Gå til innhold

De sier at kvinner er mindre attraktive (også) på arbeidsmarkedet fra 45-50

Anbefalte innlegg

Som middelaldrende kvinne selv kan jeg se at på enkelte områder/jobber så er det en fordel å ansette yngre mennesker. Jeg vil aldri akseptere å jobbe meg ihjel for en middels betalende jobb, eller å jobbe overtid hver dag. 

Anonymkode: 5fdf4...f4e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det kan jeg bare ikke fatte!

Mye og gjerne spesialisert kompetanse, lang arbeidserfaring, ferdig med småbarnsfasen så lite fravær knyttet til det..

Det er vel ingen som burde være så attraktive for arbeidsgivere som dem/oss?

Jeg opplever at vi som er i førti og femtiåra så og si aldri er borte fra jobb, og at vi er veldig stabil arbeidskraft. Samtidig er vi lærevillige, og tar gjerne ekstra kurs og etterutdanning for å sette oss inn i nye ting - og vi har tid til det.. 

Hva er forklaringen på at man havner nederst i søknadsbunken? 

Anonymkode: c668c...417

Her skiftet jeg jobb nylig, ikke problem å finne  og bytte jobb. Jeg har lang utdannelse, og mye videreutdanning. Har det noe å si, altså utdanningsnivået?

Anonymkode: 5484f...afc

Kommer helt an på type jobb. I yrker med krav til høy utdanning er man attraktiv i den alderen. I yrker uten krav til utdanning er man ikke det.

Anonymkode: 5a033...c04

ReneRene skrev (8 timer siden):

Du har gode poeng mht erfaring og kompetanse, men det er minus også, som fks samarbeidsproblemer. Eldre er ikke spesielt villige til å høre på yngre, og ihvertfall ikke når de yngre "tar" stillinger eldre mener seg berettiget til, eller å lytte til de yngres kompetanse og kunnskap. Miljøet har mye å si på arbeidsplasser, og du er selv der at du mener "ingen burde være så attraktive som de/oss", så du belyser akkurat det problemet selv. 

Dessuten er det ulike grunner til at folk er borte fra jobb, og de yngre er nok det mht småbarn, mens eldre har mer helserelaterte fravær jevnt over, og spesielt kvinner i ulike yrker.

Er man eldre når man er 45 år? 😳

Anonymkode: a66e6...309

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min mor er 63. Hun har fått alle jobber jun har søkt på, de siste 20 årene. Hun er svært attraktiv på arbeidsmarkedet 

*hun

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Min mor er 63. Hun har fått alle jobber jun har søkt på, de siste 20 årene. Hun er svært attraktiv på arbeidsmarkedet 

👏👏👏👏👏

HI

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det kan jeg bare ikke fatte!

Mye og gjerne spesialisert kompetanse, lang arbeidserfaring, ferdig med småbarnsfasen så lite fravær knyttet til det..

Det er vel ingen som burde være så attraktive for arbeidsgivere som dem/oss?

Jeg opplever at vi som er i førti og femtiåra så og si aldri er borte fra jobb, og at vi er veldig stabil arbeidskraft. Samtidig er vi lærevillige, og tar gjerne ekstra kurs og etterutdanning for å sette oss inn i nye ting - og vi har tid til det.. 

Hva er forklaringen på at man havner nederst i søknadsbunken? 

Fordommer?

Anonymkode: a003f...a94

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Har vel noe å gjøre med at mange kvinner i den alderen blir veldig sure. Det har jeg opplevd i alle fall.

Anonymkode: 03771...ec6

Var ute for det sureste menneske jeg har møtt på lenge senest i dag. Gjett hva, hun var toppen 22. 

Tror ikke på at alderen har så mye med hvor «sure» man er, sure folk kommer nok i alle aldre.

Anonymkode: 9470c...c57

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Men de er eldre enn de yngste, og relatert til HI. Jeg syns ikke folk bør betegnes som eldre generelt før de har bikket 70. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (36 minutter siden):

Nei. Men de er eldre enn de yngste, og relatert til HI. Jeg syns ikke folk bør betegnes som eldre generelt før de har bikket 70. 

Godt å høre. Blir deprimert av dette forumet til tider 😢

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ifølge en tidligere kollega på 25 så var man snart pensjonist når man var 48 

Anonymkode: a003f...a94

ReneRene skrev (11 timer siden):

Vet du? Jeg leser iblant at noe er "bare" myter. På den andre siden erfarer jeg, hører og ser helt andre ting. Det blir litt som med keiserens nye klær, at man leser eller blir fortalt noe, og så opplever, ser og hører man noe helt annet. 

Men så er ikke din personlige opplevelse fasiten da.

Anonymkode: 24867...167

Annonse

Jeg tenker at det verste man kan gjøre som kvinne, er å selv fortelle omverdenen hvor lite attraktiv man er etter en viss alder. Fader heller damer. Vi ser aldri en mann som lettere krenket står fram i media og forteller at de har gått ut på dato. Holdningen i eget hue bør ikke være påvirket av alder. Det renner over med kvinner som mener det er vanskelig å lære noe nytt når de blir eldre. De får snakke for seg selv og ikke for meg :)

Man kan ikke betegnes som ‘eldre’ når man er i aldersgruppen 45-50. 

Jeg er over femti og har mange år bak meg i arbeidslivet og har aldri opplevd de godt voksne kollegaene som vanskelige og sure på generell basis. Det kommer heller an på mennesketypen. Arbeidsgivere går glipp av mye god kompetanse ved å unngå å ansette mennesker basert på alder. 

Anonymkode: 4c4e7...554

prekæs skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det verste man kan gjøre som kvinne, er å selv fortelle omverdenen hvor lite attraktiv man er etter en viss alder. Fader heller damer. Vi ser aldri en mann som lettere krenket står fram i media og forteller at de har gått ut på dato. Holdningen i eget hue bør ikke være påvirket av alder. Det renner over med kvinner som mener det er vanskelig å lære noe nytt når de blir eldre. De får snakke for seg selv og ikke for meg :)

👆🏻Ikke minst at vi snakker hverandre ned, hele tråden her vinkler mot å snakke den andre gruppen ned, enten yngre eller eldre avhengig av hvem en selv tilhører. Yngre er late og tror verden dreier seg rundt de, eldre er sure og lite samarbeidsvillige. Blablabla. 

Vi utgjør ca halve verdens befolkning, vi damene kan ta over verden om vi vil. Ønsker vi damefotball på agendaen, kan vi skilte med like stort publikum som mannfolka! Først må vi starte med å heie hverandre frem, ikke tråkke hverandre ned. 

Anonymkode: fac9c...a2e

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg oppdaterer kunnskapen min jevnlig, noe min cv viser. Om man ikke gjør det så kan det jo være et argument for å havne under i søknadsbunken, men om cv viser at søker har nødvendige kvalifikasjoner og oppdatert kunnskap - da bør ikke alder ha noe å si.

I tillegg har jeg tonnevis av erfaring fra prosjekter som gikk bra, og mindre bra. Jeg har et stort nettverk innen min bransje, og har vært med på utviklingen i fagfeltet.

Det er ikke alltid at yngre arbeidstakere verdsetter den erfaringen og ser på den erfarne arbeidstakeren som bakstreversk om han/hun trekker i nødbremsen med utgangspunkt i at tidligere feiltrinn er iferd med å gjentas. Og her tar jeg absolutt høyde for at enkelte eldre arbeidstakere kan havne i «slik har vi aldri gjort det før» fella.. 

Hovedpoenget mitt er det med stabilitet. Jeg er utrolig takknemlig over at vi på min arbeidsplass har mange ansatte som er i en roligere livsfase.

HI

Du har forsåvidt rett her. Det er bare det at ytringer i tråden jo underbygger min mening om at eldre ikke vil samarbeide. Det er heller ikke å snakke ned, da jeg ikke kommet med noen karakteristikker av dem. Jeg kaller dem ikke sure eller vrange, mens de yngre blir jo hardere bedømt her utfra slike synsinger. Så det er jo interessant. Jeg er enig i at den type generaliseringer ofte ikke fører til så mye konstruktivt, men det er jo en ide å se på hva som ligger bak. Ikke at det bare skjer. Forøvrig har Prekæs en glimrende kommentar her som nok peker på noe veldig viktig. 

I min bransje (IT) er det aldersdiskriminering på de ikke tekniske oppgavene som prosjektledelse. Det komme nok litt av at man har mange å konkurrere mot da det ikke krever noen spesifikk utdannelse og stengt tatt ingen bransjeerfaring (selv om jeg tror den undervurderes). Det er også mange som starter som utvikler og ender opp som prosjektleder så det er en del med lik bakgrunn. Har man vært prosjektleder for vanlige prosjekt uten store utfordringer så stiller man nok svakere enn de som har ferskere utdannelse innen populære måter å styre prosjekt på. Har man derimot styrt store eller vanskelige prosjekt vil nok den erfaring tenkes på som verdifull. Ansatte med tekniske jobber (som utviklere) mister ikke verdi med alder. Selv om noen kan overleve lenge på vedlikeholdt av gamle prosjekt jobber nok de fleste i et dynamisk miljø der man stadig oppdaterer seg faglig. 

Jeg jobber med mennesker i alle alder både i egen bedrift og ute hos kunder.  Opplever ikke problemer med samarbeid eller kommunikasjon med noen basert på alder. De det kan være vanskelig å forholde seg til et de som ønsker å klatre raskt i gradene. De prøver gjerne å ta æren fra andre og sno seg unna eget ansvar/skylde på andre om de har tatt en gal beslutning.

Anonymkode: 244ca...5c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...