fylte 15-16. Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde bodd i Tønsberg. 

Anonymkode: 5dc8f...545

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, hadde fått lov. 

Anonymkode: 1ee2f...02e

Du bor i Tønsberg og spør om ungdommer får dra til Oslo? Eh. Forskjellen er at rølpen er mer konsentrert i Tønsberg, og da mener jeg både narko og vold. Så sånn sett får de det tettere på seg i Tønsberg enn Oslo, så hvor er det tryggest? Do the math. 

Endret av ReneRene

Det kan være mange grunner til at han ikke får lov. Min ene ble tatt for butikktyveri en gang. Da fikk hun ikke gå i en butikk uten oss på nesten 1/2 år. Andre kan sløse vekk penger eller ikke ha råd til turen.

Anonymkode: 09c3c...4c6

ReneRene skrev (8 timer siden):

Du bor i Tønsberg og spør om ungdommer får dra til Oslo? Eh. Forskjellen er at rølpen er mer konsentrert i Tønsberg, og da mener jeg både narko og vold. Så sånn sett får de det tettere på seg i Tønsberg enn Oslo, så hvor er det tryggest? Do the math. 

Eh, hun spør siden alle tydeligvis ikke tenker som henne. Hvorfor svarer du så ufordragelig? 

Anonymkode: 19238...704

Annonse

ReneRene skrev (9 timer siden):

Nei, det er faktisk ikke det hun spør om, hennes sønn får lov til å dra. Hun spør om hva vi tenker om at en av de andre ikke får lov.

Anonymkode: f9b9c...d31

Da jeg var 16 dro jeg til England på språkreise. Da jeg var 17 var jeg tre uker alene i Spania med venninner. Jeg dro alene til Oslo på dagtid fra jeg var 12 år (vokste opp i en forstad utenfor byen, litt nærmere enn Tønsberg, men mye av det samme). Å dra alene til Oslo er virkelig noe av det mindre farlige man kan gjøre som tenåring, ihvertfall på dagtid. Det er ikke farligere i Oslo enn i Tønsberg. Begge byer har sine belastede miljøer, men de er lett å styre unna. Det skal litt mer til enn en shoppingtur på Karl Johan før man begynner å henge på plata, liksom. Hvis dette er normalt ansvarlige gutter ser jeg virkelig ikke problemet. De er snart voksne, fint å få øvd littegrann på selvstendighet før de skal klare seg selv.

Anonymkode: da2ba...1f4

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg bor i Oslo og har en sønn på 15år, han er verken narkoman eller gjengkriminell... Oslo er ikke så skummel som mange tydeligvis tror.

Anonymkode: 2bfcd...17e

Enig. Min 16 åring tar t-banen gjennom sentrum til skolen hver dag, og går ofte gjennom sentrum hvis hun er tidlig ferdig på skolen. Aldri tenkt at det er noe skummelt 😊. Jobber jo i byen selv og ser veldig lite annet enn en helt fin og rolig by - iallfall på normal tid på døgnet. I Brugata kl 04 hadde jeg kanskje ikke likt at hun var, men ellers..no problemo

Anonymkode: b538e...31a

Vi bor i Drammen, og datteren min har reist til Oslo med venner, fra hun var 14 år. Jeg er fra Oslo, og har familie der, så vi har jo alltid vært mye i Oslo. Så har aldri hatt noe problem med å la henne dra dit.

Anonymkode: 568f3...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...