Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med folk som er "allergiske"?

Anbefalte innlegg

Først og fremst så er jeg veldig nøye når jeg lager mat til folk som faktisk er allergiske mot noe, bare sånn at det er sagt. Det har seg sånn at jeg har en slektning som stadig er "allergisk" mot et eller annet som blir servert eller som finnes i nærheten. Vi som er nære vet at det er tøys fordi vedkommende kan fint sees når hun spiser dette bare dager før eller etter. Nå i påska var det tulipanene på bordet vårt, og det kom et langt foredrag om hvordan det arter seg når hun får diare (!?) av tulipaner, og så var hun dessverre allergisk mot sjokolade da jeg satte fram kaka jeg hadde bakt. Så da måtte vi finne noe annet slik at hun også fikk noe godt til kaffen. Så sender hun en snap til meg et par dager etterpå fra egen stue med tulipaner på bordet og brownien hun hadde bakt seg. Det er mao kun en oppmerksomhetssak. Jeg har bestemt meg for at jeg neste gang bare kommer til å svare med at "Det var jo dumt" og ikke lage noe mer styr eller finne fram noe ekstra. Er det innafor?

Anonymkode: b2424...ca7

Fortsetter under...

Jeg hadde tenkt at "det er noe prykisk", for normale mennesker oppfører seg jo ikke sånn. Folk som virkelig er allergiske ønsket minst mulig oppmerksomhet rundt det så oppførselen til denne dama er som du sier et psykelig behov for oppmerksomhet.

Jeg ville derfor behandlet det deretter, tenkt at det er litt synd på henne som finner på alt dette for å få oppmerksomhet.

"Oi, får du diaré av å ha tulipaner på bordet, ja det må vi jo prøve unngå så jeg setter de her borte jeg"

"Tåler du ikke sjokolade lenger, så kjedelig. Jeg tror jeg har noe kjeks på kjøkkenet så jeg skal finne de frem så du også får noe til kaffen"

Jeg tenker at i de fleste familier er det noen som er spesielle, syke eller krevende på en eller annen måte. Denne dama har nok sitt å slite med, og selv om dere andre blir lei er det langt fra det verste dere kunne hatt i storfamilien. Ha litt høy takhøyde og ta henne som hun er, hun trenger nok det....

Anonymkode: 37b74...bb4

Jeg tror helt sikkert bruker i #2 gjør det mest riktige. Jeg hadde derimot ikke gjort det fordi jeg har ikke den tålmodigheten med ren BS. Så jeg hadde bare kort og godt sagt at det der er tull og latt være å jatte.

Jeg har aldri møtt noen som så åpenbart ikke er ekte allergisk, men jeg kjenner et par stykker der allergiene skifter påfallende ofte. 

Da sjekker jeg alltid rett før de kommer og spør hva de er allergisk mot. ( "Jeg husker ikke helt, hva var det du var allergisk mot igjen?", ikke "Hva er du allergisk mot denne uka?", selv om den frister.) Det er fryktelig ergerlig å ha lagt masse energi i å lage noe allergivennlig bare for å finne ut at personen nå er allergisk mot noe helt annet, inkludert ingredienser i det jeg har laget.

Det er ikke noe annet man kan gjøre, egentlig. Man må vel bare akseptere at det sannsynligvis er noe psykisk. 

Anonymkode: 21f0b...4b6

Det har jeg faktisk aldri opplevd. Jeg har kun måtte forholde meg til høyst reelle allergier og intoleranser, og har selv et barn med cøliaki. 

Nå har jeg litt manglende impulskontroll og plumper ofte uti det med kommentarer før jeg rekker å tenke, så i ditt tilfelle, hvis jeg visste at hun ikke var allergisk mot sjokolade, hadde jeg sannsynligvis sagt noe sånt som "å, det var nytt, for jeg så jo at du spiste det i ...", så da hadde vel muligens vedkommende blitt litt flau 🤷‍♀️ Jeg hadde i hvert fall ikke laget noe ekstra. 

Anonymkode: b0c63...41c

Annonse

Hadde en slik kollega. Mye dødelig allergi. Men hun glemte seg støtt og stadig. Sannheten var at hun var kresen. 
Hun hadde feks skalldyrallergi. Kunne dø av en reke. I kantina serverte de ofte stuing i skjell. Den ble laget med rekelake i sausen. Sto på allergen oversikten også. Så etter et lengre foredrag om denne allergien som gav så dårlig livskvalitet så fikk en kollega nok. Nå må du slutte å juge, nå har du spist stuing i skjell i TO ÅR, det er reker i sausen. Skal si hun ble taus. 
En annen gang på julebordet så måtte hun få en annen dessert fordi hun var allergisk mot plommer (var plommesaus til). Jeg ser at hun får feil dessert, og hun begynner å spise. Til slutt kommer de ut med spesialdesserten og spør hvem som er allergisk. Da har hun spist opp ALT. Servitøren får panikk da, tilbyr å ringe ambulanse osv. Nei da, det går så fint. Var ikke såååå allergisk. 
Skjønner de ikke selv at de driter seg ut?

Anonymkode: 7c7bc...b66

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Først og fremst så er jeg veldig nøye når jeg lager mat til folk som faktisk er allergiske mot noe, bare sånn at det er sagt. Det har seg sånn at jeg har en slektning som stadig er "allergisk" mot et eller annet som blir servert eller som finnes i nærheten. Vi som er nære vet at det er tøys fordi vedkommende kan fint sees når hun spiser dette bare dager før eller etter. Nå i påska var det tulipanene på bordet vårt, og det kom et langt foredrag om hvordan det arter seg når hun får diare (!?) av tulipaner, og så var hun dessverre allergisk mot sjokolade da jeg satte fram kaka jeg hadde bakt. Så da måtte vi finne noe annet slik at hun også fikk noe godt til kaffen. Så sender hun en snap til meg et par dager etterpå fra egen stue med tulipaner på bordet og brownien hun hadde bakt seg. Det er mao kun en oppmerksomhetssak. Jeg har bestemt meg for at jeg neste gang bare kommer til å svare med at "Det var jo dumt" og ikke lage noe mer styr eller finne fram noe ekstra. Er det innafor?

Anonymkode: b2424...ca7

Det hadde jeg konfrontert henne med. Så kanskje det blir stille. Hadde ikke lagt fingrene mellom. 

Anonymkode: a5df6...91c

Når hun sender snap om at hun har tulipaner og brownies på bordet, så er hun avslørt. Neste gang hadde jeg vært ærlig og sagt: "Men hvordan kan det ha seg at du er allergisk? Du sendte jo bilde av tulipanene og sjokoladekaka di som stod på bordet. Jeg skjønner ikke helt....."

Man skal selvsagt ta hensyn til folk med allergier, men slike mennesker er bare oppmerksomhetssyke, og de er faktisk ikke tjent med at folk nører opp under dette. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hadde en slik kollega. Mye dødelig allergi. Men hun glemte seg støtt og stadig. Sannheten var at hun var kresen. 
Hun hadde feks skalldyrallergi. Kunne dø av en reke. I kantina serverte de ofte stuing i skjell. Den ble laget med rekelake i sausen. Sto på allergen oversikten også. Så etter et lengre foredrag om denne allergien som gav så dårlig livskvalitet så fikk en kollega nok. Nå må du slutte å juge, nå har du spist stuing i skjell i TO ÅR, det er reker i sausen. Skal si hun ble taus. 
En annen gang på julebordet så måtte hun få en annen dessert fordi hun var allergisk mot plommer (var plommesaus til). Jeg ser at hun får feil dessert, og hun begynner å spise. Til slutt kommer de ut med spesialdesserten og spør hvem som er allergisk. Da har hun spist opp ALT. Servitøren får panikk da, tilbyr å ringe ambulanse osv. Nei da, det går så fint. Var ikke såååå allergisk. 
Skjønner de ikke selv at de driter seg ut?

Anonymkode: 7c7bc...b66

Jeg tror sånne folk er helt immune mot å føle seg skamfulle, tror ikke de skjønner at de driter seg ut engang, tror ikke de skjønner at andre merker det.

Anonymkode: 36028...f3e

Hadde absolutt kommentert noe når jeg fikk den snappen med tulipaner og kake på bordet!!

Det er sånne som kan ødelegge for oss som faktisk ikke tåler noe!! Jo flere sånne som dette, jo flere tenker at det ikke er så farlig når noen sier at det er noe de ikke tåler. Jeg har cøliaki, og blir VELDIG dårlig om jeg får i meg gluten!! Har heldigvis ikke opplevd enda at noen tenker at det ikke er så nøye, men vet om folk som har opplevd det. Jeg blir forbannet på folk som påstår de f.eks. ikke kan spise gluten, og dagen etter er det vafler (laget med vanlig mel) på jobb, og de gafler i seg!!! 😡

Anonymkode: 97b63...cd6

Eller… server henne tørre mariekjeks hver gang hun kommer og si «ja, du er vel allergisk mot boller/kaken/isen/hvasomhelst, så jeg kjøpte litt kjeks til deg» og så kan dere andre kose dere med noe godt. Da tåler hun det nok snart igjen.

Anonymkode: 5285d...751

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...