Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #1 Skrevet 11. april 2023 Jeg er veldig plaget med det i perioder, mest hvis jeg har sovet lite og stresser mye. Nå leste jeg tråden om skader i slalombakken, og kverner dermed på at vesla skal på skidag denne uken. Ser for meg at hun knekker nakken, ser for meg overskriftene i avisen, læreren som ringer til meg, osv. Når vi kjører bil ser jeg for meg barna etter et krasj i fjellveggen, på stranden ser jeg for meg at de drukner, og så videre og så videre. Noen som har noen tips til å bli kvitt/ begrense katastrofetanker? Anonymkode: e1cf9...be1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #2 Skrevet 11. april 2023 Følger med på denne tråden, dette sliter jeg med også. Og det er grusomt alt man ser (og hører) for seg. Jeg blir verre i perioder hvor jeg er stresset og sliten. Anonymkode: a0a6b...3cd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #3 Skrevet 11. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Følger med på denne tråden, dette sliter jeg med også. Og det er grusomt alt man ser (og hører) for seg. Jeg blir verre i perioder hvor jeg er stresset og sliten. Anonymkode: a0a6b...3cd Klem til deg, det er så vondt! Jeg håper vi får noen tips, utover å stresse ned, selvsagt. Jeg fungerer ellers helt utmerket, og kvalifiserer neppe til noen form for psykisk helsehjelp. Anonymkode: e1cf9...be1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Det er en form for angst. Terapi kan virkelig hjelpe, slik at du får det bedre, selv om du fungerer normalt. Man trenger ikke være sengliggende med angst for å ha behov for terapi. For min del ga seg katastrofetankene med lett medisinering. Det er virkelig verdt det. Er helt avslappa nå. Anonymkode: 166b3...2ed
ReneRene Skrevet 11. april 2023 #5 Skrevet 11. april 2023 Det er vel mer tvangstanker? Og det er ikke så rart de dukker opp når du er stresset og sover lite fordi da er det tegn på at du har mindre og lite kontroll. Stress kommer jo ikke av det vi gjør, men tanker på hva vi må og skal gjøre, så dårlig planlegging og struktur eller uoversiktlige dager av andre årsaker gjør at du nok mister den kontrollen, og tvangstanker dukker opp. Løsningen er å stresse ned ja, og få mer oversikt tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #6 Skrevet 11. april 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er en form for angst. Terapi kan virkelig hjelpe, slik at du får det bedre, selv om du fungerer normalt. Man trenger ikke være sengliggende med angst for å ha behov for terapi. For min del ga seg katastrofetankene med lett medisinering. Det er virkelig verdt det. Er helt avslappa nå. Anonymkode: 166b3...2ed Takk for erfaringsdeling. Gir mening at det er en form for angst, ja. Det verste (utenom bildene i hodet) er at jeg blir ekstremt usikker på min egen evne til risikovurdering. Skidag må man jo anta at folk flest regner som relativt trygt, men jeg tenker «herregud, har jeg trent henne godt nok i oversikt, er hun flink nok til å bremse, vet hun at hun ikke skal kjøre ut av løypen…» Og nå kom jeg på skredfare. Great. Anonymkode: e1cf9...be1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #7 Skrevet 11. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for erfaringsdeling. Gir mening at det er en form for angst, ja. Det verste (utenom bildene i hodet) er at jeg blir ekstremt usikker på min egen evne til risikovurdering. Skidag må man jo anta at folk flest regner som relativt trygt, men jeg tenker «herregud, har jeg trent henne godt nok i oversikt, er hun flink nok til å bremse, vet hun at hun ikke skal kjøre ut av løypen…» Og nå kom jeg på skredfare. Great. Anonymkode: e1cf9...be1 Vet hvordan det er - utrolig slitsomt og forferdelig å sitte med slike tanker. Hjernen klarer å komme opp med så mye rart. Men det finnes hjelp å få, husk det! Man trenger ikke å ha det slik. Anonymkode: 166b3...2ed
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #8 Skrevet 11. april 2023 Jeg har vært litt sånn, hvis noen sa de skulle komme kl 17 og kl 17.10 var jeg klar til å ringe politi og letemannskap. men så skjønte jeg selv at det veldig sjelden egentlig skjer noe. Ingenting av det jeg har tenkt kan skje har skjedd med gubben på 25 år... så da har det neppe skjedd i dag heller. det samme gjelder ungene. det har altså ikke skjedd noe hittil av det jeg frykter, så da skjer det etter all sannsynlighet ikke i dag. Og livet blir ikke bedre av å ekymre meg ii flere dager for noe. Det har faktisk hjulpet meg... jeg har fremdeles en tendens til å begynne å rydde om noen er for sene (må jo ha det ryddig om vi skal ha letemannskap inn i hus...) men så tenker jeg meg om. og sier at om 2 timer skal jeg bekymre meg. og innen den tid er alt stort sett bra. Har det skjedd hittil? ofte? ikke det? nei da kan jeg slutte å rydde... og fortrenge bekymring med en film... Anonymkode: 6df8e...3a8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #9 Skrevet 11. april 2023 Med så store katastrofetanker, så burde man få hjelp. ❤️Lære seg verktøy hos terapeut. Høres veldig slitsomt ut. ❤️ Hvor mange av de som står på slalom skader seg alvorlig? Veldig veldig få. Samme med bilulykke. Jeg var i en voldsom kræsj med en møtende trailer, alvorlig skadd for livet, men er ikke redd i trafikken. Fikk hjelp hos traume psykolog. I begynnelsen store problemer, men lærte meg verktøy. Du kan få hjelp med dette. 😊Det går bra å sende jenta på ski. Prøv å ikke vise at du er stressa over den turen. Anonymkode: b635f...6b1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #10 Skrevet 11. april 2023 Jeg lever med kreft. Og mitt beste råd er å ta det når det kommer. Jeg orker ikke å være redd for det som kan skje. Bruker heller energien på her og nå. Får ikke gjort noe med det som kanskje skjer om 2 timer eller dager. Anonymkode: 71712...e4a
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #11 Skrevet 11. april 2023 Takk til dere som tenker det kan være hjelp å få, jeg skal undersøke det ❤️ Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg lever med kreft. Og mitt beste råd er å ta det når det kommer. Jeg orker ikke å være redd for det som kan skje. Bruker heller energien på her og nå. Får ikke gjort noe med det som kanskje skjer om 2 timer eller dager. Anonymkode: 71712...e4a God bedring til deg! ❤️ Du har selvsagt helt rett. Men så er det jo ikke så lett å få kontroll på disse tankene, og det er det jeg trenger litt hjelp til. Kanskje profesjonell hjelp, forstår jeg nå. Anonymkode: e1cf9...be1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2023 #12 Skrevet 11. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk til dere som tenker det kan være hjelp å få, jeg skal undersøke det ❤️ God bedring til deg! ❤️ Du har selvsagt helt rett. Men så er det jo ikke så lett å få kontroll på disse tankene, og det er det jeg trenger litt hjelp til. Kanskje profesjonell hjelp, forstår jeg nå. Anonymkode: e1cf9...be1 Det er på ingen måte lett, det har du helt rett i. For min del har det tatt tid, men jeg måtte bare bestemme meg for hvordan livet mitt skal være. Når jeg har lagd katastrofer og drift og møkk i hodet mitt er jeg så sliten og helt på felgen at jeg skjønte at jeg ikke kunne ha det sånn. Jeg håper du får den hjelpa du trenger, og at du klarer å legge bort de vonde tankene etterhvert. ❤️ Anonymkode: 71712...e4a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 Du må få deg profesjonell hjelp så fort som mulig, dette er hverken bra for deg eller de rundt deg. Anonymkode: 1235d...83e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 På mitt verste, planla jeg pappas begravelse da jeg ikke fikk tak i ham på noen timer. Katastrofetanker er så utrolig utmattende og tunge å forholde seg til. Når jeg prøvde å kontrollere katastrofetankene med å si til meg selv at det bare var tull eller at alt er helt sikkert fint, ga det utslag fysisk. Hendene og fingrene gikk i ett og jeg var støl i hendene i flere dager etterpå. For meg har det hjulpet med terapi og medisinering. Medisinene var først og fremst pga depresjon, men de hjelper også på tankekjøret. Anonymkode: da52b...eb6
Anonym bruker Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 Har du lest Wilhelmsen sine bøker? Han driver en hypokonderklinikken i Bergen. Han er verdt å høre på, har mange foredrag. Gled deg til ungene er russ……jeg har alltid vært lik deg. Nå tvinger jeg meg til å tenke at så lenge jeg ikke får gjort noe med det, så kan jeg ikke bekymre meg. Det hadde faktisk vært verre om russen min satt alene hjemme uten noen å være med. Jeg våkner innimellom på natta og sjekker nyhetene, de er raskt oppdatert ved ulykker. Så sovner jeg igjen, tenker litt at (når 🫣) viss ulykken eller noe skjer så har jeg fått søvn og er klar. Jeg tvinger meg litt til holdningen ute av syne ute av sinn. Ikke lett Anonymkode: cff90...248
Anonym bruker Skrevet 12. april 2023 #16 Skrevet 12. april 2023 Dette er veldig slitsomt! Jeg er Hypnoterapaut, dette er en typisk problemstilling hvor Hypnoterapi kan hjelpe. Ganske effektivt også. Men det er selvsagt individuelt. Jeg har jobbet med liknende utfordringer før og de aller fleste opplever en bedring allerede etter 1 behandling. Du blir i tillegg utrustet med teknikker som du skal bruke hjemme. Les om det på nett å se om noen i nærheten kan hjelpe deg. Lykke til! Anonymkode: a1ebe...520
Ekspatt Skrevet 12. april 2023 #17 Skrevet 12. april 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Dette er veldig slitsomt! Jeg er Hypnoterapaut, dette er en typisk problemstilling hvor Hypnoterapi kan hjelpe. Ganske effektivt også. Men det er selvsagt individuelt. Jeg har jobbet med liknende utfordringer før og de aller fleste opplever en bedring allerede etter 1 behandling. Du blir i tillegg utrustet med teknikker som du skal bruke hjemme. Les om det på nett å se om noen i nærheten kan hjelpe deg. Lykke til! Anonymkode: a1ebe...520 Jeg vil anbefale deg, HI, å velge noe som er faglig forankret og ikke i beste fall kan beskrives som "ganske effektivt". En psykolog vil kunne hjelpe deg med håndtering av angstproblematikk, herunder katastrofetanker og frykt for egen vurderingsevne m.v.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2023 #18 Skrevet 12. april 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dette er veldig slitsomt! Jeg er Hypnoterapaut, Anonymkode: a1ebe...520 Det er du neppe, siden du ikke engang kan stave degmt. Anonymkode: bb930...5a1
Anonym bruker Skrevet 12. april 2023 #19 Skrevet 12. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er du neppe, siden du ikke engang kan stave det. Anonymkode: bb930...5a1 Anonymkode: bb930...5a1
Anonym bruker Skrevet 13. april 2023 #20 Skrevet 13. april 2023 Jeg vil anbefale psykolog. Jeg har slitt med mild / medium angst, og katastrofetanker. For meg hjelper det å identifisere det som nettopp katastrofetanker. Jeg tar meg selv liksom på fersken når jeg starter opp, og kommer meg da (i alle fall de fleste ganger) ut at denne tankeløkka som det er. Når jeg klarer å identifisere det som katastrofetanker og kun tanker som ikke kan skade meg eller andre, så girer kroppen ned. Men måtte til psykolog for å få noen verktøy og hjelp. Anonymkode: dc030...f23
Anonym bruker Skrevet 13. april 2023 #21 Skrevet 13. april 2023 Tusen takk igjen for all omtanke og gode råd ❤️ Jeg tar en prat med fastlegen, jeg, sånn i første omgang. Har liksom ikke tenkt på dette som noe som trenger behandling, men jeg forstår nå at det kan være lurt. I mellomtiden skal jeg øve meg på å identifisere tankene som katastofetanker - lurt. Og passe på søvn, kosthold og trening, som åpenbart betyr mye. Anonymkode: e1cf9...be1
Anonym bruker Skrevet 13. april 2023 #22 Skrevet 13. april 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk igjen for all omtanke og gode råd ❤️ Jeg tar en prat med fastlegen, jeg, sånn i første omgang. Har liksom ikke tenkt på dette som noe som trenger behandling, men jeg forstår nå at det kan være lurt. I mellomtiden skal jeg øve meg på å identifisere tankene som katastofetanker - lurt. Og passe på søvn, kosthold og trening, som åpenbart betyr mye. Anonymkode: e1cf9...be1 Ja, ta en prat med fastlegen. Noen ganger må man stå litt på kravene. Håper du får den hjelpen du trenger! Lykke til! Anonymkode: 166b3...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå