Gå til innhold

Er det sånn blant jentene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som snart er 12 år. Hun er i en vennegjeng på 4-5 stk. Innad der skiftes på hvem som liksom er «bestiser». Og da blir de to veldig opptatt av hverandre, og blir nok litt ekskluderende. Min datter har nok vært nærmest venninne A hele tiden. Men, nå har venninne A og venninne B vært veldig opptatt av hverandre lenge. Så datteren min syns jo dette er vanskelig da. De blir jo ekskluderende når de kun er opptatt av hverandre. 
Jeg kan ikke huske at det var slik da jeg var på den alderen. 
Er det slik hos deres jenter?

Anonymkode: 1ecae...b48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har vel forekommet siden tidens morgen. 

Dessverre. 

I klassen til jenta mi på 11 år har det vært problematisk med jentemiljøet siden de var 6 år. Heldighvis er jenta mi i en gruppe med 2 andre bare. De kan være seg selv, de tåler hverandre, ønsker hverandre godt, tuller og ler, mens de resterende jentene i klassen ca 8 stk er det drama hver dag.De bytter på å ekskludere hverandre. Én av de er over på jenta vår sin lille gruppe, og synes det er deilig. 

Ja, hva kan man gjøre. hmm. Ingen andre eller nye venner i klassen hun kan henge med? Er jo vanlig å bytte på litt venner i den alderen også. 

Men å bevisst ekskludere andre, det er så dårlig. Går vel ikke an å snakke med foreldrene deres heller.

Hva med lærer? At de snakker generelt om vennskap og oppførsel i klasserommet? 

Anonymkode: e7e59...159

Skrevet

Som du skriver så blir de andre ekskludert noe da to og to er opptatte av hverandre, og da har kanskje nettopp B følt seg ekskludert pga at din datter og A har vært bestiser. Så dette kan hun jo erfare noe av, og erfaringer gjør vondt noen ganger. Det skal du ikke belære henne om, men regne med at hun tenker over selv. Dere kan snakke generelt om det. 

Det er veldig typisk at jenter er på den måten. Mange vokser det heller aldri av seg, og da lærer jo døtrene ett og annet fra mødre også? Jeg sikter ikke til deg! Jeg snakker generelt. Og veldig få foreldre bryr seg sålenge deres egne barn ikke er den som blir ekskludert. Dette med jentegjenger og drama er helt vanlig, og det gjelder over alt. Det har også vært diskutert offentlig ved noen anledninger. 

Så er spørsmålet hva man kan gjøre med det..

Skrevet

Her har jeg en datter som er litt eldre. Nå er hun spesielt med 2 stk og de har det veldig fint alle 3. Hatt de på overnatting og ser de har det så fint sammen. Er så glad for det.  Når hun var yngre og var med noen andre skjedde dette som du beskriver. Og husker det godt fra jeg selv var ung. 

Anonymkode: b4760...9b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...