Gå til innhold

Hvorfor lukter noen menn gubbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, gammel mann. Hva er det som skjer i kroppen som gjør at man får den lukta? 

Anonymkode: 47ba9...26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inkontinens for eksempel, dårlige hygiene fordi det er vanskeligere/mer slitsomt å dusje/vaske seg, og klærne. Tennene begynner gjerne å bli dårlige, og dårligere stelt, dom igjen gir dårlig ånde osv. 

Anonymkode: 8a58f...33a

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Inkontinens for eksempel, dårlige hygiene fordi det er vanskeligere/mer slitsomt å dusje/vaske seg, og klærne. Tennene begynner gjerne å bli dårlige, og dårligere stelt, dom igjen gir dårlig ånde osv. 

Anonymkode: 8a58f...33a

Joda, på eldre skjønner jeg det. Men han jeg snakker om er 50. Og etter 2 dager uten dusj feks så lukter han som en gammal gubbe. Sånn at lukta setter seg i huset? Han er ikke inkontinent og går alltid med rene klær. Det er den særegne lukta jeg kjente da jeg jobba i hjemmesykepleien, og jeg husker det fra da bestefar var syk og ikke kunne stelle seg

Skrevet

Overgangsalder?

Anonymkode: d060f...b1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Overgangsalder?

Les overskriften og Hi en gang til du. 

Anonymkode: a3f23...2bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Overgangsalder?

Vet ikke? Reagerer menn på det på samme måte? Må Google 

Skrevet

Tenker det her har med hygiene å gjøre. Er han flink til å drikke? Har merket at de som er litt dårlig med væskebalansen kan lukte litt stramt 

Anonymkode: 527b7...40e

Skrevet

Hygiene og medisinbruk

Anonymkode: 5ee36...d6b

Skrevet

Ikke dårlig hygiene og bruker ingen medisiner. Det skjer kun om han ikke dusjer på 2 dager, ikke ellers. Hvis han dusjer hver dag merker jeg ingenting. Men på dag 2 setter lukta seg...Jeg kan gå flere dager uten å dusje om jeg ikke er hjemme, men lukter ikke sånn. Han vasker seg og bruker deodorant (svetter aldri, så lukter ikke svett) selv om han ikke dusjer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke dårlig hygiene og bruker ingen medisiner. Det skjer kun om han ikke dusjer på 2 dager, ikke ellers. Hvis han dusjer hver dag merker jeg ingenting. Men på dag 2 setter lukta seg...Jeg kan gå flere dager uten å dusje om jeg ikke er hjemme, men lukter ikke sånn. Han vasker seg og bruker deodorant (svetter aldri, så lukter ikke svett) selv om han ikke dusjer. 

*om jeg bare er hjemme, skulle det stå

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er hans teori på grunnen til det da? 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Hva er hans teori på grunnen til det da? 

Han har ingen teori. Han er mann og tenker ikke over det annet enn at jeg kommenterer det. 

Jeg trenger forsåvit ingen teori. Jeg er bekymra for om det er tegn på sykdom

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han har ingen teori. Han er mann og tenker ikke over det annet enn at jeg kommenterer det. 

Jeg trenger forsåvit ingen teori. Jeg er bekymra for om det er tegn på sykdom

Kanskje det er matvarer eller væske han inntar som gir lukt, men det er jo rart at det kun lukter når han ikke har dusjet på et par dager. Vitaminmangel, hva som helst. Han kan jo ta det opp med legen.

Skrevet
ReneRene skrev (54 minutter siden):

Kanskje det er matvarer eller væske han inntar som gir lukt, men det er jo rart at det kun lukter når han ikke har dusjet på et par dager. Vitaminmangel, hva som helst. Han kan jo ta det opp med legen.

Han spiser det samme som før, så syns det er rart. Men ja, han får snakke med legen om det

Skrevet

Det er på grunn av noe som heter nonenal. 

Eldre hud har færre antioksidanter, og det kombinert med hormonelle endringer som øker lipidproduksjonen, gjør at flere av de frie fettsyrene gjennomgår oksidasjon. Nonenal er et slikt oksidert stoff, og er det som gir "aldringslukt".

Anonymkode: 8a80c...649

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Eldre hud har færre antioksidanter, og det kombinert med hormonelle endringer som øker lipidproduksjonen, gjør at flere av de frie fettsyrene gjennomgår oksidasjon. Nonenal er et slikt oksidert stoff, og er det som gir "aldringslukt".

Takk! Antok det var «en ting» siden den lukta er ganske kjent for de fleste. Så helt ufarlig da med andre ord :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Antok det var «en ting» siden den lukta er ganske kjent for de fleste. Så helt ufarlig da med andre ord :) 

Jada, helt ufarlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan kan man minimere den lukta da?

Anonymkode: 6cd16...5a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Aha! Min mann lukter gubbe om han ikke dusjer hver dag nå, lukter harskt på en måte. Han har fet hud og fett hår så sikkert mye lipider som oksideres der. Ikke god lukt. 

Anonymkode: 36f7a...c87

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var et veldig interessant svar. Tall!

Anonymkode: 3fc6e...75b

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det var et veldig interessant svar. Tall!

Takk 😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Les overskriften og Hi en gang til du. 

Anonymkode: a3f23...2bc

Mannlig overgangsalder, da. For dem som trenger teskjeer.
Det skjer hormonelle endringer også for menn når de blir middelaldrende og gamle. Det går bare ikke så brått som hos kvinner. Denne personen kan ha fått prosessen speedet opp av grunner vi ikke kjenner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det skal visst hjelpe med grønn te og persimmonekstrakt. 

https://miraiclinical.com/collections/what-is-nonenal-or-aging-odor

Anonymkode: ee8b6...396

Japan er litt fremme i skoene innen tema, i tillegg til dette har de også kroppsvask o.l som skal bidra til å redusere lukt. 

Slenger på ett kosthold rik på antioksidanter, nok søvn, moderat trening og nok vann. Ingen av disse tiltakene skader. Morsomt eksperiment da, hvis han tester det ut, om du merker forskjell. 

Anonymkode: 746b4...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...