Gå til innhold

Legeerklæring ved sykdom på videregående

Anbefalte innlegg

Sønnen min har ikke noe fravær hittil på videregående. I dag er han syk, så jeg kontaktet legekontoret for å få legeerklæring. Der sier de at det er slutt på å skrive ut legeerklæring hvis ikke han ikke har fått varsel på at han står i fare for å ikke få karakterer grunnet føyt fravær (altså mer enn 10%). Jeg sa da at han ønsket ikke å ha ugyldig fravær på vitnemålet, men de sa altså nei til å skrive legeerklæring.bestemmelsene var nå at de bare måtte melde fravær uten gyldig grunn. Er ikke dette litt rar regel? Flere som har opplevd det samme? 

Anonymkode: cf948...489

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke ugyldig om han er syk. Er han over eller under 18? Meld inn sykdom til lærer

Anonymkode: c065d...ed1

Han er 16. Han har meldt fra at han er syk. Fikk bare inntrykk av at det ble regnet som ugyldig uten legeerklæring. 

Ikke ugyldig.  Udokumentert. 

Og både dokumentert og Udokumentert fravær havner på vitnemålet.  Ingen forskjell på det. Eneste forskjellen er at dokumentert fravær ikke påvirker faren for ikke å få karakter.

Det sagt, det er ikke opp til legen å avgjøre om dere trenger legeerklæring. Legen må skrive en erklæring med mindre hen stiller spørsmålstegn ved selve sykdommen. Det kan jo finnes andre grunner til at man trenger det udokumenterte fraværet senere, til ting som oppkjøring, opptaksprøver og andre ting som er viktig, men som ikke har havnet på listen til UDIR over ting som skal gi dokumentert fravær. 

Anonymkode: 1955b...ac8

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og både dokumentert og Udokumentert fravær havner på vitnemålet.  Ingen forskjell på det. Eneste forskjellen er at dokumentert fravær ikke påvirker faren for ikke å få karakter.

Det sagt, det er ikke opp til legen å avgjøre om dere trenger legeerklæring. Legen må skrive en erklæring med mindre hen stiller spørsmålstegn ved selve sykdommen. Det kan jo finnes andre grunner til at man trenger det udokumenterte fraværet senere, til ting som oppkjøring, opptaksprøver og andre ting som er viktig, men som ikke har havnet på listen til UDIR over ting som skal gi dokumentert fravær. 

Alt det obligatoriske ved å ta førerkort gir gyldig fravær.

Anonymkode: 14875...5bd

Annonse

Hvordan skal du få legeerklæring uten at legen kan dokumentere sykdom? Han må jo få time, og hvis han ikke kan få samme dag, så får han senere, og da kan fraværet settes fra den dagen det ble journalført at du ringte. Leger kan jo ikke skrive erklæring kun fordi man ber om det hvis den som er syk ikke blir undersøkt?! 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Legen kan da ikke skrive egenerklæring hvis man ikke er syk, noe man ikke er ved oppkjøring, opptaksprøver og andre ting som er viktig.

Anonymkode: 223e8...687

ReneRene skrev (1 time siden):

Hvordan skal du få legeerklæring uten at legen kan dokumentere sykdom? Han må jo få time, og hvis han ikke kan få samme dag, så får han senere, og da kan fraværet settes fra den dagen det ble journalført at du ringte. Leger kan jo ikke skrive erklæring kun fordi man ber om det hvis den som er syk ikke blir undersøkt?! 

Jo det er det mange som gjør 

Anonymkode: a8478...799

Datteren min fikk legeerklæring uka før påske pga omgangssyke.  Fikk erklæringen etter e-konsultasjon på helsenorge. Virkelig bortkastet tid for legene, men sånn er systemet desverre. 

Anonymkode: aacbd...6dd

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alt det obligatoriske ved å ta førerkort gir gyldig fravær.

Anonymkode: 14875...5bd

Vi skiller mellom dokumentert og udokumentert fravær her, og fraværet kommer på vitnemålet uansett hvilken av de to typene det er snakk om. Det obligatoriske ved førerkortet gir dokumentert fravær, men kommer på vitnemålet, akkurat som det udokumenterte fraværet ved f.eks. skulk. Forskjellen ligger kun i om det teller på prosenten med fravær man kan ha i et fag før man risikerer å miste karakter i faget.

Anonymkode: c003b...5dd

Annonse

Det er ikke ugyldig om han er syk. Er han over eller under 18? Meld inn sykdom til lærer

Anonymkode: c065d...ed1

Det blir alltid ført som udokumentert fravær ved sykdom, selv om foresatte gir beskjed når det gjelder elever under 18 år, med mindre man har legeerklæring. Om din 16-åring er syk og du sendte melding om dette til meg som kontaktlærer, ville jeg registrert det under koden "Meldt fravær" i VISMA, men det er fortsatt å regne som udokumentert fravær. Forskjellen ligger i at eleven ikke får anmerkning for å ikke gi beskjed om at h*n er syk.

Anonymkode: c003b...5dd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Legen kan da ikke skrive egenerklæring hvis man ikke er syk, noe man ikke er ved oppkjøring, opptaksprøver og andre ting som er viktig.

Ja,nettopp. Derfor må man ha legeerklæring på sykdom, slik at man kan bruke det udokumenterte fraværet til andre, viktige ting. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja,nettopp. Derfor må man ha legeerklæring på sykdom, slik at man kan bruke det udokumenterte fraværet til andre, viktige ting. 

De glemte vil spare det for ferie eller annen skulk.

Anonymkode: f544b...16a

ReneRene skrev (2 timer siden):

Nei. De ville ikke ha ham inn på time. De sa at retningslinjene var endret og at de ikke skrev ut legeerklæring før han sto i for å miste karaktersetting. De tar ikke inn pasienter med vanlig virussykdom så lenge han ikke trenger hjelp med noe. 

Jeg har allikevel fått ordnet legeerklæring fra lege over nett.

Bruk en nettdoktor til å skrive erklæring, de kan gjøre det basert på videokonsultasjon. 

Anonymkode: 8910e...de4

Jeg gjorde det. De ringte og snakket med ham i 2 minutter. 

Her var det snakk om sykdom. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Var for å få det dokumentert jeg ville ha erklæring. Det ene faget kan ha mn kun være borte en dag per semester. Da er det kjedelig å ikke ha mer å gå på. 

Jo det er det mange som gjør 

Men det skal de altså ikke gjøre. De må enten se pasienten, ha videokonsultasjon eller som et minimum snakke med pasienten. En legeerklæring er jo faktisk et dokument som stadfester at pasienten er for syk til å gå på skolen. 

Her er de heldigvis blitt mye strengere på dette for legekontorene ble regelrett ringt ned av elever som var «syke», spesielt rundt russetid og heldagsvurderinger før jul. Min datter fikk korona. Da måtte vi sende bilde av positiv koronatest, og legen ringte opp for å snakke med henne selv. 

Anonymkode: e7c63...b88

Men det skal de altså ikke gjøre. De må enten se pasienten, ha videokonsultasjon eller som et minimum snakke med pasienten. En legeerklæring er jo faktisk et dokument som stadfester at pasienten er for syk til å gå på skolen. 

Her er de heldigvis blitt mye strengere på dette for legekontorene ble regelrett ringt ned av elever som var «syke», spesielt rundt russetid og heldagsvurderinger før jul. Min datter fikk korona. Da måtte vi sende bilde av positiv koronatest, og legen ringte opp for å snakke med henne selv. 

Anonymkode: e7c63...b88

Jeg mener ikke at de ikke skal være strenge. Men jeg svarte på påstanden som var feil. Jeg har vært hos legen med min datter flere ganger og sist sa han at det var helt håpløst, fordi de må stole på at elven er ærlig og så må de skrive erklæring uten å se dem. 
Nå har mitt barn en lang liste med halsbetennelse så det vet jo legen at stemmer. Hun har også hatt covid og da ringte jeg for henne for å få erklæring. Det har aldri vært et problem, men jeg skjønner at mange velger å ta de inn for å se dem, det skulle jo bare mangle 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De glemte vil spare det for ferie eller annen skulk.

Anonymkode: f544b...16a

Det er som sagt mange ting man trenger å være borte fra skolen for, men som ikke står på listen til UDIR.  

Av alle ting får man ikke dokumentert fravær for opptaksprøver til høyere utdanning.  

Og oppkjøring.  

Og flere andre ting jeg har vært borti som er verdt fravær, men som ikke gir dokumentert fravær.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Han er 16. Han har meldt fra at han er syk. Fikk bare inntrykk av at det ble regnet som ugyldig uten legeerklæring. 

Det gjør det

Anonymkode: b1ad4...43b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...