Gå til innhold

Hvilken bok fra ungdommen har gjort mest inntrykk på deg ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

sug lut skrev (5 timer siden):

I fjor var jeg to mm fra å kjøpe hele serien på loppemarked.... til jeg innså at jeg ikke har en drøy meter bokhylle å avse. Men hadde jeg fått dem direkte fra min grandtante dengang jeg lånte dem hadde de nok blitt her for alltid. 

Men ville du likt dem hvis du leste dem på nytt? 

Iiiiik skrev (1 time siden):

Men ville du likt dem hvis du leste dem på nytt? 

Jeg vet ikke. Det er jo alltid en fare med slikt... men hadde de først vært i hylla hadde de forsvart plassen sin bare fordi de var viktige nok den gang til at  jeg husker dem.

sug lut skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke. Det er jo alltid en fare med slikt... men hadde de først vært i hylla hadde de forsvart plassen sin bare fordi de var viktige nok den gang til at  jeg husker dem.

Jeg tenker at noen ting bør få liggende i den litt rosenrøde skyen. Var derfor ikke det minste fristet da jeg skulle forsyne meg av mine foreldres bøker da de skulle flytte i leilighet. Jalnabøkene ble derfor ikke med til min bokhylle, men havnet på loppis. 

Annonse

«Solgt» gjorde ekstremt inntrykk på meg. Om to søstre fra Yemen som vokste opp i England, men ble solgt av faren til ektemenn i yemen. 
Og så var det en bok som het noe a la « i guds navn», som var flere forteller fra kvinner som ble mishandlet av sine kristne ektemenn.

Gjest Danida
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Og så var det en bok som het noe a la « i guds navn», som var flere forteller fra kvinner som ble mishandlet av sine kristne ektemenn.

Eva Lundgren "I Herrens vold", kanskje?

Gjest Danida

Den første store leseopplevelsen, den når man ikke klarer å slutte, var Brødrene Løvehjerte. Da var jeg vel kanskje 9 år. Og jeg tror jeg leste Anne Franks dagbok 20 ganger i løpet av tenåra. Men det var en rar liten bok fra skolebiblioteket jeg også leste mange ganger, Stefan Zweigs "Evige øyeblikk - tolv historiske miniatyrer". Det var 12 episoder fra menneskehetens historie, store og små, og ikke alle kunne jeg forholde meg til. Men det startet spennende, med erobringen av Bysants, seinere Konstantinopel.

Endret av Danida
Den perfekte mor, påan igjen skrev (9 timer siden):

«Solgt» gjorde ekstremt inntrykk på meg. Om to søstre fra Yemen som vokste opp i England, men ble solgt av faren til ektemenn i yemen. 

Det er Solgt jeg tenkte på da jeg skrev Ikke uten min datter, jeg blandet dem 

Anonymkode: d869e...3ab

Annonse

tante grusom master of law skrev (På 10.4.2023 den 21.43):

Ja! Hulebjørnens klan leste jeg mange ganger og grein hver gang. Ikke uten min datter gjorde også inntrykk. 

har du lest siste i klanserien? jeg ventet sååå lenge på den, men har ikke villet ødelegge den ideen jeg har om hvordan det går, så jeg har ikke lest den....

Anonymkode: 00193...d49

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

har du lest siste i klanserien? jeg ventet sååå lenge på den, men har ikke villet ødelegge den ideen jeg har om hvordan det går, så jeg har ikke lest den....

Anonymkode: 00193...d49

Ja, jeg har lest den som kom ut for noen år siden - den var overhodet ikke like bra som de andre synes jeg. Men mulig det er jeg som har endret meg også. Den var ikke like magisk som de tidligere bøkene. Men jeg er glad jeg leste den. 

Ticox skrev (20 minutter siden):

Veien til Agra

Til kamp mot jotnene 

Den flygende brasilianer

Vi kaller ham Anna

Ondskapen

Sagaen om Isfolket

Hvite niggere - formet en stor del av ungdomstiden min!

Mengele zoo

Hitchikers Guide

Ja, Veien til Agra! Mengele zoo likte jeg ikke, husker jeg. Tror jeg må lese den igjen.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Alle bøkene til Evi Bøgenæs som jeg lånte på skolebiblioteket på barneskolen på 80-tallet. 

Anonymkode: 7aed3...b91

Ah!!! Minner!! Elsket «adjø lille spurv»

Og Maria Gripe sine bøker…. Ble kjent med de vis hørespill i lørdagsbsrnetimen: Skyggen over stenbenken, Tordivelen flyr i skumringen, Agnes Cecilia… Husker ikke hva disse handler om, men husker at jeg likte de veldig godt. 😀

Gjest Danida
Ticox skrev (3 timer siden):

Veien til Agra

Til kamp mot jotnene 

Den flygende brasilianer

Vi kaller ham Anna

Ondskapen

Sagaen om Isfolket

Hvite niggere - formet en stor del av ungdomstiden min!

Mengele zoo

Hitchikers Guide

"Veien til Agra", ja! Den var spennende. Og de andre bøkene av Aimée Sommerfeldt, som "Stopp tyven".

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og Maria Gripe sine bøker…. Ble kjent med de vis hørespill i lørdagsbsrnetimen: Skyggen over stenbenken, Tordivelen flyr i skumringen, Agnes Cecilia… Husker ikke hva disse handler om, men husker at jeg likte de veldig godt. 😀

De var dritskumle alle sammen. De handlet vel egentlig om reiser gjennom tid og rom, der fortiden på ulike måter var til stede i nåtiden? Skyggen over steinbenken var en skygge på et fotografi, av en person som allerede var død. Og i Tordivelen flyr i skumringen var fortiden til stede via lyd; både på båndopptakeren og gjennom telefonen. Han gutten spiller telefonsjakk med en avdød dame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...