Gå til innhold

Ungdommen min "knekker" ledd hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ungdom som mange ganger om dagen "knekker" ledd. Altså h*n kan knekke hele ryggraden, hofter, albuer, nakke, håndledd, ankler, fingre og tær. H*n starta for en stund siden og det har bare blitt flere og flere ledd. 

Far sier at det ikke er grunnlag for bekymring og at det er en myte at det er skadelig for leddene. 

Sitter jeg på gammel utdatert læring? Eller burde jeg ta dette opp med lege? 

Anonymkode: 9bb6e...785

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, det er visst utdatert. 9 åringen min gjør det og, knekker overalt. Jeg er bare sykt misunnelig!

Anonymkode: 930d5...731

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er visst utdatert. 9 åringen min gjør det og, knekker overalt. Jeg er bare sykt misunnelig!

Hvorfor er du misunnelig?

Anonymkode: ac3f0...3e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er du misunnelig?

Fordi jeg er så stiv og støl at det hadde vært en fryd å fått det til

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en ungdom som mange ganger om dagen "knekker" ledd. Altså h*n kan knekke hele ryggraden, hofter, albuer, nakke, håndledd, ankler, fingre og tær. H*n starta for en stund siden og det har bare blitt flere og flere ledd. 

Far sier at det ikke er grunnlag for bekymring og at det er en myte at det er skadelig for leddene. 

Sitter jeg på gammel utdatert læring? Eller burde jeg ta dette opp med lege? 

Anonymkode: 9bb6e...785

Om det er skadelig for leddene vet jeg ikje, men det er jo ikke normalt å holde på sånn. Høres jo ut som en form for OCD, at dette er nor som må gjøres, tvangsmesdig. Jeg ville tatt med vedkommende til lege. 

Anonymkode: acd29...2d9

Skrevet

At det er skadelig er avvist. Det er en vanesak. Jeg kar knekt ledd i fingre, nakke, rygg, knær, håndledd, albuer, ankler, tær og bekken i mange år. Siden ungdomsskolen minst. Startet med tomlene… sønnen min er også sånn med fingre. Han er 13

Anonymkode: 77896...4ef

Annonse

Skrevet

Husker svigermor sa at om man knakk fingre som barn fikk man leddgikt som gammel ;) Det at det skader leddene er tilbakevist, så der har mannen din rett.

Men det høres jo litt ekstremt ut likevel? Jeg har selv en tenåring som stadig knekker fingre, det blir rett og slett en uvane.

At man knekker i hofta kan bety at noen leddbånd eller noe sånt er for korte, så de smeller på plass ved visse bevegelser, men bortsett fra det har jeg aldri hørt om at knekking er tegn på sykdom. Høres mer ut som ungdommen din har funnet en uvane også har det tatt litt av? Blir som å bite negler liksom.

Anonymkode: 18a10...439

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg er så stiv og støl at det hadde vært en fryd å fått det til

Du blir vel ikke noe mykere av å kunne knekke ledd?

Skrevet

Min gjør det også hele tiden, tror det er ganske vanlig, mange barn/ungdom gjør det. Det er visst ikke noe farlig, men jeg synes det er litt ekkelt og sier fra hvis hun gjør det mye. Det blir fort en uvane det der, husker jeg gjorde det mye selv også.

Anonymkode: 9403c...05c

Skrevet

Har lest at det ikke er farlig. Google det. 

Hadde sagt greit, bare være forsiktig med nakken. 

Anonymkode: e5ec9...f46

Skrevet

Farlig er det ikke, men det er avskyelig. Når det er så mye som du skriver høres det i tillegg ut som tvang.

Anonymkode: ea1d3...d4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Du blir vel ikke noe mykere av å kunne knekke ledd?

Hhahah nei, men istedenfor å bruke masse penger på å gå til en terapeut for å knekke det opp hadde det vært deilig å kunne gjort selv!😅 dette forumet altså, noe for seg selv😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...